Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuu niin pahalle se, että olen hukannut parhaat vuoteni huonossa suhteessa ja nyt pakko vaan luovuttaa.

Vierailija
07.05.2023 |

Täytän kohta 40v ja olen päättänyt antaa itselleni syntymäpäivälahjaksi avioeron. Olin varma jo viime keväänä, että eroan miehestäni, mutta mies jotenkin sai minut suostuteltua jatkamaan ja vielä kerran terapiaan ja vakuutti että asiat muuttuu vielä paremmaksi. Olin aika skeptinen, mutta päätin lasten takia vielä jäädä. Eihän vuosi loppupeleissä pitkä aika ole, kun johan tässä on oltu kärvistelty 15 vuotta yhdessä.

Nyt kun mietin vuotta taaksepäin, niin en näe mitään muutosta. Okei, mies on ehkä vähän enemmän tehnyt kotitöitä, mutta huolehdin silti suurimmasta osasta, eikä meillä ole ollut minkäänlaista parisuhdetta koko tämän vuoden aikana. Ei siis tosiaan edes seksiä yli vuoteen. Terapiasta en kokenut että olisi ollut mitään apua. Miehen mielestä oli, missä se näkyy?

Mies haluaisi kovasti jatkaa, mutta mitä hän on tehnyt sen eteen että osoittaisi sen jotenkin minulle? Huomioisi minua tai tekisi oloni paremmaksi, saisi minut haluamaan häntä? Kysyisi edes mietteitäni aiheesta joskus. Ei ole tehnyt mitään. Ei yhtään mitään. Yhden yhtä kertaa ei ole viitsinyt edes pyytää lastenhoitajaa meille kotiin ja ostanut vaikka leffalippuja tai varannut ravintolapöytää, jotta meillä olisi yhteistä aikaa keskustella. Luulisi että ei olisi kovin paljon vaadittu, ja tässä tilanteessa jos epätoivoisesti haluaisi jatkaa, niin odottaisi että jotain yritystä olisi, mutta kun ei.

Turha hakata päätä enää seinään. Jos toinen ei tajua tai ole valmis tekemään mitään, niin minkäs teet. Surettaa tosi paljon.

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki mitä olet kertonut olisi minulle vastaavassa tilanteessa syy erota. Mies on ilkeä ja kohtelee sinua huonosti, suhtautuu halveksuvasti läheisyydenkaipuuseesi, kaikki tunteesi ovat jo kuolleet ja itseäsikin inhottaa, etkä halua miehen edes koskevan itseesi. Etköhän ole jo päätöksen tehnyt ja haet sille nyt vain vahvistusta täältä tai odotat jotain "viimeistä pisaraa."

Itse eroaisin asemassasi.

Kyllä varmaan odotan jotain viimeistä pisaraa. Mikä se sitten on? Jotain voimia kaipaisin eron järjestelyyn, kun mies varmasti asettuu poikkiteloin ja tekee kaikkensa hankaloittaakseen asiaa. Olisi niin helppoa jos voitais vaan yhdessä sopia erosta, että turha tällaista on enää jatkaa. Itse en jaksa enää yrittää mitään, eikä mies viitsi vaivautua. T. Ap

Vierailija
42/84 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuttua. Eroa nyt äläkä mitään syntymäpäiväö odota.

Itsekin odotin, kun jos se mies kuitenkin muuttuisi. Ivallinen oli, jos yritti puhua suhteesta, ei puhettakaan mistään läheisyyydestä tai yhdessä tekemisestä. Ero oli hyvä juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"On esim aina suhtautunut läheisyydenkaipuuseeni ylimielisen halveksivasti"

Munkin exä tällänen! Tajusin onneksi erota, mutta on jäänyt ihmetyttämään tuo. Miksi hän edes hakeutui parisuhteeseen kun ei häntä kiinnostanut minun seurani eikä hän halunnut läheisyyttä eikä tehdä minun kanssa mitään? Ei se edes halunnut tehdä minun ja lasten kanssa yhdessä perheenä mitään.

