Poliisin mukaan suojatietä ylittävää polkupyöräilijää ei lähtökohtaisesti kannattaisi väistää
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ce3d606c-e800-4cac-8602-e3c799f6…
Moni autoilija kuitenkin noin toimii. Joko kohteliaisuudesta tai sitten siksi, että luulee polkupyörien olevan kevyttä liikennettä vaikka lain mukaan polkupyörä on ajoneuvo.
Kommentit (505)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea liikkuvaa ja paikallaan pysyvää kannattaa väistää. Pyöräilijää, jalankulkijaa ja liikennemerkkiä.
Kyllä väistämissäännöt ovat ihan erikseen. Ja niissä mm. lukee että suojatiet ovat paikka mitä pitkin kävelijät voivat päästä tien yli. Polkupyöräilijän ei yleensä edes kuuluisi olla suojatiellä, koska ajorata on pyöräilijöitä varten.
Minä kyllä talutan aina suojatien yli pyörän, jos jossain näkyy vilauskin autosta.
Jos ajaisin, niin liikenne sujuisi, mutta jos auotoilla on lupa ajaa pyöräilijän päälle, niin hidastelen sitten😈
Laitatko jonkun lähteen tuolle lupa-asialle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenteista kyllä huomaa, että pyöräilijöiltä ei vaadita liikennesääntöjen osaamista.
No, ei tietenkään, eiväthän he ole käyneet autokoulua, etenkään lapset! Vaaditko sinä että lasten pitää mennä autokouluun oppimaan liikennesäännöt että voivat pyöräillä?? Siksi tuollainen monimutkainen väistämissääntö on ihan perseestä!!!!
Lapset ovat pyöräillessään verrattavissa jalankulkijoihin, ja saavat ajaa kävelytiellä.
Mikä niissä väistämissäännöissä on niin monimutkaista?
Pyöräilijä väistää aina autoilijaa, PAITSI
1. Kun autoilija kääntyy suojatien yli tai
2. ennen suojatietä autoilijalla on kärkikolmio tai väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa-merkki.Todella yksinkertaista mielestäni.
Itse asiassa pyöräilijän väistämissääntöjen perustapaus on tasa-arvoinen risteys missä ensisijaisena sääntönä väistetään oikealta tulevaa ja toissijaisena sääntönä kääntyvä väistää suoraan menijää. Moniko tämän tietää? Aika harva.
Voisitko lopettaa tämän tahallisen sotkemisen?
Pyörätie ei ole risteys, joten siinä ole mitään väliä tuletko oikealta vai vasemmalta.
Risteyksessä on kaksi ajorataa. Pyörätie on kevyen liikenten väylä, joka menee ajoradan yli.
T. joku muu, mutta itse ennen luulin, että pyörätie/kevli on tie, ja luo risteystilanteen samalla tavalla, kuin autoilijoille heidän ajoratansa. Tätäkin asiaa olisi hyvä tuoda esiin, ettei jää epäselvyyksiä, eikä tule väärinkäsityksiä, kun puhutaan tasa-arvoisista risteyksistä.
Analogia risteykseen löytyy tutusta väistämissääntöjä koskevasta kuvasta jossa pyörätien jatke kulkee ajoradan yli. Tällöin ellei muuta liikennemerkein ilmoiteta on pyöräilijä väistämisvelvollinen ilman oikealta vasemmalta tarkastelua. Eli tällä perusteella kun tavanomaiset oikealta-vasemmalta säännöt eivät koske edes tuota otollisinta tapausta niin silloin sellaista ei ole koskien kevyttä liikennettä suhteessa moottoriajoneuvoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenteista kyllä huomaa, että pyöräilijöiltä ei vaadita liikennesääntöjen osaamista.
No, ei tietenkään, eiväthän he ole käyneet autokoulua, etenkään lapset! Vaaditko sinä että lasten pitää mennä autokouluun oppimaan liikennesäännöt että voivat pyöräillä?? Siksi tuollainen monimutkainen väistämissääntö on ihan perseestä!!!!
Lapset ovat pyöräillessään verrattavissa jalankulkijoihin, ja saavat ajaa kävelytiellä.
Mikä niissä väistämissäännöissä on niin monimutkaista?
Pyöräilijä väistää aina autoilijaa, PAITSI
1. Kun autoilija kääntyy suojatien yli tai
2. ennen suojatietä autoilijalla on kärkikolmio tai väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa-merkki.Todella yksinkertaista mielestäni.
