Häpeä lapsuudenperheessä kuukautisista ja rintaliiveistä
Tuossa yhessä suositussa aloituksessa sivuttiin tällaisia kokemuksia. Minun lapsuuden molemmissa perheissä näistä oikeen nöyryytettiin. Synnyin -90. Vanhemmat ei ostaneet minulle rintaliivejä, en kehdannut viedä perheen pyykkiin itseostamia. Kuukautissuojaostoksilla irvisteltiin kun oli niin ällöttävää ja häpeällistä olevinaan. Mitä kokemuksia sinulla on, minkä vuosikymmen lapsi oot ja mistä arvelet tän häpeän tai hiljaisuuden johtuneen jos teillä ei puhuttu murrosiän muutoksista mitään. Nuohan on vain imtiimihygieniakysymyksiä johon nuori pitäs opastaa lempeesti. Eihän ne edes liity seksiin jos jollain vanhemmalla on joku seksipelko.
Kommentit (875)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten joku aiemmin jo kirjoitti, ripuli ja ummetuskin liittyy hyvin vahvasti alapääeritteisiin. Samoin kuin vaikka virtsatietulehdus. Kuinka moni kuitenkaan opettaa lapsensa nolostelemaan näitä niin paljon, että lapset jää yksin näiden vaivojen kanssa, kun ovat oppineet olemaan puhumatta niistä? Mitäs jos lapsella on vaikka haavainen paksusuolentulehdustulehdus? Hoitamattomana vti voi edetä munuaisiin ja siitä on sitten leikki kaukana..
Miksi rinnastat kuukautiset sairauteen? Ei ne aina ole kipeitä ja vaadi hoitoa.
Normaalissa perheessä hoidetaan vatsakivut yms. jos niitä ilmaantuu, mutta terveenä ei puhuta ulosteen koostumuksesta. Myöskään menkoista ei yleensä puhuta jos niistä ei ole vaivaa.
Tuossa oli kyse särkylääkkeen pyytämisestä kuukautiskipuihin ja lääkäriajan varaamisesta kuukautisongelmiin liittyen.
Ei kuukautiskivut ole sen "normaalimpaa" kuin vaikka suoliston tai virtsaelinten ongelmat. Toki aiemmilla sukupolvilla on ollut vallalla käsitys että kuukautiskipuja, runsaita vuotoja jne tulee vaan kestää. Mutta kyllä vastuullinen vanhempi auttaa tarvittaessa varaamaan ajan sinne lääkäriin näidenkin kanssa.
Mitä puhumiseen tulee, niin kuukautisista puhuminen on tärkeää siksi, että lapsi oppii tuntemaan oman kehonsa ja oppii erottamaan vaikkapa kuukautiskivut, häiriöt kuukautiskierrossa ja erityisen runsaat vuodot, mitkä tulee tarvittaessa hoitaa. Siksi on tärkeää käydä lapsen kanssa läpi esimerkiksi se, miten usein kuukautiset tulevat tai miten pitkään ne kestävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miksi kukaan haluaisi ostaa vessapaperit salassa? Ettei kukaan saisi tietää että heidänkin perheessä ihmisillä on ruoansulatuselimistö?"
Ei oo käynyt mielessäkään, että vessapaperisäkki pitäisi laittaa muiden ostosten alle piiloon ja kaupassa käydä ostamassa niitä sillon, kun siellä on mahdollisimman vähän asiakkaita.
Ei kaikki halua avomesti ostaa vessapapereitaan, kondomejaan tai tenasuojiaan. Jotkuhan tilaa kaikki netistä tämän vuoksi.
Siis oletteko te häpeäjät oikeasti alle 50 v naisia? Ei ihme jos tyttärennekin 2000-luvun alussa ei uskalla pyytää siteitä.
En ole koskaan ajatellut että wc-paperi, siteet tai tenat tai edes kondomit olisi jotenkin häpeällisiä ja cittarin kassaa kiinnostaisi tai muita asiakkaita. ( onhan vahtaajia, onhan täälläkin keskusteluja toisten ostoksista).
Reilusti läväytän tenani lähikaupankin hihnalle, minun ongelmani ei ole toisten ajatukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää olla jotain pahasti vialla ajattelussa jos huomio kiinnittyy vaginaan kun nuori pyytää särkylääkettä kuukautiskipuihin.
Nuoren huomio kiinnittyy sinne vaginaan. Ja se on intiimialue joka on totuttu peittämään.
Sinulla on kyllä erikoinen päähänpinttymä. Oletko jonkin uskonlahkon jäsen? Entä jos vaikka joku sattuu keskustelussa mainitsemaan housut, kiinnittyykö huomiosi oitis vaginaan tai kiveksiin ja siittimeen?
Ei, housut on eri asia.
Tuohon saattaa liittyä myös se, että lääkkeenantaja voi ns. tarkkailla nuoren kehoa. Nuori voi kokea hyvin yksityisenä asiana oman kehon toimintansa.
Kerran koulussa minulla alkoi menkat ja pyysin opettajalta särkylääkettä. Ja koin mukavemmaksi syyksi sanoa päänsäryn kun ope kysyi miksi haluan lääkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli päin vastoin. Olin niiiiin nolostunut. Rintaliiviostoksille marssittiin 90-luvun alkupuolella Sokokselle ja äiti kovalla äänellä meni myyjältä kysymään, minkähän kokoiset liivit pitää minulle ostaa ja mitä malleja nuoret nykyisin käyttää. Se oli todella vaikeaa. Myyjä mittasi senttimetrinauhalla rintojen alta ja sitten otti mitan päältä ja sen perusteella etsi koon. Miksei voinut vain kokeilla, onko vaikka B75 sopiva ja jos on löysä, niin kokeilla A70. Niin normaalit ihmiset tekee eikä pyydä myyjää auttamaan koon valinnassa! Muistan, että me ostettiin samaa mallia puuterinväriset, valkoiset ja mintunvihreät. Sitten kun ne alkoi jäädä pieneksi, vakuutin vaan äidille, että hyvät on, en tarvitse uusia. Ehkä ylioppilasjuhliin vasta hankin seuraavat rintaliivit, ja silloin jo kävin yksin ostamassa.
Menkat oli ihan yhtä nolo juttu. Äidiltäni oli kohtu leikattu pois ja sen tak
Onko syyläkin häpeällinen? En kestä tätä häpeän määrää mikä teitä 30-50- vuotiaita vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miksi kukaan haluaisi ostaa vessapaperit salassa? Ettei kukaan saisi tietää että heidänkin perheessä ihmisillä on ruoansulatuselimistö?"
Ei oo käynyt mielessäkään, että vessapaperisäkki pitäisi laittaa muiden ostosten alle piiloon ja kaupassa käydä ostamassa niitä sillon, kun siellä on mahdollisimman vähän asiakkaita.
Ei kaikki halua avomesti ostaa vessapapereitaan, kondomejaan tai tenasuojiaan. Jotkuhan tilaa kaikki netistä tämän vuoksi.
Apua. Joku saa vielä tietää, että pyyhin perseeni ja mulla on seksielämää! Ja niin ne menkatkin kerran kuussa.
Yritättekö myös ottaa vessapaperin mahdollisimman hiljaa rullasta, ettei kukaan viereisessä kopissa kuule, että käytätte vessapaperia?
Milloin on tubulaariset rinnat? (varmaa jostain vaikeammasta/selkeämmästä tapauksesta on selvempää tehdä diagnoosi) Mistä esim lääkärit tai varsinkin tavan tallaajat osaa arvioida sen oikein? Onhan olemassa niin paljon erilaisia rintoja kuin on naisiakin eli on eri muotoisia/kokoisia rintoja sekä myös onko miten pystyt, kiinteet, roikkuvat ym..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua. Joku saa vielä tietää, että pyyhin perseeni ja mulla on seksielämää! Ja niin ne menkatkin kerran kuussa.
