Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies jätti vauvan 20 minuutiksi yksin kotiin - mitä mieltä?

Vierailija
06.05.2023 |

Meillä hirveä perheriita tästä, eli mies oli eilen jättänyt kauppareissun ajaksi vauvan (8kk) yksin kotiin, itse olin ekaa kertaa vauvan syntymän jälkeen ulkona kavereiden kanssa. Mielestäni on TÄYSIN SELVÄÄ, ettei näin pientä jätetä hetkeksikään yksin kotiin, mutta miehen mielestä ylireagoin!! Onneksi vauva oli nukkunut koko ajan, mutta entä jos olisi herännyt??! Olen jotenkin tosi shokissa tästä, enkä aio enää koskaan jättää vauvaa isänsä hoidettavaksi.

Kommentit (643)

Vierailija
601/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastuuton mies. Vauvaa ei jätetä yksin kotiin.

Mitä jos asunnossa syttyy tulipalo? Se vauva on kuollut ennen kuin kukaan pelastaa. Mitä jos mies saa kauppamatkalla sairaskohtauksen / joutuu auton yliajamaksi- kuinka kauan vauva ehtii olla yksin, ennen kuin joku tajuaa, että onnettomuuteen joutunut on jättänyt vauvan yksin..

Entä jos se mies on kaksin kotona vauvan kanssa ja saa sairauskohtauksen ja kuolee.

Kyse onkin siitä,mitä voi valita.Voi valita ja pitää valita ,ettei lähde kauppaan ja jätä vauvaa yksin.Sairauskohtaus ei sensijaan ole valinta.

Vierailija
602/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä?Kyllä on törkeä teko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan aina vauvan mukaan syliin, kun menen parvekkeelle tupakalle.

Yh

Vierailija
604/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kaikki ääliöt voisi lähteä jeesustelemasta sen suhteen, että saako äiti lähteä viettämään iltaa koska on ÄITI. Kyllä saa ja asia ei teille kuulu, voitte pitää mielipiteenne ominanne ja toimia sitten itse oikeaksi näkemällänne tavalla.

Mitä siihen tulee, voiko vauvan jättää yksin 20 minuutiksi niin ei todellakaan voi, ellei kyse ole esimerkiksi pihatöistä ja itkuhälytin mukana niin, että olet minuutissa paikalla jos tarve vaatii. Tässä ei puolestaan ole kyse mielipiteestä vaan siitä, että pieni lapsi on yksinkertaisesti täysin riippuvainen aikuisen avusta ja siksi yksin jättämisellä avuttomaan tilaan on ihan rikosnimike ja sitä kutsutaan heitteillepanoksi.

Kauppareissun ajaksi lapsen voi jättää yksin silloin, kun hän on kykenevä itse toimimaan ongelmatilanteissa ja ymmärtää ajan kulkua sen verran, että tietää paljonko se 20min on ja osaa sen aikaa odottaa hätääntymättä. Lapsesta riippuen tämä on varmaan jossain siellä 5-6v tienoilla, mutta loppupeleissä tämä on ihan lapsi kohtaista, se on kuitenkin selvää, että vauvalla ei vielä ole riittävä kypsyysaste tähän.

Mites kun meillä ei ole pihaa, mutta kauppa on alakerrassa? Mä saatan yksin ollessa jättää vauvan nukkumaan ja otan mukaan itkuhälyttimen. Millä tavalla tämä kaupassa käynti eroaa siihen jos olisin kuokkimassa pihamaata?

Jotain järkeä tuohon syyllistämiseen. Kai isä on ihan samanlailla vastuullinen vanhempi kuin äiti? Mun mies ainakin saattaa käydä heittämässä roskiksia sadan metrin päässä ja olla minuutteja pois, vaikka on vauvan kanssa yksin kotona. Hän saattaa myös käydä kaveria moikkaamassa pari minuuttia autolla tai hakemassa jonkun tavaran autolta ja palaa takaisin lähes heti. Aivan tasan samaa itse teen myös. Jos lapsi sillä välin herää ja ehtii huutaa hetken niin se on voi ja leipä. Mä en yksinkertaisesti ala valvomaan hänen sängyn vieressä, että mitä seuraavaksi tapahtuu. Ja olisi aivan käsittämätöntä jos mies tekisi sitä.

Riskeihin ajatellen niin hän saattaa vaikka kuolla kupsahtaa kotona ollessa. Hän saattaa vaikka leikata veitsellä valtimoon kun on kotona. Hän saattaa liukastua suihkussa ja lyödä päänsä kun on kotona. Hän saattaa ottaa harha askeleen ja halvaantua kun on kotona. Kuka siinä tilanteessa auttaa?

1min roskienvientireissu onkin täysin verrannollinen 20min kauppareisuun. Kaikkea voi sattua, mutta kyse onkin riskien minimoimisesta. 

Oksennus tukehduttaa minuutissa.

Vierailija
605/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttava mies on yksinhuoltaja ilman tukiverkkoja ja kaupassa käydessään jättää 3 vuotiaan yksin 1-2 tunniksi , niin että sammuttaa muista huoneista valot paitsi lapsen huoneesta niin lapsi ei tule ulos sieltä huoneesta.

Jos lapsi pelkää pimeää eikä tule ulos huoneestaan vaan siellä leikkii valossa niin en näe ongelmaa. Mutta vain siinä tapauksessa että isä on kertonut lähtevänsä kauppaan ja että ei ole mitään hätää. Vauvaa ei saisi jättää edes tunniksi mutta kyllä 3 vuotias pärjää jos tosiaan on siellä omassa huoneessa ja tuossa tilanteessa on kun ei uskalla mennä muihin huoneisiin.

Vierailija
606/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttava mies on yksinhuoltaja ilman tukiverkkoja ja kaupassa käydessään jättää 3 vuotiaan yksin 1-2 tunniksi , niin että sammuttaa muista huoneista valot paitsi lapsen huoneesta niin lapsi ei tule ulos sieltä huoneesta.

Jos lapsi pelkää pimeää eikä tule ulos huoneestaan vaan siellä leikkii valossa niin en näe ongelmaa. Mutta vain siinä tapauksessa että isä on kertonut lähtevänsä kauppaan ja että ei ole mitään hätää. Vauvaa ei saisi jättää edes tunniksi mutta kyllä 3 vuotias pärjää jos tosiaan on siellä omassa huoneessa ja tuossa tilanteessa on kun ei uskalla mennä muihin huoneisiin.

Ai pärjää? Tuohan tekee pahaa vahinkoa lapsen henkiselle kehitykselle. Älä viitsi puolustella laiskaa ja vastuutonta isää.

Vierailija
607/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan sitä ennen pärjättiin, omassa lapsuudessa  isät lähti aamulla työntekoon ja emäntä navettaan hoitamaan lehmiä ja lypsylle, kyllä siinä lapset jätettiin sisälle, ei niitä lehmien sekaan voinut laittaa. Pyykkipäivänä ei niitä lapsia saunan pesutupaan kannettu, olisi vielä tippuneet sinne kuumaan vesipataan.

Muistan omasta lapsuudesta, että joskus piti olla koko päivän yksin, kun äidillä tuli asiaa kirkolle, olin varmaan 3-5 vuotias.

Ah, mitä ihania lapsuusmuistoja. Tykkäsitkö noista päivistä, kun odotit yksin äitiä reissulta kotiin? Varmaan sait välillä remmistä ja välillä sinua tukistettiin, eikö niin? Oletko itse kohdellut omia lapsiasi samoin mitä sinua kohdeltiin?

Olin lapsista nuorin ja vanhimmat sisarukset oli päivät pitkät koulussa, elettiin 1950 lukua. Eniten pelotti jos joku naapuri tulee käymään. Minua kohdeltiin ehdottomasti hyvin. En muista, että minua olisi koskaan rankaistu, olin hyvin kiltti lapsi ja isompien sisaruksieni lellikki, myös äidin ja isän silmäterä. 

En tiedä osasinko kohdella omia lapsia niin hyvin, ovat aikuisia.

Vierailija
608/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

8kk ikäinen vauva ja äiti lähtee kavereiden kanssa vähän kipottelemaan kaupungille, saa sitten hysteerisen kohtauksen kun lapsen iskä haki saunakaljat ollen aivan hetken pois. Jos mä olisin sun kanssa yhdessä, niin varmasti olisin itsekin hakenut ne saunakaljat. Ei tuollaista muuten jaksa kukaan. Kaljojen kanssakin niin ja näin.

Vierailija
609/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää jos mies ajaisi vaikka kolarin ja kukaan ei tietäisi että vauva makaa yksin kotona sängyssä

Juu, ilman muuta on parempi, että vauva on kolarissa kuin turvassa omassa sängyssään.

Voi luoja tätä keskustelua.

Vierailija
610/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

8kk ikäinen vauva ja äiti lähtee kavereiden kanssa vähän kipottelemaan kaupungille, saa sitten hysteerisen kohtauksen kun lapsen iskä haki saunakaljat ollen aivan hetken pois. Jos mä olisin sun kanssa yhdessä, niin varmasti olisin itsekin hakenut ne saunakaljat. Ei tuollaista muuten jaksa kukaan. Kaljojen kanssakin niin ja näin.

Älä pelkää, sinä et ole kenenkään kanssa yhdessä etkä tule ikinä olemaan.

Vierailija
611/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isosiskoni oli jätetty pienen metsälenkin ajan, en tiedä kuinka kauan oli, ehkä jotain 10 min luokkaa. Kun vanhempani tuli takaisin, hän oli ollut aivan veltto, mutta normalisoitunut, kun hänet oli otettu syliin viety ulos raikaaseen ilmaan ja vähän taputeltu. Äidin kertomana näin.

Tämä isosisko on h*lvetillinen narsisti, joka riitaantuu suunnilleen kaikkien läheistensä ja naapureiden kanssa. Hän on joskus herkkänä hetkenä sanonut, että hän kovasti pelkää, että hänet jätetään... Tiedä häntä, onko tämä tapahtuma vaikuttanut. Itse yritin kauan olla tekemisissä, mutta lopulta en kestänyt hänen riidanhakuisuuta ja manipuloivuuta. Liian myöhään pistin poikki oman hyvin vointini kannalta. 

Toivotaan, että ap:n vauva ei kaivannut ketään sinä aikana kun vastuuton mies oli poissa.

Vierailija
612/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuupatkaa lapsi mummolle jos biletyttää.

Vierailija
613/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot tympiä kapakkaHHuoRRa.

Vierailija
614/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut jätettiin kerran yksin, kun olin 2-vuotias. Olin nukkumassa ja vanhempani ajattelivat, etten varmaan herää. Heräsin kuitenkin ja muistan edelleen elävästi, kuinka kauhuissani kuljin pitkin asuntoamme ja huusin äitiä. Tuo on ensimmäinen lapsuusmuistoni.

Vierailija
615/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua raivostuttaa näin 6 kk ikäisen vauvan äitinä tällainen vähättely ja viisastelu.

No mulla on ollut useampi vauva ja kokemusta vanhemmuudesta on selkeästi enemmän kuin tuo sun 6kk.

Että jos nyt vain osaisit laittaa johonkin mittakaavaan tuon raivostumisesi: et ole ihan tasapainoisessa tunnetilassa, kovin inhimillisessä kyllä.

Mutta sun tunnetilasi ei meinaa sitä, että sä olet oikeassa.

Toi edellinen lause koskee kovin montaa muutakin kirkujaa.

M52

Minulla on myös toinen lapsi. Joten kahden vauvan kokemuksella. Kerropa minulle miten olen väärässä, jos minusta ei ole ok jättää vauvaa yksin kotiin kauppareissun ajaksi ja suurin ongelma on juurikin se, että siitä on oikeasti haittaa lapsen kehitykselle, jos joutuu 20 minuuttia itkemään ennen kuin kukaan reagoi. Lapsen herääminen itkulla on paljon todennäköisempää kuin joku meteoriitti.

Sinusta OK... no ei mulla siihen ole mitään sanomista. Se on sun _mielipiteesi_, ei universaali totuus.

Ja sä voit _raivota_ sun _mielipiteesi_ vuoksi. Eikä se tee siitä yhtään sen jalompaa, parempaa tai oikeampaa.

Mutta sä oot niin tietävä äiti, joten: montako minuuttia on lapsen ookoo itkeä yksin? Eihän tässä ole enää kyse enää muuta kuin siitä?

