Otin korkokaton 2021. Nyt mun viitekorkoni on 0,8!
Eli mun 12kk euribor on 0,8%, eikä se siitä nouse, vaikka vuosittain tarkistetaan, ennen vuotta 2036.
Huvittavaa, miten siihenkin maailman aikaan moni luuli, että koronnousulta on fiksua suojautua säästämällä :D LOL Mun korkoni nousi sen verran vähän, että vielähän tuossa on mahdollisuus MYÖS säästää ja niitä rahojapa ei pankki ota! 👍
Ja kyselijöille: ei, mulla ei ole erikseen hintaa korkokatolle, vaan sen hinta on mukana tuossa 0,8%:ssa.
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minulla ei ole ollut varaa ruokaan ja en ole syönyt mitään 5 päivään. Kivat sulle.
Sivusta ihmettelen, että miksi me hyväksytään tämä pska?
Nimimerkillä: säästöt menevät kesän aikana ja en tiedä millä selvitä jatkossa
Toisaalta köyhiä meillä on ollut aina. Minkä takia siihen, ettei jollain ole ollut varaa johonkin on palstallakin aina suhtauduttu tosi toksisesti????? Mulla on ollut aikoja, jolloin omat tuloni ovat olleet tosi niukat, joskaan en ole kokenut itseäni köyhäksi kiitos sukuvarallisuuden, jonka ansiosta minäkin sain asua omassa velattomassa asunnossani, jonka olin perinyt. Oli varaa köyhäillä. Äitini on ikänsä ollut vähillä varoilla elävä. Tiedän, mitä puute on. Minun on vaikea silittää aiemmin hyvin toimeen tulleiden, nyt köyhtyvien päätä, koska niin moni on kommentoinut köyhien asioita todella rumasti vuosien varrella.
Tai ei ole tullut puolustamaan ilkeilijöiltä.
Ja korkokaton pystyi ottamaan kuka tahansa 2021, miksi uskoi säästämisohjeeseen?!
ApMiten korkokatto liittyy säästämiseen? Me ei otettu korkokattoa, koska se on turhaa rahanmenoa, just maksettiin ylimääräisellä lyhennyksellä loppulaina pois ja korko oli pieni, ei lähellekään korkokattorajaa. Säästöjä on vaikka kuinka paljon. Avaisitko vähän logiikkaasi?
Siten, että laskepa esim 300 000€ lainan korkokulut 3,9% ja 0,8% koroilla. Huomaatko mitään vaikutuseroa kuluihin?
ApMutta sä maksat siitä korkokatosta ja joka tapauksessa sen koron mikä se sit onkaan. Et taida ymmärtää mitä korkokatto tarkoittaa?
SÄ et ymmärrä korkokaton vaikutusta kuluihin!!!! Jos mulla EI olisi korkokattoa, min lainani _pelkkä viitekorko_, jos korontarkistus olisi nyt, olisi 3,77%.
Nyt, koska mulla on korkokatto, se on 0,1%.
Siihen päälle maksan korkokattomaksua 0,7%, eli viitekorkoni on yhteensä EI 3,77%, vaan 0,8% 👌
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minulla ei ole ollut varaa ruokaan ja en ole syönyt mitään 5 päivään. Kivat sulle.
Kuulostaa kurjalta. Minua on suojannut aina ja myös oman elämäni huonoina aikoina sukuvarallisuus. En osaa ajatella edes, mille tuo tuntuu 😔
ApHarmi, ettei sinullakin ollut sukuvarallisuutta sen verran, että lainanotto olisi tarpeetonta.
Melkein unohtui, LOL.
Olisi ollut, mutta pidin sen mieluummin itselläni, kuin annoin verottajalle. Eli siinä säästyi 250 000€:n osakesalkku.
ApAnnoit verottajalle 😅 Voi pientä.
Ei, vaan pidin itselläni. Mun perintöveroni verottajalle maksoi pankki. Mä lyhennän lainaa siitä salkun tuotoilla pankille. Pidin kakun ja säästin sen.
Ap
Hyvä juttu sulla! Onnittelut!
