Poliisin mukaan suojatietä ylittävää polkupyöräilijää ei lähtökohtaisesti kannattaisi väistää
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ce3d606c-e800-4cac-8602-e3c799f6…
Moni autoilija kuitenkin noin toimii. Joko kohteliaisuudesta tai sitten siksi, että luulee polkupyörien olevan kevyttä liikennettä vaikka lain mukaan polkupyörä on ajoneuvo.
Kommentit (505)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijät usein hyppäävät pyörän selästä ennen suojatietä ja muuttavat itsensä jalankulkijoiksi. Sitten kun autoilija pysähtyy, niin pyöräilijä hyppää takaisin pyörän selkään ja ajaa suojatien yli.
Entä jos satula on pyörässä niin matalalla, että voin laskea jalat maahan ja potkia itseäni pyörän selässä eteenpäin? Olenko silloin jalankulkija vai pyöräilijä?
Jos on pyörän päällä istumassa niin on pyöräilijä.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin väistän.
Niin sinun syytäsi sitten, kun seuraava autoilija ei väistäkään ja pyöräilijä/sähköpotkulautailija jää alle. Olisi syytä kaikkien noudattaa liikennesääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en väistä pyöräilijää joka ajaa suojatiellä, auto kuitenkin voittaa pyöräilijän, siinähän jää sitten alle. Lapset ovat asia erikseen, heitä väistän aina. Aikuiset pyöräilijät jäävät alle jos eivät taluta.
Siinähän sitten makselet korvauksia, idiootti.
Miksi pitäisi maksaa korvauksia, kun pyöräilijä on väärässä.
Ei siinä liikennesäännöt paljon paina, jos onnistut tappamaan/vammauttamaan pyöräilijän autolla. Onko jengi tosiaan näin yksinkertaista täällä sääntösuomessa?
Itseasiassa painavat ne. Jos fillaristi osuu sinun ajoneuvoosi tilanteessa, jossa hänellä on väistämisvelvollisuus, niin autoilijan ei tarvitse maksaa euroakaan.
Vierailija kirjoitti:
Poliisia vois vetää lähtökohtaisesti turpaan!
No melkein jos tällaisia ohjeita antavat.
Mitä vikaa on edes yrittää olla ystävällinen liikenteessä?
Isäni kun minua ajaan opetti hän sanoi useamman kerran "anna tuolle tietä et soppii, se on täällä työssä". "Hidasta et se menee ensin, se on täällä työssä". Kohteena rekat, kuorma-autot, bussit. Tietysti pitää lukea mitä muut meinaa tehdä. Hyvin on ohjeilla pärjätty 45 vuotta. Se ei ole sinulta poies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä olisi että autoilijat oppisivat ymmärtämään suojatien ja pyörätien jatkeen välisen eron. Pyöräilijä aniharvoin ylittää ajoradan auton edestä suojatietä pitkin, kyseessä on 999 tapauksessa tuhannesta pyörätien jatke ja lähes aina autoilija on väistämisvelvollinen.
Pyörätien jatketta ja suojatietä koskevat samat väistämissäännöt.
Eli riippuu siis liikennemerkeistä. Tietyissä paikoissa pyöräilijöillä on kolmio, tietyissä paikoissa autoilla. Pyörätien jatke (ei vielä ainakaan) takaa pyöräilijälle automaattisesti etuajo-oikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisia vois vetää lähtökohtaisesti turpaan!
No melkein jos tällaisia ohjeita antavat.
Mitä vikaa on edes yrittää olla ystävällinen liikenteessä?
Isäni kun minua ajaan opetti hän sanoi useamman kerran "anna tuolle tietä et soppii, se on täällä työssä". "Hidasta et se menee ensin, se on täällä työssä". Kohteena rekat, kuorma-autot, bussit. Tietysti pitää lukea mitä muut meinaa tehdä. Hyvin on ohjeilla pärjätty 45 vuotta. Se ei ole sinulta poies.
Jos ystävällisyys tarkoittaa samaa kuin turha hidastelu, niin kyllä siitä on haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, pyörää ei tarvitse väistää, mutta sillä hetkellä kun pyöräilijä nousee satulasta joutuu häntä taas väistämään.
Molemmille osapuolille kätevää että autoilija väistää, ja pyöräilijä ajaa suojatien yli.
