Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitko luopua kokonaan lihansyönnistä, jos saisit sillä parannettua jonkun muun ilmastoahdistuksen?

Vierailija
05.05.2023 |

Itselläni on aika paha ilmastoahdistus, ja olen käynyt hoidattamassa sitä mm. psykologilla. Luulen, että se on aika yleistä nykyään, huoli ilmastomme tilasta. Lihankulutuksen vähentäminen auttaisi suoraan hiilijalanjälkeesi, ja siihen, säilyykö planeettamme elinkelpoisena jatkossakin. Mikä on sinun osuutesi kokonaiskuvassa?

Kommentit (266)

Vierailija
81/266 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi. En aio tehdä mitään neuroottisten vegaanien mielihyvän tavoittelun hyväksi.

Vierailija
82/266 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en todellakaan. edelleen käydään ukon kanssa ampumassa lihat pöytään. jos jotain ahdistaa asia, johon ei voi vaikuttaa, niin lataamo on oikea osoite. ja se, että yritetään kieltää liha, joka on elintärkeää ravintoa ihmiselle, niin siitä pitää näitä tolloja rangaista ja kovasti. vankilaa, linnaa, kuritushuonetta loppuiäksi. 

Uskon että vielä minun elinaikanani tulee lait että lihan syöminen on rangaistavaa, vankilaan joutuu siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/266 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole valmis tinkimään omasta nautinnostani muiden edun vuoksi. Oma nautintoni on minulle tärkeintä. Minulla ei ole lapsia joten minua ei kiinnosta pätkääkään millaisessa maailmassa muiden lastenlapset joutuu tulevaisuudessa elämään.

Vierailija
84/266 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en todellakaan. edelleen käydään ukon kanssa ampumassa lihat pöytään. jos jotain ahdistaa asia, johon ei voi vaikuttaa, niin lataamo on oikea osoite. ja se, että yritetään kieltää liha, joka on elintärkeää ravintoa ihmiselle, niin siitä pitää näitä tolloja rangaista ja kovasti. vankilaa, linnaa, kuritushuonetta loppuiäksi. 

Uskon että vielä minun elinaikanani tulee lait että lihan syöminen on rangaistavaa, vankilaan joutuu siitä.

Milläköhän perusteella? Onneksi sinun itseriittoisilla pyhempi kuin kaikki muut uskomuksillasi ei merkitystä.

Vierailija
85/266 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi, mutta kasvispainotteinen ruoka on terveellisempää ja

ja maukkaampaa. Ilmastoahdistuksesta kärsivälle suosittelisin

juurikin terapiaa.

Vierailija
86/266 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lopettanut lihan syömisen jo ainakin 30 vuotta sitten, en ole laskenut. Sanokaa yksikin hyvä syy syödä lihaa? Ei sellaisia ole.

Minulla on koira ja sille tietysti ostan lihapitoista ruokaa. Koira on petoeläin, eikä pärjää ilman eläinproteiinia.

Yksi syy: se on ruokaa. Siinä on ravinteita joita ei kasveissa ole. Huonovatsaisen ja allergisen ruokavalio tulee hyvin ankeaksi ja ravintoköyhäksi jos siitä lihan poistaa. Onneksi annat koirallesi kunnollisen ruokavalion etkä pakota elämäntapaasi sille. Itse saat tietenkin syödä miten haluat, kuten toisetkin.

Vierailija
87/266 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Sunkin olisi hyvä syödä lihaa, että pääsisit tuommosista ahdistuksistasi.

Toiseksi, niin kauan kuin ihmuset lentää ympäriinsä tätä tahtia, en tee yhtään mitään ns. ilmastotekoja.

Vierailija
88/266 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Jos hän on ahdistunut, luopukoon itse lihansyönnistä. Jotka vahtaavat toisten syömisiä ovat sairaita. Tasapainoinen ruokavalio jossa on myös lihaa/kalaa ei maapalloa pilaa eikä vegaanius sitä pelasta. 

Vierailija
89/266 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lopettanut lihansyönnin kokonaan n. 25 vuotta sitten jo ennen kun ilmastonmuutoksesta puhuttiin tässä mittakaavassa. Henkilökohtaisesti koen, että elämäntyylini on länsimaisittain aika ilmastoystävällinen jo nykyään monestakin syystä, enemmän itselleni tuossa vegetaristiksi siirtymisessä (en tykkää puhua itsestäni vegaanina enkä puhukaan, kun esim. villasukkia käytän parhaillaankin) aikoinaan painoi eläinten oikeudet ja tuotantoeläinten ala-arvoisen kohtelun kritisointi.

Samasta syystä lopetin lihan ja maitotuotteiden käytön jo n.40v sitten. En kuitenkaan ole vegaani. Syön mm. luomukananmunia,  riistaa voisin syödä enemmän, jos osaisin metsästää. 

Vierailija
90/266 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lopettanut lihansyönnin kokonaan n. 25 vuotta sitten jo ennen kun ilmastonmuutoksesta puhuttiin tässä mittakaavassa. Henkilökohtaisesti koen, että elämäntyylini on länsimaisittain aika ilmastoystävällinen jo nykyään monestakin syystä, enemmän itselleni tuossa vegetaristiksi siirtymisessä (en tykkää puhua itsestäni vegaanina enkä puhukaan, kun esim. villasukkia käytän parhaillaankin) aikoinaan painoi eläinten oikeudet ja tuotantoeläinten ala-arvoisen kohtelun kritisointi.