Mietin itse juurikin niitä korkokaton tuomia ylimääräisiä kuluja. En ottanut, kun tarjottiin....nyt vähän harmittaa, mutta laskeskelin, että pärjään. Tuli huima nousu, yli viisisataa.
Ja kun ikää on jo kertynyt, ajattelin myös, että mihin säästän? Täältä en mitään mukaani saa, kun kuolema tulee. Joten ajattelin nauttia elämästä, ilmaisesta ulkoilusta, myyn hiljalleen pois kaikkea turhaa ja muutin ruokavalion edullisemmaksi. Jos vaikka laihtuisin nuo kerääntyneet kilot, kun jätän ne turhat syömiset vähemmälle. Olenkin huomannut miten paljon syön turhaa, liikaa...tavallinen perusruoka ei ole liian kallista. Joten ne lihavat, jotka sanovat syövänsä 'normaalisti' ovat yhtä sokeita ruokavaliolleen kuten minäkin olen ollut.
Joten kyse on siis tavasta ajatella, asenteesta, käänsin tämän korkonousun kipuilun jälkeen itselleni positiiviseksi elämäntapamuutokseksi. Ja ainahan voi muuttaa, vaikka kokonaan pois täältä amerikkalaistuvasta kotimaasta.
Terveisin masentunut, lohtu-tunne-syöjä, toivottavasti entinen lohtusyöjä --- tiedän että tulen retkahtamaan, mutta sitten voi palata taas ruotuun. :)
Vierailija kirjoitti:
Ap lopeta jo jankkaaminen!
Sait pankista hyvän diilin, good for you.
Tottakai pankki on tarjonnut noin hyvää diiliä koska:
a) sinulla on paljon omaisuutta = olet kannattava asiakas pankille
b) kyseessä ei ole asuntolaina eikä etenkään ensiasuntolaina = pankille kaikista epävarmin laina (ja myös laina, jonka kanssa ihmiset ovat eniten vaikeuksissa nyt v.2023)Mieheni otti OP:sta samoihin aikoihin korkokaton ensiasuntolainaansa. Muistaakseni viitekorko oli alun perinkin hyvin korkea, vaikka euribor oli lainan nostohetkellä miinuksella, olikohan peräti 1,2-1,6% kieppeillä. (Tavallinen keskituloinen, jolla ei mitään muuta omaisuutta eikä edes luottohistoriaa, josta takaisinmaksuluotettavuutta olisi voinut arvioida.) Korkokattosopimuksen jälkeen viitekorko sis. marginaali ja korko muuttui -> 1,8%. Eli kyllä, edullisesti sai korkokaton lainaan. Mutta ei todellakaan puhuta samasta kuin sinun 0,7% joka on mahdollista vain omaisuutesi vuoksi. Omaisuutesi vuoksi tuskin olisit tällä hetkellä vaikeuksissa ilman korkokattoakaan, joten tilannetta ei voi vertailla tavalliseen keski- tai pienituloiseen asuntovelalliseen.
quote]
* Mieheni otti OP:sta samoihin aikoihin korkokaton ensiasuntolainaansa. Muistaakseni viitekorko oli alun perinkin hyvin korkea, vaikka euribor oli lainan nostohetkellä miinuksella, olikohan peräti 1,2-1,6% kieppeillä.*
Sulla menee nyt termit sekaisin muutenkin. Viitekorko on euribor tai pankin prime-korko ja euriborit olivat kesällä 2021 -0,5%, eikä mitään 1,2-1,6%.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin ja keskustelun pontti oli?
Mielipuolen riehuminen.
* Ja kun ikää on jo kertynyt, ajattelin myös, että mihin säästän?*
facepalm 😣 No vaikka teet enemmän muita mainitsemiasi asioita!
Ap
Ja sitten sinä taas annat tuon salkun perinnöksi seuraaville. Ihmiset ei nauti omaisuudestaan elinaikana. Makselevat lainalla pelkkiä perintöveroja, pitävät salkut ja sitten se taas siirtyy seuraavalle ja seuraava makselee taas veroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sulla ei muka ole ollenkaan pankin marginaalia?
No tää on tää korkokattohullu. Riehuu jokaisessa ketjussa missä vähänkään mainitaan asuntolaina tai Euribor.
