Otin korkokaton 2021. Nyt mun viitekorkoni on 0,8!
Eli mun 12kk euribor on 0,8%, eikä se siitä nouse, vaikka vuosittain tarkistetaan, ennen vuotta 2036.
Huvittavaa, miten siihenkin maailman aikaan moni luuli, että koronnousulta on fiksua suojautua säästämällä :D LOL Mun korkoni nousi sen verran vähän, että vielähän tuossa on mahdollisuus MYÖS säästää ja niitä rahojapa ei pankki ota! 👍
Ja kyselijöille: ei, mulla ei ole erikseen hintaa korkokatolle, vaan sen hinta on mukana tuossa 0,8%:ssa.
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minulla ei ole ollut varaa ruokaan ja en ole syönyt mitään 5 päivään. Kivat sulle.
Sivusta ihmettelen, että miksi me hyväksytään tämä pska?
Nimimerkillä: säästöt menevät kesän aikana ja en tiedä millä selvitä jatkossa
Toisaalta köyhiä meillä on ollut aina. Minkä takia siihen, ettei jollain ole ollut varaa johonkin on palstallakin aina suhtauduttu tosi toksisesti????? Mulla on ollut aikoja, jolloin omat tuloni ovat olleet tosi niukat, joskaan en ole kokenut itseäni köyhäksi kiitos sukuvarallisuuden, jonka ansiosta minäkin sain asua omassa velattomassa asunnossani, jonka olin perinyt. Oli varaa köyhäillä. Äitini on ikänsä ollut vähillä varoilla elävä. Tiedän, mitä puute on. Minun on vaikea silittää aiemmin hyvin toimeen tulleiden, nyt köyhtyvien päätä, koska niin moni on kommentoinut köyhien asioita todella rumasti vuosien varrella.
Tai ei ole tullut puolustamaan ilkeilijöiltä.
Ja korkokaton pystyi ottamaan kuka tahansa 2021, miksi uskoi säästämisohjeeseen?!
ApMiten korkokatto liittyy säästämiseen? Me ei otettu korkokattoa, koska se on turhaa rahanmenoa, just maksettiin ylimääräisellä lyhennyksellä loppulaina pois ja korko oli pieni, ei lähellekään korkokattorajaa. Säästöjä on vaikka kuinka paljon. Avaisitko vähän logiikkaasi?
Siten, että laskepa esim 300 000€ lainan korkokulut 3,9% ja 0,8% koroilla. Huomaatko mitään vaikutuseroa kuluihin?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minulla ei ole ollut varaa ruokaan ja en ole syönyt mitään 5 päivään. Kivat sulle.
Kuulostaa kurjalta. Minua on suojannut aina ja myös oman elämäni huonoina aikoina sukuvarallisuus. En osaa ajatella edes, mille tuo tuntuu 😔
ApHarmi, ettei sinullakin ollut sukuvarallisuutta sen verran, että lainanotto olisi tarpeetonta.
Melkein unohtui, LOL.
Olisi ollut, mutta pidin sen mieluummin itselläni, kuin annoin verottajalle. Eli siinä säästyi 250 000€:n osakesalkku.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta ihmettelen, että miksi me hyväksytään tämä pska?
Nimimerkillä: säästöt menevät kesän aikana ja en tiedä millä selvitä jatkossa
Toisaalta köyhiä meillä on ollut aina. Minkä takia siihen, ettei jollain ole ollut varaa johonkin on palstallakin aina suhtauduttu tosi toksisesti????? Mulla on ollut aikoja, jolloin omat tuloni ovat olleet tosi niukat, joskaan en ole kokenut itseäni köyhäksi kiitos sukuvarallisuuden, jonka ansiosta minäkin sain asua omassa velattomassa asunnossani, jonka olin perinyt. Oli varaa köyhäillä. Äitini on ikänsä ollut vähillä varoilla elävä. Tiedän, mitä puute on. Minun on vaikea silittää aiemmin hyvin toimeen tulleiden, nyt köyhtyvien päätä, koska niin moni on kommentoinut köyhien asioita todella rumasti vuosien varrella.
Tai ei ole tullut puolustamaan ilkeilijöiltä.
Ja korkokaton pystyi ottamaan kuka tahansa 2021, miksi uskoi säästämisohjeeseen?!
ApMiten korkokatto liittyy säästämiseen? Me ei otettu korkokattoa, koska se on turhaa rahanmenoa, just maksettiin ylimääräisellä lyhennyksellä loppulaina pois ja korko oli pieni, ei lähellekään korkokattorajaa. Säästöjä on vaikka kuinka paljon. Avaisitko vähän logiikkaasi?
Siten, että laskepa esim 300 000€ lainan korkokulut 3,9% ja 0,8% koroilla. Huomaatko mitään vaikutuseroa kuluihin?
Ap
Mutta sä maksat siitä korkokatosta ja joka tapauksessa sen koron mikä se sit onkaan. Et taida ymmärtää mitä korkokatto tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kurjalta. Minua on suojannut aina ja myös oman elämäni huonoina aikoina sukuvarallisuus. En osaa ajatella edes, mille tuo tuntuu 😔
ApHarmi, ettei sinullakin ollut sukuvarallisuutta sen verran, että lainanotto olisi tarpeetonta.
Melkein unohtui, LOL.
Olisi ollut, mutta pidin sen mieluummin itselläni, kuin annoin verottajalle. Eli siinä säästyi 250 000€:n osakesalkku.
Ap
😅 Olet kyllä harvinaisen tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
VIITEkorkosi EI TASAN ole 0,8. VIITEKORKO on korko jota vasten lainan korko lasketaan lisäämällä marginaali.
Niin, mun viitekorkoni on nyt 0,1%!!!! Mutta koska saadakseni sen noin matalalle maksan korkokattomaksua 0,7%, niin voidaan sanoa, että muu korkoni, pois lukien lainani marginaali, on 0,8%
Ap
Vierailija kirjoitti:
HS:
HS kysyi kolmesta suurimmasta pankista, millaista korkosuojaa ne tällä hetkellä tarjoaisivat asunnonostajille ja mihin hintaan.
Tarjousta pyydettiin 200000 euron asuntolainalle, jonka pituus on 25 vuotta.
Korkosuojaa ei pyydetty koko laina-ajalle, sillä yleensä korkosuoja otetaan vain osalle laina-aikaa. Pankit saivat itse suositella sopivaa suojausaikaa. Tyypillinen suojausaika on 710 vuotta.
Osa pankeista suositteli korkokattoa, osa korkoputkea ja osa myös pitkää kiinteää korkoa. Koska tuotteet ovat erilaisia, niitä ei voi suoraan verrata keskenään.
HS:n tarjouspyyntöön OP ehdottaa kymmenen vuoden korkokattoa, jossa lainan viitekorko ei nouse yli 0,01 prosentin.
Kun mukaan lasketaan marginaali ja korkokaton hinta, nousee kokonaiskorko enimmillään 1,44 prosenttiin. Tällöin oletuksena on 0,70 prosentin marginaali ja 0,73 prosentin korkokattomaksu, jotka tulevat 0,01 prosentin viitekoron päälle.
Alimmillaan, eli euriborin ollessa nollassa, asiakas joutuisi maksamaan 1,43 prosentin korkoa.
DAA, siinä se lukee, i d a r i t.
Ap
Eli alle 1,4% ei ole saanut mistään. Marginaali tulee laskea mukaan. Sinä et sitä jostain syystä suostu kertomaan.
Taasko tämä korkokatto/äiti/avokeittiö/kerrostalorotanloukku -hullun jankkaaminen alkaa. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VIITEkorkosi EI TASAN ole 0,8. VIITEKORKO on korko jota vasten lainan korko lasketaan lisäämällä marginaali.
Niin, mun viitekorkoni on nyt 0,1%!!!! Mutta koska saadakseni sen noin matalalle maksan korkokattomaksua 0,7%, niin voidaan sanoa, että muu korkoni, pois lukien lainani marginaali, on 0,8%
Ap
Valehtelet, etkä osaa tehdä sitäkään kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein unohtui, LOL.
Ap😅 Olet kyllä harvinaisen tyhmä.
Ai kun säästän 5-6% tuottavan varallusuuserän ja pidän 2,25% kustantavan erän? Mun matikalla se tarkoittaa kylläkin voittoa viivan alle.
Vain räkäpää itkee, että tuo on tyhmää.
Ap
jahas. perintöverolainahullu palasi. ->poistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein unohtui, LOL.
ApAnnoit verottajalle 😅 Voi pientä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein unohtui, LOL.
Sukuvarallisuus tosiaan usein pelastaa nuo epäonnistujat, jotka eivät omilla kyvyillään kykenisi koskaan itseään elättämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApValehtelet, etkä osaa tehdä sitäkään kunnolla.
Ottaa koville, kun sullekin on vihdoin realisoitunut nykyinen korkoympäristö ja rajan hinta! Etkä pysty myöntämään olleesi itse aina väärässä siitä, että korkosuojauksen ottaja is winner päivän päätteeksi! Siis tietenkin kesällä 2021 tai 2920 korkosuojauksen ottanut 💪
Ap
Ap lopeta jo jankkaaminen!
Sait pankista hyvän diilin, good for you.
Tottakai pankki on tarjonnut noin hyvää diiliä koska:
a) sinulla on paljon omaisuutta = olet kannattava asiakas pankille
b) kyseessä ei ole asuntolaina eikä etenkään ensiasuntolaina = pankille kaikista epävarmin laina (ja myös laina, jonka kanssa ihmiset ovat eniten vaikeuksissa nyt v.2023)
Mieheni otti OP:sta samoihin aikoihin korkokaton ensiasuntolainaansa. Muistaakseni viitekorko oli alun perinkin hyvin korkea, vaikka euribor oli lainan nostohetkellä miinuksella, olikohan peräti 1,2-1,6% kieppeillä. (Tavallinen keskituloinen, jolla ei mitään muuta omaisuutta eikä edes luottohistoriaa, josta takaisinmaksuluotettavuutta olisi voinut arvioida.) Korkokattosopimuksen jälkeen viitekorko sis. marginaali ja korko muuttui -> 1,8%. Eli kyllä, edullisesti sai korkokaton lainaan. Mutta ei todellakaan puhuta samasta kuin sinun 0,7% joka on mahdollista vain omaisuutesi vuoksi. Omaisuutesi vuoksi tuskin olisit tällä hetkellä vaikeuksissa ilman korkokattoakaan, joten tilannetta ei voi vertailla tavalliseen keski- tai pienituloiseen asuntovelalliseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein unohtui, LOL.
Ai kun säästän 5-6% tuottavan varallusuuserän ja pidän 2,25% kustantavan erän? Mun matikalla se tarkoittaa kylläkin voittoa viivan alle.
Ap
No ei kukaan salkkuaan realisoi niin, mutta kukaan ota lainaakaan huvikseen. Ne, joilla on rahaa säästää salkun eikä ota lainaa, saati maksa korkokatosta täysin turhaan. Tää sun henkseleiden paukuttelu on merkki tyhmyydestä, ei mistään muusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HS:
HS kysyi kolmesta suurimmasta pankista, millaista korkosuojaa ne tällä hetkellä tarjoaisivat asunnonostajille ja mihin hintaan.
Korkosuojaa ei pyydetty koko laina-ajalle, sillä yleensä korkosuoja otetaan vain osalle laina-aikaa. Pankit saivat itse suositella sopivaa suojausaikaa. Tyypillinen suojausaika on 710 vuotta.
Osa pankeista suositteli korkokattoa, osa korkoputkea ja osa myös pitkää kiinteää korkoa. Koska tuotteet ovat erilaisia, niitä ei voi suoraan verrata keskenään.
HS:n tarjouspyyntöön OP ehdottaa kymmenen vuoden korkokattoa, jossa lainan viitekorko ei nouse yli 0,01 prosentin.
Kun mukaan lasketaan marginaali ja korkokaton hinta, nousee kokonaiskorko enimmillään 1,44 prosenttiin. Tällöin oletuksena on 0,70 prosentin marginaali ja 0,73 prosentin korkokattomaksu, jotka tulevat 0,01 prosentin viitekoron päälle.
Alimmillaan, eli euriborin ollessa nollassa, asiakas joutuisi maksamaan 1,43 prosentin korkoa.
ApEli alle 1,4% ei ole saanut mistään. Marginaali tulee laskea mukaan. Sinä et sitä jostain syystä suostu kertomaan.
Ei tarvitse laskea mukaan, nyt oli puhe KORKOSUOJAUKSEN hinnasta. Se, mikä on kenenkin marginaali, on eri asia.
Eli jos jonkun marginaali on 0,7% saa tietenkin kokonaiskoron alemmas, kuin minä, MUTTA mun korkoSUOJAUS on silti yhtä halpa!
En siis kilpaile tässä kokonaiskorolla ykkössijasta, vaan siitä, minkä verran SUOJAUS itselläni, tai kenellä tahansa palstalaisille, maksoi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HS:
ApEli alle 1,4% ei ole saanut mistään. Marginaali tulee laskea mukaan. Sinä et sitä jostain syystä suostu kertomaan.
Ei tarvitse laskea mukaan, nyt oli puhe KORKOSUOJAUKSEN hinnasta. Se, mikä on kenenkin marginaali, on eri asia.
Eli jos jonkun marginaali on 0,7% saa tietenkin kokonaiskoron alemmas, kuin minä, MUTTA mun korkoSUOJAUS on silti yhtä halpa!
En siis kilpaile tässä kokonaiskorolla ykkössijasta, vaan siitä, minkä verran SUOJAUS itselläni, tai kenellä tahansa palstalaisille, maksoi.
Ap
Se korkosuojaus on silkkaa rahan tuhlausta, ymmärrätkö? Miten sä voit olla siitä ylpeä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein unohtui, LOL.
ApNo ei kukaan salkkuaan realisoi niin, mutta kukaan ota lainaakaan huvikseen. Ne, joilla on rahaa säästää salkun eikä ota lainaa, saati maksa korkokatosta täysin turhaan. Tää sun henkseleiden paukuttelu on merkki tyhmyydestä, ei mistään muusta.
Ai keskimäärin suomalaisilla on tilillä 230 000€ perintöveroa varten, jos sattuu tulemaan? Kuka i d i o o t t i pitää sitä noin paljon euroissa? Kyllähän sen kannattaa olla tuottamassa jossain. Esim. 5-6% tuottoa tuottavana osakesalkkuna. Jonka vain tyhmä myy, jos saa lainaa max 2,25% kuluilla. Ai niin, mutta sitähän ei saanutkaan myydä. . .
Eikö niin?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HS:
ApSe korkosuojaus on silkkaa rahan tuhlausta, ymmärrätkö? Miten sä voit olla siitä ylpeä?
Millä matikalla, kerrotko vielä? Kun sen avulla mun euriborini on 0,8%. Oletko tarkistanut, mikä se 12kk euribor on tällä hetkellä? YKSIKÄÄN viitekorko, ei edes minkään pankin Prime, ole tuon alle enää, eikä lähelläkään!
Ap
Harmi, ettei sinullakin ollut sukuvarallisuutta sen verran, että lainanotto olisi tarpeetonta.
Melkein unohtui, LOL.