Miksi se on asunnon omistajille niin vaikeata ymmärtää ettei se asunnon hinta voi enää olla sana jos korko 8 kertaistuu?
Joku voisi laskea miten paljon pitää asunnon hinta romahtaa jotta 30v lainaerä pysyisi samana
Kommentit (371)
Miksi ostajien on niin vaikea tajuata, ettei niitä siltikään tulla pilkkahintaan ostamaan vaikka itse olisivatkin prrseaukisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hinta muuttuisi mihinkään korkojen nousun myötä? Vai jotenkinko oletat, että kun korot nousevat, niin asuntosi hinta laskee vain siksi, että lainaerä pysyisi samana? Myyjäkö sen erotuksen maksaisi vai mitä ajattelit tapahtuvan?
8-kertainen korko olisi kiva, semmoiset 16%.
Oletko vähän yksinkertainen? Kukaan ei maksa siitä sun kerrostalokämpästä jopa tuplahintaa, mitä se on jo 6% koroilla. Itse olet mennyt 0-korkoaikana ansaan, kun oli ihan no brainer ostaa oma vrt asua vuokralla, mutta peli on ihan eri nyt kun korot eivät ole enää nollassa.
Katsokaapa pankin asuntolainalaskurilla, mitä asuntolaina maksaa esim 4%, 6% koroilla. Siihen pankin marginaali vielä päälle. Esim joku huonolaatuonen kerrostalokaksio, jossa keittiö on eteisessä ja ikkunasta näet naapurin seinän, ja joka on maksanut sinulle 200k maksaakin nyt lähemmäs 400k. :D
TIETENKIN se vaikuttaa siihen, mitä ostajat on valmiita maksamaan.
Ja turha räkyttää, että ostajalla ei ole varaa jne. Ostaja ei vain ole samanlainen TYPERYS ja huijari kuin myyjä.
KUPLA on puhjennut. Virolaisten ju oppojen taksikuskisijoittajille rakentamat asunnot ovat siksi niin kalliita, koska oli vuosia 0% korot aiheuttamassa inflaatiota hintoihin. Nyt ei ole enää, joten hinnoista voi lähteä jopa 50% pois.
Taidat olla itse vähän tyhmä, kun et tajua, että korot laskee yhtä nopeasti kun ne ovat nousseetkin, kun inflaatiosta päästään. Tätä jo ekonomit ennustelevatkin.
Saattaa olla jo alle kahden prosentin taas parin vuoden päästä. Tyhmäähän se olisi nyt myydä halvalla, kun voi pitää vuokralla pari vuotta ja antaa vuokralaisen maksaa korot. :-)
Eivät todellakaan laske noin vaan. 80-luvulla tehtiin se virhe ja sitten inflaatio alkoi taas nousemaan. Tätä korkotasoa tulee nyt olemaan vuosia.
Hinta voi ja onkin tasan se mitä siitä itse haluaa. ostat sinä sen tai et.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ostajien on niin vaikea tajuata, ettei niitä siltikään tulla pilkkahintaan ostamaan vaikka itse olisivatkin prrseaukisia.
Joskus sitä on pakko myydä, ei sen paskan päällä voi ikuisesti istua. Ostaja voi kärsivällisesti odottaa sitä hetkeä sivusta seuraen ja asua jossakin pienessä ja syrjäisessä vuokraluukussa sillä välin.
Korkotaso ja asuntojen hinnat eivät liity toisiinsa muuta kuin välillisesti. Välillinen vaikutus tulee siitä että korkojen noustessa ostajien ostovoima vähenee jolloin kysyntä vähenee.
Toisaalta jos myyjällä ei ole pakottavaa tarvetta myydä niin miksi hän möisi huonoon hintaan kun voi yhtähyvin odottaa markkinatilanteen paranemista ja myydä vasta sitten? Lisäksi yleensä asunto myydään koska muutetaan isompaan tai parempaan, ja nyt kun korot ovat korkealla niin harva haluaa ottaa lisää lainaa. Tämä taas vähentää asuntojen tarjontaa mikä puolestaan terveillä markkinoilla nostaa niiden hintoja.
Mutta on toiveajattelua jos kuvittelee saavansa nyt asunnon erityisen halvalla ainakaan yksityiseltä. Eri asia voivat olla esim rakennusliikkeet joilla on käsissään suuri määrä rakennettuja asuntoja jotka eivät nyt menekään kaupaksi. Sieltä voi jotain pystyä nyt tinkimään, mutta tietysti kannattaa olla tarkkana haluaako ostaa asunnon rahapulassa olevalta rakennusyhtiöitä varsinkaan jos taloyhtiössä tai piha-alueilla on vielä töitä tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö ostajan tajuta että jos korko moninkertaistuu, hänen pitää tarkistaa ostoslistansa.
Näinhän siinä käy. Ostajat vähenevät,kun ei rahat riitä ostaa.Toisilla ei riitä rahat pitää kalliista kiinni ja lopulta on ylitarjontaa jolloin hinnat painuvat väkisin alas. Ei asunto, eikä mikään muukaan sijoitus ole sellainen, että aina saat omasi pois tai vähän enemmän. Tämä pitäisi muistaa aina. Riskin kantaa aika sijoittaja itse, ei kukaan muu
Kauppa on jo piristynyt. Älkää odotelko liian kauan.
Toukokuusta on tulossa todennäköisesti asuntokaupan vilkkain kuukausi pääkaupunkiseudulla. https://www.lansivayla.fi/paikalliset/5936287
Kyllä asuntojen hinnat ovat laskeneet keskimäärin. Se on sitten eri asia, että kuka haluaa myydä tähän aikaan kun tietää, että markkinahinta on alhainen. Myyjä jonka ei ole pakko myydä tietysti odottaa aikoja, jolloin asuntojen hinnat ovat taas nousussa. Tai odottaa kärsivällisesti kunnes tulee halukas ostaja, joka maksaa hänen pyytämän hinnan.
