Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitko luopua kokonaan lihansyönnistä, jos saisit sillä parannettua jonkun muun ilmastoahdistuksen?

Vierailija
05.05.2023 |

Itselläni on aika paha ilmastoahdistus, ja olen käynyt hoidattamassa sitä mm. psykologilla. Luulen, että se on aika yleistä nykyään, huoli ilmastomme tilasta. Lihankulutuksen vähentäminen auttaisi suoraan hiilijalanjälkeesi, ja siihen, säilyykö planeettamme elinkelpoisena jatkossakin. Mikä on sinun osuutesi kokonaiskuvassa?

Kommentit (266)

Vierailija
221/266 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelu herätti ruokahalun, tämän kunniaksi löhdenkon ostamaan perheelle kunnon hampurilaispihvit grilliin, 8llaksi kyljykset, ja huomiseksi jotain mureaa nautaa. Kiitos keskustelujoille, tämä vain lisää kulutustani.

Olet aika altis vaikutuselle? Eikö sinua noin johdateltavissa olevana koskaan huolestuta, kuka sinuun vaikuttaa, miten ja miksi?

Vierailija
222/266 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun nää ahdistuvat jättää kosmetiikan ja muovit niin voin vaihtaa lihan kalaan

Tsi jättää punaisen lihan pois

Miksi toimintasi riippuu noin kovasti muiden tekemisistä ja päätöksistä? Etkö kykene itsenäiseen ajatteluun?

Miksi haluat muiden muuttacan toimintaansa, mutta itse et halua tehdä mitään? Vaihda normal ja kertakäyttömuoti kestävämpää, ennen kuin tulet opettamaan muita.

Ei minua voisi vähempää kiinnostaa sinun lihansyöntisi, kunhan ihmettelen tuollaista oman ajattelun ja päätöksentekokyvyn puutetta.

No, ei sinun viesteissä kyllä ole järjen ääntä myöskään, vaadit muita vähentämään kulutusta, mutta harvaa teistä se vaatimus koskee. Vaadit meitä vähentämään niistä, joita me kulutamme. Mutta omaa kulustanne ette tarkastele kriittisesti ollenkaan. Liha on vain yksi osa, vaateteollisuus taisi olla suurin (tai yksi suurimpia) ympäristökatastrofin syitä, mutta siihen kukaan ei halua puuttua.

Miksi kukaan teistä ei voi perustella ja vastata tähän? Liian arka aihe? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/266 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustelu herätti ruokahalun, tämän kunniaksi löhdenkon ostamaan perheelle kunnon hampurilaispihvit grilliin, 8llaksi kyljykset, ja huomiseksi jotain mureaa nautaa. Kiitos keskustelujoille, tämä vain lisää kulutustani.

Olet aika altis vaikutuselle? Eikö sinua noin johdateltavissa olevana koskaan huolestuta, kuka sinuun vaikuttaa, miten ja miksi?

Tekopyhyys sen laukais, esiinnyt hyvänä, mutta todellisuudessa tuhlaat ehkä enemmän luonnonvaroja kuin minä kertakäyttökulutuksellasi. Miksi purat pahaa oloasi minuun, kun voisit mennä peilin eteen etsimään syyllistä?

Vierailija
224/266 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minä ostan lehmän ja lampaan ja muutaman kanan jotka syövät heinää sekä viljaa . Saan näistä maitoa ja munia joita syön . Ihminen ei elä pelkällä heinällä ja vedellä . Ylenpalttinen lihansyönti on turhaa , mutta kyllä sopivassa määrin niitä voi syödä , muutenhan nuo haudattaisiin kuoltuaan joka epäekologista . Kasvissyöjä kuluttaa luontoa enemmän kuin tietoisesti kuluttava sekasyöjä . Soijapeltojen tieltä raivataan sademetsiä ja tuodaan lentokoneilla Suomeen , mukalihan ja leikkijuustojen valmistus ei ole ilmaston suojelemista .

Ilmeisesti tämä soija on lihansyöjille jokin sokea piste.

Edelleenkin sen on niin, että Suomeen tulevasta soijasta eläinrehuksi käytetään noin 95 prosenttia. Sinä siis kulutat enemmän soijaa kuin yksikään kasvissyöjä. Tai edes vegaani, joista yksikään ei syö soijaa yhtä paljon kuin lihakarja (vaikka he kuulemma ovatkin kovin massiivisia kaikki, jos palstan kaikkitietäjiin on uskomista. 😉)

Ei välttämättä kuluta jos syö nautaa, soija menee kanoille ja sioille.

Kuluttaa sitten siitä edestä rypsiä tai rapsia, joita niinikään rahdataan Suomeen ulkomailta rehuksi.

Vierailija
225/266 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatekysymys.En suostu vaikka en ole mikään lihansyöjä. 

Vierailija
226/266 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Teidän pitää vähentää lihansyöntiänne, jotta minulle elintärkeiden Kaukoidän matkojen verotus ei nouse niin korkeaksi että se haittaa minun elintapaani!"

Hitto näitä somelorttoja.

Vierailija
227/266 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

NIIINN! En mahda millekään mitään, koska kaikki muut!!!!

Tekopyhyys, sen määrä on vain kasvava maailmassa. "Tehkää kuten sanon, älkää niinkuin minä tuhlaan luonnon resursseja" taitaa olla mottosi?

Nuoret, jotka ovat huolestuneita ympäristöstä, ovat ihastuneet Normal:in ja sen kertakäyttötuotteisiin. (uutisista). Eli sen minkä he säästävät lihan syönnissä ympäristön hyväksi, he tuhlaavat moninkertaisesti kyseiseen kauppaan ja muihin kertakäyttövaatteisiin.

Nyt on joku palstatrolli lukenut uuden uutisen, ja sehän koski Normalia. Tätä sitten jankutetaan joka ketjussa ainakin kesäkuulle saakka, eikö niin?

Sulle taitaa olla ihan mahdotonta edes yrittää kuvitella, että pikamuodin kuluttajat ja ilmastoahdistujat voisivat olla kaksi eri ryhmää. Ei vain mahdu päähän tämmöinen hurja skenaario? Ihan liian vaikeeta? 🤔

Vierailija
228/266 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun nää ahdistuvat jättää kosmetiikan ja muovit niin voin vaihtaa lihan kalaan

Tsi jättää punaisen lihan pois

Miksi toimintasi riippuu noin kovasti muiden tekemisistä ja päätöksistä? Etkö kykene itsenäiseen ajatteluun?

Miksi haluat muiden muuttacan toimintaansa, mutta itse et halua tehdä mitään? Vaihda normal ja kertakäyttömuoti kestävämpää, ennen kuin tulet opettamaan muita.

Ei minua voisi vähempää kiinnostaa sinun lihansyöntisi, kunhan ihmettelen tuollaista oman ajattelun ja päätöksentekokyvyn puutetta.

No, ei sinun viesteissä kyllä ole järjen ääntä myöskään, vaadit muita vähentämään kulutusta, mutta harvaa teistä se vaatimus koskee. Vaadit meitä vähentämään niistä, joita me kulutamme. Mutta omaa kulustanne ette tarkastele kriittisesti ollenkaan. Liha on vain yksi osa, vaateteollisuus taisi olla suurin (tai yksi suurimpia) ympäristökatastrofin syitä, mutta siihen kukaan ei halua puuttua.

Miksi kukaan teistä ei voi perustella ja vastata tähän? Liian arka aihe? 

En minä ole vaatinut keneltäkään yhtään mitään, enkä myöskään ole kertonut omista kulutustottumuksistani puolella sanalla. Olen pelkästään ihmetellyt keskustelijoiden yksinkertaisuutta ja itsenäisen, ennakkoluulottoman ajattelukyvyn puutetta.

