Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko joku selittää ASPERGILLE/AUTISTILLE miks ns. neuroNORMAALIT ihmiset välittänyt niin paljon maineesta ja sosiaalisesta hierarkiasta?

Vierailija
06.05.2023 |

Ylen kirjolla ohjelmasta meistä sai ehkä käsityksen tavalliset ihmiset, mutta itse en oikein saa teistä tavallisista ihmisistä ja teidän logiikasta käsitystä.

Itse en ymmärrä yhtään miksi nuo ovat ns. tavallisille ihmisille tärkeitä asioita mitä otsikossa välitin, mitä väliä on maineella tai sosiaalisella hierarkialla?

Eräs tuttuni josta oli levitetty valheita kostoksi kun jätti kumppaninsa niin hädissään oli niitä korjaamassa ja nostamassa ex:äänsä kohtaan kunnianloukkaus syytteen.

Miksi nuo ovat teille niin iso juttu?

Kommentit (169)

Vierailija
121/169 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki olisivat aspergeja niin maailmassa ei olisi ihmisen aiheuttamaa kärsimystä kuten esimerkiksi sotia. Kaikesta voitaisiin sopia suullisesti ja kaikki pystyisivät olemaan jokaisen kavereita eikä ilmaa saastutteisi ja maapalloa.

Ne neurotavalliset ihmiset sotii ja tämän maapallon lopulta tuhoaa. Heillä on vihamiehiä, he ovat vihamiehiä jollekkin yms. He kiusaavat, ei kaikki, mutta oletko koskaan kuullut kiusaavasta aspergerista?

Aspergerilla on normaali älykkyys, mutta ei mitään tuollaisia turhia ja ihmisrodulle haitallisia ominaisuuksia.

Olen tuntenut todella ilkeitä, kiusaavia aspergereita. Kyllä se on yksilöstä kiinni, eikä neurotyypillisyydestä.

Pötyä. Aspergereilla ei ole taipumusta kiusaukseen, kun heiltä puuttuu se osa aivoista. He voivat toki toimia sopimattomasti jossain tilanteessa ymmärtämättä sitä itse, mutta se on ihan eri asia.

Terveisin,

neurologian tohtori

Vierailija
122/169 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä olisi mitään yhteiskuntaa jos kaikki olisivat autisteja, kun tämänkin ketjun perusteella heitä kaikkia kiinnostaa vain oma perse niin miksi kukaan tekisi yhtään mitään kenenkään muun vuoksi

Toisaaltaan koska minua ei kiinnosta kenenkään muun perse, minä teen asioita, koska ne on oikein tehdä ja hyödyttää yhteisöä. Autan sinua huolimatta siitä pidänkö sinusta vai ei, koska sinulla on ihmisarvo ja oikeus ihmisarvon mukaiseen elämään ja kohteluun.  En juorua asioitasi vaikka muistan joka ikisen sanan mitä sanoit, vaan hyllytän ne aivojeni " ei mielenkiintoista informaatiota" hyllylle ja siellä pysyvät ikuisesti huolimatta siitä miten ikävästi ja hirveästi minua kohtelet, koska sinähän kohtelet. Neurotyypilliset on sellaisia. Minä autan sinua aina huolimatta siitä miten kamala sinä olet minulle, koska niin tehdään, koska se on oikein ja sinä vihaat minua kun en murru millään. Ja sitä se elämä sitten on.

Voi sinua tekopyhää, kun et hallitse edes tekstisi sisäistä ristiriitaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/169 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neurotyypillisten elämä on pelkkiä sosiaalisia pelejä, teatteria.

Ehkä kaikkein introverteimmät poislukien, hekän eivät viitsi vaivautua.

Kyllä. Roolileikki. Näytelmä. Kylmäävää.

Jos ei halua mukaan tähän roolileikkiin tai näytelmään ja mieluummin elää omassa rauhassa, joutuukin helposti muiden hampaisiin ja yritetään nujertaa kaikin keinoin. Mikähän siinä onkin, että muita tai ympäristöä ärsyttää tämä omissa oloissa eläminen niin paljon, että leimataan yksinkertaiseksi ja jopa mt-diagnooseja annetaan lonkalta. Pilkallisen kohtelun ja nälvimisen kohteena jo vuosikausia. 

Olen älykäs AS, 6 ällää ja ylempi akat loppututkinto 24-vuotiaana.

30-vuotiaana aloin hakeutua pois työelämästä. Olen ollut nyt eläkkeellä pidempään kuin moni ehtii olla vanhuuseläkkeellä

Olen rakentanut itselleni ihan mukavan elämän. Siihen ei muita tarvita.

Jos minua joku random, vieläpä tietämättäni, pilkkaa ja nälvii, evvk.

Olen oman elämäni herra.

Vierailija
124/169 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä ei ole sisäänrakennettua tarvetta sosiaaliseen hierarkiaan. Se suurin ero esim.simpanssiin nähden.

Vierailija
125/169 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maine, sosiaalinen hierarkia ja muut sosiaaliseen hyväksyntään kuuluvat asiat ovat ihmisille tärkeitä, koska suuri osa aivotoiminnoistamme perustuu hengissä säilymisen turvaamiseen. Aivot eivät ole muuttuneet evoluution saatossa yhtä nopeasti kuin ympäristömme. Vain hetki sitten laumasta syrjäytetyksi tuleminen olisi merkinnyt varmaa kuolemaa, sillä elimme olosuhteissa, joissa yksin selviäminen (metsästys, suoja, lämpö) ei yksinkertaisesti ollut mahdollista. Edelleen aivomme suorittavat paljon toimintoja em asioiden turvaamiseksi, ja ihminen on lajityypillisesti laumaeläin. Tiivistäen; aivot yrittävät pitää ihmisen hengissä tajuamatta, että olosuhteet ovat muuttuneet turvallisemmiksi monin tavoin.

Vierailija
126/169 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maine, sosiaalinen hierarkia ja muut sosiaaliseen hyväksyntään kuuluvat asiat ovat ihmisille tärkeitä, koska suuri osa aivotoiminnoistamme perustuu hengissä säilymisen turvaamiseen. Aivot eivät ole muuttuneet evoluution saatossa yhtä nopeasti kuin ympäristömme. Vain hetki sitten laumasta syrjäytetyksi tuleminen olisi merkinnyt varmaa kuolemaa, sillä elimme olosuhteissa, joissa yksin selviäminen (metsästys, suoja, lämpö) ei yksinkertaisesti ollut mahdollista. Edelleen aivomme suorittavat paljon toimintoja em asioiden turvaamiseksi, ja ihminen on lajityypillisesti laumaeläin. Tiivistäen; aivot yrittävät pitää ihmisen hengissä tajuamatta, että olosuhteet ovat muuttuneet turvallisemmiksi monin tavoin.

Millä tavalla hierarkia auttaa hengissä selviytymiseen? Eikö se olekaan yhteistyö millä on merkitystä?

Jos tarkastellaan työyhteisöjä, niin yleensä matalan hierarkian ryhmät pystyvät parhaaseen tuottavuuteen. Niissä kaikki työskentelevät kykyjensä mukaan, eikä energiaa haaskata arvojärjestyksien pohtimiseen tai siihen kuka on riittävän arvokas mihinkin hommaan ja kuka on niin arvokas että saa vetää lonkkaa muiden raataessa.

Vierailija
127/169 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla hierarkia auttaa hengissä selviytymiseen? Eikö se olekaan yhteistyö millä on merkitystä?

Jos tarkastellaan työyhteisöjä, niin yleensä matalan hierarkian ryhmät pystyvät parhaaseen tuottavuuteen. Niissä kaikki työskentelevät kykyjensä mukaan, eikä energiaa haaskata arvojärjestyksien pohtimiseen tai siihen kuka on riittävän arvokas mihinkin hommaan ja kuka on niin arvokas että saa vetää lonkkaa muiden raataessa.

Useimpien laumaeläinten laumoissa on myös hierarkiaan liittyviä sääntöjä, erityisesti kädellisten laumoissa. Sääntöjen rikkominen on saattanut tarkoittaa lauman ulkopuolelle joutumista. Toisin sanoen, uhmatessaan lauman johtajaa, on tarvinnut olla hyvin varma että voittaa konfliktin.

Vielä voisi mainita, että aivot (ja keho yhteistyössä niiden kanssa) eivät suojele ihmistä pelkästään luomalla pelkoja ja uhkakuvia liittyen käyttäytymiseen, joka voi uhata hengissä säilymistä. Aivot ja keho myös palkitsevat turvallisuutta säilyttävästä käyttäytymisestä mielihyvähormoneilla. Tämä selittää esimerkiksi someen liittyvän addiktiivisen käyttäytymisen.

Vierailija
128/169 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki olisivat aspergeja niin maailmassa ei olisi ihmisen aiheuttamaa kärsimystä kuten esimerkiksi sotia. Kaikesta voitaisiin sopia suullisesti ja kaikki pystyisivät olemaan jokaisen kavereita eikä ilmaa saastutteisi ja maapalloa.

Ne neurotavalliset ihmiset sotii ja tämän maapallon lopulta tuhoaa. Heillä on vihamiehiä, he ovat vihamiehiä jollekkin yms. He kiusaavat, ei kaikki, mutta oletko koskaan kuullut kiusaavasta aspergerista?

Aspergerilla on normaali älykkyys, mutta ei mitään tuollaisia turhia ja ihmisrodulle haitallisia ominaisuuksia.

Olen tuntenut todella ilkeitä, kiusaavia aspergereita. Kyllä se on yksilöstä kiinni, eikä neurotyypillisyydestä.

Pötyä. Aspergereilla ei ole taipumusta kiusaukseen, kun heiltä puuttuu se osa aivoista. He voivat toki toimia sopimattomasti jossain tilanteessa ymmärtämättä sitä itse, mutta se on ihan eri asia.

Terveisin,

neurologian tohtori

Toisaalta jotkut as-henkilöt jatkavat loukkaavaa käytöstään silloinkin, kun heille on siitä huomautettu ja erikseen selitetty, miksi se loukkaa ihmisiä. Eikö tällainen mene jo heittämällä kiusaamisen puolelle? Täällä on jokaisessa as-aiheisessa ketjussa aina painotettu sitä, että aspergerille pitää ilmaista asiat suoraan ja selkeästi ja että he kyllä pystyvät muuttamaan toimintaansa, jos se aiheuttaa muille mielipahaa. Eivät kaikki aspergerit ole jotain parempaa ja oikeamielisempää ihmislajia vaan osa heistä voi olla sangen moukkamaista ja, kyllä, ilkeää porukkaa.

Vierailija
129/169 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin,

neurologian tohtori

Tuo tittelisi kiinnostaa minua, sillä sellaista ei ole. Voisit olla neurologian erikoislääkäri ja lääketieteen (ja kirurgian, jos olet vanha) tohtori. Väitöskirjasi voisi käsitellä neurologiaa, mutta neurologian tohtori et voi olla. Toisaalta, voisit olla neurologian dosentti tai neurologian professori, mutta kun et ole. Puppua kaikki.

Vierailija
130/169 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Sama kuin biologialla perustellaan ihmisten/miesten primitiivisiä käyttäytymismalleja ja esim. naisia syyllistetään kun tulevat rais'katuksi.

Homo sapiens ajattelee aivoillaan eikä toimi muinaisten viettien marionettina.

Vierailija
131/169 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierfailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin,

neurologian tohtori

Tuo tittelisi kiinnostaa minua, sillä sellaista ei ole. Voisit olla neurologian erikoislääkäri ja lääketieteen (ja kirurgian, jos olet vanha) tohtori. Väitöskirjasi voisi käsitellä neurologiaa, mutta neurologian tohtori et voi olla. Toisaalta, voisit olla neurologian dosentti tai neurologian professori, mutta kun et ole. Puppua kaikki.

En ota kantaa, onko puppua, mutta puhekielessä sanotaan esim. kemian tohtori, vaikka sellaista oppiarvoa ei virallisesti ole.

Vierailija
132/169 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä enemmän tarvitset muiden hyväksyntää mitä kyvyttömämpi itse olet hankkimaan kaiken tarvitsemasi. Sitten kun on sellainen monitaitoinen autisti, joka ei tarvitse ketään mihinkään niin ei sitä tarvetta ole sosiaalisiin leikkeihinkään koska muut ihmiset on lähinnä vain tiellä ja ajan hukkaa.

