Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varoittava tarinani Kannabiksestä.

Vierailija
10.05.2023 |

Mä asun Kalliossa, missä on iisi saada pilvee, ja niin mäki tein. Ku mä oli 19-vuotias, kokeilin ekaa kertaa kannabista, ajattelin et se ois kiva tapa rentoutuu ja unohtaa arjen stressit. Mutta pian mä huomasin, et se oli pahin moka ikinä.

Ekana mulla oli ahdistusta ja vainoharhaisuutta, ja sit sen jälkeen mul puhkes skitsofrenia. Mä näin juttuja mitä ei ollu olemassa ja kuulin ääniä, jotka sano kauheita juttui mulle. Mä kärsin psykoottisista kohtauksista, joina mä menetin todellisuudentajuni ja käyttäydyin aggressiivisesti. Mun elämä muuttu ihan totaalisesti, ja lopulta mä jouduin hakkaamaan hoitoon.

Mä olin suljetulla osastolla kaks kuukautta, ja siellä mua hoidettiin erilaisilla lääkkeillä. Mä sain risperidonii ja haloperidolii, jotka autto vähentämään psykoottisia oireitani ja hallusinaatioita. Lisäks mä sain rauhottavia lääkkeitä, kuten loratsepaamii, jotka autto ahdistuksen ja levottomuuden hoitoon.

Olo suljetulla osastolla oli rankkaa ja pelottavaa, mut se oli myös tosi tärkee mun terveyden kannalta. Lääkitys autto vähentämään oireitani ja sain paljon apuu terapeuteilt ja hoitajilt.

Kannabis voi tuntuu harmittomalta, mut se voi aiheuttaa vakavia ongelmii. Älä tee samaa mokaa ku mä. Skitsofreniaa ei voi parantaa, vaan sitä voi vain hoitaa. Mun elämä skitsofrenian kanssa on rankkaa ja se vaatii jatkuvaa hoitoa ja lääkitystä.

Kommentit (142)

Vierailija
1/142 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajana olen nähnyt myös päättymättömiä huumetrippin jälkitiloja. He ovat "zombiena" "eläviä" nuoria ja aikuisia, jotka ovat vuodesta toiseen samassa tai fyysisesti jopa heikommassa tilassa. Nuoruus menee ohi ja heillä on silmät pysähtyneet päässä, talutetaan syömään ja vessaan ja loput ajasta istuvat tai harhailevat ilman, että tiedostavat paljoa ympäristöstään tai tekevät jotain oma-aloitteisesti. Suljettu osasto.

Olet ap tavallaan siis onnekas, kun olet kertomassa miten sinulle kävi.

Vierailija
2/142 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosta samaa aloitusta, älä laita uutta. Tallenna aloituksesi, jotta löydät sen helpommin. Parempi koota keskustelut yhteen ketjuun. Kiitos!

Vastasin edelliseen ketjuusi. Se kannattaa nostaa ja tämän antaa jäädä taakse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/142 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nosta samaa aloitusta, älä laita uutta. Tallenna aloituksesi, jotta löydät sen helpommin. Parempi koota keskustelut yhteen ketjuun. Kiitos!

Vastasin edelliseen ketjuusi. Se kannattaa nostaa ja tämän antaa jäädä taakse.

Emmä tiedä minne hävis. Olis pitäny tallentaa linkki kyllä.

Vierailija
4/142 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hannu Janunen kirjoitti:

Oli miten oli, aion nauttia kyseistä yrttiä jatkossakin.

Ootko sä se joka jankkas miljoona kertaa täällä ettet ota rokotetta? Todellakin kannattaisi lopettaa ennenkun "kiva" kannabis mädättää sun aivot ihan täysin.

Vierailija
5/142 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hannu Janunen kirjoitti:

Oli miten oli, aion nauttia kyseistä yrttiä jatkossakin.

Ootko sä se joka jankkas miljoona kertaa täällä ettet ota rokotetta? Todellakin kannattaisi lopettaa ennenkun "kiva" kannabis mädättää sun aivot ihan täysin.

Pidä huoli omista asioistasi.

Vierailija
6/142 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko aloitusta. Käytetty jotain muita aineita myös.

Vierailija
7/142 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono tuuri, yksi tuhannesta. Kannattaa välttää kokeilua, jos ei halua ottaa riskiä, tai on jo epäilys, ettei psyyke kestä pariksi tunniksi lievästi muuttunutta tajunnantilaa.

Vierailija
8/142 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannabis laillistetaan Suomessakin ennemmin tai myöhemmin, mutta sitähän ei ole pakko kenenkään käyttää, kuten ei ole nytkään.

Vierailija
9/142 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannabis laillistetaan Suomessakin ennemmin tai myöhemmin, mutta sitähän ei ole pakko kenenkään käyttää, kuten ei ole nytkään.

Toivottavasti mt palvelut ovat sitten paremmalla tolalla kuin nyt.

Vierailija
10/142 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono tuuri, yksi tuhannesta. Kannattaa välttää kokeilua, jos ei halua ottaa riskiä, tai on jo epäilys, ettei psyyke kestä pariksi tunniksi lievästi muuttunutta tajunnantilaa.

Pikkasen suurempi todennäköisyys kuin yksi tuhannesta.

Pelkästään Husin alueella kymmeniä kannabispsykoosiin joutuneita joka viikko hurjia seurauksia

https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/ff7ab64a-8df0-4284-b77f-d0e7…

Vierailija
11/142 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti mt palvelut ovat sitten paremmalla tolalla kuin nyt.

Niissä maissa, joissa kannabis on laillistettu, käyttö ei ole lisääntynyt mitenkään merkittävästi. Nykyisellä systeemillä saamme vain haitat ja rahat valuvat rikollisten taskuun.

Vierailija
12/142 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkästään Husin alueella kymmeniä kannabispsykoosiin joutuneita joka viikko hurjia seurauksia

Nuo on sekakäyttäjiä. Pelkällä kannabiksella psykoosin laukeaminen on äärimmäisen harvinaista.

Vierailija
13/142 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten parempaa tarinaa keksinyt?

Vierailija
14/142 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En löytänyt suurempaa todennäköisyyttä artikkelista. Lainaatko tähän sen?

Vierailija
15/142 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo on sekakäyttäjiä. Pelkällä kannabiksella psykoosin laukeaminen on äärimmäisen harvinaista.

Eipäbole äärimmäisen harvinaista.

Eräässä tutkimuksessa havaittiin, että henkilöillä, jotka käyttivät kannabista päivittäin, oli kolminkertainen riski kehittää psykoottinen häiriö verrattuna niihin, jotka eivät käyttäneet kannabista lainkaan. Toinen tutkimus puolestaan havaittiin, että korkean THC-pitoisuuden kannabiksen päivittäiskäyttö lisäsi psykoosin riskiä viisinkertaiseksi verrattuna ei-käyttäjiin.

Yleisesti ottaen tutkimukset osoittavat, että noin 9% kannabiksen käyttäjistä kehittää psykoottisen häiriön, ja tämä riski on suurempi niille, jotka käyttävät kannabista usein ja suurina annoksina.

Vierailija
16/142 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suvussa on mielisairauksia, niin ei tietenkään kannata kokoeilla mitään aineita. Nuorilla sitä harkintakykyä ei vaan yleensä ole, ja jossain vaiheessa lipsutaan, jos käyttöä on kaveripiirissä.

Vierailija
17/142 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten vaan tekee niin kuin minä, että uskoo mitä sanotaan ja varoitellaan. En ole koskaan edes kokeillut huumeita, koska en halua ongelmia elämääni. T: 38v.

Vierailija
18/142 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on 35000 kannabiksen vakiokäyttäjää. Sanotaan sitten että 15000 niistä ovat husin alueella. Kymmeniä viikossa = vähintään tuhat vuodessa. Voit laskea siitää.

Vierailija
19/142 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipäbole äärimmäisen harvinaista.

Eräässä tutkimuksessa havaittiin, että henkilöillä, jotka käyttivät kannabista päivittäin, oli kolminkertainen riski kehittää psykoottinen häiriö verrattuna niihin, jotka eivät käyttäneet kannabista lainkaan. Toinen tutkimus puolestaan havaittiin, että korkean THC-pitoisuuden kannabiksen päivittäiskäyttö lisäsi psykoosin riskiä viisinkertaiseksi verrattuna ei-käyttäjiin.

Yleisesti ottaen tutkimukset osoittavat, että noin 9% kannabiksen käyttäjistä kehittää psykoottisen häiriön, ja tämä riski on suurempi niille, jotka käyttävät kannabista usein ja suurina annoksina.

Mitkä tutkimukset?

Vierailija
20/142 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on 35000 kannabiksen vakiokäyttäjää. Sanotaan sitten että 15000 niistä ovat husin alueella. Kymmeniä viikossa = vähintään tuhat vuodessa. Voit laskea siitää.

Tuossa vielä lähde tolle 35000 numerolle.

Päihteet | Noin 35000 suomalaista käyttää kannabista viikoittain haitat merkittävimpiä nuorilla: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008262706.html?share=b487b200374a0f5c…