Lasten etäinen mummo
Mummon kaikki lapsenlapset asuu samalla paikkakunnalla. Olisi mukavaa jos mummoa kiinnostaisi edes joskus nähdä lastenlapsiansa, mutta ei. Mummon suunnalta ei tule aloitetta, me sitten yritetään kutsua kahville, ei aina tule. Toisessa lapsenlapsiperheessä ravaa koko ajan. Nyt kutsuin lapsen kevätjuhliin niin ei luvannut tulla, mutta toisen lapsenlapsen juhlaan on menossa.
Kommentit (215)
Vierailija kirjoitti:
Löytyisikö jostain varamummo?
Ilmanen mummeli piikomaan, auttamaan, antamaan rahaa ja tavaroita? Sehän on aloittajan työnkuva mummoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma anoppi suosii tyttärensä perhettä.
Toisten kanssa vaan ne kemiat yksikertaisesti vaan toimii ja toisia joutuu sietämään olosuhteiden pakosta.
Totta. Minulla on kaksi miniään toisen kanssa etäiset välit ja nykyisin myös poikaana. Käydään vain kutsusta, minulle on tehty poikani perheessä pelisäännöt. Krääsää ei osteta, vaan lahjat annetaan rahana. Heillä kaksi lasta, eikä ollut asiaa mennä katsomaan lastenlapsia, kuin vasta ristiäisissä. Kaikki mitä lasten kanssa teen tai annan kodissani ruokaa, kysyn aina luvan lasten vanhemmilta.
Sitten tuli pari vuotta sitten yllätys miniä ja yllätyslapsi, poikani yhden illan suhteesta.
Suhde on muodostunut, kuin miniä olisi oma tytär. Ollaan paljon tekemisissä, autetaan toisiamme, ei tarvitse lupia tai ohjeita lasten hoitoon, vaan päätösvalta on minulla, lahjat saa ostaa mitä haluan ja ovat niistä kiitollisia ja jopa käyttävät lapsella niitä. Ja meidän kaikkien kemiat kohtaavat, joka tietysti vaikuttaa myös lapseen.
Pitääkö oikeasti aina odottaa kutsua eli ei voi poiketa vaan?
Muistelen omaa äitiäni ja anoppiani (jonka kanssa asuttiin samalla paikkakunnalla) niin me vaan mentiin tai minä ja lapset siis, mies oli yrittäjä ja aina töissä. Kurvasin vaunujen/lasten kanssa pihaan vaan ja aina oli lämmin vastaanotto molemmissa paikoissa. Samoin toisinpäin, anoppi pyöräili meille usein.
Anopin kanssa oli enemmän tekemisissä kun asuttiin lähekkäin. Aina kun leivoin, vein pullaa sinnekin. Se oli sellaista tuosta vaan, ei tarvinnut kutsua ja valmistautua mitenkään kylään. Kerran jätin soppakattilan oven taakse kun ei ollut ketään kotona, olin ostanut töistä tykissä tehtyä hernekeittoa molempiin huusholleihin. Joskus istuttiin vaan pihassa ja vähän aikaa juteltiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä toinen mummo ei käynyt kuin lasten kastejuhlissa. Sen jälkeen ei näkynyt syntymäpäivillä eikä rippijuhlissa, vaikka kuinka kutsuttiin. Kumpikaan lapsi ei halunnut kutsua tuntematonta ihmistä lakkiaisiinsa.
Me perheenä kyllä kävimme hänen luonaan pitkän matkan päässä, kunnes vastavuoroisuuden puute riitti.
Avainsana: pitkä matka.
Olisiko teillä mummon kiva yöpyä vai epäkohteliasta mökötystä kun ei vaan käy pari tuntia hyvien lahjusten kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmanen mummeli piikomaan, auttamaan, antamaan rahaa ja tavaroita? Sehän on aloittajan työnkuva mummoille.
Ylitulkitset. Ap ei kertonut tällaisesta mitään. Onneksi kivojakin mummoja on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Oma äitini oli hyvä mummo, toista mummoa ei kiinnostanut kuin tyttären lapset.
