Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häpeä lapsuudenperheessä kuukautisista ja rintaliiveistä

ainasof
04.05.2023 |

Tuossa yhessä suositussa aloituksessa sivuttiin tällaisia kokemuksia. Minun lapsuuden molemmissa perheissä näistä oikeen nöyryytettiin. Synnyin -90. Vanhemmat ei ostaneet minulle rintaliivejä, en kehdannut viedä perheen pyykkiin itseostamia. Kuukautissuojaostoksilla irvisteltiin kun oli niin ällöttävää ja häpeällistä olevinaan. Mitä kokemuksia sinulla on, minkä vuosikymmen lapsi oot ja mistä arvelet tän häpeän tai hiljaisuuden johtuneen jos teillä ei puhuttu murrosiän muutoksista mitään. Nuohan on vain imtiimihygieniakysymyksiä johon nuori pitäs opastaa lempeesti. Eihän ne edes liity seksiin jos jollain vanhemmalla on joku seksipelko.

Kommentit (875)

Vierailija
621/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit Googlettaa, jos asia kiinnostaa enemmän.. :) 

Nykyään siitä jopa löytyy tietoa. Mä olisin toivonut, että tietoa olis ollut saatavilla.

No ei ole kuin joitain hyvin selkeitä tapauksia kuvina netissä, joista voi itse päätellä et rinta ei oo kehittynyt kunnolla. Ne on niitä vaikeamman asteisia tapauksia. Ja tekstit/tiedot vaihtelee vähän sen mukaan mikä sivusto kertoo tubulaarisista rinnoista. Että eipä sitä kunnollista, selkeää, yhtenäistä tietoa löydä kunnolla mistään. 

No voisko sitten olla, että sulla on ihan normaalit, jos et niistä kuvista itseäs tunnista. Ootko kokeillu etsiä englanninkielisillä hakusanoilla?

Mutta lyhyt vastaus: monet lääkärit ei edes tiedä koko kehityshäiriön olemassaolosta.

Vierailija
622/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mutta miksi se, että vaikka nyt miesopettaja kertoo kuukautisista olisi niin inhottavaa. Mihin se inho perustuu?"

Häpeään. Tyttö kokee, että häntä nöyryytetään, kun mies puhuu "naisten salassapidettäviä asioita". Tämä häpeä taas tulee siitä, että se on opetettu, joko sanoin tai sanattomasti.

Olin lähimenneisyydessä opiskelijan roolissa oppitunnilla, jossa ehkä 30+ ikäinen miesopettaja kertoi yläkoulunuorille lisääntymisopista. Oli todella asiallinen ja fiksu opettaja, ei häpeillyt eikä antanut asioille sen suurempaa häpeällistä tai korostettua merkitystä vaan puhui kuten mistä tahansa opetettavasta asiasta. Ihaillen katsoin tunnin kulkua, ja nuoret kuuntelivat ja osasivat myös vastata ihan asiallisesti, kun aiheesta ei tehty heille mitenkään kiusallista. Toista oli tosiaan, kuin millaista oli omassa nuoruudessa 90-luvun alussa.

Ihmettelen joidenkin keskustelijoiden käsitystä tässä ketjussa. Ei se, että kuukautisista ja siihen liittyvistä oireista tai kivuista kerrotaan vanhemmalle tai vaikka ystävälle, tarkoita sitä että alapääasioista ja eritteistä huudeltaisiin koko maailmalle kaiken aikaa. Tärkeää on se, että kun on tarvis, terveysasioista voi puhua neutraalisti eikä häpeillen tai vaieten. Ei pikkulapsia tarvitse kuukautisilla pelotella, mutta lapsentasoisesti on ihan hyvä kertoa, että kun kasvaa aikuiseksi, keho muuttuu ja esimerkiksi lapsen kysyessä miksi äidillä on housuissa vaippa, voi rehellisesti vastata. Jos minulla olisi tytär, näyttäisin jo hyvissä ajoin, että sitten kun kuukautiset alkavat, täältä vessan kaapista löytyy siteitä. Tai missä tahansa kehossa on kipua, se hoidetaan ja otetaan tarvittaessa lääkettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tunnista itseäni tästä ketjusta. Jo (muuten niin pönttö) äitini osasi 70-luvulla suhtautua kuukautisteni alkamiseen ja rintaliivien hankkimiseen asiallisesti, koska oli itse 50-luvulla kärsinyt niistä käsin virkatuista kuukautissiteistä ja äitinsä kyvyttömyydestä puhua tytärtensä kanssa naiseuden perusasioista. Hän sanoi että kun oli kysynyt mitä tämä verenvuoto on ja kauanko se kestää, äitinsä oli vastannut että loppuelämäsi.

Kun vuonna 1990 syntyneen oman tyttäreni kuukautiset alkoivat kymmenvuotiaana, niistä puhuttiin avoimesti. Ei hänen tarvinnut salailla.

Yhdessä lähdettin Stockmannille ostamaan ensimmäisiä rintaliivejä.

Mikä tässä on ongelma.

Ja teille jotka irvailette nuorten tyttöjen rintaliivien tarpeesta. Tiedoksenne että ne ostetaan suojaamaan rintoja. Kasvavat rinnat ovat hyvin arat ja kosketusherkät.

Vierailija
624/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa häpeäkulttuurista on sitä, että nainen yritetään vaientaa kyseenalaistamalla häntä vetoamalla kuukautisiin. Esimerkiksi silloin, kun häntä kohdellaan epäoikeudenmukaisesti eikä hän kiltisti hyväksy huonoa kohtelua.

"Onko sulla menkat, kun niin pienestä suutut?"

Itellä tää on isoin syy, miksi salaan kuukautiseni. Ei ne alapääjutut, vaan yläpääjutut. Pelkään, että muhun suhtauduttais eri tavalla, jos muut tietäisi mekoista. Että miehet esimerkiksi alkais tehdä oletuksia mun käytöksestä tai puheista, sen perusteella, että mulla on kuukautiset.

Vierailija
625/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äiti osti minulle siteitä ja rintaliivejä, myöhemmin sain niihin rahaa. Nuo asiat hoidettiin (ihme ja kumma) suht asiallisesti. Mutta äiti seksualisoi asioita todella oudosti.

Esim olin kerran huoneessani alakouluikäisen, luin koulukirjaa sängylläni. Sängyllä oli reppuni, kynä, kumi ja koulukirjoja. Tein siis kotitehtäviä ja luin läksyjä.

No, äiti näki kynän ja alkoi huutaa. Kysyi mitä kuvittelen tekeväni ja että tungenko kynää pimppiini? Ja olenko opettanut hieman nuoremmalle serkulleni samanlaisia harrastuksia?

Muistan kun tuijotin äitiä tajuamatta yhtään, mistä hän puhuu. En ollut koskaan kuullutkaan/edes ajatellut, että alapäähän voisi työntää yhtään mitään. Olin korkeintaan 10 v.

Ja samanlaisia kohtauksia oli usein. Muistan mm sen, miten olen juossut äidin perässä pyydellen koko perheen nähden anteeksi, kun äiti haukkui minut ällöttäväksi h*uraksi, joka miettii vain miehiä. Ja olin alakoulussa silloin.. 

Vierailija
626/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 70-luvulla ja ei todellakaan puhuttu asioista. Kun äitini tuli vanhaksi, ei puhuttu silloinkaan puolikasta sanaa vaihdevuosista. Kun hän dementoitui, ei minulla ollut mitään tietoa limakalvojen kuivumisesta ja siitä mahdollisesti tulevasta kivusta, eikä niitä vaivoja taideta vieläkään hoitolaitoksissa hoitaa. Kunnes itselläni oli keski-iässä vihlontaa kävelesssäkin ja tajusin googlata. Silloin ymmärsin, että lapsuuden kodissa näkemäni "supot" (äitini väitti niitä vauvasupoiksi) olivatkin olleet puikkoja vaihdevuosioireisiin. Huoh. Onneksi minulla sattui nuorena olemaan kaveri, jonka kanssa keskustelimme kaikesta. 

Vierailija
627/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään siitä jopa löytyy tietoa. Mä olisin toivonut, että tietoa olis ollut saatavilla.

No ei ole kuin joitain hyvin selkeitä tapauksia kuvina netissä, joista voi itse päätellä et rinta ei oo kehittynyt kunnolla. Ne on niitä vaikeamman asteisia tapauksia. Ja tekstit/tiedot vaihtelee vähän sen mukaan mikä sivusto kertoo tubulaarisista rinnoista. Että eipä sitä kunnollista, selkeää, yhtenäistä tietoa löydä kunnolla mistään. 

Von Heimburg classification:

https://www.researchgate.net/figure/on-Heimburg-classification_fig3_221…

Vierailija
628/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä tunnista itseäni tästä ketjusta. Jo (muuten niin pönttö) äitini osasi 70-luvulla suhtautua kuukautisteni alkamiseen ja rintaliivien hankkimiseen asiallisesti, koska oli itse 50-luvulla kärsinyt niistä käsin virkatuista kuukautissiteistä ja äitinsä kyvyttömyydestä puhua tytärtensä kanssa naiseuden perusasioista. Hän sanoi että kun oli kysynyt mitä tämä verenvuoto on ja kauanko se kestää, äitinsä oli vastannut että loppuelämäsi.

Kun vuonna 1990 syntyneen oman tyttäreni kuukautiset alkoivat kymmenvuotiaana, niistä puhuttiin avoimesti. Ei hänen tarvinnut salailla.

Yhdessä lähdettin Stockmannille ostamaan ensimmäisiä rintaliivejä.

Mikä tässä on ongelma.

Ja teille jotka irvailette nuorten tyttöjen rintaliivien tarpeesta. Tiedoksenne että ne ostetaan suojaamaan rintoja. Kasvavat rinnat ovat hyvin arat ja kosketusherkät.

Tiiättekö, sekin oli ihan äärimmäisen noloa, kun niille rintaliiveille ei koskaan tullut oikeaa tarvetta. Odotin vielä 20-vuotiaana, että mun rinnat alkais kehittyä.. Rintaliivit ostettiin muodon vuoksi.

Vierailija
629/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aikuinen nainen ei tietäisi vaihdevuosista ja oireista jos ei ole äidiltään kuullut. Hohhoijaa!

Ettekö te tosiaan lue yhtään mitään koskaan, terveysjuttuja lehdistä

En tiedä hoitokodeista mutta minulla kyllä on nyt kahdeksaakymppiä lähestyessä resepti voimassa. Kun vielä itse hallitsen asiani.  

Vierailija
630/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi kuukautiset kun olin 12. Äiti suuttui: liian aikaisin! Ja itse peset nyt nuo pikkuhousut joihin oli ehtinyt tulla tahra. 

Sain kyllä siteitä, niitä oli onneksi hankittu jo ennen kuin menkat alkoivat. Mutta ne olivat äidin työpaikalle hoivakotiin tukusta tilattuja, paksuja ja siivettömiä (vuosi 1991). Ohi tuli joka kerta, ja aina tuli kiukkua siitä. Olin saanut näytepakkauksen postissa Libresseltä, ja ihastuin uuteen, markkinoille tulleeseen siivelliseen versioon. Väärin oli sekin, "helpolla haluat päästä" ja "kermaperse" olin myös. 

Kerran unohdin käytetyn siteen vessan lattialle, avoimena, kun tuli kiire juosta vastaamaan lankapuhelimeen. Isäni oli sen löytänyt, pyytänyt äidin siivoamaan sen kun ei itse iljennyt koskea, ja äitini sihisi minulle vasten naamaa, miten ällöttävä olen kun jätän likaisen rätin vessaan, ja tukisti minua. 

Vierailija
631/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voisko sitten olla, että sulla on ihan normaalit, jos et niistä kuvista itseäs tunnista. Ootko kokeillu etsiä englanninkielisillä hakusanoilla?

Mutta lyhyt vastaus: monet lääkärit ei edes tiedä koko kehityshäiriön olemassaolosta.

Edelleen ihan omasta mielenkiinnosta kyselen aiheesta. En löytänyt siis mistään kunnollista tietoa. En yhtään ihmettele että monet eivät tiedä asiasta, ei edes lääkärit, kun tietoa ei oo laajalti ym ja vaikeimmat tapaukset tunnistetaan helposti ja julkisilla ne pahimmat korjataan. 

Vierailija
632/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis aikuinen nainen ei tietäisi vaihdevuosista ja oireista jos ei ole äidiltään kuullut. Hohhoijaa!

En tiedä hoitokodeista mutta minulla kyllä on nyt kahdeksaakymppiä lähestyessä resepti voimassa. Kun vielä itse hallitsen asiani.  

Ymmärrys sulla on alkanut mennä. Tämä ketju käsittelee lasten kokemuksia.

Vierailija
633/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivuasiaan kiinnitin huomion. Mielestäni moni on kertonut äitinsä tuoneen työpaikaltaan siteet, varmaan sit muutakin tavaraa.  Hoivakodeissa pihistellään siteistä, siksikö että hoitajille riittää?

Vierailija
634/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän kerroit kun äidilläsi on nyt  dementia et ehtinyt saada vaihdevuosista tietoa. Luetaas kumpikin uudestaan  kommenttisi.

Vierailija
635/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän kerroit kun äidilläsi on nyt  dementia et ehtinyt saada vaihdevuosista tietoa. Luetaas kumpikin uudestaan  kommenttisi.

M.O.T.

En ole kirjoittanut mitään tuollaista, en tiedä keneksi luulet. Luet mitä haluat.

Vierailija
636/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M.O.T.

En ole kirjoittanut mitään tuollaista, en tiedä keneksi luulet. Luet mitä haluat.

Kommentti 637.  Jos et kirjoittanut sitä, miksi älähdit?

Vierailija
637/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen ihan omast

Linkkasin sulle jo yhden linkin ja laitoin hakusanavinkin. Vai mitä vielä haluat? Mikä sun pointtis nyt on?

Vierailija
638/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M.O.T.

En ole kirjoittanut mitään tuollaista, en

Kommentti 637.  Jos et kirjoittanut sitä, miksi älähdit?

Teitittelit, joten voi olettaa, että kommenttisi oli tarkoitettu yleiseksi, sillä et myöskään maininnut vastaavasti 637:lle ennen kuin nyt.

Vierailija
639/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä joku puhui aikaisemmin vessa-asioista ja oman vessapaperin ostamisesta. Noh, itse jouduin välillä ostamaan itselleni vessapaperia kun se oli kotona jatkuvasti loppu. Kärsin myös usein kroonisista suolistovaivoista, joihin tajusin vasta aikuisena tietyn ruokavalion auttavan. Yritin salata näitä vaivoja, koska vanhempani suuttuivat kun jouduin usein istumaan vessassa ja maha oli usein kipeä. Tuolloin ei mistään laktoosi-intoleranssista, keliakioista tai ibs-sairaudesta puhuttu ja jo ihan tavallisia laktoosittomia tuotteita oli saatavilla huomattavasti nykyistä vähemmän ja tuotteet olivat pahoja ja kalliita gluteenittomista tuotteista puhumattakaan. Koskaan en ole virallista diagnoosia saanut, mutta jostain tällaisesta on kyse. Vaivoja on ollut niin kauan kuin muistan. 

Vierailija
640/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No äidin tehtävä on puhua ja opettaa nämä asiat. Jos ei osaa, onpa tyhmä ihminen.

No ei minunkaan  äitini  niistä huolehtinut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän