Minulla on alkuvuodesta kertynyt 16 sairaspäivää ( lastenhoitaja) ja nyt pomo otti puheeksi
Että pitää pitää joku työkykyneuvottelu
Sairastin alkuvuodesta influenssan, kahdesti on ollut vatsaflunssa ja kerran kurkunpäätulehdus kun ääni meni.
Mitä keskusteltavaa tässä on?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä työkyky on tärkeää työnantajalle ja työyhteisölle, mutta erityisesti sulle itsellesi. Eikö se ole ihan hyvä, että otetaan aikaa kunnolliselle keskustelulle aiheesta?
Oikeasti nämä ovat hankalia erityisesti esimiehen kannalta. Alainen tulee valmiiksi defenssit viritettyinä ja mitä esimies voi sanoa ja tehdä. Muuta kuin mielessään ajatella, että vielä tulee se hetki, kun tästäkin ongelmasta päästään.
Esim kerran tuli alainen, joka puhui ummet lammet saikkujensa syistä ihan kuin en olisi osannut diagnoosikoodeista nähdä, mikä se oikea syy oli.
Ja tämäkö on alaisen vika? Kannattaisiko alaiselle kertoa etukäteen, mistä on kyse, jotta ei tarvitse jännittää?
Meillä esimies kutsui palaveriin, kun olin vielä sairaslomalla. Pelästyin että mitä ihmettä, miksi tästä tarvitsee minulle ilmoittaa sairaslomalla, olenko jossain vaikeuksissa. No olinkin sitten, sillä esimies oli päättänyt että minulla on burnout ja se on todellinen syys poissaoloihini. Alkoi monen kuukauden piina, jota en halua muistella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä työkyky on tärkeää työnantajalle ja työyhteisölle, mutta erityisesti sulle itsellesi. Eikö se ole ihan hyvä, että otetaan aikaa kunnolliselle keskustelulle aiheesta?
Oikeasti nämä ovat hankalia erityisesti esimiehen kannalta. Alainen tulee valmiiksi defenssit viritettyinä ja mitä esimies voi sanoa ja tehdä. Muuta kuin mielessään ajatella, että vielä tulee se hetki, kun tästäkin ongelmasta päästään.
Esim kerran tuli alainen, joka puhui ummet lammet saikkujensa syistä ihan kuin en olisi osannut diagnoosikoodeista nähdä, mikä se oikea syy oli.
Ja tämäkö on alaisen vika? Kannattaisiko alaiselle kertoa etukäteen, mistä on kyse, jotta ei tarvitse jännittää?
Meillä esimies kutsui palaveriin, kun olin vielä sairaslomalla. Pelästyin että mitä ihmettä, miksi tästä tarvitsee minulle ilmoittaa sairaslomalla, olenko jossain vaikeuksissa. No olinkin sitten, sillä esimies oli päättänyt että minulla on burnout ja se on todellinen syys poissaoloihini. Alkoi monen kuukauden piina, jota en halua muistella.
Pitäisikö esimiehen vielä pitää kiinni kädestä ja sanoa. Että saikuta toki vielä varalta toinen kuukausi.
Ei vaan, ei se alainen saikuta, koska tämä ns ylimääräinen lomaoikeus oli jo käytetty ko vuodelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö esimiehen vielä pitää kiinni kädestä ja sanoa. Että saikuta toki vielä varalta toinen kuukausi.
Ei vaan, ei se alainen saikuta, koska tämä ns ylimääräinen lomaoikeus oli jo käytetty ko vuodelta.
Tämä kommentti nyt on niin ala-arvoinen, ettei kaipaa vastausta, mutta muutama asia teille esimiehille:
- jos haluat tuhota työntekijöiden mielenterveyden, keksi heille diagnooseja omasta päästäsi ja sen jälkeen aseta heille omat säännöt työpaikalla toimimiseen
- vaikutusta voi tehostaa myös sillä, ettet kuuntele työntekijän mielipidettä asiassa ollenkaan
- varaudu siihen, että joudut itse lähtemään seuraavissa yt-neuvotteluissa epäasiallisen käytöksen vuoksi
Kalliita työnantajalle tällaiset saikuttajat. Kannattaa soittaa etukäteen ennen rekryä parille edelliselle työnantajalle, ja vaatia lääkärintodistus ennen rekryä.
Vierailija kirjoitti:
16 sairaspäivää ei todellakaan ole paljon, jos ne sisältävät influenssan ja kurkunpääntulehduksen. Ne eivät kestä vain paria päivää. Monet ovat sairastaneet useamman kerran koronaa ja siinä myös helposti tulee pari viikkoa sairaslomaa kerrasta.
Nykyään myöskään ei ole suositeltavaa olla puolikuntoisena töissä. Tartutat siellä vain kaikki muut ja työtehosi kärsii. Jos korona-aika jotain opetti, niin sen että sairaana sairastetaan eikä väkisin ängetä työpaikalle.
Ilmeisesti nämä "kauheen paljon saikkua" kommentoijat eivät itse ole ikinä kipeänä ja pakko on tulla tänne pätemään sillä. Älkää tehkö itsestänne naurettavia.
No mutta onhan se paljon, jos on ollut neljän kuukauden aikana neljä kertaa saikulla - siis keskimäärin kerran kuukaudessa kipeänä.
Onko tää ap ihan poikkeusvuosi, että on sattunut noin paljon sairauspoissaoloa, vai ihan normisettiä,sulle?
Vierailija kirjoitti:
Onko tää ap ihan poikkeusvuosi, että on sattunut noin paljon sairauspoissaoloa, vai ihan normisettiä,sulle?
En ole pitänyt kirjaa, mutta alkuvuosi oli kyllä poikkeuksellinen ihan koko talossa, kun kaikki kiersi kaikilla.
Normaalisti tämä määrä tulee täyteen varmaan vuodessa. Mutta kuten sanottua, tällä hetkellä lapset tuodaan kipeinä helposti hoitoon. Siis ihan kunnolla kipeinä. Korona-aikaan oli tässä suhteessa helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16 sairaspäivää ei todellakaan ole paljon, jos ne sisältävät influenssan ja kurkunpääntulehduksen. Ne eivät kestä vain paria päivää. Monet ovat sairastaneet useamman kerran koronaa ja siinä myös helposti tulee pari viikkoa sairaslomaa kerrasta.
Nykyään myöskään ei ole suositeltavaa olla puolikuntoisena töissä. Tartutat siellä vain kaikki muut ja työtehosi kärsii. Jos korona-aika jotain opetti, niin sen että sairaana sairastetaan eikä väkisin ängetä työpaikalle.
Ilmeisesti nämä "kauheen paljon saikkua" kommentoijat eivät itse ole ikinä kipeänä ja pakko on tulla tänne pätemään sillä. Älkää tehkö itsestänne naurettavia.
No mutta onhan se paljon, jos on ollut neljän kuukauden aikana neljä kertaa saikulla - siis keskimäärin kerran kuukaudessa kipeänä.
Ihan normaalia varhaiskasvatuksessa.
Päiväkodin johtaja
Minulla 35pv ja pian tulee n.30-40pv lisää. Ja sitten olisi kesälomaakin pidettävä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa keskustelussa tuoda esille sitten se, kuinka sairaita lapsia raijataan hoitoon päivittäin eikä työnantaja tee asialle mitään (=tietoisesti altistaa työntekijät sairauksille). Sieltähän ne taudit kuitenkin 90% tulee.
Kysy mitä työnantaja voisi tehdä jotta et altistuisi työssä niin monelle taudille päivittäin.
T. Ex-lastenhoitaja
Mitä se työnantaja asialle sitten tekisi? Yleensä se lapsen raijaaja on aamulla sairaan lapsen kanssa tuleva vanhempi eikä työnantaja. Suomessa on niin sanottu subjektiivinen päivähoito-oikeus. Se tarkoittaa että lapsella on oikeus päivähoitoon. Siitä ei taida olla oikeuden ennakkopäätöstä mutta veikkaanpa että kunnan pitäisi järjestää hoito myös nuhaiselle lapselle jos tästä lähdettäisiin käräjöimään.
Keskustelun sisältö on poissaolojen syiden mukainen. Itsekin olen 15 vuoden työurani aika kerran käynyt, kun sattui samalle vuodelle useampi pidempi poissaolo, joista oli lääkärin todistuksetkin. Siinä taisi esimieskin kertoa, että mikä on homman nimi, eli kuuluu asiaan ja hän näkee kyllä, että ihan asianmukaiset poissaolot jne.
Toki, jos sama määrä olisi ajatellen aika maanantaisin ilman mitään saikkutodistuksia ja tyyppi tulee silmät verestäen aina viikonlopun vietosta niin olisihan se ajoissa puuttuminen niin henkilön itsensä (ja mahdollisen perheen) kuin muidenkin kannalta hyväksi.
Joskus poissaolot voi johtua myös liian suuresta työmäärästä ja stressistä, jolloin työnantajan on herättävä siihen, että työmäärää tulee jakaa, ettei se super-tyyppi pala loppuun kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa keskustelussa tuoda esille sitten se, kuinka sairaita lapsia raijataan hoitoon päivittäin eikä työnantaja tee asialle mitään (=tietoisesti altistaa työntekijät sairauksille). Sieltähän ne taudit kuitenkin 90% tulee.
Kysy mitä työnantaja voisi tehdä jotta et altistuisi työssä niin monelle taudille päivittäin.
T. Ex-lastenhoitaja
Mitä se työnantaja asialle sitten tekisi? Yleensä se lapsen raijaaja on aamulla sairaan lapsen kanssa tuleva vanhempi eikä työnantaja. Suomessa on niin sanottu subjektiivinen päivähoito-oikeus. Se tarkoittaa että lapsella on oikeus päivähoitoon. Siitä ei taida olla oikeuden ennakkopäätöstä mutta veikkaanpa että kunnan pitäisi järjestää hoito myös nuhaiselle lapselle jos tästä lähdettäisiin käräjöimään.
Voisi tulla se lasu nopeammin kuin oikeuden päätös.
Tänään valitettiin mas kis ta ni, jota pidän kaiken varalta, koska kurkku on kipeä.
Sanoin, että voin toki lähteä terveysasemalle istumaan, mutta saikkulappua en tule saamaan pelkällä kurkkukivulla varsinkaan, kun sille on monta muutakin syytä alkaen ulkona olevasta jäätävästä viimasta, siitepölyallergiasta ja sen takia maksimilla ja vähän ylikin menevästä astmalääkityksestä alkaen. Todennäköisin syy on astmalääke. Ei ole ollut joka kerta ulkoillessa vettä mukana suun ja kurkun huuhtomista varten ja olen joutunut ottamaan avaavaa ulkoillessa.