Mikä meni eniten vikaan pihasuunnitelmassasi?
Ei olisi pitänyt istuttaa yhtä ainuttakaan piikkistä pensasta, ei ruusupuskia, ei vadelmia eikä etenkään karhunvadelmia!
Kommentit (1151)
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei kotiloihmiset. Onko joku onnistunut estämään niiden kulkua esim naapuritontilta? Meidän tontti rajautuu kaupungin viheralueeseen, josta niitä ei tietenkään poista kukaan. Onko joku sellainen toimiva materiaali, jonka halki ne eivät oikeasti halua kulkea? Ei tarvittaisi kuin kolme metriä jotain sellaista rajausta, joka saisi ne pysymään siellä toisella puolella. Omalta tontilta saan ne muuten vähenemään sillä pihassa ei ole sellaista paikkaa jossa ne tykkäisivät lisääntyä.
Ehkä laavavirta voisi toimia?
Ei auta laavavirta, ei lainkaan. Lehtokotilot ovat ovelista ovelimpia: kaivavat tunnelin laavavirran alitse, kiipeävät puihin, ja hyppivät kuin oravat oksalta oksalle ja laavavirran tuolle puolen, odottavat tuulenpuuskaa ja liitelevät kevättuulen mukana. Ja hupsista vaan, taas on uusia lehtokotiloit pihallasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En laittaisi yhtään marjapensasta. Joko linnut syövät tai sitten pitää itse kykkiä puskissa epäergonomisessa solmussa ja poimia puskat tyhjemmiksi. Ja vielä putsata ne marjat. Ja syödäkin.
Kerro tarina kokonaan, unohdit kertoa kuka sinut pakottaa poimimaan.
Minulla on pensaita joista käyn vain syömässä suoraan pensaasta ja jätän linnuille loput.
Kun on koko suku aina ennenkin poiminut! Se on se marjanpoimijasuvun kirous...Ei kukaan pakota, mutta en osaa olla poimimattakaan, kun on jo esiäiditkin poimineet.
Viime kesänä oma 86-vuotias äitini itki ja parkui, kun en suostunut tulemaan poimimaan viinimarjoja ja keittämään niistä mehua. Poimi ja keitti sitten itse. Sen jälkeen sain kuunnella itkua ja parkua, miten raskasta se oli ja miten joka paikkaan sattuu. Saa nähdä miten tänä vuonna käy, jokohan alkaa uskoa, että syö pensaista mitä syö ja jättää loput linnuille.
Marjojen poimiminen on pelkkää hupia verrattuna perunamaan laittoon! Jouduin joka kevät ottamaan perunanlaittolomaa, että saatiin ikivanhojen nyt jo edesmenneiden vanhempien parin aarin perunamaa kuntoon ja ne iänikuiset perunat sinne maahan. Kun he niin tykkäsivät viljellä perunaa! Ja sitten syksyllä sama homma toisinpäin ja perunat ämpäreihin ja kellariin. Pakko oli mennä auttamaan, kun olisivat muuten nääntyneet sinne kuokkinensa.
Nyt jo vähän kaihoisasti tuota aikaa muistelen, toisaalta oli se aika ihanaa aikaa, mutta itse en ikinä enää viljele perunaa (paitsi metrin mittaisen vaon verran, että saa uusia perunoita).
Peruna nyt on ehkä helpoin kasvi kasvattaa ikinä. Kasvaa isoksi ja peittää maan, ei tarvitse juuri kitkeä ja itää hyvin, eikä ole tarkka istutusajankohdasta. Ei useimmiten vaadi kastelua. Vaikeaa keksiä helpompaa kasvia.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei kotiloihmiset. Onko joku onnistunut estämään niiden kulkua esim naapuritontilta? Meidän tontti rajautuu kaupungin viheralueeseen, josta niitä ei tietenkään poista kukaan. Onko joku sellainen toimiva materiaali, jonka halki ne eivät oikeasti halua kulkea? Ei tarvittaisi kuin kolme metriä jotain sellaista rajausta, joka saisi ne pysymään siellä toisella puolella. Omalta tontilta saan ne muuten vähenemään sillä pihassa ei ole sellaista paikkaa jossa ne tykkäisivät lisääntyä.
Ehkä laavavirta voisi toimia?
Kaiva 10 cm leveä ja muutaman sentin syvä "oja" jonka vuoraat muovilla ja täytät etikalla.
Hölmö kysymys, mutta mitä teette kotiloille kerättyänne niitä? Eli miten ne hävitetään?
Täällä kysyttiin omaa mielikuvaa helppohoitoisesta puutarhasta.
Minulle se tarkoittaa puutarhaa, jonka jaksaa hoitaa ilman stressiä. Eli on sopiva kooltaan, vastaa omia tarpeita toiminnallisuudeltaan, oikeat kasvivalinnat ja niiden määrä ja sijoittelu, istutus- ja kulkualueet ovat huolella perustettuja. Oman riskinsä puutarhaan tuo ympäristöstä leviävät rikkaruohot ja tuholaiset.
Ei sellaista puutarhaa olekaan, joka ei vaatisi hoitoa. Oma koti vaatii huoltoa ja siivousta, niin myös puutarha. Täysin villi luonto on asia erikseen.
En tilannut voikukkia ja nyt on piha ja penkit täynnä!
Vierailija kirjoitti:
Hölmö kysymys, mutta mitä teette kotiloille kerättyänne niitä? Eli miten ne hävitetään?
Tiputan kiehuvaan veteen ja heitän roskiin. Joo itkekää pois.
Vierailija kirjoitti:
Kerään kotilot tyhjään pieneen vanhaan leipäpussiin, pussin pohjalle vaan. Sitten tallon pussiin päätyneet laatoituksen päällä ja viskaan pussin roskiin.
Helppohoitonen piha: keväällä leikellään pensaista kuolleet oksat, ainakin joitakin , haravoidaan pahimmat lehtikasta pensaisen alle ja kitketään kukkapenkkejä ahkerasti muutama päivä, siirrellään suuren innostuksen puuskassa perennoita paikasta toiseen ja sitten muutama päivä kerätään lehtokotiloita, loppu kesä kuljeskellaan ihailemassa kukkapenkkejä ja keinuskellaan puutarhakeinussa ja nautitaan kesästä. Ei mitään ylimääräisiä kasvimaayritelmiä eikä kesäkukkapurnukoita, ei tarvitse kastella. Ja rikkaruohot peittyvät perennojen kasvaessa, joten loppu kesä vaan lorvaillaan.
Vierailija kirjoitti:
Kerään lehtokotilot pulloon, jossa on etikkaa. Sihahdus vaa kuuluu, kun lehtokotilo heittää henkensä. Kun pullo on tarpeeksi täynnä, sitten koko pullo roskiin ja uutta kehiin.
Vierailija kirjoitti:
Yksittäiset lehtokotilot tallaan laatan päällä, jää märkä läiskä, ja samasta kohdasta löytyy seuraavana päivänä monta ahnetta lehtokotiloa syömässä kaverinsa jäänteitä. Isommat lehtokotilosatsit kerään pussiin, tallon päälle ja heitän roskiin.
Nyt on jo enin pihainnostus saatu purettua, pihaprojektit on tehty tältä kesältä, joten nyt ei tehdä yhtään mitään. Eniten meni vikaan pihasuunnittelussa, kun en ottanut huomioon leviävien perennojen oikeasti leviävän niin aggressiivisesti. Olisi pitänyt hommata vaan sellaisia vähemmän leviäviä yksilöitä.
Piha on minulle täydellinen! Välillä kuokin ja kaivan ja siirtelen kasveja, mutta välillä vaan kuljeskelen ihailemassa istutuksiani tai istun pihakeinussa ja tapan hyttysiä. Mahtavaa!
Vierailija kirjoitti:
Nyt on jo enin pihainnostus saatu purettua, pihaprojektit on tehty tältä kesältä, joten nyt ei tehdä yhtään mitään. Eniten meni vikaan pihasuunnittelussa, kun en ottanut huomioon leviävien perennojen oikeasti leviävän niin aggressiivisesti. Olisi pitänyt hommata vaan sellaisia vähemmän leviäviä yksilöitä.
Minä taas hommasin liiankin arkoja hienohelmaperennoja, ja ne nyt eivät leviä sitten millään. Kateeksi käyvät nuo aggressiivisesti alaa valtaavat kasvit, kasvaapa sitten ainakin edes jotain. Eli kieloja, ja mitä kaikkia niitä hulluna leviäviä olikaan?
Prkleen pottupenkki levisi yön aikana ja peittää nyt koko pihan. Ei ole autolle enää tilaa eikä ruohikkoa telttapaikalle. Vihamielisen potuntaimet valtasivat maaperän. Pelkään, että kaatavat rakennukset juurikasvustoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas hommasin liiankin arkoja hienohelmaperennoja, ja ne nyt eivät leviä sitten millään. Kateeksi käyvät nuo aggressiivisesti alaa valtaavat kasvit, kasvaapa sitten ainakin edes jotain. Eli kieloja, ja mitä kaikkia niitä hulluna leviäviä olikaan?
Minulla olisi ylimääräisiä vuohenputkia! Ja jos oikein etsin, voipi löytyä myös muutamia satoja ukonkelloja.🤪
Vierailija kirjoitti:
Prkleen pottupenkki levisi yön aikana ja peittää nyt koko pihan. Ei ole autolle enää tilaa eikä ruohikkoa telttapaikalle. Vihamielisen potuntaimet valtasivat maaperän. Pelkään, että kaatavat rakennukset juurikasvustoillaan.
Olin siis oikeassa siinä, että perunan kasvatus ei ole ihmisten laji! Olet onnistunut kasvattamaan hirviöperunoita!😱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla olisi ylimääräisiä vuohenputkia! Ja jos oikein etsin, voipi löytyä myös muutamia satoja ukonkelloja.🤪
Ja minulta saa ylimääräisiä lehtokotiloita. Muuta hulluna leviävää täällä ei olekaan.
Lehtokotiloita, ilmiselvästi. Ei niitä mikään aita pidättele. Ja myrkky pikkuisen vaan hidastaa. Yksi lehtokotilo voi munia 200 munaa...