Miksi somevaikuttajia sanotaan vaikuttajiksi? Hehän ovat mainostajia.
Kommentit (30)
Haha jep. Influencer= advertiser. Sehän on vaan käännetty suoraan englannista, joskus sanotaan myös "influensseri".
Olen töissä mainostoimistossa eikä yksikään meistä kutsu itseään vaikuttajaksi.
Tuotteiden mainostamisen ohella voi viljellä muutenkin mielipiteitään.
Heidän tehtävänsä on vaikuttaa kuluttajien mielikuviin.
Olenkohan minäkin somevaikuttaja kun huvikseni teen Youtube videoita, tosin viimeisin shorts videoni on seissyt jo 5 päivää nollalla näyttökerralla. Montako päivää teidän videot pysyvät nollalla näyttökerralla?
Vaikuttaja on sellainen jonka korviin kerääntyy erityisen suuri määrä vaikkua.
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi ne kiinnostaisi ketään normijärkistä?
Vierailija kirjoitti:
Ja joka tykkää kaivella vaikkuaan ja tehdä siitä palloja ja pyyhkiä sitä verhoihin ja pistää suuhunkin. Ihan samoin kun nokankaivaja/räänsyöjä.
Paremminkin materiaalihuhoratsuja. 🤣
En tiedä, mutta ihan helvetin naurettava "titteli" se on kumminkin. Ei tuollaista voi ottaa vakavasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja joka tykkää kaivella vaikkuaan ja tehdä siitä palloja ja pyyhkiä sitä verhoihin ja pistää suuhunkin. Ihan samoin kun nokankaivaja/räänsyöjä.
Hyvä täsmennys, kiitos
Mun mielestä vaikuttaja on itseasiassa haukkumasana. Vaikutat ihmisiin mitä ostaa tai tehdä, ihankuin ihmiset olisi niin tyhmiä (ja osa onkin) että matkivat lampaina näitä vaikuttajia, jotka luulevat olevansa jotenkin paremman mielipiteen omaavia ihmisiä.
Mainostaja sanassa taas on jo se perusoletus, että mainoksen ainoa tarkoitus on saada myytyä mitä vaan tavaraa mahdollisimman paljon. Eli mainonta on läpinäkyvämpää vaikuttamiseen verrattuna. Hävettäisi olla "vaikuttaja".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi ne kiinnostaisi ketään normijärkistä?
Kai se itsekeskeinen höpötys uppoaakin lähinnä hyvin nuoriin. Tai ei-niin-normijärkisiin aikuisiin. Kauheaa aivopesua nykyään joka tuutista, onneksi pääsi just "alta pois" ennen kuin sekoin somemeininki alkoi. Kyllä teininä on vielä tosi altis kaikenlaiselle vaikutteluille ainakin jos kotoa saa vähän heikommat eväät, ja monihan saa.
Halutaan tehdä itsestä tärkeämmän oloisia kuin oikeasti ovatkaan.
Vierailija kirjoitti:
Halutaan tehdä itsestä tärkeämmän oloisia kuin oikeasti ovatkaan.
No jep, somettaja kuulostaa vähän ankeemmalta kuin vaikuttaja/influensseri.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä mainostoimistossa eikä yksikään meistä kutsu itseään vaikuttajaksi.
Aika heikkoa tuo sun asiayhteyksien ymmärrys.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä vaikuttaja on itseasiassa haukkumasana. Vaikutat ihmisiin mitä ostaa tai tehdä, ihankuin ihmiset olisi niin tyhmiä (ja osa onkin) että matkivat lampaina näitä vaikuttajia, jotka luulevat olevansa jotenkin paremman mielipiteen omaavia ihmisiä.
Mainostaja sanassa taas on jo se perusoletus, että mainoksen ainoa tarkoitus on saada myytyä mitä vaan tavaraa mahdollisimman paljon. Eli mainonta on läpinäkyvämpää vaikuttamiseen verrattuna. Hävettäisi olla "vaikuttaja".
Totta. Tosin hävettäisi se olla kyllä mainostajakin. Itseasiassa mä en enää halua olla oikeastaan edes kuluttajakaan vaan mainokset toimii mulle nykyään niin, että sellaista en ainakaan hanki (enkä tarvitse tai halua) jota tuputetaan mainostamalla.
Menekinedistäjä, väkisintuputtaja, tyrkky. Totuus on karu/kuru vaikka kuinka hifistelisi keisarin uusia kalsareita.
Pitävät itseään jonain edelläkävijöinä ja parempina ihmisinä, jotka kertovat kuinka ajatella ja mitä ostaa?
Koska mainostamalla voi vaikuttaa ihmisiin