Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies jätti vauvan 20 minuutiksi yksin kotiin - mitä mieltä?

Vierailija
06.05.2023 |

Meillä hirveä perheriita tästä, eli mies oli eilen jättänyt kauppareissun ajaksi vauvan (8kk) yksin kotiin, itse olin ekaa kertaa vauvan syntymän jälkeen ulkona kavereiden kanssa. Mielestäni on TÄYSIN SELVÄÄ, ettei näin pientä jätetä hetkeksikään yksin kotiin, mutta miehen mielestä ylireagoin!! Onneksi vauva oli nukkunut koko ajan, mutta entä jos olisi herännyt??! Olen jotenkin tosi shokissa tästä, enkä aio enää koskaan jättää vauvaa isänsä hoidettavaksi.

Kommentit (643)

Vierailija
161/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa jättää vauvaa yksin.

Ei tietenkään! Jokainen normaali aikuinen kyllä tajuaa tämän.

Vierailija
162/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet vastaajista huutaa lasua, poliisia ja avioeroa. Huhheijaa. Ei ihme, että Suomi on täynnä yh-äitejä ja turhasta syystä hoostaanotettuja lapsia. Haha. Rauhoittukaa nyt vähän hyvät ihmiset. Ihmeellistä hysteriaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään saa jättää. Mutta sinuna miettisin kuinka järkevää on evätä isyys ton perusteella. Teet selväksi ettei noin tehdä. Jos haluat ettei isä ole lapsen kanssa enää, eroatte.

Erohan ei ole ykkösvaihtoehto. Kun sillä isällä kuitenkin on oikeus lastaan tavata. Silloin kontrolli on vielä vähäisempää. Ap ei tietäisi kuinka pitkiksi ajoiksi vauva jäisi yksin, tai miten isä muuten kohtelisi, kun ei 8kk vielä osaa millään tavalla laiminlyönnistä kertoa.

Vierailija
164/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisin lasun ja ottaisin eron.

Lasun seurauksena totta kai kysyvät, miksi jätin lapsen yksin isän kanssa, mutta ainakin joku muukin sanoo isälle, että ei ollut ok ja jää myös merkintä.

Eron ottaisin, koska en enää luottaisi tippaakaan mieheeni enkä aio toista kertaa samassa tilanteessa, jossa minut vedetään mukaan lapsen isän toimintaan. Jos isä saa tapaamiset, ei ole enää minun ongelma mitä siellä tapahtuu, koska olen sata varmasti kertonut, miten isä on aiemmin toiminut lapsen kanssa.

ULVON NAURUSTA :D "kysyvät miksi jätin lapsen yksin isän kanssa"

Joku lapsiko se isä on?

Vierailija
165/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teki tuon ihan suututtaakseen sut ja estääkseen sulta jatkossa ystävyys- ja muiden suhteiden hoitamisen. Narsistit tekee tollasta. Tai sitten on muuten ihan oikeesti vähän vajaa. Ainaki jos toistuu, niin jätä se, mutta ite en ainakaa pystyis enää miehelle lasta jättämään tuommoisen jälkeen ja ei ole oikein, että toinen vanhemmista ei ota ollenkaan lapsen hoidosta vastuuta ja toinen kantaa sen yksin, mistä olisin tosi katkera. En pystyis olemaan tuollasessa. Voimia!

Vierailija
166/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haravoin pihaa kun vauva nukkuu

Nukkuiko vauva sisällä, oliko ovet ja ikkunat kiinni ja sinä kuuntelit musiikkia tai äänikirjaa kuulokkeet korvilla?

Vierailija
167/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään saa jättää. Mutta sinuna miettisin kuinka järkevää on evätä isyys ton perusteella. Teet selväksi ettei noin tehdä. Jos haluat ettei isä ole lapsen kanssa enää, eroatte.

Erohan ei ole ykkösvaihtoehto. Kun sillä isällä kuitenkin on oikeus lastaan tavata. Silloin kontrolli on vielä vähäisempää. Ap ei tietäisi kuinka pitkiksi ajoiksi vauva jäisi yksin, tai miten isä muuten kohtelisi, kun ei 8kk vielä osaa millään tavalla laiminlyönnistä kertoa.

Valvotut tapaamiset on ihan riittävästi.

Vierailija
168/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 min on pitkä aika vauvalle itkeä hädissään, kun kukaan ei reagoi. Jos siis sattuisi heräämään kun vanhempi pois. Onni tässä tapauksessa että nukkui.

Vauva voi vaikka oksentaa, ja selällään tukehtua oksennukseen (kerran olen ollut tilanteessa missä selällään nukkuva taapero alkoi oksentamaan, tuli kiire kääntää hänet kontalleen, tiedä sitten olisihan tuo saattanut itsekkin kääntyä)

En missään tapauksessa jättäisi vauvaa yksin.

Olet asiassa aivan oikeassa ja syystä järkyttynyt!

Vierailija
169/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tekisin tuosta lasun. Sitten kun ero tulee, olisi pienempi pelko, että huoltajuus menee tuolle hullulle.

Vierailija
170/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on vain yksi oikea vastaus. Vauvaa ei ikinä jätetä yksin. Eikä taaperoa. Leikki-ikäistäkään en jättäisi todellakaan.

Vierailija
171/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolet vastaajista huutaa lasua, poliisia ja avioeroa. Huhheijaa. Ei ihme, että Suomi on täynnä yh-äitejä ja turhasta syystä hoostaanotettuja lapsia. Haha. Rauhoittukaa nyt vähän hyvät ihmiset. Ihmeellistä hysteriaa.

Ja näköjään hyvin epäpäteviä ja vastuuttomia vanhempia (etenkin isejä). Hyi helkkari.

Vierailija
172/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valvotut tapaamiset on ihan riittävästi.

Vaan tuon yksittäisen kerran pohjalta ei varmasti tule valvottuja tapaamisia. Se katsotaan vain ajattelemattomuudeksi, ja isää ohjeistetaan vastaisuuden varalle, mutta valvontaa tuon perusteella ei tule. Lastensuojelun resurssit on rajalliset.

Vierailija
173/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän on vain yksi oikea vastaus. Vauvaa ei ikinä jätetä yksin. Eikä taaperoa. Leikki-ikäistäkään en jättäisi todellakaan.

En minäkään. Ehkä fiksun ja rauhallisen 6 vuotiaan voisin jättää 15-20 min kauppareissun ajaksi, jos tämä lapselle itselleen olisi ok.

Vierailija
174/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekisin lasun ja ottaisin eron.

Lasun seurauksena totta kai kysyvät, miksi jätin lapsen yksin isän kanssa, mutta ainakin joku muukin sanoo isälle, että ei ollut ok ja jää myös merkintä.

Eron ottaisin, koska en enää luottaisi tippaakaan mieheeni enkä aio toista kertaa samassa tilanteessa, jossa minut vedetään mukaan lapsen isän toimintaan. Jos isä saa tapaamiset, ei ole enää minun ongelma mitä siellä tapahtuu, koska olen sata varmasti kertonut, miten isä on aiemmin toiminut lapsen kanssa.

Mitä🤣🤣🤣 lasta ei saisi jättää yksin isän kanssa, miksi ihmeessä ei?

Tätäpä. Mitä v***ua, Suomi 2023! Onneksi pääasiassa isätkin ovat tasavertaisia ja yhtä hyviä vanhempia. Vielä on matkaa siihen, että kaikki ymmärtäisivät tämän. 8 kk ikäinen ei välttämättä edes ime tissiä enää, joten äiti ei ole yhtään sen parempi (paitsi toki tässä ap:n tapauksessa, kun isä on ihan surkimus).

Vierailija
175/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulipalo asunnossa tai vanhemman sairaskohtaus kaupassa ovat aika epätodennäköisiä tilanteita. Mutta tätä tää on hyysäysyhteiskunnassa

Aikoinaan kiersi kaupunkilegenda syöttötuoliin kuolleesta vauvasta. Vanhemmat jättivät lapsen, olettamansa mukaan muutaman minuutin ajaksi yksin, kun kentälle oli kiire ja tiesivät hoitajan hoitajan olevan jo matkalla ja tulevan muutaman minuutin päästä. Hoitaja joutuikin  kolariin ja kuoli. Kännyköitä ei silloin vielä ollut. Palatessa oli sitten karmea näky odottamassa.

Onnettomuudet eivät ole mitenkään epätodennäköisiä. Vauvaa ei saa jättää yksin.

.

Vierailija
176/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut on jätetty pienenä vauvana itkemään vaunuihin parvekkeelle äidin kauppreissujen ajaksi. Kuulemma neuvolasta oli sanottu, että hyvin voi jättää, koliikkivauvan kanssa on niin kurja käydä kaupassa. Tämä tapahtui 80-luvulla. Eli ei siitä niin pitkää aikaa ole, kun tällainen heitteillejättö oli normaalia vanhemmuutta.

Nykyään tiedetään että tällainen hylkääminen yksin itkemään on haitaksi pienille kehittyville aivoille.

Vierailija
177/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut on jätetty pienenä vauvana itkemään vaunuihin parvekkeelle äidin kauppreissujen ajaksi. Kuulemma neuvolasta oli sanottu, että hyvin voi jättää, koliikkivauvan kanssa on niin kurja käydä kaupassa. Tämä tapahtui 80-luvulla. Eli ei siitä niin pitkää aikaa ole, kun tällainen heitteillejättö oli normaalia vanhemmuutta.

40 vuotta on puolet ihmiselämästä, joten kyllä tuosta aika kauan on. Paljon on asiat muuttunut ja lähes puolet nykyisistä suomalaisista ei ollut edes syntynyt tuolloin.

Toisaalta taas me 80-luvun vauvat olemme nyt pienten lasten äitejä ja isiä, ja meidän omat vanhempamme kasvatusoppeineen ovat isovanhempia. Siinä mielessä maailma on muutamassa kymmenessä vuodessa muuttunut, että omasta lapsuudesta ei voi juurikaan ottaa mallia ja isovanhempien lastenhoito voi olla tätä jätin sen itkemään parvekkeelle ja kävin ostamassa sillä aikaa viikon ruuat.

Vierailija
178/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva on JO 8 kk, niin MITEN tällainen voi edes tulla mieleen isälle!? Eikö ole ennen ollut vauvan kanssa kaksin!?

Vierailija
179/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kaikki ääliöt voisi lähteä jeesustelemasta sen suhteen, että saako äiti lähteä viettämään iltaa koska on ÄITI. Kyllä saa ja asia ei teille kuulu, voitte pitää mielipiteenne ominanne ja toimia sitten itse oikeaksi näkemällänne tavalla.

Mitä siihen tulee, voiko vauvan jättää yksin 20 minuutiksi niin ei todellakaan voi, ellei kyse ole esimerkiksi pihatöistä ja itkuhälytin mukana niin, että olet minuutissa paikalla jos tarve vaatii. Tässä ei puolestaan ole kyse mielipiteestä vaan siitä, että pieni lapsi on yksinkertaisesti täysin riippuvainen aikuisen avusta ja siksi yksin jättämisellä avuttomaan tilaan on ihan rikosnimike ja sitä kutsutaan heitteillepanoksi.

Kauppareissun ajaksi lapsen voi jättää yksin silloin, kun hän on kykenevä itse toimimaan ongelmatilanteissa ja ymmärtää ajan kulkua sen verran, että tietää paljonko se 20min on ja osaa sen aikaa odottaa hätääntymättä. Lapsesta riippuen tämä on varmaan jossain siellä 5-6v tienoilla, mutta loppupeleissä tämä on ihan lapsi kohtaista, se on kuitenkin selvää, että vauvalla ei vielä ole riittävä kypsyysaste tähän.

Mites kun meillä ei ole pihaa, mutta kauppa on alakerrassa? Mä saatan yksin ollessa jättää vauvan nukkumaan ja otan mukaan itkuhälyttimen. Millä tavalla tämä kaupassa käynti eroaa siihen jos olisin kuokkimassa pihamaata?

Jotain järkeä tuohon syyllistämiseen. Kai isä on ihan samanlailla vastuullinen vanhempi kuin äiti? Mun mies ainakin saattaa käydä heittämässä roskiksia sadan metrin päässä ja olla minuutteja pois, vaikka on vauvan kanssa yksin kotona. Hän saattaa myös käydä kaveria moikkaamassa pari minuuttia autolla tai hakemassa jonkun tavaran autolta ja palaa takaisin lähes heti. Aivan tasan samaa itse teen myös. Jos lapsi sillä välin herää ja ehtii huutaa hetken niin se on voi ja leipä. Mä en yksinkertaisesti ala valvomaan hänen sängyn vieressä, että mitä seuraavaksi tapahtuu. Ja olisi aivan käsittämätöntä jos mies tekisi sitä.

Riskeihin ajatellen niin hän saattaa vaikka kuolla kupsahtaa kotona ollessa. Hän saattaa vaikka leikata veitsellä valtimoon kun on kotona. Hän saattaa liukastua suihkussa ja lyödä päänsä kun on kotona. Hän saattaa ottaa harha askeleen ja halvaantua kun on kotona. Kuka siinä tilanteessa auttaa?

Kukaan ei usko, että miehesi käy kaveria moikkaamassa autolla ja on pari minuuttia poissa. Olet hölmö, jos tuo menee sinulta läpi. Olette kumpikin vastuuttomia ja miehesi on edesvastuuton. Ihme, että teidän lapsi on hengissä.

Vierailija
180/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi millainen ukko.

Järkyttävää käytöstä! Törkeää huolimattomuutta.

Lähtis ukko heti ulkoruokintaan.