Itse asiassa pyöräilijän väistämissääntöjen perustapaus on tasa-arvoinen risteys missä ensisijaisena sääntönä väistetään oikealta tulevaa ja toissijaisena sääntönä kääntyvä väistää suoraan menijää. Moniko tämän tietää? Aika harva.
Voisitko lopettaa tämän tahallisen sotkemisen?
Pyörätie ei ole risteys, joten siinä ole mitään väliä tuletko oikealta vai vasemmalta.
Risteyksessä on kaksi ajorataa. Pyörätie on kevyen liikenten väylä, joka menee ajoradan yli.
T. joku muu, mutta itse ennen luulin, että pyörätie/kevli on tie, ja luo risteystilanteen samalla tavalla, kuin autoilijoille heidän ajoratansa. Tätäkin asiaa olisi hyvä tuoda esiin, ettei jää epäselvyyksiä, eikä tule väärinkäsityksiä, kun puhutaan tasa-arvoisista risteyksistä.
Analogia risteykseen löytyy tutusta väistämissääntöjä koskevasta kuvasta jossa pyörätien jatke kulkee ajoradan yli. Tällöin ellei muuta liikennemerkein ilmoiteta on pyöräilijä väistämisvelvollinen ilman oikealta vasemmalta tarkastelua. Eli tällä perusteella kun tavanomaiset oikealta-vasemmalta säännöt eivät koske edes tuota otollisinta tapausta niin silloin sellaista ei ole koskien kevyttä liikennettä suhteessa moottoriajoneuvoihin.
Tarkennus: koskien siis kevyen liikenteen väyliä. Mikäli pyöräilee ajoradalla ei ole mitään syytä miksi oikealta-vasemmalta säännöt eivät pätisi.
Varmaan sitten rollaattorilla kulkevankin saa ajaa asfalttiin jos kehtaa arvon autoilijan eteen astua.
Lastenvaunut tuntuu ainakin joitain autoilijoita ärsyttävän. Viimeaikoina useamman kerran olen ollut jo suojatiellä vaunujen kanssa kun autoilija kiihdyttää kohti, jos en olisi laittanut juoksuksi, olisivat varmaan ajaneet päältä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sitten rollaattorilla kulkevankin saa ajaa asfalttiin jos kehtaa arvon autoilijan eteen astua.
Lastenvaunut tuntuu ainakin joitain autoilijoita ärsyttävän. Viimeaikoina useamman kerran olen ollut jo suojatiellä vaunujen kanssa kun autoilija kiihdyttää kohti, jos en olisi laittanut juoksuksi, olisivat varmaan ajaneet päältä.
Minä meinasin joskus ajaa päälle, kun pimeällä sateisella tiellä mamma syöksyi mustia vaunuja työntäen mustissa vaatteissa ilman heijastimia suojatielle.
Sairasta välinpitämättömyyttä oman lapsen turvallisuudesta. Vaunut toki olisivat ensimmäisenä olleet tulilinjalla.
Mitä hemmettiä sitten mopot ja skootterit tekee jalankulkijoiden kanssa samalla tiellä? Tai sähköpotkulaudat? Kyllä ne on ajoneuvoja ja kuuluvat autojen sekaan jos nyt ei ole moottoritiestä kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä meinasin joskus ajaa päälle, kun pimeällä sateisella tiellä mamma syöksyi mustia vaunuja työntäen mustissa vaatteissa ilman heijastimia suojatielle.
Älä jauha paskaa. Kaikissa vaunuissa on jo tehdasasetuksina heijastimet.
Sairasta välinpitämättömyyttä oman lapsen turvallisuudesta. Vaunut toki olisivat ensimmäisenä olleet tulilinjalla.
Paljon pyörällä ajavana olen huomannut että noin 95% autoilijoista tulee kärkikolmion takaa niin että eivät huomioi pyöräilijöitä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaunuissa on ollut jo todella pitkään tehtailla asetetut heijastimet, tämä on ihan standardi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaunuissa on ollut jo todella pitkään tehtailla asetetut heijastimet, tämä on ihan standardi.
En jäänyt kyselemään miltä vuodelta vaunut olivat, mutta ei niissä ollut heijastimen heijastinta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hemmettiä sitten mopot ja skootterit tekee jalankulkijoiden kanssa samalla tiellä? Tai sähköpotkulaudat? Kyllä ne on ajoneuvoja ja kuuluvat autojen sekaan jos nyt ei ole moottoritiestä kyse.