Vierailija
229/266 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minä ostan lehmän ja lampaan ja muutaman kanan jotka syövät heinää sekä viljaa . Saan näistä maitoa ja munia joita syön . Ihminen ei elä pelkällä heinällä ja vedellä . Ylenpalttinen lihansyönti on turhaa , mutta kyllä sopivassa määrin niitä voi syödä , muutenhan nuo haudattaisiin kuoltuaan joka epäekologista . Kasvissyöjä kuluttaa luontoa enemmän kuin tietoisesti kuluttava sekasyöjä . Soijapeltojen tieltä raivataan sademetsiä ja tuodaan lentokoneilla Suomeen , mukalihan ja leikkijuustojen valmistus ei ole ilmaston suojelemista .

Edelleenkin sen on niin, että Suomeen tulevasta soijasta eläinrehuksi käytetään noin 95 prosenttia. Sinä siis kulutat enemmän soijaa kuin yksikään kasvissyöjä. Tai edes vegaani, joista yksikään ei syö soijaa yhtä paljon kuin lihakarja (vaikka he kuulemma ovatkin kovin massiivisia kaikki, jos palstan kaikkitietäjiin on uskomista. 😉)

Kuluttaa sitten siitä edestä rypsiä tai rapsia, joita niinikään rahdataan Suomeen ulkomailta rehuksi.

Rypsikin on kotimaista, euroopasta vähän rapsirouhetta.

Vierailija
230/266 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on joku palstatrolli lukenut uuden uutisen, ja sehän koski Normalia. Tätä sitten jankutetaan joka ketjussa ainakin kesäkuulle saakka, eikö niin?

Sulle taitaa olla ihan mahdotonta edes yrittää kuvitella, että pikamuodin kuluttajat ja ilmastoahdistujat voisivat olla kaksi eri ryhmää. Ei vain mahdu päähän tämmöinen hurja skenaario? Ihan liian vaikeeta? 🤔

Keskmääräinen ilmastoahdistuja voisi olla vain vähän tyhmempi. Hän ei välttämättä ymmärrä, että kertakäyttömuoti kuluttaa huomattavasti enemmän luontoa, tästähän ei paljoa puhuta.  Kun laitan tämän ja lihan rinnakkain, nousee vastarinta, kertakäyttömuodista ja tarpeettomasta tuhlailusta ei saa puhua?  Miksi lihan syönti on pahasta, mutta pahasta on näköjään, jos puhuu muustakin luontoa rasittavasta toiminnasta? 

Ei lihansyönnin kieltäminen edes pelasta maapalloa, jos ei muuta  toimintaamme katsota kriittisesti. Ja se tekopyhyys, jota ajat, muiden pitää joustaa, mutta sinua ei saa häiritä, on kyllä kaikkein alhaisinta toimintaa.

Vierailija
231/266 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Teidän pitää vähentää lihansyöntiänne, jotta minulle elintärkeiden Kaukoidän matkojen verotus ei nouse niin korkeaksi että se haittaa minun elintapaani!"

Hitto näitä somelorttoja.

Aaa, sinä uskot keskustelevasi täällä joidenkin somemisukoiden kanssa. Ymmärrän.

Vierailija
232/266 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekopyhyys, sen määrä on vain kasvava maailmassa. "Tehkää kuten sanon, älkää niinkuin minä tuhlaan luonnon resursseja" taitaa olla mottosi?

Nuoret, jotka ovat huolestuneita ympäristöstä, ovat ihastuneet Normal:in ja sen kertakäyttötuotteisiin. (uutisista). Eli sen minkä he säästävät lihan syönnissä ympäristön hyväksi, he tuhlaavat moninkertaisesti kyseiseen kauppaan ja muihin kertakäyttövaatteisiin.

Ne voi olla eri ryhmät mutta 90% varmuudella noin käyttäytyvät ja pikamuotia käyttävät on vain yksi ryhmä eli naiset ja varsinkin nuoremmat naiset

-eri

Vierailija
233/266 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liha on NAM!

Vierailija
234/266 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Koska a) uskon kaikkien ympäristöstä huolta kantavien olevan naisia ja koska b) ihan kaikki naiset ovat keskenään samanlaisia ja koska c) en ikinä käy ulkona vaan seuraan vain netissä sometähtösiä, tämä todistaa kantani oikeaksi. Ainoa looginen johtopäätös on tietenkin että kaikki naiset ostavat vain pintamuotia ja paljon koskemtiikaa. Todistin sen juuri tuossa aukottomasti. Olenhan rationaalisesti ajatteleva mies.

Vierailija
235/266 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Koska a) uskon kaikkien ympäristöstä huolta kantavien olevan naisia ja koska b) ihan kaikki naiset ovat keskenään samanlaisia ja koska c) en ikinä käy ulkona vaan seuraan vain netissä sometähtösiä, tämä todistaa kantani oikeaksi. Ainoa looginen johtopäätös on tietenkin että kaikki naiset ostavat vain pintamuotia ja paljon koskemtiikaa. Todistin sen juuri tuossa aukottomasti. Olenhan rationaalisesti ajatteleva mies.

Lihasta puhuminen ympäristön vuoksi on vain hyvä. Mutta mikään, mikä koskee naisia, kuten kertakäyttömuoti, turhat heräteostokset kosmetiikkapuolella,  jne, niistä ei saa puhua ollenkaan. Voisin loukkaantua, koska olenhan nainen.

Vierailija
236/266 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rypsikin on kotimaista, euroopasta vähän rapsirouhetta.

Kotimaisia valkuaiskasveja ei viljellä vielä riittävästi. Tavoitteena on, että Suomen omat kasviproteiinivarat saadaan riittäviksi ja soijan käytöstä voidaan vähitellen luopua.

https://www.lihatiedotus.fi/tilalta-kauppaan/alkutuotanto/elainten-olot…

Vierailija
237/266 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille aivopestyille ilmastoahdistujille tiedoksi, että ilmastonmuutoksen vastustaminen on järjetöntä humpuukia.

Vierailija
238/266 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin luopua, mutta tätä nykyä haluan sitten itsellenikin jotain vastineeksi. Olen elänyt riittävän kauan niin että teen kuten muuta haluavat minun tekevän saamatta koskaan itse mitään vastalahjaksi. Loppuelämä ilman lihaa, vastineeksi voisi olla vaikka loppuelämäni 1000€ kuussa puhtaana käteen.

Vierailija
239/266 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihasta puhuminen ympäristön vuoksi on vain hyvä. Mutta mikään, mikä koskee naisia, kuten kertakäyttömuoti, turhat heräteostokset kosmetiikkapuolella,  jne, niistä ei saa puhua ollenkaan. Voisin loukkaantua, koska olenhan nainen.

Jos avaat ketjun tälle pintamuotiasialle, niin lupaan tulla sinne keskustelemaan kanssasi siitä. On huonoa argumentointia vetää keskusteluun kaikki kuvitellun vihollisen kuvitellut heikkoudet ja siten häiritä käsillä olevasta asiasta keskustelemista.

Jos siis haluat keskustella kaikesta, mikä koskee naisia, kuten kertakäyttömuodista, turhista heräteostoksista kosmetiikkapuolella jne., perusta aiheelle oma ketju. Lupaan niinikään olla ottamatta siellä esiin miesten kulutustottumuksia ja ostokäyttäytymistä, tarkoitushan lienee siellä ihmetellä ja paheksua vain naisia. ;)

Vierailija
240/266 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko ilmastoahdistuja ahdistua yksin että ei tarvitse "terveitä" vaivata henkilökohtaisilla mielenterveys ongelmilla?