Voisitko luopua kokonaan lihansyönnistä, jos saisit sillä parannettua jonkun muun ilmastoahdistuksen?
Itselläni on aika paha ilmastoahdistus, ja olen käynyt hoidattamassa sitä mm. psykologilla. Luulen, että se on aika yleistä nykyään, huoli ilmastomme tilasta. Lihankulutuksen vähentäminen auttaisi suoraan hiilijalanjälkeesi, ja siihen, säilyykö planeettamme elinkelpoisena jatkossakin. Mikä on sinun osuutesi kokonaiskuvassa?
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on vakavasti mt-ongelmainen ja ahdistuisi ihan mistä tahansa asiasta. Ja takuulla ahdistuukin.
Tämä on luonnollista. Vegaaneilla on tutkitusti enemmän mt-ongelmia -> https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/nbu.12540
Vegaanit ovat usein myös intersektionaalisen marxilaisen ideologian uhreja, tai kannattajia, ihan miten vaan.
Tuo ideologia tuo myös tukun muita ongelmia ja törmäyksiä todellisuuden kanssa, joten välttämättä vegaanius sinällään ei ole syy mt-ongelmiin, vaan pikemmin se on vain osa sitä. Vegaanin ruokavalio on haasteellinen, esim. pelkästään kananmunan mukaan tuominen ruokavalioon toisi ison avun. Mutta sehän ei onnistu, koska silloin kanaa sorretaan.
Olen lopettanut lihan syömisen jo ainakin 30 vuotta sitten, en ole laskenut. Sanokaa yksikin hyvä syy syödä lihaa? Ei sellaisia ole.
Minulla on koira ja sille tietysti ostan lihapitoista ruokaa. Koira on petoeläin, eikä pärjää ilman eläinproteiinia.
Vierailija kirjoitti:
olikos se niin. että ilmakehän kaasuista 4% on hiilidioksidia? ja jos määrä puolitetaan 2%:iin kaikki elollinen maapallolla kuolee. että sellainen uhka meillä ja siihen pyritään. ja ihminen on sellainen kone, että sisään hengitetyn ilman hiilidioksidi pitoisuus nelinkertaistuu ulos tullessaan. pitääkö ihmiset lopettaa? mitä häh?
Älykkyys ja ajattelukyky ei taida olla sinun parhaita puolia.
Olen luopunut lihankäytöstä kokonaan ihan oman ympäristöahdistukseni vuoksi.
Nyt mietin, että voisin alkaa vegaaniksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen lopettanut lihan syömisen jo ainakin 30 vuotta sitten, en ole laskenut. Sanokaa yksikin hyvä syy syödä lihaa? Ei sellaisia ole.
Minulla on koira ja sille tietysti ostan lihapitoista ruokaa. Koira on petoeläin, eikä pärjää ilman eläinproteiinia.
Kyllä se oppii kun opetat. Ihminenkin oli aikanaan lihansyöjä, ja edelleen ihmiskunnan lajeista pahin peto. Mikään muu laji ei tapa huvikseen.
Vierailija kirjoitti:
olikos se niin. että ilmakehän kaasuista 4% on hiilidioksidia? ja jos määrä puolitetaan 2%:iin kaikki elollinen maapallolla kuolee. että sellainen uhka meillä ja siihen pyritään. ja ihminen on sellainen kone, että sisään hengitetyn ilman hiilidioksidi pitoisuus nelinkertaistuu ulos tullessaan. pitääkö ihmiset lopettaa? mitä häh?
Siis ... olet kemotrofi, joka käyttää happea (O2) polttaakseen ravintoaineita, eli ruokaa energiaksi (mitokondrioille), ja tästä krebsin syklissä liitetään happimolekyyliin sitä hiiltä, eli C:tä. Näin ollen uloshengität CO2. Tämä CO2 päätyy sitten kasveille, eli fototrofeille, jotka nappaavat CO2:sta sen hiilen pois ja tuottavat ilmakehään happea O2. Nämä C:t eli hiiliketjut ovat siis pitkiä sokereita, joita sitten eläimet ja ihmiset syövät.
suo siellä, vetelä täällä. Jostain se proteiini on otettava, ilmastoahdistujan mielestä se kuuluu kasvattaa etelä-amerikassa ja laivata meille torjunta- ja säilöntäaineilla kyllästettynä. Jos oikeasti kiinnostaisi, söisit itse pyydettyä suomalaista särkeä, etkä jotain soijatofusotkua.
Tyhmää niputtaa kaikki lihat samaan.
Esimerkiksi hirvenliha - hirvien harventaminen vähentää liikenneonnettomuuksia ja metsätaimikkojen tuhoja.
Lampaita käytetään luonnon monimuotoisuuden ylläpitäjänä, kun laiduntavat vesaikkoja ja niitä on paras syödä syksyllä laidunkauden jälkeen.
Eli lihan syönti voi olla myös positiivinen ympäristöteko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos se ilmastoahdistuja luopuu siitä lentelystään sinne lomakohteisiin ja viettää lomansa kotona.
Ei tätä saa vaatia. Se aurinkoloma ulkomailla on NIIN tärkeä osa elämää, että ilman sitä ei vaan voi elää.
Minulle se on juurikin noin.
Paitsi korjataan sen verran että niitä on 2-3 vuodessa...
Ja ehkä nyt sekin että en ole ilmastoahdistuja.
Vierailija kirjoitti:
Omasta puolestani osallistun ilmastotalkoisiin sillä, että en tee lapsia. Muuten elän tyypillisen suomalaisen hiilidioksidipäästöjen täyteistä elämää, joka minusta on minimielintaso (olen köyhä) enkä ole esim. lämpimistä suihkuista luopumassa.
Jep, niin kuin tämä jauhelihan kieltäjä kansanedustaja; kolme lasta ja lentokoneellakin lennellään vain silloin kun omasta mielestä on ulkomailla jotain tosi kiinnostavaa. Kännykät päivitetään ja kotia laitetaan, mutta lihansyönti, se on saatava toisilta kiellettyä kun ei se itsellekään maistu. Yawn.
Olen luopunut jo 25v sitten lihansyönnistä. Ei ihminen tarvits elihaa mihinkään.
En luopuisi, koska kohta se sama ihminen kärsisi taas ilmastoahdistuksesta ja vaatisi minua luopumaan autosta, asunnosta ja perheestä, koska noista tulee huomattavasti enemmän päästöjä. Muut voi tehdä oikein hoidattamalla oman pään kuntoon sen sijaan, että alkaisi vaatimaan kaikilta muilta jotain asiaa x.
Jokainen hoitakoon oman ahdistuksensa. Minua ei lihansyönti ahdista.
Kieltämättä teuraseläinten osa joskus askarruttaa, mutta olisi hyvin vaikeata muuttaa ruokavalio yht'äkkiä sellaiseksi että se ei sisällä yhtään lihaa ja nälkä pysyisi silti loitolla. Kalliiksikin tuo tulisi.
Näillä eurooppalaisilla ilmastoahdistujilla ei sitten ole hivenenkään järkeä. Vouhkataan muovikasseista ja pilleistä, kauhistellaan yksityisautoilua ja lihan syömistä, vaikka oikeasti eurooppa ja varsinkin suomi on yksi kärpäsen kakka koko hiilijalanjäljessä. 95% hiilijalanjäljestä tuottaa muut kuin eurooppa. Että mene sinne kiinaan, jenkkeihin, intiaan ja afrikkaan ahdistumaan. Suomalaisen itu hip in zero waste ja parvekekasvisten puputtaminen on lähinnä huvittavaa.
En luopuisi. Ahdistukset kuuluu käydä hoidattamassa pois, jos ne haittaavat elämää liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Näillä eurooppalaisilla ilmastoahdistujilla ei sitten ole hivenenkään järkeä. Vouhkataan muovikasseista ja pilleistä, kauhistellaan yksityisautoilua ja lihan syömistä, vaikka oikeasti eurooppa ja varsinkin suomi on yksi kärpäsen kakka koko hiilijalanjäljessä. 95% hiilijalanjäljestä tuottaa muut kuin eurooppa. Että mene sinne kiinaan, jenkkeihin, intiaan ja afrikkaan ahdistumaan. Suomalaisen itu hip in zero waste ja parvekekasvisten puputtaminen on lähinnä huvittavaa.
Afrikkaa ei kyllä paljon näy suurimpien kasvihuonekaasujen tuottajien listassa Etelä-Afrikkaa lukuun ottamatta. Niihin savimajojen lämmitykseen ei paljon energiaa käytetä eikä ne nautaakaan vetele kiloa päivässä kuten suomalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Mä en täällä kauaa elä, niin ihan sama onko elinkelpoinen 100 vuoden päästä.
Ottamatta kantaa miten iso osuus lihansyönnillä on ilmastonmuutokseen (olen sekasyöjä), niin ihmeen paljon saanut yläpeukkuja tämä kommentti. Suurinta osaa peukuttajista ei haittaa, vaikka koko ihmiskunta lakkaisi välittömästi olematta oman kuolemansa jälkeen. Itse ainakin toivoisin, että lapseni, ja heidän mahdolliset lapsensa jne. saisivat elää elämäänsä maapallolla, joka olisi elinkelpoinen ihmisille ja muille eläinlajeille.
Minun osuuteni sinun masennukseen on nolla. Sinun masennuksesi on sinun masennuksesi, minä en valitettavasti voi sen suhteen auttaa.
laitatko linkkiä, mikä todistaa väitteesi oikeaksi ja todeksi? vai onko taas omat harhat ja maniat asian pohjalla?