Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poliisin mukaan suojatietä ylittävää polkupyöräilijää ei lähtökohtaisesti kannattaisi väistää

Vierailija
10.05.2023 |

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ce3d606c-e800-4cac-8602-e3c799f6…

Moni autoilija kuitenkin noin toimii. Joko kohteliaisuudesta tai sitten siksi, että luulee polkupyörien olevan kevyttä liikennettä vaikka lain mukaan polkupyörä on ajoneuvo.

Kommentit (505)

Vierailija
501/505 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie

Siinä Anglia katolleen kääntyi

Vielä vinossa liikennemerkkikin lie

Joka ohjausvirheestä vääntyi

Etupenkiltä lasin läpi lennettyäni

Olin pyörinyt piennarta pitkin

Ojan pohjalla hampaita sylkiessäni

Minä oksensin verta ja itkin

Tässä naamassa arpikin kaunistus olisi

Ja hampaat voi uusiksi laittaa

Mut ajokortin ja Anglian kilvet vei poliisi

Se harrastustoimintaa haittaa

Rallikuskiksi pääsystä toiveita elätän

Turha on äitien sankaripoikia neuvoa

Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään

Maalissa juhlitaan voittajapoikaamme Teuvoa

Viikonlopuksi autoa etsiessäni

Otin lainaksi naapurin Sierran

Pikatiellä mä rekkaa päin törmätessäni

Kai törmäsin viimeisen kerran

Vierailija
502/505 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on varma juttu että jos nousen pyörän selästä ja oon valmis taluttamaan suojatien yli eikä auto väistä niin fillari lentää tuollaisen auton tuulilasiin

Ja sinä sitten maksat sen rikkoutuneen tuulilasin vakuutusyhtiölle ihan sentilleen. Mietippä kaksi kertaa kannattaako vaikka kuinka ottaa ohimosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/505 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaisinta olisi laittaa pyöräilijöille väistämisvelvollisuus aina suojatiellä.

Ajokortittomat pyöräilijät ei toki ymmärrä miksi autolla vaikea väistää tuhatta ja sataa nurkan tai puskan takaa tulevaa pyöräilijää.

Juurikin näin. Aina kun suojatie, pyörä tallutetaan. Helppoa muistaa.

Tuo on kohtuutonta, koska silloin polkupyörää pitäisi alvariinsa taluttaa.

No voivoi. Ei autollakaan ole kiva alvariinsa pysähtyä punaisiin valoihin tai hidastaa risteyksiin, mutta pakko se on, jotta ei synny vaaraa.

Pyöräilijän pitää jo nyt pysähtyä punaisiin valoihin ja hidastaa risteyksiin. Ja se on minulle pyöräilijänä ihan ok. Sen sijaan se ei ole ok, että pyörä pitäisi taluttaa risteyksien yli, ihan niin vaikkapa mopon tai moottoripyörän taluttaminenkaan ei olisi ok niissä tilanteissa.

Sitten sinut luetaan ajoneuvon kuljettajaksi, jos et taluta sitä pyörää suojatien yli. Siksi myös mopon ja mottoripyörän taluttaminen ei ole ok, koska ne ovat ajoneuvoja, joilla yleensä ajellaan päällä. Jos mopoilija jalkautuu niin hän on jalankulkija. Yksinkertaista kun ymmärtää, vai?

Mitähän vaikkapa moottoripyöräilijä olisi siitä mieltä, jos laki pakottaisi hänet taluttamaan pyöränsä risteyksien yli? Eli risteyksen yli ei saisi ajaa. Tämähän on juuri se mitä polkupyöräilijöille on ehdotettu tuossa yllä monessa viestissä.

Moottoripyöräilijällä ei ole mitään asiaa suojatielle.

ä

Kyllä, eikä mitään asiaa edes pyörätielle. Autojen sekaan kuuluu moottoripyörät. Mopollakaan ei saa enää ajella pyörätiellä, mikä on hyvä.

Vierailija
504/505 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on varma juttu että jos nousen pyörän selästä ja oon valmis taluttamaan suojatien yli eikä auto väistä niin fillari lentää tuollaisen auton tuulilasiin

Ja sinä sitten maksat sen rikkoutuneen tuulilasin vakuutusyhtiölle ihan sentilleen. Mietippä kaksi kertaa kannattaako vaikka kuinka ottaa ohimosta.

Miksi maksaisi?

Vierailija
505/505 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kytät tiedä että tieliikennelaki vaatii erityistä varovaisuutta lapsia kohtaan liikenteessä, eli siitä vaan lapsen yli jos lapsi ylittaa tien pyörällä suojatiemerkinnän kohdalta, niinkö?

Opettakaa v***u sentään liikennesäännöt niille pyöräileville kersoille. Fillarilla EI voi koukata ysikympin kulmassa suoraan auton alle vaikka alla olisi suojatie. Ja se fillari TALUTETAAN suojatien yli ellei kyseessä ole pyörätien jatke. Ja pyörällä pyöräillään tien ja kevyenliikenteen väylän OIKEAA reunaa. Jos et osaa sääntöjä et aja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi