Varoittava tarinani Kannabiksestä.
Mä asun Kalliossa, missä on iisi saada pilvee, ja niin mäki tein. Ku mä oli 19-vuotias, kokeilin ekaa kertaa kannabista, ajattelin et se ois kiva tapa rentoutuu ja unohtaa arjen stressit. Mutta pian mä huomasin, et se oli pahin moka ikinä.
Ekana mulla oli ahdistusta ja vainoharhaisuutta, ja sit sen jälkeen mul puhkes skitsofrenia. Mä näin juttuja mitä ei ollu olemassa ja kuulin ääniä, jotka sano kauheita juttui mulle. Mä kärsin psykoottisista kohtauksista, joina mä menetin todellisuudentajuni ja käyttäydyin aggressiivisesti. Mun elämä muuttu ihan totaalisesti, ja lopulta mä jouduin hakkaamaan hoitoon.
Mä olin suljetulla osastolla kaks kuukautta, ja siellä mua hoidettiin erilaisilla lääkkeillä. Mä sain risperidonii ja haloperidolii, jotka autto vähentämään psykoottisia oireitani ja hallusinaatioita. Lisäks mä sain rauhottavia lääkkeitä, kuten loratsepaamii, jotka autto ahdistuksen ja levottomuuden hoitoon.
Olo suljetulla osastolla oli rankkaa ja pelottavaa, mut se oli myös tosi tärkee mun terveyden kannalta. Lääkitys autto vähentämään oireitani ja sain paljon apuu terapeuteilt ja hoitajilt.
Kannabis voi tuntuu harmittomalta, mut se voi aiheuttaa vakavia ongelmii. Älä tee samaa mokaa ku mä. Skitsofreniaa ei voi parantaa, vaan sitä voi vain hoitaa. Mun elämä skitsofrenian kanssa on rankkaa ja se vaatii jatkuvaa hoitoa ja lääkitystä.
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Sun pääs olis letannut ilman kannabistakin. Voi olla, että hiukan nopeutti hommaa, mutta lopputulos olis ollu ihan sama.
Miksi olisi, jos olisi jättänyt päihteiden käytön siihen?
Miksi päihteitä pitäisi edes käyttää?
Mäki niinku asun hei Kallios ja sitmä olin iha tsykoosis ding dong niinku.
Tosi uskottava stoori joo.
Kuka näitä psykoosialoituksia on alkanut tehtailemaan palstalle? Sama ihminen nyt yrittää kirjoittaa jollain jonnekielellä samaa tuubaa mitä aikaisemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono tuuri, yksi tuhannesta. Kannattaa välttää kokeilua, jos ei halua ottaa riskiä, tai on jo epäilys, ettei psyyke kestä pariksi tunniksi lievästi muuttunutta tajunnantilaa.
Pikkasen suurempi todennäköisyys kuin yksi tuhannesta.
Pelkästään Husin alueella kymmeniä kannabispsykoosiin joutuneita joka viikko hurjia seurauksia
https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/ff7ab64a-8df0-4284-b77f-d0e7…
En löytänyt suurempaa todennäköisyyttä artikkelista. Lainaatko tähän sen?
Suomessa on 35000 kannabiksen vakiokäyttäjää. Sanotaan sitten että 15000 niistä ovat husin alueella. Kymmeniä viikossa = vähintään tuhat vuodessa. Voit laskea siitää.
"noin 800 000 suomalaista on kokeillut kannabista.
vuoden aikana kannabista käyttää noin 280 000 ja kuukauden aikana noin 100 000 suomalaista.
päivittäiskäyttäjiä on noin 10 000.
kannabiksen käyttö on yleisintä 2534-vuotiailla.
"
Suomessa on enemmän narkomaaneja kuin tuo 35000. Teineillä kannabis on yleisempää kuin alkoholi, sitä on helpompi saada.
Vierailija kirjoitti:
Kuka näitä psykoosialoituksia on alkanut tehtailemaan palstalle? Sama ihminen nyt yrittää kirjoittaa jollain jonnekielellä samaa tuubaa mitä aikaisemminkin.
Mr. Pfizer.
Eihän se niin voi olla, että ihmiset voisivat alkaa kasvattamaan lääkkeitä unettomuuteen, masennukseen, stressiin jne. kotonaan. Heidän kuuluu maksaa lääkeyhtiöille aivoja kutistavista ja tuhoavista lääkkeistä, kuten Ketipinor.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono tuuri, yksi tuhannesta. Kannattaa välttää kokeilua, jos ei halua ottaa riskiä, tai on jo epäilys, ettei psyyke kestä pariksi tunniksi lievästi muuttunutta tajunnantilaa.
Pelkästään Husin alueella kymmeniä kannabispsykoosiin joutuneita joka viikko hurjia seurauksia
Nuo on sekakäyttäjiä. Pelkällä kannabiksella psykoosin laukeaminen on äärimmäisen harvinaista.
Eipäbole äärimmäisen harvinaista.
Eräässä tutkimuksessa havaittiin, että henkilöillä, jotka käyttivät kannabista päivittäin, oli kolminkertainen riski kehittää psykoottinen häiriö verrattuna niihin, jotka eivät käyttäneet kannabista lainkaan. Toinen tutkimus puolestaan havaittiin, että korkean THC-pitoisuuden kannabiksen päivittäiskäyttö lisäsi psykoosin riskiä viisinkertaiseksi verrattuna ei-käyttäjiin.
Yleisesti ottaen tutkimukset osoittavat, että noin 9% kannabiksen käyttäjistä kehittää psykoottisen häiriön, ja tämä riski on suurempi niille, jotka käyttävät kannabista usein ja suurina annoksina.
Mitkä tutkimukset?
Eipä löytynyt tutkimuksia, kuten arvelinkin.
https://www.cambridge.org/core/journals/psychological-medicine/article/…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannabis laillistetaan Suomessakin ennemmin tai myöhemmin, mutta sitähän ei ole pakko kenenkään käyttää, kuten ei ole nytkään.
Toivottavasti mt palvelut ovat sitten paremmalla tolalla kuin nyt.
Miten se nyt liittyy tähän mitenkään? Se, että ap:lla oli mielenterveysongelmia jo ennen kannabista, kertoo vaan siitä, että kannabis ei sovi heikkopäisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mr. Pfizer.
Eihän se niin voi olla, että ihmiset voisivat alkaa kasvattamaan lääkkeitä unettomuuteen, masennukseen, stressiin jne. kotonaan. Heidän kuuluu maksaa lääkeyhtiöille aivoja kutistavista ja tuhoavista lääkkeistä, kuten Ketipinor.
Vaikka ketipinor voi aiheuttaa erilaisia haittavaikutuksia, kuten uneliaisuutta, huimausta, painonnousua, ja lihasjäykkyyttä, ei ole näyttöä siitä, että se aiheuttaisi pysyviä aivovaurioita tai kutistaisi aivoja.
Ajatelkaa niitä teidän läheisiä, jotka mahdollisesti joutuu huolehtimaan teistä. Mun isällä oli skitsofrenia ja teki meidän kaikkien elämästä kamalaa (oikeasti teki mieli kirjoittaa yks h-kirjaimella alkava sana). Pelkästään jo psykoosi on monelle niin rankka kokemus, ettei siitä toivu täysin.
Tämmöiset mieltä laajentavat aineet sopivat vain viisaille poppamiehille, vähän niinkuin viinakset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo on sekakäyttäjiä. Pelkällä kannabiksella psykoosin laukeaminen on äärimmäisen harvinaista.
Eräässä tutkimuksessa havaittiin, että henkilöillä, jotka käyttivät kannabista päivittäin, oli kolminkertainen riski kehittää psykoottinen häiriö verrattuna niihin, jotka eivät käyttäneet kannabista lainkaan. Toinen tutkimus puolestaan havaittiin, että korkean THC-pitoisuuden kannabiksen päivittäiskäyttö lisäsi psykoosin riskiä viisinkertaiseksi verrattuna ei-käyttäjiin.