Niin voisko joku tällainen mies vastata? Miksi haluaa olla parisuhteessa vaikka ei oikeasti halua/kykene esim läheisyyteen? Ihan kamalaa sille toiselle osapuolelle. Eihän tuollainen mies ihan terve ole.

Vierailija
44/84 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Parhaat vuodet" on pelkkä asennekysymys ja näkökulma.

Parhaita vuosia voit alkaa elää vaikka tästä päivästä alkaen. Muutos lähtee itsestä.

Vierailija
45/84 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisiin pahis miehiin naiset tuhlaa elämänsä. Pitäisi olla selvää että jos mies ei tee kotitöitä eikä kysele kuulumisia eikä vietä aikaa kanssasi niin sellaisen kanssa ei kannata seurustella ja tuhlata 15 vuotta.

Vierailija
46/84 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No oletko sinä ikinä varannut lippuja tai jotain? Kysynyt suoraan, miksi seksiä ei ole? Mies on voinut sulkeutua ja muuttua varovaiseksi, ettei ärsytä sinua. Oletko kysynyt, miksi hän haluaa jatkaa? Onko ainoa syy muutoksen pelko ja vaiva?

Olen ostanut ja suunnitellut matkoja ja kyllä varannut ravintolapöytiäkin, en kyllä enää aikoihin, mielummin olen käynyt sitten kavereitteni kanssa, jotka arvostavat tällaisia juttuja enemmän. Miehelle nuo asiat tuntuivat olevan aika yhdentekeviä tai sitten saattoi joskus tykätäkin ihan, otti huomioimisen mielellään vastaan, mutta ei tajunnut että joskus voisi vastavuoroisesti huomioida minuakin.

Voi olla että on muuttunut varovaiseksi, ettei ärsyttäisi, mutta toisaalta ei ole koskaan oikeastaan vienyt minnekään treffeille, vaikka olen monesti toivonut tämäntyyppistä huomiointia tai ylipäänsä panostusta parisuhteen eteen.

En ymmärrä täysin miksi ei halua erota. Ei kuulemma halua rikkoa perhettä. Mutta miksi haluaa olla ihmisen kanssa joka on onneton suhteessa, eikä ole seksiä, läheisyyttä tai rakkauttakaan. Minun puoleltani on kaikki tunteet kuolleet. En halua että mieheni edes koskee minuun. T. Ap

Hän ei halua erota, koska kaikki on hänelle nyt helpompaa. Eron jälkeen joutuu itse näkemään vaivaa kaikkeen, mitä sinä teet nyt

Nyt hänellä pelaa kodinhoito ja lastenhoito, lomien ja juhlien suunnittelu ja toteutus. Sinä pidät huolen, että näette ystäviä ja sukulaisia säännöllisesti.

Hän voi olla isä siinä sivussa muutaman minuutin, kun itsestä siltä tuntuu

Erottua hänen pitää aktiivisesti ottaa isän rooli, nähdä vaivaa, olla heistä kiinnostunut, hommata heille huone, kalusteet, pelikoneet. Hänhän joutuu käyttämään heihin rahaakin.

Tietenkään hän ei halua erota. Seksiä ja hauskaa seuraa hakee nytkin varmaan muualta, kun teillä ei kerran ole. Ilman hän tuskin on.

Terv ex, kokemuksesta.

Vierailija
47/84 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista teillä oli alussa? Olitko oikeasti rakastunut? Himoitsit häntä päivittäin? Jos suhde on ollut laimea alusta alkaen, sitä voi olla vaikeaa korjata tässä vaiheessa sellaiseksi, mitä ei ole koskaan ollutkaan.

Niin, moni on ihan omasta valinnastaan mennyt jonkun vätyksen kanssa yhteen, mutta sitten itse muuttunut ajan saatossa. Sen myötä se vätys ei sitten enää kelpaakaan tälle muuttuneelle osapuolelle, ja niin vätys saa koko syyn niskaansa, joka taas ei voi tajuta sitä, miksi hän ei enää kelpaakaan.

Vierailija
48/84 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Parhaat vuodet" on pelkkä asennekysymys ja näkökulma.

Parhaita vuosia voit alkaa elää vaikka tästä päivästä alkaen. Muutos lähtee itsestä.

😂 Ongelman juuri selvisi!

Perimmäinen syy selviää aina, kun ehdottaa sitä, että ruikuttajan itsensä pitää muuttua. Toista kun ei voi muuttaa.

Vierailija
49/84 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi naine tarvii miehen lupaa eroamiseen. Eroon ei ytarvii lupia kysellä sillä jos suhde on huono niin voit erota itse,

Vierailija
50/84 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki mitä olet kertonut olisi minulle vastaavassa tilanteessa syy erota. Mies on ilkeä ja kohtelee sinua huonosti, suhtautuu halveksuvasti läheisyydenkaipuuseesi, kaikki tunteesi ovat jo kuolleet ja itseäsikin inhottaa, etkä halua miehen edes koskevan itseesi. Etköhän ole jo päätöksen tehnyt ja haet sille nyt vain vahvistusta täältä tai odotat jotain "viimeistä pisaraa."

Itse eroaisin asemassasi.

Kyllä varmaan odotan jotain viimeistä pisaraa. Mikä se sitten on? Jotain voimia kaipaisin eron järjestelyyn, kun mies varmasti asettuu poikkiteloin ja tekee kaikkensa hankaloittaakseen asiaa. Olisi niin helppoa jos voitais vaan yhdessä sopia erosta, että turha tällaista on enää jatkaa. Itse en jaksa enää yrittää mitään, eikä mies viitsi vaivautua. T. Ap

Olen pitkälti samassa tilanteessa kuin ap. Kun ihmiset ihmettelevät, mikset sitten eroa, niin ei se aina ole niin helppoa, jos jo valmiiksi tietää, että se toinen osapuoli tulee luultavasti vaikeuttamaan eroa ja lasten asioita kaikin mahdollisin tavoin. Mieheni on varakkaampi ja hänellä on myös hyvä tukiverkko, toisin kuin mulla. Itse toivoisin yhteisestä päätöksestä tehtyä eroa, mutta sitä ei taida olla luvassa. Niinpä sinnittelen ja odotan kans sitä viimeistä pisaraa. Tai kun lapset muuttavat omilleen.

Vierailija
51/84 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa ja tällä kertaa pidät pääsi. Kukaan ei estä teitä joskus palaamasta yhteen jos sellainen kiinnostaa mutta nyt pistät ne lusikat jakoon etkä anna miehen puhua sinua ympäri. Sanot sille että käy yksin ainakin vuoden terapiassa ennen kuin edes harkitset yhteen palaamista mutta mitään takeita sille ei ole ja lähtökohtaisesti keskityt nyt itseesi ja jos jompikumpi löytää toisen niin se on se elämän suunta.

Vierailija
52/84 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaista teillä oli alussa? Olitko oikeasti rakastunut? Himoitsit häntä päivittäin? Jos suhde on ollut laimea alusta alkaen, sitä voi olla vaikeaa korjata tässä vaiheessa sellaiseksi, mitä ei ole koskaan ollutkaan.

Niin, moni on ihan omasta valinnastaan mennyt jonkun vätyksen kanssa yhteen, mutta sitten itse muuttunut ajan saatossa. Sen myötä se vätys ei sitten enää kelpaakaan tälle muuttuneelle osapuolelle, ja niin vätys saa koko syyn niskaansa, joka taas ei voi tajuta sitä, miksi hän ei enää kelpaakaan.

Naidaan sammakko ja luullaan, että se muuttuu suutelemalla prinssiksi niin kuin saduissakin. 🐸👑 Perinteinen suomalainen avioliittotarina.

Vierailija
53/84 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluan vastata tähän sun kirjoitukseen, koska olen ollut täsmälleen samassa tilanteessa. Mun ainoa neuvo on, että eroa! Nyt eikä myöhemmin. Ainoa asia, mitä tulet miettimään tuosta erosta on se, ettet lähtenyt aiemmin. Miehesi ei tule koskaan muuttumaan, eikä tietysti pidäkään, jos ei itse halua, joten sun on valittava itsesi. Tulet huomaamaan, että nautit elämästä ihan uudella tavalla, kun pääset tuollaisesta riippakivestä eroon. Sulla ei ole hyvä olla tuossa suhteessa ja yksinkin olo on paljon parempi vaihtoehto.

Miehesi on hyvä puhumaan ja sinä ehkä vähän epävarma tulevaisuudesta ja näin hän saa sut aina jäämään. Mitkään terapiat ei auta, jos kumpikin ei ole aidosti sitoutunut muutokseen. Miehesi pääsee nyt niin helpolla, että hänellähän on kaikki hyvin. Minä tein tämän saman virheen, raadoin "lasten edun nimissä" liian pitkään. Olisi pitänyt erota jo kauan, kauan sitten. Oma vika, tiedän.

Ainoa todella, todella hankala haaste jatkossa eron jälkeen tulee olemaan lastenne hoito. Joudut edelleen vastaamaan kaikesta, (ex)-miehesi ei tule muuttumaan siinäkään suhteessa. Sen kanssa joudut elämään. Saamatton ihminen jatkaa samaa ratkaa eronkin jälkeen.

Laita itsellesi joku päivämäärä, takaraja, milloin otat eron, mikäli tilanne ei ole muuttunut. Älä vetkuttele asiaa yhtään. Mies todennäköisesti lupaa ihan mitä vaan, kun kerrot erossa, älä siltikään peru eroa. Sä tulet voimaan niin paljon paremmin ja sulla tulee olemaan niin paljon helpompaa, vaikka sitä voi olla nyt vaikea uskoa. Mulla meni niin pitkään ymmärtääkseni, että avioliittoni oli hyvin raskas ja minulle vahingollinen, vaikka itse en siitä saanut lähdettyä.

Vierailija
54/84 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vierailija kirjoitti:

Olen pitkälti samassa tilanteessa kuin ap. Kun ihmiset ihmettelevät, mikset sitten eroa, niin ei se aina ole niin helppoa, jos jo valmiiksi tietää, että se toinen osapuoli tulee luultavasti vaikeuttamaan eroa ja lasten asioita kaikin mahdollisin tavoin. Mieheni on varakkaampi ja hänellä on myös hyvä tukiverkko, toisin kuin mulla. Itse toivoisin yhteisestä päätöksestä tehtyä eroa, mutta sitä ei taida olla luvassa. Niinpä sinnittelen ja odotan kans sitä viimeistä pisaraa. Tai kun lapset muuttavat omilleen."

Älkää silti jääkö! Antakaa miestenne tehdä tilanne miten vaikeaksi vaan, se voi olla vain uhkailua ja vaikka ei olisikaan, siitäkin selviää! Jos teillä on varaa, käykää asiaan perehtyneen asianajajan juttusilla jo ennen avioeroa, niin tiedätte oikeutenne ja vastuunne. Miehenne voi yrittää vaikeuttaa eroa ja siihen liittyviä asioita vaikka kuinka paljon, mutta kyllä ne asiat lopulta ratkeavat, viimeistään käräjäoikeuden kautta. Kenenkään ei pidä jäädä huonoon suhteeseen sen pelossa, että erosta tulee hankalaa.  Liitossa hankala ihminen tulee olemaan hankala erossa ja sen jälkeenkin, mutta kyllä siihenkin on onneksi Suomessa keinonsa.

