Tampereella sairaalassa palataan mekaaniseen työvuorosuunnitteluun, eikä hoitajat saa suunnitella listoja itse
Siitä onkin mieli pahoitettu, kun ei saada napsia enää niitä parhaita vuoroja ja loma-aikoja ja jättää niitä paskoja vuorona hiljaisille ja sijaisille. Nyt siirrytään 20 vuotta vanhaan malliin, jossa ne listat tehdään mekaanisesti ja kaikki joutuu olemaan kaikissa vuoroissa. Äläkkähän siitä nousi, mutta tiedän että myös moni hiljainen ja kiltti hoitaja, joka on joutunut aina antamaan omista toiveistaan periksi, on tyytyväinen.
Kommentit (37)
Kai vuoroja saa kuitenkin vaihdella keskenään? Meillä varmaan joku 20 erilaista vuorolistan. Esim.niille ketkä ei halua tehdä aamuja/iltoja/öitä/viikonloppuja. Halutaan pitkiä vapaita tai lyhyitä vuoroja ymsyms
Hyvä. Minun vaimoni on hoitajana ja joutuu tekemään käytännössä aina iltavuoroa vaikka ei halua, mutta on pakko koska muilla on aina tärkeämpiä menoja ja haluavat pelkkiä aamuvuoroja ja sunnuntai-vuoroja. Lomat on myös jaettu niin että samat pitää lomansa heinäkuussa ja elokuun alussa, muut sitten joskus touko-kesäkuussa tai elokuun lopussa. Asiasta ei voi keskustella kun tulee raivokohtaus.
Vierailija kirjoitti:
Kai vuoroja saa kuitenkin vaihdella keskenään? Meillä varmaan joku 20 erilaista vuorolistan. Esim.niille ketkä ei halua tehdä aamuja/iltoja/öitä/viikonloppuja. Halutaan pitkiä vapaita tai lyhyitä vuoroja ymsyms
Kolme toivetta voi esittää, osastonhoitaja sitten arvioi onnistuuko ne. Yleensä yksi toive onnistuu.
No jos ne listat on saanu suunnitella ite,miksei se hiljainen ole ottanut niitä parhaita vuoroja? Ei siinä ääntä tartte käyttää. Mut kai sitä on sentään osattu pomolle puhua, että se on epäoikeudenmukaista, hyvä jos on.
Mä huomaan heti, et meidän oma pomo ei ole tehny meidän listoja, joka osaa tehdä hyvät listat. On meinaan " tappolistat", eli rääkätään niillä kiireisimmillä vuoroilla loppuun ja oikein monta putkeen ja minimilepo perään ja taas töihin. Sit sellasen kevyen putken jälkeen laitetaan monta vapaata.
Vierailija kirjoitti:
Ai tuollaista woke-meininkiä ollut, että itse saavat päättää milloin tulevat töihin...
Niin siis mihin vuoroon. Autonominen työsuunnittelu tms, en muista enää nimeä kun olen alan jättänyt. Ideana oli parantaa työhyvinvointia, mutta sitten ns. vahvat persoonat alkoivat rohmuta parhaita vuoroja ja kilteille jäi paskat kun ne ei halunneet alkaa tappelemaan ja joutua kiusaamisen uhriksi.
Meillä osa tekee 12-tuntista päivää, osa on tietyn asian erikoisosaajia, osa haluaa tehdä öitä, osalle ei sovi lauantai jne. ja aina on tullut hyvät listat, kun yhdessä sovitaan. Ne hiljaiset ja vaatimattomat saavat toiveensa vapaista esille ihan samalla tavalla kuin muutkin, mutta töitä tiettynä päivänä tiettyyn vuoroon ei voi varata.
Mekaaniset listat aiheuttavat sen, että vuoroja vaihdellaan ja hiljaiset jäävät vaille vaihtajia, koska eivät uskalla ehdottaa vaihtoa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä osa tekee 12-tuntista päivää, osa on tietyn asian erikoisosaajia, osa haluaa tehdä öitä, osalle ei sovi lauantai jne. ja aina on tullut hyvät listat, kun yhdessä sovitaan. Ne hiljaiset ja vaatimattomat saavat toiveensa vapaista esille ihan samalla tavalla kuin muutkin, mutta töitä tiettynä päivänä tiettyyn vuoroon ei voi varata.
Mekaaniset listat aiheuttavat sen, että vuoroja vaihdellaan ja hiljaiset jäävät vaille vaihtajia, koska eivät uskalla ehdottaa vaihtoa.
Hiljainen on nimensä mukaan hiljainen,jos ei uskalla puhua. Ei kannata olla sotella,jos ei uskalla puhua. Kysyä aina saa,pakko ei ole vaihtaa. Ja varmasti joku tulee myös siltä hiljaiselta kysymään, voiko vaihtaa. Kannattaa opetella käyttämään ääntä, ettei ole hiljainen. Itse yleensä kysyn ne tarpeelliset vaihdot itselleni,että mulla on rahakas vuoro antaa, en ikinä pyydä rahakasta vuoroa, ellei mulla ole tarjota samaa takas vaihdossa. Lisillä se palkka sotella tulee.
Vierailija kirjoitti:
No jos ne listat on saanu suunnitella ite,miksei se hiljainen ole ottanut niitä parhaita vuoroja? Ei siinä ääntä tartte käyttää. Mut kai sitä on sentään osattu pomolle puhua, että se on epäoikeudenmukaista, hyvä jos on.
Mä huomaan heti, et meidän oma pomo ei ole tehny meidän listoja, joka osaa tehdä hyvät listat. On meinaan " tappolistat", eli rääkätään niillä kiireisimmillä vuoroilla loppuun ja oikein monta putkeen ja minimilepo perään ja taas töihin. Sit sellasen kevyen putken jälkeen laitetaan monta vapaata.
No kun se toinen ei niin kiltti laittaa vaikka oman vapaatoiveensa samaan kohtaan. Molemmat ei voi saada samaa. Sitten toisen pitää taipua ja se on aina se kiltti kun ei jaksa tapella. Osa on niin riivinrautoja että muuttuvat todella hankaliksi jos eivät saa tahtoaan läpi.
Siksi on hyvä että tulee mekaaniset, kiertävät listat, jotka osastonhoitaja varmistaa. Eikä sitten mitään erioikeuksia kellekään. Kaikille sama aamu, ilta, yökierto vaikka olisi mitä menoja. Ja lomat myös siten että yhtenä vuonna kesäkuussa, toisena heinäkuussa ja kolmantena elokuussa. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun se toinen ei niin kiltti laittaa vaikka oman vapaatoiveensa samaan kohtaan. Molemmat ei voi saada samaa. Sitten toisen pitää taipua ja se on aina se kiltti kun ei jaksa tapella. Osa on niin riivinrautoja että muuttuvat todella hankaliksi jos eivät saa tahtoaan läpi.
Siksi on hyvä että tulee mekaaniset, kiertävät listat, jotka osastonhoitaja varmistaa. Eikä sitten mitään erioikeuksia kellekään. Kaikille sama aamu, ilta, yökierto vaikka olisi mitä menoja. Ja lomat myös siten että yhtenä vuonna kesäkuussa, toisena heinäkuussa ja kolmantena elokuussa. Piste.
No pikkuhiljaa kasvattaa sitä selkärankaa se kiltti. Tai sit vaan kerran sanoo ei. Ei sen enempää, eikä tartte tapella. Voi kiltti mennä sinne pomon luokse ja sanoa kiltillä äänellä, en aina minä. Nyt on jonkun muun vuoro joustaa. En aina minä.
Siitä vielä linkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai tuollaista woke-meininkiä ollut, että itse saavat päättää milloin tulevat töihin...
Niin siis mihin vuoroon. Autonominen työsuunnittelu tms, en muista enää nimeä kun olen alan jättänyt. Ideana oli parantaa työhyvinvointia, mutta sitten ns. vahvat persoonat alkoivat rohmuta parhaita vuoroja ja kilteille jäi paskat kun ne ei halunneet alkaa tappelemaan ja joutua kiusaamisen uhriksi.
Jännää. Tässä vähän samaa tyyliä terv.hoito kys. vaikkei hoitotyö: useita sijaisia samassa työtehtävässä, vakituisilla eri peruspalkkoja, yks sijainen kävi etukäteen esimiehen tykönä sopimassa omat jatkonsa vähän sitä palkkaeroakin mielessä pitäen, ja sitten huoli siitä ettei esimies vain luista sovitusta. - Hiukka naurettavaa.
Ei tarvitse kasvattaa selkärankaa vaan hoitaa työnsä hyvin. Nämä parhaiden vuorojen rohmut on yleensä laiskoja ja nyt heidän on pakko alistua ja totella. Juhlat on ohi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Minun vaimoni on hoitajana ja joutuu tekemään käytännössä aina iltavuoroa vaikka ei halua, mutta on pakko koska muilla on aina tärkeämpiä menoja ja haluavat pelkkiä aamuvuoroja ja sunnuntai-vuoroja. Lomat on myös jaettu niin että samat pitää lomansa heinäkuussa ja elokuun alussa, muut sitten joskus touko-kesäkuussa tai elokuun lopussa. Asiasta ei voi keskustella kun tulee raivokohtaus.
Eikö sunnuntai vuorot nyt oikeasti kuulu jakaa tasaisesti kaikille? Onhan se jo iso tekijä palkassa. Liiton lakimieheen yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vaimosi nimi?
Miten iso sulla on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo aiheuttaa hurjasti ongelmia yksinhuoltajille, joille olisi helpointa tehdä esim. pelkkää yötä tai 12 tunnin päiviä. Jotenkin kummallista, että ehdoin tahdoin lisätään työssäuupumista pakottamalla kaikki samaan muottiin tasapuolisuuden vuoksi. Syntyy vain tarpeetonta kitkaa ja turhia sairaslomapäiviä, hoitoalallakin saa olla järjestämässä sairaalle lapselle hoitajaa ja tätä tullaan käyttämään entistä enemmän, kun työvuorot vaikeuttavat elämää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi normaalissa vuorotyössä tehtaissa ei toimita noin? Vaan siellä on kiertävät aamu-ilta-yövuorot ja pitkät vapaat niiden välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sunnuntai vuorot nyt oikeasti kuulu jakaa tasaisesti kaikille? Onhan se jo iso tekijä palkassa. Liiton lakimieheen yhteyttä.
Niinhän ne pitäisi. Kuten aamu, ilta ja yövuorotkin. Mutta ne ei jakaudu tasaisesti ainakaan tuossa työpaikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi normaalissa vuorotyössä tehtaissa ei toimita noin? Vaan siellä on kiertävät aamu-ilta-yövuorot ja pitkät vapaat niiden välissä.
Koska osa porukasta ei halua tehdä esim iltoja, viikonloppuisin pelkkiä aamuja, osa ei halua tehdä öitä ollenkaan jne jne. Vaatimukset on loputomat ja sitten valitetaan ja painostetaan muita tekemään ne että itse pääsee kampaajalle tai harrastukseen tms. Aikanaan nuo oli sijaisten kärsittävä, mutta nykyään sijaisetkin on vaativia vaatii. Siksi se kiltti ja tunnollinen vakituinen jää sinne katsomaan kun muut menee "harrastamaan".
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse kasvattaa selkärankaa vaan hoitaa työnsä hyvin. Nämä parhaiden vuorojen rohmut on yleensä laiskoja ja nyt heidän on pakko alistua ja totella. Juhlat on ohi.
No jos ei tartte selkärankaa kasvattaa,niin ei siitä vapaa toiveesta tartte luopua. Se toinen voi luopua. Eikä siitä tartte tapella. Ja jatkaa töitä. Antaa toisen kitistä. Ja jos toinen kitisee pomolle ja saa tahtonsa läpi, saikku on keksitty. Eikä tartte olla tunnollinen kiltti lammas, tai olla vedettävä ku pässi narussa.