Eilen Seinäjoella kaksi mopot läskipyöriset koneet alla ajoivat suojatietä vierekkäin!!!
Katselin menoa ja ihmettelin mihin jalankulkijat ahtuu, ajoradalle? = Villiä on.
Suojatieveinokexduojatie muille kuin jalankulkijoille. Tämä sääntö tuntuu monelle olevan ylivoimainen ymmärtää.
Kerran syöksyi vasemmalta pyörilijä eteeni suojatiellä hurjaa vauhtia, ei edes katsonut onko ketään tulossa. Jouduin jarruttamaan niin etten ihan päätynyt ojaan. Ei se pyörilijä jäänyt edes ihmettelemään, jalankulkijat seisoivat suut auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kytät tiedä että tieliikennelaki vaatii erityistä varovaisuutta lapsia kohtaan liikenteessä, eli siitä vaan lapsen yli jos lapsi ylittaa tien pyörällä suojatiemerkinnän kohdalta, niinkö?
Eihän tuossa sanota että kenenkään yli pitäisi ajaa tai että onnettomuuksia pitäisi aiheuttaa pitämällä säännöistä härkäpäisesti kiinni.
Siinä puhutaan yleisestä periaatteesta sen suhteen, että kuka väistää ja kuka ei.
No mutta jos ei väistä pyöräilijää, niin silloinhan hän jää alle. Aika karua jyrätä ihminen kuoliaaksi vain siitä syystä että "mun ei tarvitse väistää, minä olen oikeassa".
Tien antaminen on tietysti eri asia. Kohteliaisuuttaan ei pidä antaa tietä pyöräilijälle joka on pysähtynyt odottamaan suojatien viereen. Moni antaa tietä sellaisessa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kytät tiedä että tieliikennelaki vaatii erityistä varovaisuutta lapsia kohtaan liikenteessä, eli siitä vaan lapsen yli jos lapsi ylittaa tien pyörällä suojatiemerkinnän kohdalta, niinkö?
Eihän tuossa sanota että kenenkään yli pitäisi ajaa tai että onnettomuuksia pitäisi aiheuttaa pitämällä säännöistä härkäpäisesti kiinni.
Siinä puhutaan yleisestä periaatteesta sen suhteen, että kuka väistää ja kuka ei.
No mutta jos ei väistä pyöräilijää, niin silloinhan hän jää alle. Aika karua jyrätä ihminen kuoliaaksi vain siitä syystä että "mun ei tarvitse väistää, minä olen oikeassa".
Tien antaminen on tietysti eri asia. Kohteliaisuuttaan ei pidä antaa tietä pyöräilijälle joka on pysähtynyt odottamaan suojatien viereen. Moni antaa tietä sellaisessa tilanteessa.
Ja siitä juuri puhutaan.
Sitten kun vielä pääsisi näin jalankulkijana ylittämään sen suojatien turvallisesti. Mutta ei, hivutetaan autolla melkein päälle, kantapäitä hipoen tai suhahdetaan täyttä höyryä selän takaa, ettei vaan jouduta odottamaan sekunnin sadasosaa kauempaa. Tätä tehdään erityisesti talvella, kun tiet ovat mahdollisimman liukkaat. Vähältä jo kerran olikin, etten liukastunut siihen hivuttavan auton alle.
Ja toinen mitä saat jalankulkijana varoa, on pyöräilijät. Päästetään esimerkiksi täysiä lokasuojattomalla paksurenkaisella pyörällä sepelitiellä, niin että kivet napsuu ympäriinsä ja melkein silmiin. Menkää vttu muualle kilpapyöräilemään, kuin esimerkiksi puistoihin, joka on tervepäisten ihmisten virkistyspaikka, jossa tulisi saada halutessaan ihan rauhassakin kävellä ja nauttia ympäristöstä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suojateita on kaupungissa kohtalaisen vähän, melkein kaikki ovat pyörätien jatkeita.
Myöskin pyörätien jatketta ajavan pyöräilijän on väistettävä autoilijaa, ellei liikennemerkein oli toisin osoitettu.
Opettelehan liikennesäännöt uudelleen, autoilija on aina väistämisvelvollinen pyöräilijän ajaessa pyörätien jatkeen yli, ellei tietty siinä ole liikennevalot.
Spandex-pyöräilijät ovat niitä ketkä ei välitä muista.
Mr Bean opetti että kolmipyöräisiä ajoneuvoja ei tarvitse väistää xD
Kääntyvä autoilija väistää kaikkia muita. Myös pelkällä suojatiellä pyöräilevää.