Poliisin mukaan suojatietä ylittävää polkupyöräilijää ei lähtökohtaisesti kannattaisi väistää
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ce3d606c-e800-4cac-8602-e3c799f6…
Moni autoilija kuitenkin noin toimii. Joko kohteliaisuudesta tai sitten siksi, että luulee polkupyörien olevan kevyttä liikennettä vaikka lain mukaan polkupyörä on ajoneuvo.
Kommentit (505)
Vierailija kirjoitti:
Se on varma juttu että jos nousen pyörän selästä ja oon valmis taluttamaan suojatien yli eikä auto väistä niin fillari lentää tuollaisen auton tuulilasiin
Ja sinä sitten maksat sen rikkoutuneen tuulilasin vakuutusyhtiölle ihan sentilleen. Mietippä kaksi kertaa kannattaako vaikka kuinka ottaa ohimosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisinta olisi laittaa pyöräilijöille väistämisvelvollisuus aina suojatiellä.
Ajokortittomat pyöräilijät ei toki ymmärrä miksi autolla vaikea väistää tuhatta ja sataa nurkan tai puskan takaa tulevaa pyöräilijää.
Juurikin näin. Aina kun suojatie, pyörä tallutetaan. Helppoa muistaa.
Tuo on kohtuutonta, koska silloin polkupyörää pitäisi alvariinsa taluttaa.
No voivoi. Ei autollakaan ole kiva alvariinsa pysähtyä punaisiin valoihin tai hidastaa risteyksiin, mutta pakko se on, jotta ei synny vaaraa.
Pyöräilijän pitää jo nyt pysähtyä punaisiin valoihin ja hidastaa risteyksiin. Ja se on minulle pyöräilijänä ihan ok. Sen sijaan se ei ole ok, että pyörä pitäisi taluttaa risteyksien yli, ihan niin vaikkapa mopon tai moottoripyörän taluttaminenkaan ei olisi ok niissä tilanteissa.
Sitten sinut luetaan ajoneuvon kuljettajaksi, jos et taluta sitä pyörää suojatien yli. Siksi myös mopon ja mottoripyörän taluttaminen ei ole ok, koska ne ovat ajoneuvoja, joilla yleensä ajellaan päällä. Jos mopoilija jalkautuu niin hän on jalankulkija. Yksinkertaista kun ymmärtää, vai?
Mitähän vaikkapa moottoripyöräilijä olisi siitä mieltä, jos laki pakottaisi hänet taluttamaan pyöränsä risteyksien yli? Eli risteyksen yli ei saisi ajaa. Tämähän on juuri se mitä polkupyöräilijöille on ehdotettu tuossa yllä monessa viestissä.
Moottoripyöräilijällä ei ole mitään asiaa suojatielle.
ä
Kyllä, eikä mitään asiaa edes pyörätielle. Autojen sekaan kuuluu moottoripyörät. Mopollakaan ei saa enää ajella pyörätiellä, mikä on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on varma juttu että jos nousen pyörän selästä ja oon valmis taluttamaan suojatien yli eikä auto väistä niin fillari lentää tuollaisen auton tuulilasiin
Ja sinä sitten maksat sen rikkoutuneen tuulilasin vakuutusyhtiölle ihan sentilleen. Mietippä kaksi kertaa kannattaako vaikka kuinka ottaa ohimosta.
Miksi maksaisi?
Vierailija kirjoitti:
Eikö kytät tiedä että tieliikennelaki vaatii erityistä varovaisuutta lapsia kohtaan liikenteessä, eli siitä vaan lapsen yli jos lapsi ylittaa tien pyörällä suojatiemerkinnän kohdalta, niinkö?
Opettakaa v***u sentään liikennesäännöt niille pyöräileville kersoille. Fillarilla EI voi koukata ysikympin kulmassa suoraan auton alle vaikka alla olisi suojatie. Ja se fillari TALUTETAAN suojatien yli ellei kyseessä ole pyörätien jatke. Ja pyörällä pyöräillään tien ja kevyenliikenteen väylän OIKEAA reunaa. Jos et osaa sääntöjä et aja.
Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie
Siinä Anglia katolleen kääntyi
Vielä vinossa liikennemerkkikin lie
Joka ohjausvirheestä vääntyi
Etupenkiltä lasin läpi lennettyäni
Olin pyörinyt piennarta pitkin
Ojan pohjalla hampaita sylkiessäni
Minä oksensin verta ja itkin
Tässä naamassa arpikin kaunistus olisi
Ja hampaat voi uusiksi laittaa
Mut ajokortin ja Anglian kilvet vei poliisi
Se harrastustoimintaa haittaa