Miksi se on asunnon omistajille niin vaikeata ymmärtää ettei se asunnon hinta voi enää olla sana jos korko 8 kertaistuu?
Joku voisi laskea miten paljon pitää asunnon hinta romahtaa jotta 30v lainaerä pysyisi samana
Kommentit (371)
Taloyhtiö voi mennä konkurssiin.
Vierailija kirjoitti:
Rakennusala alkaa tosissaan hyytyä: rakennuskustannusindeksin kehitys huhtikuussa romahtanut verrattuna maaliskuuhun (50% pienempi). Tuo on pienin kehitys pariin vuoteen ja kun ottaa huomioon kiristyvän inflaation, niin kyllähän tuosta voi johtopäätöksiä alkaa vetää.... Näyttäkääpä joku muu kustannus, joka on laskenut viime aikoina samassa tahdissa.
No, sehän merkitsee vain sitä, että asunnoista on puute parin vuoden sisällä, kun aloituksia on vähemmän.
Ulosottoa pukkaa
Vierailija kirjoitti:
Ulosottoa pukkaa
Eikö niitä tukia omistusasuntoon saakaan tuosta vaan 😂😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakennusala alkaa tosissaan hyytyä: rakennuskustannusindeksin kehitys huhtikuussa romahtanut verrattuna maaliskuuhun (50% pienempi). Tuo on pienin kehitys pariin vuoteen ja kun ottaa huomioon kiristyvän inflaation, niin kyllähän tuosta voi johtopäätöksiä alkaa vetää.... Näyttäkääpä joku muu kustannus, joka on laskenut viime aikoina samassa tahdissa.
No, sehän merkitsee vain sitä, että asunnoista on puute parin vuoden sisällä, kun aloituksia on vähemmän.
Ei oo. Eläkeläisiä on 1 600 000 ja 60 000 ihmistä kuolee vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009503023.html
12 miljoonaa euroa perintöveroja meni viime vuonna ulosottoon.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hinta muuttuisi mihinkään korkojen nousun myötä? Vai jotenkinko oletat, että kun korot nousevat, niin asuntosi hinta laskee vain siksi, että lainaerä pysyisi samana? Myyjäkö sen erotuksen maksaisi vai mitä ajattelit tapahtuvan?
8-kertainen korko olisi kiva, semmoiset 16%.
Oletko vähän yksinkertainen? Kukaan ei maksa siitä sun kerrostalokämpästä jopa tuplahintaa, mitä se on jo 6% koroilla. Itse olet mennyt 0-korkoaikana ansaan, kun oli ihan no brainer ostaa oma vrt asua vuokralla, mutta peli on ihan eri nyt kun korot eivät ole enää nollassa.
Katsokaapa pankin asuntolainalaskurilla, mitä asuntolaina maksaa esim 4%, 6% koroilla. Siihen pankin marginaali vielä päälle. Esim joku huonolaatuonen kerrostalokaksio, jossa keittiö on eteisessä ja ikkunasta näet naapurin seinän, ja joka on maksanut sinulle 200k maksaakin nyt lähemmäs 400k. :D
TIETENKIN se vaikuttaa siihen, mitä ostajat on valmiita maksamaan.
Ja turha räkyttää, että ostajalla ei ole varaa jne. Ostaja ei vain ole samanlainen TYPERYS ja huijari kuin myyjä.
KUPLA on puhjennut. Virolaisten ju oppojen taksikuskisijoittajille rakentamat asunnot ovat siksi niin kalliita, koska oli vuosia 0% korot aiheuttamassa inflaatiota hintoihin. Nyt ei ole enää, joten hinnoista voi lähteä jopa 50% pois.
Myin asuntoni hyvään aikaan. Nyt tässä odottelen, että asuntojen hinnat vielä tippuvat ja sitten vasta on oston aika.
Hauska ketju. Itse kuulun siihen koulukuntaan joka osti kivan asunnon ennen korkojen laskemista nollan alle ja maksoi lainan pois nollakoroilla (mulla oli oikeasti nollakorko koska sopimus mahdollisti myös miinusmerkkisen koron niin edes marginaalia ei jäänyt maksettavaksi). Nyt mulla on ihana asunto ja rahaa jolla ylläpitää ja tarvittaessa fiksata sitä. Jos joku kieli pitkällä odottaa milloin mun kupla puhkeaa ja joudun myymään pilkkahinnalla niin joutuu hetken odottamaankin. Henkeä ei kannata pidättää.
Vierailija kirjoitti:
Hauska ketju. Itse kuulun siihen koulukuntaan joka osti kivan asunnon ennen korkojen laskemista nollan alle ja maksoi lainan pois nollakoroilla (mulla oli oikeasti nollakorko koska sopimus mahdollisti myös miinusmerkkisen koron niin edes marginaalia ei jäänyt maksettavaksi). Nyt mulla on ihana asunto ja rahaa jolla ylläpitää ja tarvittaessa fiksata sitä. Jos joku kieli pitkällä odottaa milloin mun kupla puhkeaa ja joudun myymään pilkkahinnalla niin joutuu hetken odottamaankin. Henkeä ei kannata pidättää.
Ei kukaan välttämättä kieli pitkällä odota just sitä sun asuntoas, mutta alueen muita kämppiä, sillä en jaksa uskoa, että jokainen naapurisi olisi tehnyt täsmälleen saman (järkevän ja oikea-aikaisen) ratkaisun. Totuus vaan nyt on se, että oma ikäluokkani (90-luvun alkupuolella syntyneet) on elänyt lähes koko aikuisikänsä nollakorkoaikaa ja monelle se on normaalia. Nyt ollaankin sitten pulassa, kun korot nousee ja lisäksi muutkin elinkustannukset raketoi hinnoiltaan, sillä ei me tällaiseen olla totuttu ja valitettavasti suurin osa ei ole sitä osannut ennakoidakaan. Nykyinen elämäntapa tuntuu (tuntui) myös monella olevan, että maksimilainat pankista vailla huolta huomisesta. Tämä aiheuttaa varmasti asuntojen myyntiä jollakin aikavälillä ja monella ikävästi myös mahdollisesti pakkomyyntiä, joka painaa hintoja alas.