Juuri tästä syystä ainakin itse mieluiten ajan suojatiellä, varsinkin jos siinä ei liiku sillä hetkellä ketään muita. Jos olisin suojatien eteen pysähtynyt autoilija, minua ottaisi paljon enemmän päähän odottaa että pyörän taluttaja ylittää suojatien vs. että sama henkilö ajaa sen pyöränsä siitä yli.
Syy miksi ylipäätään olen (joskus) suojatiellä pyörän kanssa: sekavat kevyen liikenteen väylät, joista on usein todella vaikea arvioida, miten ja mistä kohdasta pyörän kanssa olisi tarkoitus kääntyä.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijä on väistämisvelvollinen ja jarruttava autoilija voi aiheuttaa varratilanteen.
Itse tykkään opettaa vähän näitä suojatien yli pyöräilijöitä, rullaan hiljaa autolla lähelle ja vasta ihan lähellä teen äkkijarrutuksen. Paras tähän asti on kun eräs pyöräilijä säikähti niin että hyppäsi satulasta :D
Et sinä ketään opeta. Provosoit vaan ja aiheutat toiminnallasi lisää autoilijat vs. pyöräilyä -asettelua. Suurin osa pyöräilijöistä ei opi kaltaistesi urpojen käytöksestä muuta kuin käyttäytymään välinpitämättömämmin autoilijoita kohtaan. Olet oletettavasti joku elämäänsä kyllästynyt setämies, jolla ei peitto heilu. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en väistä pyöräilijää joka ajaa suojatiellä, auto kuitenkin voittaa pyöräilijän, siinähän jää sitten alle. Lapset ovat asia erikseen, heitä väistän aina. Aikuiset pyöräilijät jäävät alle jos eivät taluta.
Siinähän sitten makselet korvauksia, idiootti.
Miksi pitäisi maksaa korvauksia, kun pyöräilijä on väärässä.
Ei siinä liikennesäännöt paljon paina, jos onnistut tappamaan/vammauttamaan pyöräilijän autolla. Onko jengi tosiaan näin yksinkertaista täällä sääntösuomessa?
Itseasiassa painavat ne. Jos fillaristi osuu sinun ajoneuvoosi tilanteessa, jossa hänellä on väistämisvelvollisuus, niin autoilijan ei tarvitse maksaa euroakaan.
Ei niin. Mutta arvelen, että omasta pussista pitää autoilijan maksaa auton korjauskulut silti.
minä kerrn väistin suojatiellä autoilijaa. Olin pyörällä ylittämässä sitä ja minulla oli väistämisvlevollisuus. siinä jalka maahan, että autoilija pääsee ensin, niinkuin hänellä oli oikeus. Autoilija sitten pysähtyi siihen kohdalleni ja alkoi pää punaisena huutamaan että enkö tunne liikennesääntöjä ja herjasi jotain jota en enää muista. Lähinnä nauratti minua. NÄytin sille keskaria ja hän meinasi tulla autosta ulos, kysyi haluanko turpiini. Sanoin, että en mielellään, mutta haluatkos sinä, että painan tästä puhelimestani 112-painiketta ja kutsun poliisit paikalle selvittämään kenellä oli oikeus mennä ensin suojatien yli. Ei halunnut. pisti kaasun pohjaan niin, että meinasi hällä karata auto käsistä.
Nämä nykysäännöt oikeasti vain ovat liian monimutkaisia. Jos pyöräilijä ne osaa ja ajaa niiden mukaan, niin sitten samaan aikaan tullut autoilija ei ehkä osaakaan - tai päinvastoin. Puhumattakaan sitten lapsista.
Tuossa idioottilaissa ei ole lainkaan otettu lapsia huomioon (niin kuin erittäin lapsivihamielisessä Suomessa on aina tapana), ei noin vaikeaa sääntöä saa lapselle olla kun ei iso osa aikuisistakaan osaa sitä!!
Joskus näin ajorataa ajavan pyöräilijän joka päästi kadun yli suojatietä käyttäneen pyöräilijän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijä on väistämisvelvollinen ja jarruttava autoilija voi aiheuttaa varratilanteen.
Itse tykkään opettaa vähän näitä suojatien yli pyöräilijöitä, rullaan hiljaa autolla lähelle ja vasta ihan lähellä teen äkkijarrutuksen. Paras tähän asti on kun eräs pyöräilijä säikähti niin että hyppäsi satulasta :D
Et sinä ketään opeta. Provosoit vaan ja aiheutat toiminnallasi lisää autoilijat vs. pyöräilyä -asettelua. Suurin osa pyöräilijöistä ei opi kaltaistesi urpojen käytöksestä muuta kuin käyttäytymään välinpitämättömämmin autoilijoita kohtaan. Olet oletettavasti joku elämäänsä kyllästynyt setämies, jolla ei peitto heilu. :)
Todellakin oppivat kun säikähtävät kunnolla, joskus vielä tööttään päälle.
Suosittelen muillekin, jos pyöräilijä ylittää laittomasti suojatien, rullatkaa autolla hiljaista vauhtia ja vasta erittäin lähellä tehkää äkkijarrutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, pyörää ei tarvitse väistää, mutta sillä hetkellä kun pyöräilijä nousee satulasta joutuu häntä taas väistämään.
Molemmille osapuolille kätevää että autoilija väistää, ja pyöräilijä ajaa suojatien yli.
Juuri tästä syystä ainakin itse mieluiten ajan suojatiellä, varsinkin jos siinä ei liiku sillä hetkellä ketään muita. Jos olisin suojatien eteen pysähtynyt autoilija, minua ottaisi paljon enemmän päähän odottaa että pyörän taluttaja ylittää suojatien vs. että sama henkilö ajaa sen pyöränsä siitä yli.
Syy miksi ylipäätään olen (joskus) suojatiellä pyörän kanssa: sekavat kevyen liikenteen väylät, joista on usein todella vaikea arvioida, miten ja mistä kohdasta pyörän kanssa olisi tarkoitus kääntyä.
Minä talutan sen pyöräni, pännii autoilijaa tai ei. Olen jalankulkija. Miksi pitäisi ylittää suojatie nopeammin pyörän kanssa kuin ilman sitä?
Vierailija kirjoitti:
Tuossa idioottilaissa ei ole lainkaan otettu lapsia huomioon (niin kuin erittäin lapsivihamielisessä Suomessa on aina tapana), ei noin vaikeaa sääntöä saa lapselle olla kun ei iso osa aikuisistakaan osaa sitä!!
Sellaista sääntöä ei ole ikinä ollut, että suojatietä ylittävää pyöräilijää pitäisi väistää. Suojatiet ovat aina olleet vain jalankulkijoita varten.
Meille opetettiin aikoinaan autokoulussa ettei autoilijalla ole yliajo-oikeutta vaikka joku toinen tekisi virheen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, koska pyöräilijät tulevat tuhatta ja sataa mistä suunnasta vain, kulman takaa jne. Ei mulla ole röntgennäköä. En näe kulman taakse, eikä ole tarkoitus, että jokaisen suojatien kohdalla varmuuden vuoksi pysähdyn, vaikkei mulla ole autoilijana väistämisvelvollisuutta. Tilanteen mukaan väistän ja en väistä. Jos pyöräilijä on selkeästi pysähtynyt ja istuu pyöränsä päällä, en väistä. Hän tuntuu tietävän väistämissäännöt silloin.
Niin lain mukaan ei tarvitse väistää mutta jos ajat päälle ja pyöräilijä kuolee tai loukkaantuu vakavasti niin sinut varmasti tuomitaan koviin sanktioihin.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä miksi esimerkiksi Helsingissä on näitä 200 metrin pituisia pyöräbaanoja, jotka katkeavat 50 metrin välein (autotie). Pitäisikö minun siis pyöräilijänä pyörätiellä ollessani pysähtyä 50m välein ja odottaa että autot voivat kulkea pyörätien halki? Aivan järjetöntä.
Tämä. Siksi onkin parempi muuttaa pois helsingistä niin pienelle paikkakunnalle, että siellä pitää ajella autotiellä.
meidän kaupungissa ollaan nyt suunnittelemassa ns. katkeamattomia pyöräteitä. Eli pääsisi lähiöistä ajamaan keskustaan ilman yhtäkään suojatien ylitystä (=saa ajaa pyörällä pysähtymättä kertaakaan). Odotan kieli pitkänä milloin saavat ne tehtyä. Nyt meiltä pääsee keskustaan kahden suojatien ylityksellä, aikoinaan oli neljä, eli suunta on hyvä. Vähän voi joutua polkemaan pidempää reittiä, minulla reitti taisi pidetä 200 metrillä.
Mutta kun sillä hetkellä kun pyöräilijä pysähtyy ja nousee pyörän päältä, hänestä tulee jalankulkija ja sitä pitää kuitenkin väistää.