Miksi nykyään pidetään tavallisia kotiruokia epäterveellisenä?
Esim. makaronilaatikko = liikaa hiilaria, nakkikastike = liikaa rasvaa ja suolaa yms. Kokoajan saa lukea että kaikki tavallinen ruoka on muka niin epäterveellistä. Mitä sitten köyhän pitäisi syödä jos ei ole varaa kunnon lihaan tai kalaan?
Kommentit (106)
Itse olen käyttänyt jodioimatonta merisuolaa ruoanlaitossa ja vuosikymmeniä, enkä ole huomannut mitään terveyshaittoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nakit nyt on surkeaa moskaa. En antaisi kun kissalle.
No kissalle niitä ei etenkään pidä antaa suolan ja lisäaineiden vuoksi.
Minun kissani eivät ole koskaan huolineet nakinpalaa syötäväksi, potkaisevat tassulla pois.
Ja näitä teurasjätteitä on kouluruuassa syötetty lapsille iät ja ajat. Oli teurasjäte kana, kala ja lihapullia joissa ei ollut mitään muuta kuin teurasjätettä.
Olisipa ollut edes kasviruoka vaihtoehto kouluaikoina niin olisin valinnut sen mutta kun ei ollut. Nälkäisenä sai aina lähteä koulusta kun ei voinut syödä kuin näkkileipää ja maitoa. Minä en vain voinut syödä näitä teurasjäte pihvejä ja pullia sillä niin kamalan makuisia ja sitkeitä ne olivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaronilaatikkoa kritisoidaan lähinnä jos aikomus laihtua. Eihän siinä mitään vikaa normiravintona ole. Mutta laihdutuksen kannalta tulee helposti ylisuuri määrä prosessoitua hiilaria.
Prosessoitua? Italialaiset ovat eläneet tuolla " prosessoidulla" ruualla ikänsä, ja siellä ei ole niin paljon ylipainoisia ihmisiä, kuin Suomessa+ Välimeren ruokavalio, jota italialaiset pääosin noudattaa on edelleenkin se maailman terveellisin ruokavalio.
Kyllä se " prosessoitu" on muuta, kuin sitä.
Yhtä "maailman terveellisintä ruokavaliota" ei ole. Ihmiset on erilaisia, asuinpaikat on erilaisia ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihmetellään kun nykyään on joka toisella on kilpirauhasen vajaatoiminta kun suola on laitettu minimiin ja korvattu ruuanlaitto suoloilla eikä saada enää tarpeeksi jodia. Jopa silakat on kutistuneet kun vesistöihin ei enää tule tarpeeksi jodia kun ihmiset ei syö enää jodioitua suolaa, koska se on niin pahasta.
Suurin osa kilpirauhasen vajaatominnoista on autoimmuuniperäisiä eivätkä johdu liian vähäisestä jodin saannista.
Autoimmuunisairaudet johtuu huonosta ravinnosta.
Kannattaisi opiskella vähän enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Jaha, taas palstan karppaajahullun aloittama " käänteinen" ketju, jossa hän pääsee jauhamaan lempiaiheestaan- karppaamisesta.
Sinä se jaksat haukkua karppaajia silloinkin kun kukaan muu ei karppauksesta mainitse sanallakaan. Menisit hoitoon, elät jossain harhoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihmetellään kun nykyään on joka toisella on kilpirauhasen vajaatoiminta kun suola on laitettu minimiin ja korvattu ruuanlaitto suoloilla eikä saada enää tarpeeksi jodia. Jopa silakat on kutistuneet kun vesistöihin ei enää tule tarpeeksi jodia kun ihmiset ei syö enää jodioitua suolaa, koska se on niin pahasta.
Suurin osa kilpirauhasen vajaatominnoista on autoimmuuniperäisiä eivätkä johdu liian vähäisestä jodin saannista.
Autoimmuunisairaudet johtuu huonosta ravinnosta.
Kannattaisi opiskella vähän enemmän.
Aivan, hanki ihmeessä tietoa sinäkin.
Eikös nykyisin ihmisten terveys ole menossa alamäkeen ja on mennyt jo jonkin aikaa. Kannattaisi siis syödä samalla kuin nykyiset kuusikymppiset söivät lapsena ja nuorena. Heidän isänsä ja äitinsä ovat myös niitä joiden elinajanodote nousi huimasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaha, taas palstan karppaajahullun aloittama " käänteinen" ketju, jossa hän pääsee jauhamaan lempiaiheestaan- karppaamisesta.
TÄMÄ! Muuttaako ketoruokavalio ihmiset jankkaaviksi hihhuleiksi, vai alkaako jankkaavat hihhulit noudattamaan ketoruokavaliota.
Tuttavapiiriin kuuluu muutama. Todella rasittavia. Mikä tahansa sosiaalinen tapahtuma, niin nämä vain jauhavat tästä jetoruokavalion ihanuudestaan.
On. Nämä pitävät sitä esimerkiksi ainoana oikeana laihdutusmuotona. aina. kaikille. Muuta vaihtoehtoa ei ole, kuin jättää kaikki hiilarit pois muuten olet ikuisesti läski ja epäterveellinen. Viis siitä kuinka rajoittavaa tuollainen ruokavalio voi olla soveltaa joka päiväiseen normaaliin elämään.
Vierailija kirjoitti:
Mielikuvista on kysymys. Muistan, kun anoppi piti 15 vuotta sitten kamalan äläkän, kun meillä syötiin hampurilaisia. Poika 8 v selvitti mummolleen, että "kato tämä on samaa sämpylää mitä me syödään aamuisin, tämä on paistettu kananmuna, tämä on jauhelihaa ja tämä on tomaattia ja salaattia. Tuo on kermaviiliä ja toi on suolakurkku."
Mutta se oli epäterveellinen ruoka, sen nimi oli hampurilainen. Mullakin on huono omatunto, jos meillä on kovin hiilaripitoista, mutta toisaalta olen oman aikani lapsi ja ehkä tälle myöhemmin naureskellaan.
Anoppisi oli kyllä täysin oikeassa. Juurikin hampurilaiset ja pitsat ovat suomalaiset lihottaneet. Pelkkää ravinteetonta amerikasta tullutta moskaa jota ei pitäisi syöttää edes sioille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielikuvista on kysymys. Muistan, kun anoppi piti 15 vuotta sitten kamalan äläkän, kun meillä syötiin hampurilaisia. Poika 8 v selvitti mummolleen, että "kato tämä on samaa sämpylää mitä me syödään aamuisin, tämä on paistettu kananmuna, tämä on jauhelihaa ja tämä on tomaattia ja salaattia. Tuo on kermaviiliä ja toi on suolakurkku."
Mutta se oli epäterveellinen ruoka, sen nimi oli hampurilainen. Mullakin on huono omatunto, jos meillä on kovin hiilaripitoista, mutta toisaalta olen oman aikani lapsi ja ehkä tälle myöhemmin naureskellaan.
Anoppisi oli kyllä täysin oikeassa. Juurikin hampurilaiset ja pitsat ovat suomalaiset lihottaneet. Pelkkää ravinteetonta amerikasta tullutta moskaa jota ei pitäisi syöttää edes sioille.
Mikä tuossa ruuassa muka on ravinteetonta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kissani eivät ole koskaan huolineet nakinpalaa syötäväksi, potkaisevat tassulla pois.
Ja näitä teurasjätteitä on kouluruuassa syötetty lapsille iät ja ajat. Oli teurasjäte kana, kala ja lihapullia joissa ei ollut mitään muuta kuin teurasjätettä.
Olisipa ollut edes kasviruoka vaihtoehto kouluaikoina niin olisin valinnut sen mutta kun ei ollut. Nälkäisenä sai aina lähteä koulusta kun ei voinut syödä kuin näkkileipää ja maitoa. Minä en vain voinut syödä näitä teurasjäte pihvejä ja pullia sillä niin kamalan makuisia ja sitkeitä ne olivat.
Eikös se ole hyvä, että ruhosta käytetään kaikki syötäväksi kelpaava? Ne "huonot" osat on muuten ravintopitoisinta osaa ruhosta, joten turha aliarvostaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Köyhä syö kaalia, porkkanaa, punajuurta, lanttua, naurista, rypsiöljyä ja maitoa. Eikä kaura- tai ruispuurossakaan ole mitään vikaa.
Köyhänkään ei tarvitse alentua syömään rypsiöljyä.
Rypsiöljy on ihmiselle terveellisin ravintorasva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaronilaatikkoa kritisoidaan lähinnä jos aikomus laihtua. Eihän siinä mitään vikaa normiravintona ole. Mutta laihdutuksen kannalta tulee helposti ylisuuri määrä prosessoitua hiilaria.
Prosessoitua? Italialaiset ovat eläneet tuolla " prosessoidulla" ruualla ikänsä, ja siellä ei ole niin paljon ylipainoisia ihmisiä, kuin Suomessa+ Välimeren ruokavalio, jota italialaiset pääosin noudattaa on edelleenkin se maailman terveellisin ruokavalio.
Kyllä se " prosessoitu" on muuta, kuin sitä.
Italiassa tuo pasta on vain pieni osa sitä ruokavaliota, lisäksi syödään paljon kasviksia, mereneläviä, pähkinöitä, palkokasveja, terveellistä öljyä...
Eiköhän se riipu kotiruoasta. Jos syö joka päivä uunimakkaraa tai pelkkää makaronilaatikkoa, niin ei kai se kovin terveellistä ole. Mutta makaronilaatikon kylkeenkin voi laittaa salaatin tai höyrytetyt kasvikset, ja ihan on hyvä ateria. Itse söin tänään kaalilaatikkoa ja itse keräämiäni puolukoita sen kanssa. Terveellistä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Köyhä syö kaalia, porkkanaa, punajuurta, lanttua, naurista, rypsiöljyä ja maitoa. Eikä kaura- tai ruispuurossakaan ole mitään vikaa.
Köyhänkään ei tarvitse alentua syömään rypsiöljyä.
Rypsiöljy on ihmiselle terveellisin ravintorasva.
Rypsiöljy niin kuin muutkin siemenöljyt on vahingollisinta rasvaa ihmisen elimistölle.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se riipu kotiruoasta. Jos syö joka päivä uunimakkaraa tai pelkkää makaronilaatikkoa, niin ei kai se kovin terveellistä ole. Mutta makaronilaatikon kylkeenkin voi laittaa salaatin tai höyrytetyt kasvikset, ja ihan on hyvä ateria. Itse söin tänään kaalilaatikkoa ja itse keräämiäni puolukoita sen kanssa. Terveellistä on.
En ymmärrä miksi kotiruuasta puhuttaessa jotenkin alkuoletus on ettei siihen muka kuuluisi kasvikset. Eiköhän se lähtökohta kuitenkin ole, että syödään suunnilleen lautasmallin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi kotiruuasta puhuttaessa jotenkin alkuoletus on ettei siihen muka kuuluisi kasvikset. Eiköhän se lähtökohta kuitenkin ole, että syödään suunnilleen lautasmallin mukaan.
Miksi oletat lähtökohdan olevan "lautasmallin mukaan"? Ja miksi se on mielestäsi se hyvä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi rypsiöljy on nykyisin epäterveellistä?
The heating process that takes place during the manufacture of canola oil, as well as cooking methods such as frying, negatively affect ALA and other polyunsaturated fats. Canola oil also contains trans fats. According to the World Health Organization (WHO) , these can be harmful, even in small amounts.
Health risks
Some research suggests that canola oil may harm health.
Heart health
Although marketers often promote canola oil as a heart-healthy fat and alternative to other oils, some studies regard it as potentially harmful.
One 2018 studyTrusted Source suggests that people who use canola oil for cooking may be more likely to have metabolic syndrome.
This study contradicts a reviewTrusted Source that claims that people who consume canola oil may have fewer heart disease risks, such as high low-density lipoprotein cholesterol levels. This review has funding from organizations in the canola industry.
It is unclear whether canola oil is harmful or beneficial to heart health, so more research is necessary.
Inflammation
Many animal studies have linked canola oil to oxidative stress and increased inflammation.
In a 2020 study involving a large yellow croaker fish, the researchers conclude that a diet with more than 6% dietary rapeseed oil may cause an inflammatory response.
A 2018 studyTrusted Source suggests that heating canola oil results in compounds that increase inflammatory markers in rats.
Inflammatory and immune cells are sensitive to changeTrusted Source according to a diet’s fatty acid profile.
Memory
A 2017 studyTrusted Source involving mice bred to simulate Alzheimer’s disease demonstrates that the chronic consumption of canola oil may have a negative impact on memory.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun ovat teurasjätteet noin monille maistuneet.
Minä olen suurkeittiöllä ollut töissäkin niin tiedän mitä se ruoka on. Niin halvalla ei mitään muuta ruokaa saa muuta kuin teurasjätteitä. Kanan nugetteihin en koskisi pitkällä tikullakaan. Kaikki ne on tehty nahkoista ja eläinten teurasjätteistä elikkä koneellisesti erotetuista.
Mekaanisesti erotettu liha on tuote, joka saadaan poistamalla luista tai siipikarjanruhoista[2] niissä jäljellä oleva liha mekaanisesti, jolloin lihassyyn rakenne häviää tai muuttuu niin, ettei se ole verrattavissa tavanomaiseen lihaan.
http://publications.europa.eu/resource/cellar/475422bd-00b0-48e3-8e0c-3…
Kamara
Kamara on vanha suomalainen sana, joka tarkoittaa kovaa pintakerrosta, kuorta tai nahkaa[1].
Lihavalmisteissa kamara tarkoittaa sian syötävää nahkaa, josta on teurastuksen yhteydessä poistettu nahan pintakerros (orvaskesi) ja karvat kalttaamalla. Ruhon leikkuun yhteydessä kamara erotaan ihonalaiskudoksesta ns. kamarakoneella. Koostumukseltaan kamara on proteiinia ja vettä. Sitä käytetään ruoka- ja leikkelemakkaroihin kiinteyttämään tuotteen rakennetta.[2] Vastoin yleistä käsitystä kamaraan eivät kuulu muut sisäelimet, joiden osuus tuoteselosteissa mainitaan kohdassa "muut lihaan verrattavat aineet". Lihavalmisteista esimerkiksi lauantaimakkara ja maksamakkara sisältävät kamaraa. Lisäksi koirille valmistetaan luita, joita kutsutaan kamaroiksi.
TÄMÄ! Muuttaako ketoruokavalio ihmiset jankkaaviksi hihhuleiksi, vai alkaako jankkaavat hihhulit noudattamaan ketoruokavaliota.
Tuttavapiiriin kuuluu muutama. Todella rasittavia. Mikä tahansa sosiaalinen tapahtuma, niin nämä vain jauhavat tästä jetoruokavalion ihanuudestaan.