Mitäs halveksit siinä? Tämä on oikeasti todella yleistä. Seksilelutkin tilataan netistä vaikka kauppa olisi aivan vieressä.
Meillä ihmisillä on erilaisia herkkyyksiä. Voitko kunnioittaa sitä, että kaikki ei halua kuulla sinun ummetuksista ja kuukautisvuodoista?
Vierailija kirjoitti:
Milloin on tubulaariset rinnat? (varmaa jostain vaikeammasta/selkeämmästä tapauksesta on selvempää tehdä diagnoosi) Mistä esim lääkärit tai varsinkin tavan tallaajat osaa arvioida sen oikein? Onhan olemassa niin paljon erilaisia rintoja kuin on naisiakin eli on eri muotoisia/kokoisia rintoja sekä myös onko miten pystyt, kiinteet, roikkuvat ym..
Niitä on eri asteisia. Jos asia ei vaivaa, ei siitä kannata murehtia. Ainoastaan imetyshaasteisiin kannattaa varautua. Mutta tällaisetkaan rinnat ei todellakaan johdu rintaliivien käyttämisestä tai käyttämättömyydestä, vaan kyseessä on perinnöllinen häiriö.
-88 syntynyt täällä ja olen syvästi järkyttynyt siitä, miten täällä kirjoittaneita on kohdeltu.
Oma äitini suhtautui kuukautisasioihin melko neutraalisti, neuvoi miten mitäkin käytetään ja piti huolen että kaikkea oli aina saatavilla. Tosin muistan että päivänä jolloin menkat alkoi äiti kertoi asiasta myös isälleni joka sitten lohkaisi jotain idioottimaista ja olin niin häpeissäni.
Kun rintani jatkoivat kasvamistaan, eikä kotimaisista kaupoista enää löytynyt oikeaa kokoa, äiti alkoi tilata mulle liivejä ulkomailta. Nettikaupat oli silloin ihan uusi juttu, ja ulkomailta tilaamista pidettiin tosi riskaabelina kun luottokortin numerokin piti antaa. Onneksi äiti kuitenkin otti asian hoitaakseen ja huolehti että sain oikean kokoisia liivejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs halveksit siinä? Tämä on oikeasti todella yleistä. Seksilelutkin tilataan netistä vaikka kauppa olisi aivan vieressä.
Meillä ihmisillä o
Mistä päättelit, että puhuisin nimenomaan kuukautisvuodosta? Meinaat, että olen tyyppi, joka maalaa sillä tauluja?
Mutta en tosiaan ole tiennyt, että ihmiset loukkaantuu, jos olen vaikka kertonut heille, että kuukautiset laukaisee mulla usein migreenikohtauksen. Niin kutsuttu kuukautismigreeni, joka liittyy kierron estrogeenitasojen vaihteluun. Oon pitäny sitä ihan neutraalina keskustelunaiheena, jos migreenistä on keskusteltu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä on eri asteisia. Jos asia ei vaivaa, ei siitä kannata murehtia. Ainoastaan imetyshaasteisiin kannattaa varautua. Mutta tällaisetkaan rinnat ei todellakaan johdu rintaliivien käyttämisestä tai käyttämättömyydestä, vaan kyseessä on perinnöllinen häiriö.
Aivan. Osaako lääkärit arvioida rintojen mahdollisia kehityshäiriöitä, onko niillä jokin koulutus siihen? Ei ole tullut kuultua että jonkun lääkäri olisi pamauttanut suoraan jossain lääkärikäynnillä et hei sulla on tubulaariset rinnat..? Moni ei ole kuullut tai tiedäkään tubulaarisista rinnoista. Itse kyselen siis ihan vaan mielenkiinnosta aiheesta täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta jotkut tekee ongelman, kun vessapaperin ostamisesta. Voi luoja.