Yleisesti ottaen tutkimukset osoittavat, että noin 9% kannabiksen käyttäjistä kehittää psykoottisen häiriön, ja tämä riski on suurempi niille, jotka käyttävät kannabista usein ja suurina annoksina.
Mitkä tutkimukset?
Lainaa tuolta ne kohdat, joihin viittasit väitteissäsi. Hain tuolla "9%", eikä löytynyt mitään.
Tässä on joitakin arvioita mielenterveysongelmien yleisyydestä Suomessa vuoden 2021 tietojen perusteella:
Masennus: Arviolta 5-10% suomalaisista sairastuu masennukseen jossain vaiheessa elämäänsä. Naiset ovat hieman alttiimpia sairastumaan masennukseen kuin miehet.
Ahdistuneisuushäiriöt: Noin 15% suomalaisista kärsii jossain vaiheessa elämäänsä ahdistuneisuushäiriöstä.
Psykoosit: Kuten skitsofrenia ja kaksisuuntainen mielialahäiriö, näiden esiintyvyys on arviolta 1-3% väestöstä.
Eipä kenenkään suomalaisen kannata polttaa kannabista kun ovat noin alttiita mt ongelmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannabis laillistetaan Suomessakin ennemmin tai myöhemmin, mutta sitähän ei ole pakko kenenkään käyttää, kuten ei ole nytkään.
Toivottavasti mt palvelut ovat sitten paremmalla tolalla kuin nyt.
Miten se nyt liittyy tähän mitenkään? Se, että ap:lla oli mielenterveysongelmia jo ennen kannabista, kertoo vaan siitä, että kannabis ei sovi heikkopäisille.
Sehän se päihteiden ongelma onkin.
Ne, joille ne sopii ongelmitta, eivät koe tarvetta juuri käyttää. Heikkopäiset mt-tapaukset käyttää (itsehoitolääkkeenä) niidenkin edestä, joilloin ongelmat on taattu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mr. Pfizer.
Vaikka ketipinor voi aiheuttaa erilaisia haittavaikutuksia, kuten uneliaisuutta, huimausta, painonnousua, ja lihasjäykkyyttä, ei ole näyttöä siitä, että se aiheuttaisi pysyviä aivovaurioita tai kutistaisi aivoja.
Valehtelija.
Vierailija kirjoitti:
No niinpä! Tämä aloitus on ihan selvä provo. "Asun hei Kallios, jossa on iisii saada pilvee". Tuo kirjoitustyyli oikein huutaa provoa. Ihan liikaa yritetty.
Vierailija kirjoitti:
Jos kannabis laillistetaan niin sittenhän voidaan lopettaa myös seurausten hoitaminen verovaroin. Olen ollut jo pitkään tätä mieltä. Jos on vapaus käyttää aineita, niin sitten on vastuu hoidattaa seuraukset myös omalla rahalla. Ei ole meidän muiden ongelma.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä tutkimukset?
Lainaa tuolta ne kohdat, joihin viittasit väitteissäsi. Hain tuolla "9%", eikä löytynyt mitään.
Crude incidence rate 90,34/1000 person years.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kannabis laillistetaan niin sittenhän voidaan lopettaa myös seurausten hoitaminen verovaroin. Olen ollut jo pitkään tätä mieltä. Jos on vapaus käyttää aineita, niin sitten on vastuu hoidattaa seuraukset myös omalla rahalla. Ei ole meidän muiden ongelma.
Oletko siis samaa mieltä myös alkoholinkäytön seurauksista? Että alkoholisteja ei kuulu verovaroin hoitaa?
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä.
Toisaalta, eihän kannabiksesta edes kuulemma tule mitään hoidettavia haittoja, ainoastaan pelkkää posia ja tuloja valtioille!
Eikun.
Delikasta harvoin puhkeaa skitsofrenia ja delikkaa ei saa kertalaakista.