Työhön ei saa opastusta, vaikka kysyisi muilta apua
Olemme paljon etänä. Kollegat katsovat pikaviestit, mutta niihin ei vastata. Harkitsen koeajalla irtisanoutumista. Töiden hoitaminen on todella vaikeaa tällä tavalla.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullekin luvattiin ennen töiden alkua ummet ja lammet että ensin seuraan kokeneemman työntekijän työntekoa ja sitten osat vaihtuvat ja minulla on selän takana joku, mutta vaikka miten selkäni taakse kurkin niin ketään en ole sieltä löytänyt :D :D
Inhottavaa, että ihmiset houkutellaan valheellisilla lupauksilla jättämään aiempi työ.
Edelliseen työhön olin niin kypsä ja loppu, että irtisanouduin lopulta ns. tyhjän päälle ilman tietoa uudesta työstä. Odotuksia huonompi perehdytys uudessa työssä oli aiempaan työhön nähden pieni murhe :)
Kyllä sinä opit. : )
Samaa mieltä. Enemmän luottoa siihen omaa tekemiseen ja ammattitaitoon.
Mihin ammattitaitoon, jos on uudessa työssä ilman aiempaa kokemusta muualta? Vie todella pitkään ennen kuin syntyy mielikuva miten töitä pitää hoitaa, jos kukaan ei neuvo.
Äitiiii, pyyhkimääään...
Olen ihan tosissani. Mistä voi tietää miten työt kuuluisi hoitaa, jos kukaan ei opasta? Ei työnteon pitäisi olla sitä, että uusi työntekijä joutuu vain itsekseen parhaansa mukaan arvailemaan mitä pitäisi tehdä ja miten. Se ei ole tehokasta eikä järkevää ajankäyttöä. Jos työt etenevät, virheitä tulee paljon ja sekä työntekijä että työnantaja ovat tyytymättömiä.
Ei kukaan palkkaa tekijää jolla ei ole mitään valmiuksia ja hajua kyseiseen tehtävään eli jonkinlainen ammattitaito on oltava, jos on tehtävään hakenut ja sen myös saanut.
Tuossa olet väärässä. Työura alkaa aina siitä, ettet ole kokenut.
Aloittaja ihan itse kehuskeli ettei hän on vasta valmistunut vaan hänellä on sitä työuraa jo takana.
Ei juuri tästä tehtävästä. Siksi tarvittaisiin perehdytystä.
Mikä on sellainen tehtävä jossa ihan peruskoulun käynyt ihminen ei pärjää? Jokainen joka on peruskoulukäynyt osaa lukea esim mitä tietoja johonkin järjestelmään pitää syöttää että se tekee suurimman osan nykyihmisen töistä. Enemmän luottoa itseensä ja vähemmän odotuksia muilta.
Onko paikalla valelääkäri jakamassa nerokkaita ohjeitaan? Kuka hyvänsä ei pärjää missä tahansa työssä, ei varsinkaan ilman opastusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullekin luvattiin ennen töiden alkua ummet ja lammet että ensin seuraan kokeneemman työntekijän työntekoa ja sitten osat vaihtuvat ja minulla on selän takana joku, mutta vaikka miten selkäni taakse kurkin niin ketään en ole sieltä löytänyt :D :D
Inhottavaa, että ihmiset houkutellaan valheellisilla lupauksilla jättämään aiempi työ.
Edelliseen työhön olin niin kypsä ja loppu, että irtisanouduin lopulta ns. tyhjän päälle ilman tietoa uudesta työstä. Odotuksia huonompi perehdytys uudessa työssä oli aiempaan työhön nähden pieni murhe :)
Mihin ammattitaitoon, jos on uudessa työssä ilman aiempaa kokemusta muualta? Vie todella pitkään ennen kuin syntyy mielikuva miten töitä pitää hoitaa, jos kukaan ei neuvo.