Vielä nuo kortsut jotenkin ymmärrän, mutta , että vessapaperia tai tenoja ei voi ostaa, niin jo on kumma. Kettään ei kiinnosta, jos jollain on vessapaperi ostoskärryssä.
Mitä sinä jotka et voi ostaa vessapaperia, ajattelet, kun näät jonkun ostavan sitä paperia? Häpeät ja vajoat maan alle???
Vierailija kirjoitti:
Mun puolesta voit jatkossakin tilata vessapaperis netistä, mutta mä en silti aio hävetä sen ostamista kaupasta. 😅
En puhunut itsestäni vaan kerroin, että tiedän joidenkin tilaavan netistä mieluummin tenat ja kortsut.
En naureskele tai halveksi heitä niin kuin sinä teet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Osaako lääkärit arvioida rintojen mahdollisia kehityshäiriöitä, onko niillä jokin koulutus siihen? Ei ole tullut kuultua että jonkun lääkäri olisi pamauttanut suoraan jossain lääk
Voit Googlettaa, jos asia kiinnostaa enemmän.. :)
Nykyään siitä jopa löytyy tietoa. Mä olisin toivonut, että tietoa olis ollut saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun puolesta voit jatkossakin tilata vessapaperis netistä, mutta mä en silti aio hävetä sen ostamista kaupasta. 😅
En puhunut itsestäni vaan kerroin, että tiedän joidenkin tilaavan netistä mieluummin tenat ja kortsut.
En naureskele tai halveksi heitä niin kuin sinä teet.
Noh, ite haluan murtaa sitä häpeää puhumalla asioista rohkeasti. Myös minut on opetettu häpeämään, joten on ollut tietoinen valinta pyristellä siitä eroon. En suostu häpeämään luonnollista asiaa enää.
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta jotkut tekee ongelman, kun vessapaperin ostamisesta. Voi luoja.
Sanopa se!
Vielä vuosikymmenten kuluttua voivotellaan kun nolotti viedä side roskiin ja kun ei kehdannut katsoa tv:stä kuukautismainosta. Ja vääränkokoiset rinsikatkin oli, voi voi.
Kirjoittajat aloittivat .ollaamalla äitejään estyneiksi.
Tämän illan keskustelu paljasti ketkä ne oikeasti on estyneitä, nykyisten lasten äidit. He eivät kehtaa ostaa siteitä, vessapaperia, kyttäävät varmaan että apteekki on tyhjä kun menevät e-pilsut ostamaan, rintsikoita myymälöistä, syylävoidetta jne.
Lapsensa eivät saa puhua alapääasioita, ripulit, ummetukset, vti on asioita joista äidit ei tahdo kuulla, saati lapsen kuukautisista. Hyi hyi, niistä ei sivistynyt puhu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ihmisillä o
Mitä tekemista ummetuksella on vessapaperin ostamisen kanssa? Ei mitään. Ei kaupassa tarvitse kaikottaa suureen ääneen, että ostan nyt vessapapria, kun aina joskus paskattaa.
Voi luvata sinulle, että vaikka ostat sen vessapaoerin ihan reilusti ja kaikkien nähden sieltä kaupasta sinulle ei tule käymään mitenkään pahasti. Kukaan ei välitä pätkääkään siitä, että ostit vessapaperia. Ketään ei kiinosta.
Voit Googlettaa, jos asia kiinnostaa enemmän.. :)
Nykyään siitä jopa löytyy tietoa. Mä olisin toivonut, että tietoa olis ollut saatavilla.
No ei ole kuin joitain hyvin selkeitä tapauksia kuvina netissä, joista voi itse päätellä et rinta ei oo kehittynyt kunnolla. Ne on niitä vaikeamman asteisia tapauksia. Ja tekstit/tiedot vaihtelee vähän sen mukaan mikä sivusto kertoo tubulaarisista rinnoista. Että eipä sitä kunnollista, selkeää, yhtenäistä tietoa löydä kunnolla mistään.