Samasta syystä lopetin lihan ja maitotuotteiden käytön jo n.40v sitten. En kuitenkaan ole vegaani. Syön mm. luomukananmunia,  riistaa voisin syödä enemmän, jos osaisin metsästää. 

Voisit varmaan tarpeesta huolimatta mennä sairaalaan leikkaukseen, tms., vain jos osaisit itse suorittaa tuon toimenpiteen? Kaikkien ei tarvitse eikä ole järkevää tehdä/osata kaikkea, ravintoketjua se ei siltikään muuta.

Vierailija
91/266 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi.

Ilmastohömppä on taloudellisista syistä kehitelty ja dramatisoitu narratiivi siitä miten muutaman vuoden päästä satoja metrejä korkeat hyökyaallot ja tulivuorenpurkaukset pyyhkii ihmiskunnan pois ja jos jonu onneton jää jäljelle niin maapallo on muuttunut autiomaaksi jossa on paahtava kuumuus ja toisaalta hurrikaanit pyyhkii ympäri ja tappaa.

Totuus löytyy kun selvittelee. Huonossa tilanteessa sadan vuoden sisällä MAHDOLLISESTI merenpinta nousee noin metrillä. Maks kahdella. Jos siis keskilämpötila nousee muutaman asteen. Nyt ollaan puolessatoista. Vaikka noin kävis, ihmiskunta ehtii sen sadan vuoden aikana rakentaa tulva-aitoja alaville alueille. Jos haluaa. Ja varautua muutenkin.

Ja tosta lihansyönnistä. Jos katsoo Nasan päästökarttaa, jonka tulos on ihan oikea mittaustulos satelliitilla, niin ne päästöt tulee jenkkilästä ja aasiasta. Suomi ja jopa venäjä on hiilinieluja. Eli suomessa ei ole mitään syytä lopettaa lihantuotantoa, täällä se vieläpä on pitkältinurmirehupohjaista, ja tämä vähentää reilusti päästöjä.

Ja vielä lopuksi, objektiivinen tiede on esittänyt hyvin ristiriitaisia teorioita hiilidioksiditasapainosta ja muiden kasvihuonekaasujen vaikutuksesta yhtälöön. Maapallo on iso systeemi joka elää omaa elämäänsä ja ihmisen vaikutus tuohon on aika pieni. Maapallolla on ollut kylmiä jääkausia ja lämpösempiä kausia vaikka kuinka monia miljonien vuosien aikana. Nyt ollaan hitaasti menossa ehkä kohti taas lämpösempää jaksoa. Ei mikään tästä syystä tuhoudu.

Sen sijaan ihmiskunnan pitäisi kyllä alkaa nopeasti kiinnittämää. huomiota luonnon saastuttamiseen. Kemikaaleja ja muovia ja muuta paskaa valuu vesistöön ja pääsee ilmaan ja levitetään maastoon. Niillä asioilla on suoraan vaikutusta esim meidän ravintoketjuun.

Ei pidä pelätä vaan kandee ottaa selvää asioista ja pohtia itsekin miten asiat voi olla.

Jos lukee vaan hesaria tai kuuntelee vaan yleä, tai muita vihervassarimedioita, niin maailmahan tuhoutuu joo huomenna. Jos ei äänestetä vihreitä ja sdp tä.

Vierailija
92/266 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lopeta lihansyönti jos jollain ottaa päästä ja ilmasto ahdistaa. Mikään ei ole parempaa kuin ilmaston lämpeneminen useilla asteilla, jolloin Suomessakin olisi siedettävä ilmasto. Paitsi että syön lihaa, ajan myös dieselautolla pöläytellen pienhiukkasia ilmakehään. Ei, en aio vaihtaa sitäkään mihinkään sähköprutkuun.

Vierailija
93/266 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milläköhän perusteella? Onneksi sinun itseriittoisilla pyhempi kuin kaikki muut uskomuksillasi ei merkitystä.

Yhtälailla voisi uskoa (/toivoa), että oman yleishaitallisen uskontoisminsä tuputtamisesta häkki heilahtaisi.

Vierailija
94/266 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään.

En ala muuttamaan ruokatottumuksiani sen mukaan, millaisia mt-ongelmia jollakulla toisella on. 

Vierailija
95/266 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei me Suomessa voida sille juuri mitään, jos Brasiliassa kaadetaan metsää karjan tieltä tai Kiinassa kaadetaan muoviroskat kontteina suoraan mereen.

Voidaan sillä tavalla, että pysytään kaukana brasiliaisesta lihasta ja soijasta sekä kiinalaisesta muovista.

Vierailija
96/266 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luovu vaikka kuinka polkevat jalkaa kuin uhmaikäiset konsanaan.

Vierailija
97/266 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaako ap:ta myös normaaliin luonnon kiertokulkuun kuuluva lihan- ja raadonsyöjäeläinten lihansyönti?

Vierailija
98/266 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan voisi enkä aio.

Vierailija
99/266 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en todellakaan voisi. 🙄

Vierailija
100/266 |