Äitiiii, pyyhkimääään...
Olen ihan tosissani. Mistä voi tietää miten työt kuuluisi hoitaa, jos kukaan ei opasta? Ei työnteon pitäisi olla sitä, että uusi työntekijä joutuu vain itsekseen parhaansa mukaan arvailemaan mitä pitäisi tehdä ja miten. Se ei ole tehokasta eikä järkevää ajankäyttöä. Jos työt etenevät, virheitä tulee paljon ja sekä työntekijä että työnantaja ovat tyytymättömiä.
Ei kukaan palkkaa tekijää jolla ei ole mitään valmiuksia ja hajua kyseiseen tehtävään eli jonkinlainen ammattitaito on oltava, jos on tehtävään hakenut ja sen myös saanut.
Tuossa olet väärässä. Työura alkaa aina siitä, ettet ole kokenut.
Aloittaja ihan itse kehuskeli ettei hän on vasta valmistunut vaan hänellä on sitä työuraa jo takana.
Ei juuri tästä tehtävästä. Siksi tarvittaisiin perehdytystä.
Mikä on sellainen tehtävä jossa ihan peruskoulun käynyt ihminen ei pärjää? Jokainen joka on peruskoulukäynyt osaa lukea esim mitä tietoja johonkin järjestelmään pitää syöttää että se tekee suurimman osan nykyihmisen töistä. Enemmän luottoa itseensä ja vähemmän odotuksia muilta.
Onko paikalla valelääkäri jakamassa nerokkaita ohjeitaan? Kuka hyvänsä ei pärjää missä tahansa työssä, ei varsinkaan ilman opastusta.
Ap ei nyt sentään taida mikään kirurgi olla vaan ihan tavallinen konttorirotta. :D Niin, hän jo ihan itsekin kertoi, että ne on järjestelmät jotka häntä nyt pelottaa.
Perehdytys ei ole kollegojen asia, eikä ongelma vaan työnantajan. Nykyään on niin kovat vaatimukset ja kyttäykset ta:n puolelta, ettei yksinkertaisesti pysty käyttämään aikaansa ylimääräiseen. TA:n pitää hoitaa perehdyttäjä, joka vastaa uusien opastuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olet jo luovuttanut?
Työnantaja on tässä se osapuoli, joka ei ole yrittänyt saada työsuhdetta toimimaan laiminlyömällä perehdytyksen. Olen yrittänyt parhaani, mutta olen todella pettynyt tilanteeseen. Ei ole mitään järkeä olla ainoa osapuoli, joka yrittää tosissaan.
Et ole saanut edes esimiestäsi ja tämän esimiestä kiinni ja väität, että olet tehnyt kaikkesi.
Vierailija kirjoitti:
Perehdytys ei ole kollegojen asia, eikä ongelma vaan työnantajan. Nykyään on niin kovat vaatimukset ja kyttäykset ta:n puolelta, ettei yksinkertaisesti pysty käyttämään aikaansa ylimääräiseen. TA:n pitää hoitaa perehdyttäjä, joka vastaa uusien opastuksesta.
Meillä esimiehelle maksetaan palkkaa siitä perehdyttämisestä, meille muille ei. Meille maksetaan suorituksista. Olemme pelkkä kuluerä ja joku kuukausi lyödään eteen joku käppyrä jossa näkyy meidän tuottavuus. Joka kuukausi se oma paikka pitää lunastaa ja yt-neuvottelut tulee joka vuosi samaan aikaan kuin joulupukki. Sori ap, ettet ihan ensimmäisenä ole siellä tärkeyslistalla. Yritä edes asettua meidän muidenkin asemaan. Sinun ongelmasi on työjohdon ongelma.
Ap: pystyisitkö nyt alussa tekemään toimistolla lähitöitä enemmän? Etätöissä on hankalaa saada opastusta, varsinkin kun sinun työpaikallasi on tuo perehdytys ollut puutteellista.
Itselläni on pitkä työkokemus saman työnantajan palveluksessa, mutta korona-aikaan/etätöissä työnkuva muuttui totaalisesti, eikä Suomesta tullut ohjeistusta omalta osastolta tai ylipäätään työpaikalta. Ylin johto kirkui, että vastatkaa asiakkaille oikein, mutta kukaan ei kertonut mitä ne oikeat vastaukset olivat.
Niin sitten keittelin etätöissä kahvia, ja luin joka aamu konsernimme erään Euroopan osaston ja Lähi-Idän osaston twitteriä & facebookkia, josko sieltä saisi uutta tietoa...
Ymmärrän hyvin AP:n stressaavan tilanteen. Itse jaksoin, kun tiesin että etätyö kestää vain rajatun ajan ja pääsemme takaisin entisten tehtävien pariin.
Vierailija kirjoitti:
Ap: pystyisitkö nyt alussa tekemään toimistolla lähitöitä enemmän? Etätöissä on hankalaa saada opastusta, varsinkin kun sinun työpaikallasi on tuo perehdytys ollut puutteellista.
Itselläni on pitkä työkokemus saman työnantajan palveluksessa, mutta korona-aikaan/etätöissä työnkuva muuttui totaalisesti, eikä Suomesta tullut ohjeistusta omalta osastolta tai ylipäätään työpaikalta. Ylin johto kirkui, että vastatkaa asiakkaille oikein, mutta kukaan ei kertonut mitä ne oikeat vastaukset olivat.
Niin sitten keittelin etätöissä kahvia, ja luin joka aamu konsernimme erään Euroopan osaston ja Lähi-Idän osaston twitteriä & facebookkia, josko sieltä saisi uutta tietoa...
Ymmärrän hyvin AP:n stressaavan tilanteen. Itse jaksoin, kun tiesin että etätyö kestää vain rajatun ajan ja pääsemme takaisin entisten tehtävien pariin.
Olen käynyt toimistolla, mutta siellä ne harvat paikan päällä olevat ihmiset istuvat luurit korvilla. Opastusta ei saa enempää menemällä toimistolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olet jo luovuttanut?
Työnantaja on tässä se osapuoli, joka ei ole yrittänyt saada työsuhdetta toimimaan laiminlyömällä perehdytyksen. Olen yrittänyt parhaani, mutta olen todella pettynyt tilanteeseen. Ei ole mitään järkeä olla ainoa osapuoli, joka yrittää tosissaan.
Et ole saanut edes esimiestäsi ja tämän esimiestä kiinni ja väität, että olet tehnyt kaikkesi.
Olen tavoitellut esimiestä, mutta hän ei vastaa neuvontapyyntöihini. Jos soitan perään, vedotaan kiireisiin eikä apua tipu.
Naisvaltaisilla aloilla hyvin tyypillistä, että opastusta ei saa. Huono välinpitämätön kohtelu alkaa jo sieltä, kun kouluttaudutaan ammattiin pakollisten harjoitteluiden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Naisvaltaisilla aloilla hyvin tyypillistä, että opastusta ei saa. Huono välinpitämätön kohtelu alkaa jo sieltä, kun kouluttaudutaan ammattiin pakollisten harjoitteluiden aikana.
Se on sitä, kun ei haluta että kukaan menestyy työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pääse töiden kanssa eteenpäin. Yritän kysyä miten jonkun tehtävän hoidan. Kukaan ei joko vastaa tai sitten tulee vastaus, ettei pitäisi häiritä, kun on ihmisillä muitakin töitä hoidettavana.
Sepä se, kun kenellekään ei ole sitä aikaa alkaa ilmaiseksi lapsenvahdiksi, kun omat työt kärsii. Oma palkkani on sidottu suoritukseen ja jos oma suoritukseni kärsii se näkyy palkkapussissani. Niin ja olen töissä sen rahan takia.
Miksi puhut uusista kollegoista valvontaa tarvitsevina lapsina? Etkö halua yrityksesi pärjäävän?
Me pärjäämme kyllä ihan hyvin ilman näitä valmiiseen pöytään tulleita sukupolvia, joista on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Pakko sanoa, että erinomainen asenne. Nykyinen porukka alkaa tulla vanhaksi, onkin konkurssin aika. Ei taida firmaa kiinnostaa tulevaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitiiii, pyyhkimääään...
Mene takaisin katsomaan lastenohjelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olet jo luovuttanut?
Kahden kauppa. Pelkän yhden osapuolen syyttelyn sijaan tulisi aina miettiä olisikohan kummassakin vikaa.
Luetun ymmärtäminen on välillä haasteellista, näemmä. Kerrataan siis. Perehdytys työhön on työnantajan vastuulla. Siis velvollisuus. Tietty, jos ketään ei kiinnosta, perehdytetäänkö uusi henkilö työhönsä, niin...hetkonen...sekin on työnantajan moka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä pelottava ajatus. Ovatko suomalaiset jo niin kateellisia toisilleen, että aktiivisesti sabotoidaan muita vain siksi, ettei haluta työkaverin pääsevän eteenpäin - tai edes osaksi työyhteisöä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä pelottava ajatus. Ovatko suomalaiset jo niin kateellisia toisilleen, että aktiivisesti sabotoidaan muita vain siksi, ettei haluta työkaverin pääsevän eteenpäin - tai edes osaksi työyhteisöä?
Siltä meno nykyään vaikuttaa. Ei mikään ihme, että moni päätyy mielenterveysyistä pois työelämästä.
No älä tee mitään.
Eiköhän se esimies tai joku muu ala ajan oloon ottamaan yhteyttä. Sitten sanot miten asia on.
Pääasia, että palkka juoksee.
Vierailija kirjoitti:
No älä tee mitään.
Eiköhän se esimies tai joku muu ala ajan oloon ottamaan yhteyttä. Sitten sanot miten asia on.
Voin huonosti ja pelkään jääväni työttömäksi. En muista koska aiemmin olisin ollut uudessa työssä näin stressaantunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä tee mitään.
Voin huonosti ja pelkään jääväni työttömäksi. En muista koska aiemmin olisin ollut uudessa työssä näin stressaantunut.
Ei taida olla kuin huonoja vaihtoehtoja jäljellä. Ja mitä pidempään tilanne jatkuu, sitä todennäköisemmin sairastuu itse. Tai palaa loppuun. Toivon, että löydät ratkaisun pian. Tai, että työnantajasi alkaa ansaitsemaan palkkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pääse töiden kanssa eteenpäin. Yritän kysyä miten jonkun tehtävän hoidan. Kukaan ei joko vastaa tai sitten tulee vastaus, ettei pitäisi häiritä, kun on ihmisillä muitakin töitä hoidettavana.
Sepä se, kun kenellekään ei ole sitä aikaa alkaa ilmaiseksi lapsenvahdiksi, kun omat työt kärsii. Oma palkkani on sidottu suoritukseen ja jos oma suoritukseni kärsii se näkyy palkkapussissani. Niin ja olen töissä sen rahan takia.
Miksi puhut uusista kollegoista valvontaa tarvitsevina lapsina? Etkö halua yrityksesi pärjäävän?
Me pärjäämme kyllä ihan hyvin ilman näitä valmiiseen pöytään tulleita sukupolvia, joista on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Aika taitaa kullata muistot. Kukaan ei tule koulusta valmiina, tai edes toisesta työpaikasta. Itse kun 80-luvulla aloitin työelämän, en osannut paljon mitään. Tietyt perusasiat koulusta, mutta jokaisessa paikassa on ollut firmakohtaisia juttuja. Koulussa oli ohjelmistotkin aina muutaman version jäljessä kehitystä.