Kaikilla näin ei tietenkään ole (ja ilmeisesti tällä palstalla ei kenelläkään), mutta tunnistan kyllä tilannetta omasta ystäväpiiristä.
Olen myös ihmetellyt muutamien nyt myyvien asennetta, jossa kerrotaan että "meidän talon oikea arvo olisi sitä ja tätä, mutta NYT kun myydään ja sähkö ja korot ja inflaatio, niin tästä saakin vain tämän verran, mutta Oikea Arvo olisi kyllä..." Eikös oikea arvo ole juuri se, jolla ostajan ja myyjän kaupantekohalut kohtaa? Varmasti hinnat oli vuosi tai kaksi sitten korkeammalla, mutta samoin ne olivat 10 v sitten matalammalla ja 5 vuoden päästä taas herra tietää millä tasolla. Itselleni arvo on ainakin se, jolla kiinsteistä/osake myymisen ajanhetkellä omistajaa vaihtaa.
Kun ostaa käteisellä niin ongelma poistuu. Asuntojen hintahan on eri asia kuin lainasi kustannukset. Jos korkomenot tuntuvat liian kovilta, älä ota niin paljon lainaa. Yksinkertaista. Jos ongelmasi taas on se että ei ole rahaa eikä tuloja joilla maksaa lainaa, älä osta asuntoa. Tai jos ostat, osta halvempi. Ei myyjien tarvitse olla yksin niitä jotka sun kasvaneet korkomenot kustantaa.
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/5936287
Hintataso on löytynyt ja pohjannut, ja nyt kauppa käy jälleen nopeutuvaan tahtiin ja maltillisesti nouseviin hintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hinta muuttuisi mihinkään korkojen nousun myötä? Vai jotenkinko oletat, että kun korot nousevat, niin asuntosi hinta laskee vain siksi, että lainaerä pysyisi samana? Myyjäkö sen erotuksen maksaisi vai mitä ajattelit tapahtuvan?
8-kertainen korko olisi kiva, semmoiset 16%.
Oletko vähän yksinkertainen? Kukaan ei maksa siitä sun kerrostalokämpästä jopa tuplahintaa, mitä se on jo 6% koroilla. Itse olet mennyt 0-korkoaikana ansaan, kun oli ihan no brainer ostaa oma vrt asua vuokralla, mutta peli on ihan eri nyt kun korot eivät ole enää nollassa.
Katsokaapa pankin asuntolainalaskurilla, mitä asuntolaina maksaa esim 4%, 6% koroilla. Siihen pankin marginaali vielä päälle. Esim joku huonolaatuonen kerrostalokaksio, jossa keittiö on eteisessä ja ikkunasta näet naapurin seinän, ja joka on maksanut sinulle 200k maksaakin nyt lähemmäs 400k. :D
TIETENKIN se vaikuttaa siihen, mitä ostajat on valmiita maksamaan.
Ja turha räkyttää, että ostajalla ei ole varaa jne. Ostaja ei vain ole samanlainen TYPERYS ja huijari kuin myyjä.
KUPLA on puhjennut. Virolaisten ju oppojen taksikuskisijoittajille rakentamat asunnot ovat siksi niin kalliita, koska oli vuosia 0% korot aiheuttamassa inflaatiota hintoihin. Nyt ei ole enää, joten hinnoista voi lähteä jopa 50% pois.
Taidat olla itse vähän tyhmä, kun et tajua, että korot laskee yhtä nopeasti kun ne ovat nousseetkin, kun inflaatiosta päästään. Tätä jo ekonomit ennustelevatkin.
Saattaa olla jo alle kahden prosentin taas parin vuoden päästä. Tyhmäähän se olisi nyt myydä halvalla, kun voi pitää vuokralla pari vuotta ja antaa vuokralaisen maksaa korot. :-)
Vierailija kirjoitti:
Myin asuntoni hyvään aikaan. Nyt tässä odottelen, että asuntojen hinnat vielä tippuvat ja sitten vasta on oston aika.
Olet jo missaaamassa sen notkahduksen. Nousu on alkanut.
Asunnon hinta on se, millä millä joku sen ostaa. Niin yksinkertainen asia.
Arvon nousu kuittaa koron nousut. Asunnon arvo kaksinkertaistuu keskimäärin kymmenessä vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/5936287
Hintataso on löytynyt ja pohjannut, ja nyt kauppa käy jälleen nopeutuvaan tahtiin ja maltillisesti nouseviin hintoihin.
Viimein. Olen jo kyllästynyt yhteiskunnan jatkuvaan synkistelyyn. Energiakriisit, koronat ja muut oli ja meni. Korot ovat vakautuneet, ja inflaatiosta päästään pala palalta. Työpaikat ovat säilyneet, yrityksillä menee mukavasti. Aurinko paistaa ja kesä on tulossa.
Ehkä porukka voisi herätä siihen, että asiat ovat ihan hyvin ja vaikka sen kämpänkin voi ostaa, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lol 🤣 joo, toimisi jos ne kaikki asuisivat pk-seudulla eikä tänne änkisi kaikenlaisia mammuja ja landepaukkuja.
Toimeentulotuessa lainat ei ole laskuja eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle. Toimeentulotukea haetaan ruokaan, sähköön ja lääkkeisiin.