Älkää sinnitelkö enää, vaan toimikaa. Pystytte luomaan omia tukiverkkoja sekä selviätte taloudellisesti. Turha odottaa mitään yhdessä sopimista, missään asiassa, joten ottakaan ohjat käsiinne ja toimikaa. Teillä on vaan yksi elämä, älkää tuhlatko sitä tuollaiseen!

Vierailija
55/84 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala tekemään suunnitelmaa eroamiseen, talous-asiat kuntoon. Sitten eroat heti kun voit. 40 on vielä nuori! Oikeasti. Miehesi ei rakasta sinua, vaan käyttää sinua periaatteessa hyväkseen, olet hänen taloudenhoitaja, lastenhoitaja ja assistentti ja läsnäolosi antaa hänelle mukavan elämän eikä hän siksi halua erota. Älä anna hänen manipuloida sinua. Mikäli hän välittäisi, hän kuuntelisi sinua ja muuttuisi.

If he wanted to, he would. Tämä pätee kaikkiin asioihin. Ettekö luule, että jos miehen unelmanainen kävelisi hänen elämään, hän ei tekisi aivan kaikkensa pitääkseen hänet. Eli älä jää tähän suhteeseen, ja kun alat taas tapailla miehiä, pidä standardit korkealla ja oikeasti mieti mitä aiot hyväksyä tulevaisuudessa.

Vierailija
56/84 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen tuskasi. Paitsi minun mieheni ei kai halua jatkaa.

Vierailija
57/84 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala tekemään suunnitelmaa eroamiseen, talous-asiat kuntoon. Sitten eroat heti kun voit. 40 on vielä nuori! Oikeasti. Miehesi ei rakasta sinua, vaan käyttää sinua periaatteessa hyväkseen, olet hänen taloudenhoitaja, lastenhoitaja ja assistentti ja läsnäolosi antaa hänelle mukavan elämän eikä hän siksi halua erota. Älä anna hänen manipuloida sinua. Mikäli hän välittäisi, hän kuuntelisi sinua ja muuttuisi.

If he wanted to, he would. Tämä pätee kaikkiin asioihin. Ettekö luule, että jos miehen unelmanainen kävelisi hänen elämään, hän ei tekisi aivan kaikkensa pitääkseen hänet. Eli älä jää tähän suhteeseen, ja kun alat taas tapailla miehiä, pidä standardit korkealla ja oikeasti mieti mitä aiot hyväksyä tulevaisuudessa.

Miten voisi muuntautua edes jonkun unelmanaiseksi? Minulla on kokemusta vain suhteista, jotka ennen pitkää johtivat miehen välinpitämättömyyteen ja jopa vihamielisyyteen.

Vierailija
58/84 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vali vali. Puhu sen miehesi kanssa. Pitkä liitto ei ole koskaan helppo. Onneksi itse en eronnut ja yhdessä oltu 30 vuotta.

Vierailija
59/84 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naidaan sammakko ja luullaan, että se muuttuu suutelemalla prinssiksi niin kuin saduissakin. 🐸👑 Perinteinen suomalainen avioliittotarina.

Kaikki raahaa mukanaan jotain painolastia. Se on vaan hyväksyttävä, ettei kukaan ole täydellinen. Oletus kuitenkin on, että parisuhteen aikana hitsaudutaan yhteen ja yritetään pysyä siinä. Hiotaan niitä omia kulmia, jotta yhteiselo onnistuu ja käyttäydytään puolisolle mieleisesti. Aikuisen elämään kuuluu kompromissien tekemistä ja muiden huomioonottamista. Kasvu ei lopu siihen kun täyttää 18, vaikka osa niin luulee.

Vierailija
60/84 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä miehesi on a-seksuaali. Kyllä hän muuten mielistelisi sinua, että saisi seksiä. Normaali/hetero mies TARVITSEE seksiä, eikä voi olla ilman.

Tai sitten on niin stressaantunut, ettei ole seksihaluja. Stressi tappaa halut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän