Häpeä lapsuudenperheessä kuukautisista ja rintaliiveistä
Tuossa yhessä suositussa aloituksessa sivuttiin tällaisia kokemuksia. Minun lapsuuden molemmissa perheissä näistä oikeen nöyryytettiin. Synnyin -90. Vanhemmat ei ostaneet minulle rintaliivejä, en kehdannut viedä perheen pyykkiin itseostamia. Kuukautissuojaostoksilla irvisteltiin kun oli niin ällöttävää ja häpeällistä olevinaan. Mitä kokemuksia sinulla on, minkä vuosikymmen lapsi oot ja mistä arvelet tän häpeän tai hiljaisuuden johtuneen jos teillä ei puhuttu murrosiän muutoksista mitään. Nuohan on vain imtiimihygieniakysymyksiä johon nuori pitäs opastaa lempeesti. Eihän ne edes liity seksiin jos jollain vanhemmalla on joku seksipelko.
Kommentit (875)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai nyt n 10-vuotias voi olla niin typerä että vaikka on opetettu uimapukuun, naisten puolelle pukuhuoneeseen, pissa/kakka-juttuja ei puhuta, etteikö erota toisistaan puhtautta ja tarvikkeita vaativaa "naisten vaivaa" josta pitäisi ainakin äidin kanssa keskustella ja saada neuvoja.
Noista yh,isistä, tyttären koulukaveri , varhaismurkku, eli leski-isänsä kanssa. Ei nyt erikoisen hyvin tunnettu eikä tytön varsinaisia kavereitakaan mutta isänsä oli ehdottanut että meidän tytön kanssa menisivät rintsikka-ja alusvaateostoksille. Niin he sitten menivät, ostivat kyseisiä tarvikkeita ja kai siteitäkin ja tyttäreni oli jakanut tietoaan. En tiedä mistä moinen luottam
Jos perhe on isä ja tytär, tottakai isän on oltava myös äidin roolissa. Ei noiden juttujen pitäisi naimisissa oleville miehille olla mikään tabu.
Ei tarvi olla äidin roolissa, vaan riittää että on täyspäinen ihminen jolta voi tarvittaessa kysyä apua. Ei varmaan kenellekään aikuiselle tule yllätyksenä että tytöillä alkaa jossain vaiheessa kuukautiset. Jos ei itse niistä tiedä jo valmiiksi, niin ainakin oma tieto pitää yrittää päivittää sille tasolle, että osaa opastaa lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittajat aloittivat .ollaamalla äitejään estyneiksi.
Tämän illan keskustelu paljasti ketkä ne oikeasti on estyneitä, nykyisten lasten äidit. He eivät kehtaa ostaa siteitä, vessapaperia, kyttäävät varmaan että apteekki on tyhjä kun menevät e-pilsut ostamaan, rintsikoita myymälöistä, syylävoidetta jne.
Lapsensa eivät saa puhua alapääasioita, ripulit, ummetukset, vti on asioita joista äidit ei tahdo kuulla, saati lapsen kuukautisista. Hyi hyi, niistä ei sivistynyt puhu.
Sulla meni nyt huolella ohi pointit noissa kommenteissa.
Ei ole sanottu etteikö saa puhua, vaan on yritetty tuoda esille syitä miksi kuukautiset ei ole yleinen puuheenaihe.
Ja yksi syy on tosiaan se, että lapsena opetetaan tietyt vessatavat, ja ne tavat siirtyy kuukautisiin kun ne alkaa.
Se on miten sen mieltää. Minusta kuukautiset eivät ole sellainen vessa-asia kuin ulostaminen tai pissaaminen, vaan naisellinen ja naiseuteen liittyvä asia. Kuukautiset tarkoittavat, että voit luoda uutta elämää. Niin käsitin sen jo teininä.
Huomasin kuitenkin pian, että muut tyttökaverit pitivät aihetta sopimattomana eikä siitä kuulunut puhua enempää kuin mikä oli välttämätöntä. Jotkut ystävättäret ovat suhtautuneet vähätellen muiden kuukautiskipuihinkin.
