Lasten etäinen mummo
Mummon kaikki lapsenlapset asuu samalla paikkakunnalla. Olisi mukavaa jos mummoa kiinnostaisi edes joskus nähdä lastenlapsiansa, mutta ei. Mummon suunnalta ei tule aloitetta, me sitten yritetään kutsua kahville, ei aina tule. Toisessa lapsenlapsiperheessä ravaa koko ajan. Nyt kutsuin lapsen kevätjuhliin niin ei luvannut tulla, mutta toisen lapsenlapsen juhlaan on menossa.
Kommentit (215)
Vierailija kirjoitti:
Lapsenlapsi 7v tarvitsisi osaksi kesää hoitopaikan tai ainakin jonkun aikuisen, joka katsoisi perään. Tänne mummolaan on 10 km matka ja asia esitettiin minulle niin, että Ronja haluaa tulla mummolaan kesäkuuksi, oikein näkee siitä unta, miten kivaa on, mutta Ronja haluaa kaverinsa Avan mukaan, koska voi tulla tylsää.
Että tosikiva, saisin tänne kaksi 7v tyttöä, jotka olisivat klo 7 - 16 mummolassa leikkimässä, minä tekisin aamupalan, lounaan ja kunnon välipalan, koska tytöillä olisi kahtena iltana jo klo 17 iltaharrastus, eivät ennättäisi kotiin syömään kunnolla. Kuulemma tästä ei olisi mitään vaivaa, tytöthän leikkisi yhdessä ja minä vain varmistaisin, että eivät mene lammelle tai teloisi itseään, saisin rauhassa tehdä pihatöitä ja nauttia lapsenlapsen seurasta.
Menin sitten sanomaan, että ei kiitos.
No olisihan siitä tosi paljon vaivaa. Sehän on työ, josta kuuluisi periaatteessa jo kuukausipalkan suuruinen korvaus. Jos pyytäjä ymmärtäisi sen, niin olisi helpompi suostua. Harvalla vanhemmalla ihmisellä on tuohon edes voimia. Voisin tehdä ilmaiseksi, jos olisi rakkautta ja voimia, mutta työmäärän vähättely ei innosta suostumaan.
Tuossa edellisessä meni niin, että vanhemmat haluaa kuukaudeksi lapsen mummolle kaverin kera.
Meillä lapset joutuneet meneen monena vuonna päivystävään päiväkotiin, koska ei ole ollut lomaa.
No, sitten kun Miehen sisko sai lapsia niin anoppihan hoiti aina kesäisin tyttärensä lapset, koska eihän niitä kullan muruja voinut viedä päivystävään päiväkotiin. Ja miehen siskon vielä oikein leuhki, että mummo ihan itse sanoi, ettei näitä voi viedä päivystävään, vaan täytyy tuoda mummolle.
Mieheni äiti on mummina aivan paras. Aidosti läsnä lapsille ja auttaa aina, jos pystyy. Aina ei pysty, ja se on täysin ok. Harvoin lopulta onneksi apua olemme tarvinneetkaan.
Oma äitini ei ole auttanut missään, ikinä. Jakelee pyytämättä hoitovinkkejä ja harmittelee, kun ei häntäkään koskaan kukaan auttanut, mutta hyvin selvisi! :) Ei tule koskaan lasten juhliin, liikaa kivoja matkoja. Laittaa rahaa tilille ja kyselee, mitä lapset olivat mieltä. Eipä tuollaiset taapero -ja vauvaikäiset ole oikein mitään mieltä rahasta tilillä. Silloin harvoin kuin käy, olettaa olevansa lasten silmissä joku odotettukin vieras, vaikka lapset eivät todellisuudessa häntä edes tunnista.
Ainoat päivät jolloin tätä huippumummua kiinnostaa nähdä:
-äitienpäivä
-hänen syntymäpäivät
Odottaa silloin nimittäin lahjoja itselleen :D Ja suuttuu, jos kukaan ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsenlapsi 7v tarvitsisi osaksi kesää hoitopaikan tai ainakin jonkun aikuisen, joka katsoisi perään. Tänne mummolaan on 10 km matka ja asia esitettiin minulle niin, että Ronja haluaa tulla mummolaan kesäkuuksi, oikein näkee siitä unta, miten kivaa on, mutta Ronja haluaa kaverinsa Avan mukaan, koska voi tulla tylsää.
Että tosikiva, saisin tänne kaksi 7v tyttöä, jotka olisivat klo 7 - 16 mummolassa leikkimässä, minä tekisin aamupalan, lounaan ja kunnon välipalan, koska tytöillä olisi kahtena iltana jo klo 17 iltaharrastus, eivät ennättäisi kotiin syömään kunnolla. Kuulemma tästä ei olisi mitään vaivaa, tytöthän leikkisi yhdessä ja minä vain varmistaisin, että eivät mene lammelle tai teloisi itseään, saisin rauhassa tehdä pihatöitä ja nauttia lapsenlapsen seurasta.
No olisihan siitä tosi paljon vaivaa. Sehän on työ, josta kuuluisi periaatteessa jo kuukausipalkan suuruinen korvaus. Jos pyytäjä ymmärtäisi sen, niin olisi helpompi suostua. Harvalla vanhemmalla ihmisellä on tuohon edes voimia. Voisin tehdä ilmaiseksi, jos olisi rakkautta ja voimia, mutta työmäärän vähättely ei innosta suostumaan.
Lisään, minun on kai helppo vain sanoa, kun tositilanteessa minulta ei riittäisi voimat. - sama
Vierailija kirjoitti:
Mieheni äiti on mummina aivan paras. Aidosti läsnä lapsille ja auttaa aina, jos pystyy. Aina ei pysty, ja se on täysin ok. Harvoin lopulta onneksi apua olemme tarvinneetkaan.
Oma äitini ei ole auttanut missään, ikinä. Jakelee pyytämättä hoitovinkkejä ja harmittelee, kun ei häntäkään koskaan kukaan auttanut, mutta hyvin selvisi! :) Ei tule koskaan lasten juhliin, liikaa kivoja matkoja. Laittaa rahaa tilille ja kyselee, mitä lapset olivat mieltä. Eipä tuollaiset taapero -ja vauvaikäiset ole oikein mitään mieltä rahasta tilillä. Silloin harvoin kuin käy, olettaa olevansa lasten silmissä joku odotettukin vieras, vaikka lapset eivät todellisuudessa häntä edes tunnista.
-äitienpäivä
-hänen syntymäpäivätOdottaa silloin nimittäin lahjoja itselleen :D Ja suuttuu, jos kukaan ei tule.
Kiva, kun äitisi laittaa edes rahaa. Hän ei ole ymmärtänyt, että se ei lohduta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman lapsenlapsen olisin voinut ottaa, mutta en kyllä kaveria noin pitkäksi ajaksi. Eri asia jos jostain muutamasta päivästä puhuttaisiin.
Tuon toisen tytön vanhempien pitäisi ainakin maksaa ruokakulut ja peräänkatsomisen palkkaa jos mummo jaksaisi tuon urakan ottaakin.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Saman kokeneen neuvo, anna periksi, siitä ei tule hyvää mummoa.
Älä tee samaa virhettä kun tein eli vuosia yritin muuttaa tilannetta. Turhaan. Sitten vasta luovutin. Ei ole kuulunut mummosta neljään vuoteen mitään. En yksin ala kannattelemaan suhdetta kun toista ei kiinnosta. Oma äiti kyseessä.
Onko taustalla jotain ristiriitaisia juttuja joita ei ole selvitetty? Esim puolison ja äitisi/isäsi välillä? Ei välit yhden osapuolen vuoksi yleensä katkea. Riitaan tarvitaan 2 osapuolta.
Tulisi miettiä lapsen tilanne ja laittaa omat ristiriidat syrjään aikuisten välillä. Lapsella tulisi olla kuitenkin niin halutessa oikeus isovanhempiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman lapsenlapsen olisin voinut ottaa, mutta en kyllä kaveria noin pitkäksi ajaksi. Eri asia jos jostain muutamasta päivästä puhuttaisiin.
Kun koko kesäloma menisi lapsenlapsen hoitamiseen, niin ei se ihan reilulta tunnu.
Vierailija kirjoitti:
-äitienpäivä
-hänen syntymäpäivätOdottaa silloin nimittäin lahjoja itselleen :D Ja suuttuu, jos kukaan ei tule.
Oletko kertonut tuon äidillesi ja mitä toivoisit. Vai kestääkö hän kritiikkiä?
Oma äitini ei ole koskaan hoitanut lapsiani. Äitini ei kysy edes kuulumisia, ei lasteni eikä minun. Siskoni lapsia vahtii tuon tuosta ja käy kahvittelemassa. Lapsillani on hyvä suhde anoppiini ja anoppini on hyvä mummo lapsille. En tiedä, miksi omat vanhempani eivät ole kiinnostuneita minusta tai lapsistani. En ole jaksanut yli viiteen vuoteen edes kysyä haluaisiko nähdä lapsia. Ilmoittaa varmaan sitten, jos haluaa joskus.
Joku kysyi missä miniän oma äiti on. Mun äiti on kuollut. Anoppi kertoi, miten hän järjestää säännöllisesti äiti-tytär laatuaikaa ja käyvät matkoilla, teatterissa ja ravintoloissa. Nämä tapahtumat ovat vain hänelle ja tyttärille, eli minua kutsu ei koske, enhän ole hänen tyttärensä. Ihan ok, mutta en ymmärrä vieläkään miksi hänen piti hieroa sitä naamaani niin kauan että aloin itkeä. Asia oli kipeä, kun äitini oli vastikään haudattu. Ja anoppi vaan hymyili kyynelilleni.
Meillä sama. Suosii myös tytärtensä perhettä.
Oma on häviönsä, turha odottaa huolenpitoa sitten kun on siinä kunnossa, että ikä painaa.
Vierailija kirjoitti:
Joku kysyi missä miniän oma äiti on. Mun äiti on kuollut. Anoppi kertoi, miten hän järjestää säännöllisesti äiti-tytär laatuaikaa ja käyvät matkoilla, teatterissa ja ravintoloissa. Nämä tapahtumat ovat vain hänelle ja tyttärille, eli minua kutsu ei koske, enhän ole hänen tyttärensä. Ihan ok, mutta en ymmärrä vieläkään miksi hänen piti hieroa sitä naamaani niin kauan että aloin itkeä. Asia oli kipeä, kun äitini oli vastikään haudattu. Ja anoppi vaan hymyili kyynelilleni.
Siis oikeastiko olet kateellinen miehesi siskoille siitä, että heillä on äiti? Miten paljon sinulla oli aikanaan äiti-tytär -aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Oma on häviönsä, turha odottaa huolenpitoa sitten kun on siinä kunnossa, että ikä painaa.
Moni ihminen hämmentyy havaitessaan, että suurin osa meistä ei koskaan tarvitse huolenpitoa kahta viimeistä viikkoa pitempään.
Vierailija kirjoitti:
Olipa kurjaa käytöstä anopiltasi. Halaus sinulle.
Mun anopilla on 2 poikaa ja 1 tytär. Ollaan oltu jo pitkän aikaa minun miehen kanssa yhdessä, mutta silti anoppi, toinen miniä ja anopin tytär käyvät joka vuosi teatterissa/konsertissa ilman minua. Laittelee sukuryhmään kivoja kippistelykuvia ym. Joskus mietin, että miksiköhän mua ei pyydetä. :(
Vierailija kirjoitti:
-äitienpäivä
Täällä aivan sama, tämä on aivan käsittämätöntä! Miten joku voikin olla noin ääliö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ihminen hämmentyy havaitessaan, että suurin osa meistä ei koskaan tarvitse huolenpitoa kahta viimeistä viikkoa pitempään.
No kokemukseni mukaan tämä ei mene näin, mutta hyvä vain jos menee. Ne, joilla on kumppani huolehtimassa, ovat tietysti ulkopuolisille usein helpompia, mutta yksineläjillä ei usein mene aivan näin.
Meillä sama. Meillä, eli pojan perheessä kolme lasta, anopin ainoat lapsenlapset. Kertaakaan ei ole lapsia hoitanut, ei käy oma- aloitteisesti meillä tai kysy lasten kuulumisia ym. Nähdään pari kertaa vuodessa, vaikka asutaan samalla paikkakunnalla. Miehen siskolla ei ole perhettä, mutta anoppi hoitaa hänen koiraansa viikoittain.
Kuinkahan kateellisia miniäni ovat kun sinkkutyttären kanssa käymme teatterissa ja pikku matkoilla. Tiedämme toistemme asiat . Välimatkaa 200 km.
Eivät kyllä oikein siedä kälyään.