Kuitenkin, jos on kiire myydä niin kyllä asunnon joutuu nyt myymään halvemmalla kuin esim 2 vuotta sitten. Kyse ei ole vain siitä, että korot ovat väliaikaisesti nousseet vaan myös siitä, että tällä hetkellä pankki tarjoaa lainat paljon huonommilla ehdoilla kuin vielä reilu vuosi sitten. Tästä syystä minä olen miehen kanssa päätynyt odottamaan eli emme osta asuntoa nyt. Jos ottaisin lainan, joutuisin sitoutumaan korkeampaan marginaaliin koko laina-ajaksi sekä ottamaan korkoputken vähintään 5 vuoden ajaksi, mikä sitoo minut korkeaan korkoon vähintään tuolle ajalle. On eri asia maksaa isompaa korkoa silloin kun lainasta on suuri osa maksettu pois vs. että ottaa uuden lainan, jolloin korka maksetaan suuremmasta summasta.
Me olemme siis miehen kanssa nyt päädytty siihen, että asumme toistaisesi kahdessa erillisessä asunnossa. Hän omistusasunnossa, josta on maksanut puolet pois, minä vuokralla. Miehellä ei ole ongelmia rahoittaa omaa osuuttaan yhteisestä asunnosta mutta minä vaan en suosutunut ottamaan lainaa niillä ehdoilla, mitä minulle tarjotaan nyt. Odotan sitä, että pankit alkaa taas antamaan suotuisampia laina-ehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä asuntojen hinnat ovat laskeneet keskimäärin. Se on sitten eri asia, että kuka haluaa myydä tähän aikaan kun tietää, että markkinahinta on alhainen. Myyjä jonka ei ole pakko myydä tietysti odottaa aikoja, jolloin asuntojen hinnat ovat taas nousussa. Tai odottaa kärsivällisesti kunnes tulee halukas ostaja, joka maksaa hänen pyytämän hinnan.
Kuitenkin, jos on kiire myydä niin kyllä asunnon joutuu nyt myymään halvemmalla kuin esim 2 vuotta sitten. Kyse ei ole vain siitä, että korot ovat väliaikaisesti nousseet vaan myös siitä, että tällä hetkellä pankki tarjoaa lainat paljon huonommilla ehdoilla kuin vielä reilu vuosi sitten. Tästä syystä minä olen miehen kanssa päätynyt odottamaan eli emme osta asuntoa nyt. Jos ottaisin lainan, joutuisin sitoutumaan korkeampaan marginaaliin koko laina-ajaksi sekä ottamaan korkoputken vähintään 5 vuoden ajaksi, mikä sitoo minut korkeaan korkoon vähintään tuolle ajalle. On eri asia maksaa isompaa korkoa silloin kun lainasta on suuri osa maksettu pois vs. että ottaa uuden lainan, jolloin korka maksetaan suuremmasta summasta.
Me olemme siis miehen kanssa nyt päädytty siihen, että asumme toistaisesi kahdessa erillisessä asunnossa. Hän omistusasunnossa, josta on maksanut puolet pois, minä vuokralla. Miehellä ei ole ongelmia rahoittaa omaa osuuttaan yhteisestä asunnosta mutta minä vaan en suosutunut ottamaan lainaa niillä ehdoilla, mitä minulle tarjotaan nyt. Odotan sitä, että pankit alkaa taas antamaan suotuisampia laina-ehtoja.
Asun nyt edullisesti koska vuokranantaja on perhetuttu. Minun asunto on liian pieni kahdelle ihmiselle ja miehen asunto on kohtuuttoman kaukana minun työpaikastani. Koska maksan niin alhaista vuokraa (alle markkinahinnan), minulle ei tule edullisemmaksi ostaa asuntoa vaikka jakaisinkin asumiskustannnukset miehen kanssa.
Nyt säästän asunnon ostamiseen korvamerkittyä rahaa tilille, kultaan ja sijoituksiin. Kunhan lainamarkkinat aukeavat ostamme asunnon ja sittenpähän selviää pienemmällä lainamäärällä. Asunto, jonka olisimme olleet valmiita ostamaan löytyi jo mutta pahoin pelkään että se varmaan kerkeää menemään ennen kuin olisimme valmiita ostamaan. On se jo yli puoli vuotta ollut markkinoilla mutta varmaan jossakin vaiheessa menee kaupaksi. Hintaa on myyjä pudottanut 15 000 € lähtöhinnasta mutta tietääkseni ostajia ei ole jonksi asti. Minulle lainan ottaminen nyt maksaisi sellaisen 50 000-60 000 € ylimääräistä korkomaksuissa (120 000 € on laskettu summa mitä tarvitsisin lainaa), joten aika paljon pitäisi vielä pudota että kiinnostaisi.
Yleensä myyjä on samalla myös ostaja jos meinaa itse muuttaa jonnekin eikä omista valmiiksi useita asuntoja.
Ihan kun se myyjä suostuu siihen että itse laskisi hintaa niin että ostajalle tulisi samanhintaiseksi kuin enen korkojen nousua.
Ihan kun se myyjän vaan pitäisi kärsijä korkojen noususta, ja ostajien vaan hyötyä.
Kyllähän oikotiellä on edelleen 10000€/m2 hinnoilla asuntoja, osta tai älä. ei myyjää kiinnosta jos ostajalle tulee kalliimmaksi, siinähän tulee, ei myyjillä välttämättä mitään lainaa ole.