Vierailija
133/169 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä olisi mitään yhteiskuntaa jos kaikki olisivat autisteja, kun tämänkin ketjun perusteella heitä kaikkia kiinnostaa vain oma perse niin miksi kukaan tekisi yhtään mitään kenenkään muun vuoksi

Toisaaltaan koska minua ei kiinnosta kenenkään muun perse, minä teen asioita, koska ne on oikein tehdä ja hyödyttää yhteisöä. Autan sinua huolimatta siitä pidänkö sinusta vai ei, koska sinulla on ihmisarvo ja oikeus ihmisarvon mukaiseen elämään ja kohteluun.  En juorua asioitasi vaikka muistan joka ikisen sanan mitä sanoit, vaan hyllytän ne aivojeni " ei mielenkiintoista informaatiota" hyllylle ja siellä pysyvät ikuisesti huolimatta siitä miten ikävästi ja hirveästi minua kohtelet, koska sinähän kohtelet. Neurotyypilliset on sellaisia. Minä autan sinua aina huolimatta siitä miten kamala sinä olet minulle, koska niin tehdään, koska se on oikein ja sinä vihaat minua kun en murru millään. Ja sitä se elämä sitten on.

Voi sinua tekopyhää, kun et hallitse edes tekstisi sisäistä ristiriitaa.

Ei siinä ole mitään ristiriitaa

Vierailija
134/169 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neurotyypillisten elämä on pelkkiä sosiaalisia pelejä, teatteria.

Ehkä kaikkein introverteimmät poislukien, hekän eivät viitsi vaivautua.

Kyllä. Roolileikki. Näytelmä. Kylmäävää.

Jos ei halua mukaan tähän roolileikkiin tai näytelmään ja mieluummin elää omassa rauhassa, joutuukin helposti muiden hampaisiin ja yritetään nujertaa kaikin keinoin. Mikähän siinä onkin, että muita tai ympäristöä ärsyttää tämä omissa oloissa eläminen niin paljon, että leimataan yksinkertaiseksi ja jopa mt-diagnooseja annetaan lonkalta. Pilkallisen kohtelun ja nälvimisen kohteena jo vuosikausia. 

Olen älykäs AS, 6 ällää ja ylempi akat loppututkinto 24-vuotiaana.

30-vuotiaana aloin hakeutua pois työelämästä. Olen ollut nyt eläkkeellä pidempään kuin moni ehtii olla vanhuuseläkkeellä

Olen rakentanut itselleni ihan mukavan elämän. Siihen ei muita tarvita.

Jos minua joku random, vieläpä tietämättäni, pilkkaa ja nälvii, evvk.

Olen oman elämäni herra.

Hyvin tiivistetty. Itsekkin erehdyin (no oli ne mielenkiintoisiakin oppia toisaalta) kirjoittamaan 5 ällää. Ura lääkärinä oli auki valmistuttuani M.D, mutta tykkään vapaa-ajasta enemmän kuin työstä, vaikka olikin ns. unelma ammatti.

Teen vapaaehtoistyötä, joten tuen yhteiskuntaa. Kuinka moni foorumilaisista tekee?

Me aspergergit tehdään kaikki tarpeellinen, ei ylimääräistä luonnontuhoa tai vastaavaa.

Vierailija
135/169 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autistien johtama yhteiskunta ja yhteiskunnat olisi parempia, koska sotia ei olisi. Kaikki tehtäisiin yhteen hiiliin paremman tulevaisuuden eteen.

Vierailija
136/169 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

^yhteiskunta hyötyisi siitä tosiaan, jos mentäisiin autistien maailmankatsomuksella ja -näkymyksellä.

Vierailija
137/169 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tullut Suomeen voittoa mutta niin...

Vierailija
138/169 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hämmentää, että ihmiset ovat tekemisissä ilkeiden, moukkamaisten ja manipuloivien ihmisten kanssa ja jopa mielistelevät näitä. En vaan tajua. Itse pysyttelen kaukana eikä tuliai mieleenkään olla ikävän ihmisen kanssa parisuhteessa, moni taas jämähtää sietämään vaikka mitä kamalaa.

Vierailija
139/169 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ihan neurotyypillinen, mutta kyllä mua ärsyttää jos joku levittää musta perättömiä juttuja. Sehän voi vaikuttaa siihen miten ihmiset mua kohtelee.

Vierailija
140/169 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ihan neurotyypillinen, mutta kyllä mua ärsyttää jos joku levittää musta perättömiä juttuja. Sehän voi vaikuttaa siihen miten ihmiset mua kohtelee.

Mulla ei siis ole tietääkseni mitään autismia, mutta adhd. Ahdistaa ja ärsyttää pelkkä ajatus siitä, että joku ajattelee pahaa ja varsinkin se, että sillä on täysin väärää tietoa musta.