Kuule. Ainoat hullut ovat täällä ihmiset, jotka nimittelevät minua siksi, että otin korkokaton ja se pesee heidän lainansa mennen tullen, kun he ressukat maksavat omista lainoistaan satasia enemmän /kk kuin aiemmin.
Heiltä ei asiallinen keskustelu onnistu, koska ovat niin kateellisia, kun joku on heitä vähän älykkäämpi.
Ap
Euriborkorkoni puhdas 0%. Asunto- osakkeen sain maksettua loppuun 25.1.23. Maksoin lainan pois 12 vuotta etuajassa joten koroissa ja kuluissa sain säästettyä sievoisen summan rahaa. Sinkkutalous ja oma kerrostalokaksio.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten sinä taas annat tuon salkun perinnöksi seuraaville. Ihmiset ei nauti omaisuudestaan elinaikana. Makselevat lainalla pelkkiä perintöveroja, pitävät salkut ja sitten se taas siirtyy seuraavalle ja seuraava makselee taas veroja.
Perinnössä tuli useita asuntoja, mä nautin niiden tuotoista. Lisäksi kun saan tuon lainan maksettua niin voinhan minäkin nauttia kyseisen salkun tuotoista. Toki kun suunnittelin tämän oli syksy 2019, eli oli ajatus, ettei talous vielä romahda ja osakesalkun arvokin ehtii vaikka tuplaantua suht lyhyessä ajassa, niin ei tarvitse pelkillä osingoilla lainaa maksaa.
Tässä on erilaisia skenaarioita, mitä MINÄ varallisuudella teenkään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mun mies sai juuri perinnöksi isältään puolen miljoonan osakesalkun. Oltiin oltu koko ajan siinä uskossa, että papalla ei ollut rahaa, kun uusia talvikenkiä ei edes raskinut ostaa vaan rikkinäisissä kulki. Vähän jäi kyllä mietityttämään, että miksi ei itse nauttinut lainkaan rahoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Euriborkorkoni puhdas 0%. Asunto- osakkeen sain maksettua loppuun 25.1.23. Maksoin lainan pois 12 vuotta etuajassa joten koroissa ja kuluissa sain säästettyä sievoisen summan rahaa. Sinkkutalous ja oma kerrostalokaksio.
. . . johon tuleekin kohta kalliita yhtiöreontteja! 😅
Ap
Luitteko lapset sen Hesarin artikkelin? Ilmeisesti, kun tuli yhtäkkiä niin oudon hiljaista tänne :D
Sanoo saman, minkä minäkin. Eikä se *pankissa töissä oleva*, joka ei edes osannut hommiaan.
Ap
Luuletko olevasi ainoa, jolla on halpaa lainaa? Ai niin, tietysti luulet, koska pidät itseäsi älykkäänä varakkaan suvun kasvattina ja muut ovat räkäpäitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eikö niitä remontteja voi AP tulla myös niihin sinun lukuisiin asuntoihin, joita kerroit saaneesi perintönä?
Häpeävätkö nämä räyhääjät osaamattomuuttaan raha- ja pankkiasioissa, vai mikä saa noin kajahtamaan kun joku kertoo ihan vain faktoja?
Outoa reagoida silti noin, eihän kukaan tiedä, miten osaamattomia he ovat, ennen kuin he tulivat tähän ketjuun riehumaan ja kertomaan sen 🤷
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEikö niitä remontteja voi AP tulla myös niihin sinun lukuisiin asuntoihin, joita kerroit saaneesi perintönä?
Niissä on nyt ollut jo. Ne kalleimmat, eli putki- ja julkusivuremontit.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Luuletko olevasi ainoa, jolla on halpaa lainaa? Ai niin, tietysti luulet, koska pidät itseäsi älykkäänä varakkaan suvun kasvattina ja muut ovat räkäpäitä.
En tietenkään. Halusin vain herätellä heitä, joista korkosuojaus on aina tyhmää vähän miettimään aivoissaan olevaa sisältöä.
Että olisiko päivittämisen paikka.
Ap
No tää on tää korkokattohullu. Riehuu jokaisessa ketjussa missä vähänkään mainitaan asuntolaina tai Euribor.