Niin mitä? Ei sen pitäisi olla mikään mielipide, että voiko jättää 8 kk vauvan yksin kotiin, kun vanhempi lähtee kauppaan! Valoja nyt päälle! Ja vauvan itkuun on kyllä pystyttävä reagoimaan HETI. Jos nyt sattuu vessassa olemaan perseen pyyhintä kesken tai on etupihalla ja itkuhälytin hälyttää takapihalta, niin toki sen siirtymäajan voi itkeä. Siinä ei pitäisi montaa minuuttia mennä. Eri juttu olla jossain kaupan maitohyllyllä.

Eihän siihen vauvan itkuun yölläkään reagoida pitkiin aikoihin, jos ollenkaan, niin miksi päivällä olisi sen ihmeempi kiire?

Vierailija
616/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua raivostuttaa näin 6 kk ikäisen vauvan äitinä tällainen vähättely ja viisastelu.

No mulla on ollut useampi vauva ja kokemusta vanhemmuudesta on selkeästi enemmän kuin tuo sun 6kk.

Että jos nyt vain osaisit laittaa johonkin mittakaavaan tuon raivostumisesi: et ole ihan tasapainoisessa tunnetilassa, kovin inhimillisessä kyllä.

M52

Minulla on myös toinen lapsi. Joten kahden vauvan kokemuksella. Kerropa minulle miten olen väärässä, jos minusta ei ole ok jättää vauvaa yksin kotiin kauppareissun ajaksi ja suurin ongelma on juurikin se, että siitä on oikeasti haittaa lapsen kehitykselle, jos joutuu 20 minuuttia itkemään ennen kuin kukaan reagoi. Lapsen herääminen itkulla on paljon todennäköisempää kuin joku meteoriitti.

Sinusta OK... no ei mulla siihen ole mitään sanomista. Se on sun _mielipiteesi_, ei universaali totuus.

Ja sä voit _raivota_ sun _mielipiteesi_ vuoksi. Eikä se tee siitä yhtään sen jalompaa, parempaa tai oikeampaa.

Mutta sä oot niin tietävä äiti, joten: montako minuuttia on lapsen ookoo itkeä yksin? Eihän tässä ole enää kyse enää muuta kuin siitä?

Niin mitä? Ei sen pitäisi olla mikään mielipide, että voiko jättää 8 kk vauvan yksin kotiin, kun vanhempi lähtee kauppaan! Valoja nyt päälle! Ja vauvan itkuun on kyllä pystyttävä reagoimaan HETI. Jos nyt sattuu vessassa olemaan perseen pyyhintä kesken tai on etupihalla ja itkuhälytin hälyttää takapihalta, niin toki sen siirtymäajan voi itkeä. Siinä ei pitäisi montaa minuuttia mennä. Eri juttu olla jossain kaupan maitohyllyllä.

Eihän siihen vauvan itkuun yölläkään reagoida pitkiin aikoihin, jos ollenkaan, niin miksi päivällä olisi sen ihmeempi kiire?

Pikku kitinään ja ähinään ei reagoida, mutta saa olla kokonaan kuuro, jos ei reagoi vauvan itkuun.

Täällä on aika ajoin ketjuja, joissa paheksutaan, jos joku lapsi huutaa hetken kaupassa. Ihmisillä menee hermot huutoon alle puolen minuutin ja sinä väität, että sitä kestää kuunnella kymmeniä minuutteja. Juuei.

Vierailija
617/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies teki sen tahallaan. Ap sanoi, ettei enää ikinä jätä lasta miehen vastuulle. Mies sai mitä halusi, vapaat illat ilman lapsen vahtimista.

Vierailija
618/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti kukaan ei erehdy tekemään sinun kanssa lapsia.

Vierailija
619/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M52

Anteeksi mitä? Sinulla ei taida olla lapsista kokemusta. Jestas mitä tolloja täällä on!

Vierailija
620/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuupatkaa lapsi mummolle jos biletyttää.

Miksi mummolle jos lapsella on kaksi vanhempaa joista toinen voi hoitaa jos toinen haluaa lähteä jonnekin? Tai siis jos ne molemmat olisi luotettavia hoitajia.