Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poliisin mukaan suojatietä ylittävää polkupyöräilijää ei lähtökohtaisesti kannattaisi väistää

Vierailija
10.05.2023 |

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ce3d606c-e800-4cac-8602-e3c799f6…

Moni autoilija kuitenkin noin toimii. Joko kohteliaisuudesta tai sitten siksi, että luulee polkupyörien olevan kevyttä liikennettä vaikka lain mukaan polkupyörä on ajoneuvo.

Kommentit (505)

Vierailija
21/505 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suojateita on kaupungissa kohtalaisen vähän, melkein kaikki ovat pyörätien jatkeita.

Ei pidä paikkaansa. Vain vähemmistö kadun reunan väylistä on sallittu pyöräilijöille. Vaikka toki pyöräilijät ajavat niillä silti melkein joka paikassa, koska ovat tottuneet rinnastamaan itsensä jalankulkijoihin.

Vierailija
22/505 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat säännöt koskevat sähköpotkulautailijoita kuin pyöräilijöitä. Heidän pitää myös väistää ajoradan ylittäessään, ellei autoilijalla ole liikennesääntöjen mukaan väistämisvelvollisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/505 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeasti poliisi kehoittaa ajamaan pyöräilijän päälle jos paikka tulee.

Vierailija
24/505 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilijät usein hyppäävät pyörän selästä ennen suojatietä ja muuttavat itsensä jalankulkijoiksi. Sitten kun autoilija pysähtyy, niin pyöräilijä hyppää takaisin pyörän selkään ja ajaa suojatien yli.

Vierailija
25/505 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en väistä pyöräilijää joka ajaa suojatiellä, auto kuitenkin voittaa pyöräilijän, siinähän jää sitten alle. Lapset ovat asia erikseen, heitä väistän aina. Aikuiset pyöräilijät jäävät alle jos eivät taluta. 

Siinähän sitten makselet korvauksia, idiootti.

Miksi pitäisi maksaa korvauksia, kun pyöräilijä on väärässä.

Vierailija
26/505 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahva suositus. Voidaan samalla lopettaa olettamasta että autoilija on aina syyllinen törmäyksissä.

Vierailija
27/505 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on iskostunut aika jo hyvin autoilijoiden mieleen että katua ylittävää pyöräilijää ei tarvi väistää, ei edes silloin jos se auto tulee kolmion takaa? Olen useasti meinannut jäädä kolmion takaa tulevan auton alle, mutta onneksi olen aina osannut ennakoida että ehkä se auto ei pysähdykään minun eli pyöräiljän takia ja se on pelastanut.

Vierailija
28/505 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä miksi esimerkiksi Helsingissä on näitä 200 metrin pituisia pyöräbaanoja, jotka katkeavat 50 metrin välein (autotie). Pitäisikö minun siis pyöräilijänä pyörätiellä ollessani pysähtyä 50m välein ja odottaa että autot voivat kulkea pyörätien halki? Aivan järjetöntä.

Vierailija
29/505 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suojateita on kaupungissa kohtalaisen vähän, melkein kaikki ovat pyörätien jatkeita.

Se jatke ei poista automaattisesti polkupyöräilijältä väistämisvelvollisuutta. 

Vierailija
30/505 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään muussa maassa ei ole sotkettu pyöräilijöiden ja kävelijöiden reittejä toisiinsä tälla tavalla kuin mitä Suomessa. Ulkomailla pyöräilijöiden ei kuulu ajaa jalankulkijoiden joukossa eikä siksi ole myöskään epäselvyyttä siitä, että mikä on pyöräilijän rooli suojateillä.

Vierailija
31/505 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä olisi että autoilijat oppisivat ymmärtämään suojatien ja pyörätien jatkeen välisen eron. Pyöräilijä aniharvoin ylittää ajoradan auton edestä suojatietä pitkin, kyseessä on 999 tapauksessa tuhannesta pyörätien jatke ja lähes aina autoilija on väistämisvelvollinen.

Pyörätien jatketta ja suojatietä koskevat samat väistämissäännöt.

Vierailija
32/505 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, pyörää ei tarvitse väistää, mutta sillä hetkellä kun pyöräilijä nousee satulasta joutuu häntä taas väistämään.

Molemmille osapuolille kätevää että autoilija väistää, ja pyöräilijä ajaa suojatien yli.

Vierailija
33/505 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin väistän.

Vierailija
34/505 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en väistä pyöräilijää joka ajaa suojatiellä, auto kuitenkin voittaa pyöräilijän, siinähän jää sitten alle. Lapset ovat asia erikseen, heitä väistän aina. Aikuiset pyöräilijät jäävät alle jos eivät taluta. 

Siinähän sitten makselet korvauksia, idiootti.

Miksi pitäisi maksaa korvauksia, kun pyöräilijä on väärässä.

Ei siinä liikennesäännöt paljon paina, jos onnistut tappamaan/vammauttamaan pyöräilijän autolla. Onko jengi tosiaan näin yksinkertaista täällä sääntösuomessa?

Vierailija
35/505 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä miksi esimerkiksi Helsingissä on näitä 200 metrin pituisia pyöräbaanoja, jotka katkeavat 50 metrin välein (autotie). Pitäisikö minun siis pyöräilijänä pyörätiellä ollessani pysähtyä 50m välein ja odottaa että autot voivat kulkea pyörätien halki? Aivan järjetöntä.

Riippuu siitä onko se pyöräbaana juridisesti pyörätie vaiko pyöräkaista. Ja totta kai siitä, että onko risteävillä teillä kolmioita tai stop-merkkejä tai ovatko ne tonttiliittymiä.

Vierailija
36/505 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli, antaako poliisi siis luvan ajaa suojatiellä pyöräilevän päältä? Täytyykö pyöräilijöiden, ja ehkä myös lisäksi jalankulkijoiden varustautua Magnum 44 revolverilla pysäyttääkseen heidän henkeään uhkaavat hullut autoilijat, jos suojatiellä kulkijat ovat autoilijoiden vapaata riistaa?

Päälle ei saa ajaa, mutta väistää ei tarvitse, kunhan varmistaa, että pyöräilijä ajaa päin ovea eikä itse osu pyöräilijään.

Vierailija
38/505 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyöräilijät usein hyppäävät pyörän selästä ennen suojatietä ja muuttavat itsensä jalankulkijoiksi. Sitten kun autoilija pysähtyy, niin pyöräilijä hyppää takaisin pyörän selkään ja ajaa suojatien yli.

Entä jos satula on pyörässä niin matalalla, että voin laskea jalat maahan ja potkia itseäni pyörän selässä eteenpäin? Olenko silloin jalankulkija vai pyöräilijä?

Vierailija
39/505 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en väistä, jos ei pyöräilijä väkisin yritä ajaa alle. Mutta lukemattomat kerrat on tullut vihaisia katseita, kun arvon pyöräilijä joutuu hyppäämään pyörän selästä pois.

Vierailija
40/505 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, pyörää ei tarvitse väistää, mutta sillä hetkellä kun pyöräilijä nousee satulasta joutuu häntä taas väistämään.

Molemmille osapuolille kätevää että autoilija väistää, ja pyöräilijä ajaa suojatien yli.

Pyöräilijää on usein aika vaikea väistää suojatiellä, kun kyse on suhteellisen nopeasta ajoneuvosta jota ei ole helppo havaita ajoissa. Pyöräilijä saattaa tuolla suojatielle tasamaalla 25 km/h tai alamäessä jopa yli 40 km/h.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi