IL: Davidin Nala-koira kylvää pelkoa Tampereella
Edellinen ketju poistettiin moderaattorien toimesta. Pidetään keskustelu asiallisena, niin tätä ei ole syytä poistaa.
36-v espanjalaismiehestä on tehty rikosilmoituksia, koska pitää koirasuttaan vapaana Tampereella.
Linkki uutiseen:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f3579b0a-c374-4319-9067-26e5fd380767
Kommentit (592)
Joku wannabeviikinki. Espanjasta :D Pitää jotain soturijoogatunteja, mahtaa olla suosittuja tämän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa aika harvassa maassa on yhtä tiukkaa koirien kiinnipito kulttuuria kuin Suomessa, enkä puhu nyt mistään kehitysmaista, vaan ihan keski-Euroopasta ja jopa Yhdysvalloista.
jep, sitä on kyllä nähtykin. Kerrankin oli joku jenkkirouva villin labbiksen kanssa koirapuistossa, siellä oli pari kouluikäistä tyttöä myös ja koira suunnilleen repi niiden vaatteet..muija vain myhäili vieressä, sit piti ladata sille vähän enkuksi palautetta, että kuinka idiootti pitää olla...lähti sitten menemään puistosta. Se maalaisjärki ei ole joka maassa perusoletus ja on tiettyjä maita missä sitä ei juurikaan ole :)
Vierailija kirjoitti:
Tämä tulee vain lisääntymään. Ajattelu, että lait ovat kehotuksia, suuntaa antavia tai koskevat vain niitä jotka niistä välittävät.
Onneks meillä on ilmaiset kyylät ja kansalaispoliisit niinkuin kaikissa muissakin asioissa.
Vierailija kirjoitti:
On ilmoittanut tämän keskustelun asiattomaksi.
Eli hän itse julkisesti toimii julkisella paikalla vastoin maan lakeja, antaa ylimielisen haastattelun julkiseen mediaan, mutta julkinen keskustelu käytöksestä, joka on vastoin lakia ja vaarantaa sekä ihmisten että eläinten turvallisuuden pitäisi kieltää? Miksi? Ettei arvon neidin egoon tule kuprua? Taitaa olla taas klassinen koira munanjatkeena tilanne.
Pitää koiraa vapaana silloin, kun muita ei ole paikalla. En näe tässä ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutun naapurilla oli koira joka hyppäsi aidan yli. Naapuri vei tuon koiran rankkurille, hakekoot sieltä.
Meidän mökillä kävi koira ja söi terassilla ollessaan kastikkeen kattilasta ja oli sitten kotona ripuloinut matot.
Osa pitää maaseudulla koiraa vapaana ja se käy sitten naapurissa syömässä pippurikastiketta ja mitä milloinkin.
Juuri näin. Tai sitten käy rähisemässä naapurin aidan takana naapurin koiralle. Tai seuraa lenkille lähtiessä rähisten perässä. Täällä todellakin löytyy myös hyvin isoja koiria joita voi pihasta eteen juosta. Eräskin tuli haukkuen vastaan ja omistaja huuteli pihasta laiskasti kuinka ei se mitään tee. Koira oli vasikan kokoinen ja vaikka itsellä on ollut iso koira niin olo oli vähän ikävä. En mennyt toiste enää ohitse. Itseäni enemmän jännitin aina jos joku puree koiraani. Sen kanssa olin tarkempi. Oli iso, mutta rodustaan huolimatta aivan nössö muiden koirien kanssa. Ehkä parempi niin. Erään tutun koira selvisi toisen koiran hyökkäyksestä alistumalla. Olisi ehkä muuten kuollut.
Jos olisi jonkun kantiksen koira, olisi poliisi ollut viivana paikalla ja kyselemättä ampunut koiran vaarallisena siihen paikkaan. Ja omistaja olisi saanut vähintäänkin kunnon sakot ja kenties eläintenpitokiellon siihen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa aika harvassa maassa on yhtä tiukkaa koirien kiinnipito kulttuuria kuin Suomessa, enkä puhu nyt mistään kehitysmaista, vaan ihan keski-Euroopasta ja jopa Yhdysvalloista.
Otit sitten esimerkeiksesi kaksi kehitysmaata, Yhdysvallat ja, sanotaan nyt vaikka Espanjan.
Ai ei ole kehitysmaita? No kyllä ne monessa asiassa vaikuttavat sitä valitettavasti Pohjoismaihin verrattuna olevan.
Esimerkiksi nyt tämä koirahomma. Irtokoiria valtoimenaan. Tai kodittomuus ihmisillä.
saako köyhiä koira purra kirjoitti:
miehen toiminta täyttää terrorismin kriteerit voidaan palauttaa. espanjassa rakki ei kauvaan irvistele.
Tampereella lännessä MONELLA on koira irti pihassa ja ulkona, pimeällä ja valoisalla. Sitten teidän pitää puuttua siihenkin ENSIN mitä suomalaiset tekevät ja muut. Ulkona rusakonpoikasia ja niityllä, myös kauriit/peurat poikasineen. Koiria päästetään hyppimään jalkaan ja koirat nuolevat haavaista kättä, ihminen saa bakteerin. Paitsi kiltit jotka voisivat käydä melkein itse lenkillä, keskikokoinen pörröinen kävi joskus itse, näin kävellessä. Entä koirankököt maassa ja ihmisten sotkut.
Maittava lihapullayllätys Nalan ulkoilumaastot niin ongelma ratkeaa.
Tulin juuri Saksasta. Puolet koirista oli suurkaupungissakin keskustassa irti, seurailivat omistajaansa ja puolet hihnassa, pääsääntöisesti pienemmät koirat oli irti ja hihnassa sellaiset, joissa oli metsästysrotuja eli olisivat voineet lähteä vaikka kanin perään.
Se sosiaalistaminen aloitetaan jo kyllä jo koiran ollessa pentu, eli lähdetään liikkeelle puistoihin ym. ilman talutinta. Irti olevat käyttäytyivät hyvin, seurailivat omistajaansa ja vastaantulevaa koiraa kyllä moikattiin kohteliaasti ja pikaisesti nuuhkaisemalla nenä ja pehva, mutta kipitettiin nopeasti omistajan perään.
Tuo espanjalainen tekee väärin ja itse asiassa ottaa ihan hirveitä riskejä. Lie luonnevikaa omistajassa. Hänen koiransa ei ole rauhallinen eikä sosiaalinen. Minulla on ollut useita isoja paimenrotuisia koiria, joiden kanssa olen liikkunut niin että koira on irti, ja se on aloitettu jo pentuna esim. leikkimällä metsässä piilosta ja lisäksi koira käy tottiskoulutusta joka päivä. Koira oppii pitämään minua silmällä ja pysyttelee perässä kun liikutaan. Mutta kaupunkialueella se on kiinni. Siellä missä on hyvä näkyvyys, koira saa olla irti. Kutsun sen ajoissa luokse ja kiinni, jos näkyy ihmisiä tai eläimiä. Tuota saksalaisten rauhallista koirakuria ihailen kovasti, että miten autoja täynnä olevalla keskusta-alueella koirat on noin lunkeja..
Missään nimessä en antaisi tuolla tavoin käyttäytyvän koiran olla ikinä irti. Pitää tuntea vastuunsa.
Aktiiviseen saalitushyökkäykseen valmistautuva koira on usein täysin äänetön, tuijottaa hievahtamatta kohdetta, nostaa hännän pystyyn ja jännittäytyy lähes liikkumattomaksi, saattaa jopa mennä makuulleen kunnes kohde on lähempänä.
Vartoiva koira taas pyrkii karkottamaan uhkatekijän eleillään: tulemalla 2-10 metrin etäisyydelle, haukkumalla, murisemalla, irvistelemällä, heiluttamalla häntäänsä kohoasennossa, saattavat tehdä valehyökkäyksiäkin. Yleensä käyvät kuitenkin kiinni vain jos et usko koiran hyvin selkeitä varoitusmerkkejä vaan jatkat yhä lähemmäksi, alat karjua tai huidot koiraa jollakin kättä pidemmällä. Jos peräännyt samalla rauhallisesti jutustellen ja kääntämättä koiralle selkääsi ei yleensä tapahdu mitään.
Ehkä jäbä kuuntelisi Eerikäinen Eskoa ku on julkkis ja puhuvat samaa kieltä ja mentaliteettikin on tuttu? Eskolla on samanniminen koirakin, Nala.
"Miksi pitää ottaa suuri koira, jos ei ole tarjota sille omaa aidattua pihaa, kerta haluaa että koira voi olla vapaana"
Tämä tuli itselläkin mieleen. Tosin kyllähän monilla on koira joka ei välttämättä koskaan saa olla vapaana. Itse en voisi ottaa mitään koiraa jos sillä ei olisi mahdollisuutta olla vapaana. Tarkoitan siis esim aidattua pihaa. Koirapuistotkin ongelmallisia. Itse yritin käydä ja koirani tuli toimeen muiden kanssa. Silti se jännitys siellä ketä sinne tulee ja muutamat ikävät jutut saivat jättämään siellä käymisen.
Voipi olla että jollain palaa oikeesti hermot jos viranomaiset on noin kädettömiä. Koirat voitaisiin kieltää kaupungeissa kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Voipi olla että jollain palaa oikeesti hermot jos viranomaiset on noin kädettömiä. Koirat voitaisiin kieltää kaupungeissa kokonaan.
Voisiko joku tulkata miehelle, että toinen koira voi saada shokin ja trauman (ja omistaja), jos isompi koira on käynyt niihin kiinni. Etteivät kaikki koe sitä leikiksi, jos iso koira ravistelee. Tai jos pääsee ovesta sisälle tai pihaan. Mutta pitäähän ihmisten koirineen sekä Davidin käydä rauhassa lenkillä ulkona, ettei liikaa ihmiset huuda.
Jäbä käy rikkaitten asuinalueilla ärsyttämässä ja pelottelemassa. Kuvaa kirkuvaa naista joka pelkää koiransa hengen puolesta.
Just.
Oma kokemus on kaukaa... Oma lapsi nukkui päikkärit vaunuissa ja joku nainen tuli leikkisän sussarin kanssa siihen ja halusi totuttaa koiran pikkulapsiin. Koiralla oli jo pää vaunuissa ja ilmoitin miten käy jos ei katoa oitis.
Täti ivallisesti kiitti kun en auttanut krokotiiliä sosiaaliseksi vauvojen syöjäksi.
Olis pitäny toimittaa jonnekin hoitoon sekin tyhmyri.
Hieno maa tämä suomi kun väitetysti toisten päälle käyvä koira saa jatkaa vain hihnatta kulkemista :)
Lapset voi syöttää koiralle karkkia ja mitä tahansa purkkaa.