Häpeä lapsuudenperheessä kuukautisista ja rintaliiveistä
Tuossa yhessä suositussa aloituksessa sivuttiin tällaisia kokemuksia. Minun lapsuuden molemmissa perheissä näistä oikeen nöyryytettiin. Synnyin -90. Vanhemmat ei ostaneet minulle rintaliivejä, en kehdannut viedä perheen pyykkiin itseostamia. Kuukautissuojaostoksilla irvisteltiin kun oli niin ällöttävää ja häpeällistä olevinaan. Mitä kokemuksia sinulla on, minkä vuosikymmen lapsi oot ja mistä arvelet tän häpeän tai hiljaisuuden johtuneen jos teillä ei puhuttu murrosiän muutoksista mitään. Nuohan on vain imtiimihygieniakysymyksiä johon nuori pitäs opastaa lempeesti. Eihän ne edes liity seksiin jos jollain vanhemmalla on joku seksipelko.
Kommentit (875)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittajat aloittivat .ollaamalla äitejään estyneiksi.
Tämän illan keskustelu paljasti ketkä ne oikeasti on estyneitä, nykyisten lasten äidit. He eivät kehtaa ostaa siteitä, vessapaperia, kyttäävät varmaan että apteekki on tyhjä kun menevät e-pilsut ostamaan, rintsikoita myymälöistä, syylävoidetta jne.
Lapsensa eivät saa puhua alapääasioita, ripulit, ummetukset, vti on asioita joista äidit ei tahdo kuulla, saati lapsen kuukautisista. Hyi hyi, niistä ei sivistynyt puhu.
Sulla meni nyt huolella ohi pointit noissa kommenteissa.
Ei ole sanottu etteikö saa puhua, vaan on yritetty tuoda esille syitä miksi kuukautiset ei ole yleinen puuheenaihe.
Ja yksi syy on tosiaan se, että lapsena opetetaan tietyt vessatavat, ja ne tavat siirtyy kuukautisiin kun ne alkaa.
Asiat siis eivät ole juurikaan muuttuneet sitten 1920-luvusta. Tai 50-luvusta. Äitien raivon alla lapset eivät nykyäänkään uskalla puhua kakka/pissa-vaivoistaan tai kuukautisist kun äidin mielestä niistä ei puhuta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä joku puhui aikaisemmin vessa-asioista ja oman vessapaperin ostamisesta. Noh, itse jouduin välillä ostamaan itselleni vessapaperia kun se oli kotona jatkuvasti loppu. Kärsin myös usein kroonisista suolistovaivoista, joihin tajusin vasta aikuisena tietyn ruokavalion auttavan. Yritin salata näitä vaivoja, koska vanhempani suuttuivat kun jouduin usein istumaan vessassa ja maha oli usein kipeä. Tuolloin ei mistään laktoosi-intoleranssista, keliakioista tai ibs-sairaudesta puhuttu ja jo ihan tavallisia laktoosittomia tuotteita oli saatavilla huomattavasti nykyistä vähemmän ja tuotteet olivat pahoja ja kalliita gluteenittomista tuotteista puhumattakaan. Koskaan en ole virallista diagnoosia saanut, mutta jostain tällaisesta on kyse. Vaivoja on ollut niin kauan kuin muistan.
En halua peloitella mutta löheisellä useita vuosia kiireellä juoksuttava vatsa. Ei lapsesta. Kokeili myös ruokavaliota jos toista ja käynyt tähystyksissä. Syksyllä löytyi suolistosyöpä.
Aloin tätä lukiessani miettimään kiusallisimpia tilanteita, joihin olen elämässäni joutunut. Tälle listalle pääsee ehdottamasti eräs tilanne Prismassa joitakin vuosia sitten. Menin kassajonoon, joka oli mielestäni lyhyt. Edelläni ollut selkeästi homo osti kaksi isoa pakkausta luksuskondoomeja, sen verran itsekin tästä aiheesta tiedän, että nuo olivat juurikin sellaisia ja ison tuubin liukuvoidetta. En siis todellakaan kytännyt tuon ostoksia, mutta pisti vaan silmiin. En pistänyt itsekään huonommaksi kun omissa ostoksistani oli iso paketti vessapaperia ja imukykyisiä yösiteitä. Nyt koko kauppa tiesi, mitä tuo mies aikoi tehdä ja omista vaivoistani. Kassana ollut itseäni nuorempi nainen hoiti tilanteen täysin asiallisesti, eikä tuo mies kommentoinut mitenkään omia ostoksiani. Olin vaan jotenkin todella kiusaantunut tuon miehen ja omasta puolestani. En pystynyt pitämään naamaani peruslukemilla, enkä pystynyt peittämään hämmennystäni. Hyvin harvoin vaan olen nähnyt jonkun ostavan kondoomeja Prismasta täysin avoimesti. Älysin myöhemmin sentään hävetä käytöstäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit Googlettaa, jos asia kiinnostaa enemmän.. :)
Nykyään siitä jopa löytyy tietoa. Mä olisin toivonut, että tietoa olis ollut saatavilla.
No ei ole kuin joitain hyvin selkeitä tapauksia kuvina netissä, joista voi itse päätellä et rinta ei oo kehittynyt kunnolla. Ne on niitä vaikeamman asteisia tapauksia. Ja tekstit/tiedot vaihtelee vähän sen mukaan mikä sivusto kertoo tubulaarisista rinnoista. Että eipä sitä kunnollista, selkeää, yhtenäistä tietoa löydä kunnolla mistään.
No voisko sitten olla, että sulla on ihan normaalit, jos et niistä kuvista itseäs tunnista. Ootko kokeillu etsiä englanninkielisillä hakusanoilla?
Mutta lyhyt vastaus: monet lääkärit ei edes tiedä koko kehityshäiriön olemassaolosta.
Sivustoissa/kuvissa vaihtelee paljon minkä näköinen ym on alikehityneet rinnat ja minkä asteisesta tasosta on kyse ja tiedot vaihtelee muutenkin. Että onkohan kaikissa kuvissa kyse edes tubulaarisista rinnoista, kun rintojen ulkomuodossa on suurtakin vaihtelua naisilla. Jossain kuvissa rinnat näytti ihan perus pyöreiltä rinnoilta, jotka oli muka tubulaariset🤔 että kyllä on hajanaista, vähän, vaihtelevaa ja kyseenalaistavaakin tietoa netissä aiheesta-ja kuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä joku puhui aikaisemmin vessa-asioista ja oman vessapaperin ostamisesta. Noh, itse jouduin välillä ostamaan itselleni vessapaperia kun se oli kotona jatkuvasti loppu. Kärsin myös usein kroonisista suolistovaivoista, joihin tajusin vasta aikuisena tietyn ruokavalion auttavan. Yritin salata näitä vaivoja, koska vanhempani suuttuivat kun jouduin usein istumaan vessassa ja maha oli usein kipeä. Tuolloin ei mistään laktoosi-intoleranssista, keliakioista tai ibs-sairaudesta puhuttu ja jo ihan tavallisia laktoosittomia tuotteita oli saatavilla huomattavasti nykyistä vähemmän ja tuotteet olivat pahoja ja kalliita gluteenittomista tuotteista puhumattakaan. Koskaan en ole virallista diagnoosia saanut, mutta jostain tällaisesta on kyse. Vaivoja on ollut niin kauan kuin muistan.
En halua peloitella mutta löheisellä useita vuosia kiireellä
Olen kärsinyt tällaisesta varmaan joku 30 vuotta, joten jos tosiaan olisi jostakin vakavammasta olisin varmasti jo ajat sitten kuollut. Lisäksi laktoositon ja gluteeniton ruokavalio on auttanut vaivoihin, mutta esim. liian rasvainen ruoka aiheuttaa vaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Mitä puhumiseen tulee, niin kuukautisista puhuminen on tärkeää siksi, että lapsi oppii tuntemaan oman kehonsa ja oppii erottamaan vaikkapa kuukautiskivut, häiriöt kuukautiskierrossa ja erityisen runsaat vuodot, mitkä tulee tarvittaessa hoitaa. Siksi on tärkeää käydä lapsen kanssa läpi esimerkiksi se, miten usein kuukautiset tulevat tai miten pitkään ne kestävät.
Ei ole väitettykään ettei pitäisi puhua lapselle kuukautisista. Mutta kysymys on ollut siitä milloin ja miten sen keskustelun ajoittaa. Jotku oli jo 7-vuotiaalle ja nuoremmallekin tuputtamassa kuukautisia. Jotku äideistä voi olla aivan liian suoria, eikä osaa ajatella lapsen näkökulmasta asiaa.
En sinänsä vähättele sinun tarvetta selostaa tarkasti kaikki vuotohäiriöistä kipuihin. Mutta nuori oppii kyllä varmasti itsekin tunnistamaan kuukautiskipunsa. Eikä aina ole pakko puhua, voi lukea ja katsoa kuvia asiasta. Jotku hahmottaa paremmin niin.
Itselläni ei aluksi ollut edes mitään kipuja. Ihmettelin mielessäni mitä ne akat valittelee.
Lisäksi, jos söisin normaalia maitosuklaata ja normaalia tavallista jäätelöä istuisin sitten puoli yötä itku kurkussa vessassa ja kuumekin nousisi hetkeksi. Aikoinaan joitakin vuosia sitten kävi näin ja silloin lopullisesti tajusin, että nyt on aluksi pakko lopettaa tuo suklaan syöminen ja siirtyä laktoosittomaan jäätelöön ja siitä se sitten laajeni laktoosittomaan ruokavalioon ja gluteenin välttelyyn ja oireet ovat helpottaneet. En muista, että olisin koskaan ollut niin huonovointinen kun noilla viimeisillä kerroilla. Tästä kertoo sekin, että se, minkä oletan olleen koronan omikron, ainoa korona, jonka olen oletettavasti sairastanut, vai mikä olikaan tuon muunnoksen nimi oli varmaan tuhat kertaa helpompi kuin tuo paha kokemus suolistovaivoista.
Sen jälkeen kun siirryin laktoosittomaan ruokavalioon ja välttelemään gluteenia on vuotoni määrä vähentynyt. Saattaa tosin olla, että vain kuvittelen ja kyse on vaan lähestyvistä vaihdevuosista ennen sitä loppuhuipentumaa ja runsaita vuotoja.
Minkäs teet kun pienelle lapselle on pakko opettaa, että vessatarpeet on yksityinen intiimijuttu. Koska muuten lapsi pissailee julkisilla paikoilla tai kaivaa sukupuolielimiään jos niitä ei toru mitenkään. Eikä edelleenkään kukaan ole kieltänyt SAIRASTA lasta kertomasta kivuistaan. Mutta terveenä omista eritteistään selostaminen ei kuuluu käytöstapoihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit Googlettaa, jos asia kiinnostaa enemmän.. :)
Nykyään siitä jopa löytyy tietoa. Mä olisin toivonut, että tietoa olis ollut saatavilla.
No ei ole kuin joitain hyvin selkeitä tapauksia kuvina netissä, joista voi itse päätellä et rinta ei oo kehittynyt kunnolla. Ne on niitä vaikeamman asteisia tapauksia. Ja tekstit/tiedot vaihtelee vähän sen mukaan mikä sivusto kertoo tubulaarisista rinnoista. Että eipä sitä kunnollista, selkeää, yhtenäistä tietoa löydä kunnolla mistään.
No voisko sitten olla, että sulla on ihan normaalit, jos et niistä kuvista itseäs tunnista. Ootko kokeillu etsiä englanninkielisillä hakusanoilla?
Mutta lyhyt vastaus: monet lääkärit ei edes tiedä koko kehityshäiriön olemassaolosta.
Sivustoissa/kuvissa
Kerroin jo häiriötä olevan eri tasoisia. Jotkut ovat niin lieviä, etteivät ne haittaa ollenkaan. Joiltain puuttuu vaan rinnan sisäsyrjä, toisilta ala-poimu ja joiltain kaikista neljästä suunnasta. Rintarauhaskudos voi olla niin tiivistä ja kireää, että se vetää rinnan suipoksi ja nännin tuttimaiseksi.
Mutta arvasin, että tarkoitukses oli vähätellä tai kyseenalaistaa asiaa. :)
Suosittelen jokaista yrittämään hyväksymään omat rintansa sellaisena, kuin ne ovat ja monenlaiset rinnat ovat kauniita. Mutta jos tämä ei yrityksistäkään huolimatta onnistu, ei ole pakko kärsiä.
Olipa ikävää luettavaa ap:n osalta. Itse syntynyt 70-luvun alussa. Äiti ei niinkään aloittanut keskustelua asioista, vastasi kysymyksiin kysyttäessä. Menkkojen alkaessa kertoi mistä siteet löytyy. Toki ne siteet on aina ollu näkösällä ja saatavilla vessassa. Rintaliivit lähdettiin ostamaan äitini toimesta. Yhdessä katseltiin malleja ja äiti neuvoi miten löytyy sopiva koko.
Luonteeltani olen avoin, en tuputa. Toki itselläni poikia. En ole keskustellut seksistä, ovat itse ottanut jotain esiin. Olen neuvonut murkkuiän saavuttaessa, että aamuisin tulee käydä alapesulla ja vaihtaa bokserit.
Poikien tyttökaverit ovat lähestyneet minua avoimesti omien asioiden suhteen.
Kerroin jo häiriötä olevan eri tasoisia. Jotkut ovat niin lieviä, etteivät ne haittaa ollenkaan. Joiltain puuttuu vaan rinnan sisäsyrjä, toisilta ala-poimu ja joiltain kaikista neljästä suunnasta. Rintarauhaskudos voi olla niin tiivistä ja kireää, että se vetää rinnan suipoksi ja nännin tuttimaiseksi.
Mutta arvasin, että tarkoitukses oli vähätellä tai kyseenalaistaa asiaa. :)
Suosittelen jokaista yrittämään hyväksymään omat rintansa sellaisena, kuin ne ovat ja monenlaiset rinnat ovat kauniita. Mutta jos tämä ei yrityksistäkään huolimatta onnistu, ei ole pakko kärsiä.
Olen eri kommentoija, et kun kysellään jostain asiasta omasta uteliaisuuttaan, eikä kyse ole mistään diagnoosin hakemista itselleen tms ja tietoa on niukasti eikä häiriötä niin hyvin tunneta jne, niin miksi alat luettelemaan jostain oman itsensä hyväksymisestä ja luulet et toinen automaattisesti muka kyseenalaistaa tietoja? Ja varsin häiriössä on olemassa eri vaikeusasteita, sen jokainen varsin ymmärtää, eikä tarvitse ruveta esittämään asiantuntijaa, jota et varsin ole kirjoitusten perusteella ja ylimielistä settiä muutenkin tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai nyt n 10-vuotias voi olla niin typerä että vaikka on opetettu uimapukuun, naisten puolelle pukuhuoneeseen, pissa/kakka-juttuja ei puhuta, etteikö erota toisistaan puhtautta ja tarvikkeita vaativaa "naisten vaivaa" josta pitäisi ainakin äidin kanssa keskustella ja saada neuvoja.
Noista yh,isistä, tyttären koulukaveri , varhaismurkku, eli leski-isänsä kanssa. Ei nyt erikoisen hyvin tunnettu eikä tytön varsinaisia kavereitakaan mutta isänsä oli ehdottanut että meidän tytön kanssa menisivät rintsikka-ja alusvaateostoksille. Niin he sitten menivät, ostivat kyseisiä tarvikkeita ja kai siteitäkin ja tyttäreni oli jakanut tietoaan. En tiedä mistä moinen luottamus oli tullut mutta tyttö kyllä oli näpäkkä ja osaava 12-13 v.
Olen itse yksinhuoltajaisän lapsi, ja onneksi meillä oli siteitä saatavilla, ihan samalla tavalla niitä ostetti
Mikset kysynyt esim kummitädiltä tai joltain toiselta naiselta?
Vierailija kirjoitti:
Kauhea millaisia kokemuksia teillä.. onneksi äiti osti siteitä ja osti myös rintaliivit minulle. Kuitenkin se tuntui jotenkin häpeälliseltä ja se miten hän asiasta puhui. "Rättejä, perse vuotaa yms." Ei siis minusta puhuessaan, mutta hei jos meille tapahtuu sama asia ja hän puhuu omistaan niin rumasti?..
Ja se tapa jolla sisarukseni puhuivat kehittyvistä rinnoistani oli kurja. "Linnunnokat" "noihan on melkein aikuisen tissit" Ei ollut myöskään hauskaa että koulunkäyntiavustaja puhui "muuttuvasta kehosta" ja katsoi minua päästä varpaisiin hitaaasti, kun tämä ei ollut ongelmani vaan se että minua kiusattiin! :)
Ylipäänsä se jatkuva arvioiduksi tulemisen tunne oli kamala. Pidin huppareita ja vältin tiukkoja paitoja jos mahdollista, koska ahdisti se että rintoja tuijotetaan. Ryhtini oli tästä syystä myös huono vuosia, koska pidin hartioita lysyssä että rinnat eivät korostu.
En edes nykyään siedä kirjoja joi
Tässä on hyvä esimerkki siitä, että olipa se äiti toiminut miten tahansa, se on aina traumatisoinut jälkikasvun. Äiti on avoimesti, joskin vähän ronskisti puhunut räteistä ja vuodoista, niin sekään ei ole ollut hyvä.
Ja jopa koulunkäynninohjaaajan maininta"muuttuvasta kehosta" on ollut kamalaa. Hävetä on osattu ihan omatoimisesti, vaikka äiti ja koulunkäynninohjaaja ei ole siihen mallia antaneetkaan.
Tällekin ihmselle olisi varmaan ollut vähiten traumatisoivaa se, että kukaan ei olisi kiinnittänyt sanallakaan huomioita hänen kehoonsa tai sen muutoksiin.
En tiedä olenko ainoa, joka ei ole saanut mitään traumoja siitä, ettei kotona puhuttu kuukautisista tms mitään. Kun vuoto alkoi, en säikähtänyt, muistan vaan miettineeni, että tästä se nyt alkoi. Olin jostain kuitenkin tietoa saanut, ehkä koulussa yläasteella mainittu ja kotiin oli tullut tuo isokokoinen kirjekuori jonka sisällä oli tietoa kuukautisista. Tämä siis 70-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhea millaisia kokemuksia teillä.. onneksi äiti osti siteitä ja osti myös rintaliivit minulle. Kuitenkin se tuntui jotenkin häpeälliseltä ja se miten hän asiasta puhui. "Rättejä, perse vuotaa yms." Ei siis minusta puhuessaan, mutta hei jos meille tapahtuu sama asia ja hän puhuu omistaan niin rumasti?..
Ja se tapa jolla sisarukseni puhuivat kehittyvistä rinnoistani oli kurja. "Linnunnokat" "noihan on melkein aikuisen tissit" Ei ollut myöskään hauskaa että koulunkäyntiavustaja puhui "muuttuvasta kehosta" ja katsoi minua päästä varpaisiin hitaaasti, kun tämä ei ollut ongelmani vaan se että minua kiusattiin! :)
Ylipäänsä se jatkuva arvioiduksi tulemisen tunne oli kamala. Pidin huppareita ja vältin tiukkoja paitoja jos mahdollista, koska ahdisti se että rintoja tuijotetaan. Ryhtini oli tästä syystä myös huono vuosia, koska pidin hartioita lysyssä että rinnat eivät korostu.
Tässä on hyvä esimerkki siitä, että olipa se äiti toiminut miten tahansa, se on aina traumatisoinut jälkikasvun. Äiti on avoimesti, joskin vähän ronskisti puhunut räteistä ja vuodoista, niin sekään ei ole ollut hyvä.
Ja jopa koulunkäynninohjaaajan maininta"muuttuvasta kehosta" on ollut kamalaa. Hävetä on osattu ihan omatoimisesti, vaikka äiti ja koulunkäynninohjaaja ei ole siihen mallia antaneetkaan.
Tällekin ihmselle olisi varmaan ollut vähiten traumatisoivaa se, että kukaan ei olisi kiinnittänyt sanallakaan huomioita hänen kehoonsa tai sen muutoksiin.
En tiedä olenko ainoa, joka ei ole saanut mitään traumoja siitä, ettei kotona puhuttu kuukautisista tms mitään. Kun vuoto alkoi, en säikähtänyt, muistan vaan miettineeni, että tästä se nyt alkoi. Olin jostain kuitenkin tietoa saanut, ehkä koulussa yläasteella mainittu ja kotiin oli tullut tuo isokokoinen kirjekuori jonka sisällä oli tietoa kuukautisista. Tämä siis 70-luvulla.
Miksei niitä siteitä voi vaan sanoa siteiksi vaan pitää puhua räteistä? Perse vuotaa taas on varsin virheellinen ilmaisu, koska kuukautiset ei sieltä tule ainakaan useimmilla. Asiallisten käsitteiden käyttäminen, siteet, tamponit, kuukautiset, ei liene liikaa vaadittu.
Koulussa yläasteella kuukautisista mainitseminen ei paljoa auta niitä, joilla kuukautiset alkaa ala-asteella, eli todella monilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai nyt n 10-vuotias voi olla niin typerä että vaikka on opetettu uimapukuun, naisten puolelle pukuhuoneeseen, pissa/kakka-juttuja ei puhuta, etteikö erota toisistaan puhtautta ja tarvikkeita vaativaa "naisten vaivaa" josta pitäisi ainakin äidin kanssa keskustella ja saada neuvoja.
Noista yh,isistä, tyttären koulukaveri , varhaismurkku, eli leski-isänsä kanssa. Ei nyt erikoisen hyvin tunnettu eikä tytön varsinaisia kavereitakaan mutta isänsä oli ehdottanut että meidän tytön kanssa menisivät rintsikka-ja alusvaateostoksille. Niin he sitten menivät, ostivat kyseisiä tarvikkeita ja kai siteitäkin ja tyttäreni oli jakanut tietoaan. En tiedä mistä moinen luottamus oli tullut mutta tyttö kyllä oli näpäkkä ja osaava 12-13 v.
Olen itse yksinhuoltajaisän lapsi, ja onneksi meillä oli site
Mikset kysynyt esim kummitädiltä tai joltain toiselta naiselta?
Miksi olisi pitänyt, jos kerran isäkin osasi auttaa? Jokainen täyspäinen aikuinen osaa etsiä tietoa siitä miten kauan kuukautiskierto yleensä kestää ja miten se merkitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse y
Miksi olisi pitänyt, jos kerran isäkin osasi auttaa? Jokainen täyspäinen aikuinen osaa etsiä tietoa siitä miten kauan kuukautiskierto yleensä kestää ja miten se merkitään.
Ei vaan ole sopivaa puhua kuukautisasioita miespuolisten kanssa, noloutta varmaan molemmin puolin. Naisen kanssa paljon luontevampaa.
Vierailija kirjoitti:
Aloin tätä lukiessani miettimään kiusallisimpia tilanteita, joihin olen elämässäni joutunut. Tälle listalle pääsee ehdottamasti eräs tilanne Prismassa joitakin vuosia sitten. Menin kassajonoon, joka oli mielestäni lyhyt. Edelläni ollut selkeästi homo osti kaksi isoa pakkausta luksuskondoomeja, sen verran itsekin tästä aiheesta tiedän, että nuo olivat juurikin sellaisia ja ison tuubin liukuvoidetta. En siis todellakaan kytännyt tuon ostoksia, mutta pisti vaan silmiin. En pistänyt itsekään huonommaksi kun omissa ostoksistani oli iso paketti vessapaperia ja imukykyisiä yösiteitä. Nyt koko kauppa tiesi, mitä tuo mies aikoi tehdä ja omista vaivoistani. Kassana ollut itseäni nuorempi nainen hoiti tilanteen täysin asiallisesti, eikä tuo mies kommentoinut mitenkään omia ostoksiani. Olin vaan jotenkin todella kiusaantunut tuon miehen ja omasta puolestani. En pystynyt pitämään naamaani peruslukemilla, enkä pystynyt peittämään hämmennystäni. Hyvin harvo
Yhteen aikaan meidän Prismassa oli miesten ja naisten inkotinenssisuojat vierekkäin ja vieressä sitten kondomit ja mitä siinä oli, en tullut katselleeksi. Nyt naisten ja miesten jutut on siirretty eri välikköön kemikalio-osastolla.
Yhen kerran katselin "tenojen" valikoimaa ja hintoja eri valmistajilta. Vieressä nuori mies otti kondomeja. En tiedä vaivautuiko hän, nopeasti näytti jotain nappaavan. En asialla päätäni vaivannut, nuori minäkin joskus olen ollut ja lapset suunniteltuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noista yh,isistä, tyttären koulukaveri , varhaismurkku, eli leski-isänsä kanssa. Ei nyt erikoisen hyvin tunnettu eikä tytön varsinaisia kavereitakaan mutta isänsä oli ehdottanut että meidän tytön kanssa menisivät rintsikka-ja alusvaateostoksille. Niin he sitten menivät, ostivat kyseisiä tarvikkeita ja kai siteitäkin ja tyttäreni oli jakanut tietoaan. En tiedä mistä moinen luottamus oli tullut mutta tyttö kyllä oli näpäkkä ja
Siis miten syvään teille on juurtunut tuo häpeä kun näyttää ettei moni nykyäänkään halua avoimesti tyttärensä kanssa puhua ja ohjata häntä niissä asioissa.
Jos perhe on isä ja tytär, tottakai isän on oltava myös äidin roolissa. Ei noiden juttujen pitäisi naimisissa oleville miehille olla mikään tabu.
Gynekologit ovat usein miehiä. Jopa sairaanhoitajissa on miehiä.
Voimakkaast te nuoret rouvat isoisoisoäitienne tapaan ette osaa erottaa biologiaa seksistä.
Sulla meni nyt huolella ohi pointit noissa kommenteissa.
Ei ole sanottu etteikö saa puhua, vaan on yritetty tuoda esille syitä miksi kuukautiset ei ole yleinen puuheenaihe.
Ja yksi syy on tosiaan se, että lapsena opetetaan tietyt vessatavat, ja ne tavat siirtyy kuukautisiin kun ne alkaa.