Oma tyttöystävä on todella avoin näistä asioista ja se on mielestäni hyvä ja normaali asia. Itsekkin pidän mielessäni miten hänen kuunkiertonsa menee, jotta voin huomioida tämän esim. reissuja suunnitellessa. Kokisin itse syvää surua, jos tietäisin minulle niin tärkeän ihmisen joutuva salaamaan jotain niin normaalia häpeän vuoksi. Nää asiat käydään läpi kouluissa, eikä tämän pitäisi olla kenellekään - oli sitten kyseessä mies tai nainen - keuhkojen tai sydämmen toimintaa ihmeellisempi asia. Jos miehenä naisen vagina aiheuttaa noin paljon kiukkua, mitä eilen oli esillä niin kannattaa vähän miettiä mikä se oma seksuaalinen suuntautuminen oikeasti on kek
Vierailija kirjoitti:
Minkäs teet kun pienelle lapselle on pakko opettaa, että vessatarpeet on yksityinen intiimijuttu. Koska muuten lapsi pissailee julkisilla paikoilla tai kaivaa sukupuolielimiään jos niitä ei toru mitenkään. Eikä edelleenkään kukaan ole kieltänyt SAIRASTA lasta kertomasta kivuistaan. Mutta terveenä omista eritteistään selostaminen ei kuuluu käytöstapoihin
Eihän lapsen sukupuolielimen koskettelu torumisen paikka ole. Lapselle voi ystävällisesti sanoa, että nuo asiat kuuluu omaan huoneeseen. Vai miten se menee?
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut ei ymmärrä, että nykyään tosi harva on kuukautisten alkaessa 14-16v?
Kuukautiset on jo vuosikymmeniä alkaneet tosi monilla 10-12-vuotiaalla. Esimerkiksi 11-vuotiaalla on ollut ihan erilaiset mahdollisuudet hankkia tietoa kuin vaikka 15-vuotiaalla.
Liian aikaisin. Kuukautiset alkoi 90-luvulla keskimäärin 15-vuotiaana.
Mielenkiintoinen, mutta lyhyt artikkeli Yleltä, mikäli jotakuta kiinnostaa lukea aiheesta:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen, mutta lyhyt artikkeli Yleltä, mikäli jotakuta kiinnostaa lukea aiheesta:
Tässä myös kaksi hyvää englanninkielistä videota aiheesta kiinnostuneille:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain äidiltäni yhden siteen per kuukautiset. Sanottiin että laita vessapaperia siihen päälle ja näin yhdellä siteellä mentiin viikon kestävät kuukautiset. Käskettiin myös istua pytyllä mahdollisimman kauan että veri valuu sinne eikä tahlaannu kalliita siteitä. Vuosikausia näin. Kammottavaa aikaa!
Millä vuosikymmenellä tää oli, jos voi kysyä. Tuntuu että tossa on vähän jotain tarkoituksellisen nöyryytyksen makua mukana :( eihän toi ole edes kauhean hygieenistä enää
60-70 luvulla ihan kankaisa ,lakanousta leikattuja. eihän niissä ollut imukykyä ja siksi paksuja möykkyjä. emalli potassa ihan keittiössä hellalla kuumensivay ja valkaisivat, kylppäriin kuivumaan. ja usein kuuli kun kuukautiset olivat alkaneet- tytöstä on tullu hu...ra !!!!!!!!! kuukaitiset oli aina nimeltään -paskatauti- kaun moni tyttö luuli,että äidillä on ripuli.
monet naiset olivat super väkivaltaisia niin henkisesti kuin fyysisesti alle menkkojen sekä niiden aikaan. vasta 80 luvulla muka alkoivat olla huippumoderneja ja nimitys muuttui -moonikset alkoi-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No äidin tehtävä on puhua ja opettaa nämä asiat. Jos ei osaa, onpa tyhmä ihminen.
Miksei isän?
Isä opetti, että " juuri kun tuntuu kaikkien mukavimmalta - pitää vetää pois!"...
joo toi tiedetään. eivät taukit tienneet,että kiihotusnesteessä on jo siementä.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa jutussa mainittiin, että kuukautisista ei ole tarpeen keskustella 10v jos murrosiän merkit puuttuu.
Ne merkit kun tulee hyvin yksilöllisellä aikataululla. Esimerkiksi itselläni kuukautiset alkoi 10v, ennen kuin täytin 11v. Ei ollut rintoja, enkä ollut kasvanut pituutta nopeasti tai aikaisin. Olin ehkä 140-150 cm pitkä.
Minula alkoi 1957 ja ihan ostositeitä vaikka olin maalaistyttö. Kuminauhasta tehtiin nauga lantion ympärille ja siihen solmittiin side.
Jos olet karkeakielisessä kodissa kasvanut, älä yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 80-luvun alussa ja meillä ostettiin siteet ja rintsikat.
Äiti puhui liiankin avoimesti ja liikaa kuukautisista, rinnoista ja seksistä. Aikuistuessani tajusin, että kuukautisilla ja seksillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. 12-vuotias, jonka kuukautiset ovat juuri alkaneet ei tee mitään sillä, että äiti repostelee omasta seksielämästään muka valistuksen ja avoimuuden nimissä.
Isä taas oli todella julma, siteitä ei olisi laittaa mihinkään roskikseen haisemaan. Vessapaperiin käärittynäkään ei käynyt, haisivat silti ja tuhlasin kallista vessapaperia. Käytetyt suojat piti panna saunanuuniin, ei saanut panna saunanuuniin, piti viedä suoraan ulkoroskikseen, ei saanut viedä ulkoroskikseen. Pelkäsin aina kuukautisten alkamista, koska tuo nöyryyttäminen oli aina edessä. Rinnat olivat myös vapaata riistaa, olin kasvamassa lehmäksi kun utareet olivat kasvanee
totta, saunassa akkaväki katsoi nuoren tytön alapäähän,-hei sullahan on karvoja-. ja rintoja nimiteltiin-niin on utareetkin alkanu kasvamaan, täys akkaha sie oot
Yllättävän vähän siteet ovat 1990-luvun loppupuolelta tähän päivään eli sinä aikana, jona olen niitä itse tarvinnut kehittyneet. Toki markkinoille on ilmestynyt uudenlaisia tuotteita, kuten kuppeja, kestosuojia ja alushousuja, jotka ovat muka moderneja ja ekologia vaihtoehtoja, vaikka oikeasti ne ovat vain askel taaksepäin. Toki kertakäyttöisistä suojista syntyy paljon jätettä, mutta annetaan nyt kuitenkin meidän tällaisia käyttävien naisten nauttia tästä muka ylellisyydestä, joka kuitenkin helpottaa elämää todella paljon ilman syyllistämistä. Tuottamansa jätteen määrää voi helposti vähentää muilla tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Minun 50-luvulla syntynyt äitini äärimmäisen pakon edessä käytti sanaa "vaipat" siteistä, ja häpeä oikein tihkui.
myö kuultiin vaan sana-paskarätit, paskatauti alkoi, hu...rat,,siis naisten suusta ihan tyttäristään. kun nämä mammat modernisoituivat, tuli nimitys moonikset. joo näissä asioissa oltiin outoja,mutta ihan pokkana yksiössä olivay yhdynnässä. -eihän se pentu-kersa tajuu ja sehän nukkuu. jos lapsi heräsi ääniin,kirottiin per... le hörökorva paina pääääs tyynyyn,on se ihme ettei kerstat nuku ees-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 80-luvun alussa ja meillä ostettiin siteet ja rintsikat.
Äiti puhui liiankin avoimesti ja liikaa kuukautisista, rinnoista ja seksistä. Aikuistuessani tajusin, että kuukautisilla ja seksillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. 12-vuotias, jonka kuukautiset ovat juuri alkaneet ei tee mitään sillä, että äiti repostelee omasta seksielämästään muka valistuksen ja avoimuuden nimissä.
Isä taas oli todella julma, siteitä ei olisi laittaa mihinkään roskikseen haisemaan. Vessapaperiin käärittynäkään ei käynyt, haisivat silti ja tuhlasin kallista vessapaperia. Käytetyt suojat piti panna saunanuuniin, ei saanut panna saunanuuniin, piti viedä suoraan ulkoroskikseen, ei saanut viedä ulkoroskikseen. Pelkäsin aina kuukautisten alkamista, koska tuo nöyryyttäminen oli aina edessä. Rinnat olivat myös vapaata riistaa, o
Jopa olet ympäristössä kasvanut.
Kuka muistaa vuosituhannen alkupuolelta, ehkä 2003-2004, sidemainoksen, missä oli kuva ketjulukoilla ympäröidystä sidepaketista? Otsikkona oli jotain tyyliin "ettei asia tulisi edes pikkuveljen tietoon". Väreinä tässä mainoksessa oli ehkä vihreää ja sinistä, merkkinä ehkä always.
Näin jälkeenpäin ajateltuna tuo mainos tuntuu vieläkin oudommalta kuin silloin. Ihan kuin kuukautiset olisi olleet supersalainen asia mikä ei kestä päivänvaloa.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää miten monilla on aiheesta samoja kokemuksia ja vieläpä 90-luvultakin Ite olen syntynyt 80-luvun alussa. 50-luvulla syntyneelle äidilleni kaikki seksuaalisuuteen liittyvä sekä ruumiinosat olivat tabu. Onneksi terveystiedon tunnilla oli kuukautisista puhuttu, neuvottu siteen käytöstä jne ja kun ne alkoivat kävin äidin kaapista siteitä ottamassa. Varmasti hän huomasi veriset alushousut pyykissä, mutta koskaan ei sanallakaan maininnut.
Jos tv:ssä oli sidemainos, vaihtui kanava. Saati jos oli suutelua tai seksiä. Pimppi oli nimeltään pylly. Rinnoista tai tisseistä ei koskaan mainittu sanallakaan. Äitini ei käyttänyt edes raskaus-sanaa, vaan puhui odottamisesta.
Ekat rintsikat ostin 16-vuotiaana kaverin kanssa.
ja aidot keskenmenot olivat aina muka jotain itseaiheutettua,salamyhkäistä jolla ei ollut mitään tekemistä sukkapuikko casen kanssa tms jo sairaala-abortteje. oikein silmää iskivät ja kuiskaamalla eri mukaisujen kera- hm ööö hm,no seijallahan ol män kesken, ei tullut mieleenkään oikea keskenmeno,suru jne. tuulimunaraskaus,yhtä kauhee,jotain hämäräää.
Vierailija kirjoitti:
Kuka muistaa vuosituhannen alkupuolelta, ehkä 2003-2004, sidemainoksen, missä oli kuva ketjulukoilla ympäröidystä sidepaketista? Otsikkona oli jotain tyyliin "ettei asia tulisi edes pikkuveljen tietoon". Väreinä tässä mainoksessa oli ehkä vihreää ja sinistä, merkkinä ehkä always.
Näin jälkeenpäin ajateltuna tuo mainos tuntuu vieläkin oudommalta kuin silloin. Ihan kuin kuukautiset olisi olleet supersalainen asia mikä ei kestä päivänvaloa.
Varmaan mainostaja halusi korostaa sitä puolta, että side on käytössä mukava ja huomaamaton. Always taisi tehdä ensimmäiset ohuet siteet. Menkat on ihan tuikitavallinen juttu naiselle, ja kyllähän nykyäänkin nuoret naiset haluaa kuukautissuojia, jotka on huomaamattomia ja sopii moneen eri pukeutumiseen. Mielestäni kyse ei ole häpeästä vaan mukavuudenhalusta.
Vierailija kirjoitti:
Joku jossain välissä veti teemansa sotien jälkeisistä ikäluokista, ne oli semmoisia. Se näkyi häviävän. Eilinen keskustelu osoittaa nykyisten äitien olevan vähintään yhtä ahdistuneita, ei kehdata ostaa siteitä, vessapaperia, lapset ei saa puhua mitään navan alapuolella olevista jutuista. Miehiä pidrtään mystisinä olentoina jotka eivöt tiedä ja joille ei saa puhua "naisten asioista", joilta pitää siteet piilottaa.
Olen hämmästynyt tästä nykylasten äitien ajattelusta joka ei ole yhtään raikkaampaa kuin 100 vuotta sitten.
Aloittajan syntymävuosi 1990, nuorimmatkin boo.erit silloin 44-vuotiaita, vähemmän siinä iässä enää synnytellään.
Ei täällä kukaan ole sanonut ettei kehtaa aikuisena ostaa kuukautissuojia. Moni on nolostellut niitä teininä, ja ihan itse ovat niitä hävenneet vaikka kukaan ei olisi opettanut niitä piilottamaan.
Lapset voi puhua vatsakivuistaan yms.
Mutta kyllä minä ainakin yrittäisin kitkeä kaikki turhanpäiväiset pierupissapylly-huutelut. Hankalaa se on kun lapsi oppii huonoille tavoille kodin ulkopuolella, esim. päiväkodissa.
Miksi jotkut ei ymmärrä, että nykyään tosi harva on kuukautisten alkaessa 14-16v?
Kuukautiset on jo vuosikymmeniä alkaneet tosi monilla 10-12-vuotiaalla. Esimerkiksi 11-vuotiaalla on ollut ihan erilaiset mahdollisuudet hankkia tietoa kuin vaikka 15-vuotiaalla.