(Miniän lapset ovat eri juttu.)Terveisin miniä
Täällä toinen saman kokenut miniä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylitulkitset. Ap ei kertonut tällaisesta mitään. Onneksi kivojakin mummoja on olemassa.
Se olikin kommentti 3 joka määritteli mummon tehtävät.
Minulla oli mukava mummo. Kahvilla käytiin, ei tarvinnut mummon passata meitä. Joskus hän antoi karkkia, kun olin lapsi. Mummo eli 85-vuotiaaksi. Taivaassa tavataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ollut ap minun käsittääkseni. Jos auttaa yhtä perhettä, miksei auttaisi toistakin tai ei auta sitten ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ollut ap minun käsittääkseni. Jos auttaa yhtä perhettä, miksei auttaisi toistakin tai ei auta sitten ketään.
Sitä autetaan kuka on avun tarpeessa. Jos jaksetaan. Yritin yhden lapsen perheessä olla avuksi vakavan sairauden aikaan.
Toisen perhettä en juuri näe, siellä häärii miniän äiti. En voi tupata, ei poikanikaan sitä hyväksyisi kun en ole miniän mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä toinen mummo ei käynyt kuin lasten kastejuhlissa. Sen jälkeen ei näkynyt syntymäpäivillä eikä rippijuhlissa, vaikka kuinka kutsuttiin. Kumpikaan lapsi ei halunnut kutsua tuntematonta ihmistä lakkiaisiinsa.
Me perheenä kyllä kävimme hänen luonaan pitkän matkan päässä, kunnes vastavuoroisuuden puute riitti.
Avainsana: pitkä matka.
Olisiko teillä mummon kiva yöpyä vai epäkohteliasta mökötystä kun ei vaan käy pari tuntia hyvien lahjusten kanssa?
Kyllä meillä oli mummolle hyvä yöpymispaikka, kun lasten kastejuhlissa kävi. Ja joka kerta, kun kutsuttiin syntymäpäiville ja muihin juhliin, tehtiin selväksi että voi olla meillä kylässä pidempäänkin. Mummo valitsi toisin. Ja lapsilla, jotka sitä mummoa olisivat juhliinsa kaivanneet, ei ole mitään kokemusta edes siitä parin tunnin käynnistä.
Nyt siis haukuit väärää puuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ei ole kauaa kun oma mieheni lähti työreissuun. Mieheni siskon mies oli myös samaan aikaan reissussa. Anoppi puhui kuinka hän sitten auttaa. Noh, eihän tänne mitään apuja tullut. Oman Tyttären perheeseen oli ajaellut joka ilta ihan vain katsomaan jos apua tarvitsee. Täällä ei tehnyt samanlaista kierrosta. Sanoi sitten vain reissun jälkeen , että et sitten pyydellyt apua. En niin. Näytin, että minä kyllä pärjään itsekin. Toisen täytyy anella apua ja toisen luokse mennään pyytämättä.
Mistä tiedät, että meni pyytämättä?
Kysyin hänen tyttäreltään, että mitä hän siellä ravaa koko ajan niin kertoi, että käy muuten vaan, että ei hän ole soitellut edes
Ai saakeli, sinä kysyit, että miksi mummu ravaa tyttärensä luona. Herrasiunaa mikä ääliö olet. Mitä sinulle kuuluu muitten vierailut. Tää tytär äidilleen toki kertoo, ja yhä vastenmielisempi sinä ja penskasi mummulle olette. Ei tulisi kyllä mieleenikään kysellä mieheni sisarelta, että mitä se mummi teillä ravaa. Hyväksyisitkö, että itseäsi kohdeltaisiin noin? Äitisi ei ole sinulle tapoja opettanut. Hyi,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ei ole kauaa kun oma mieheni lähti työreissuun. Mieheni siskon mies oli myös samaan aikaan reissussa. Anoppi puhui kuinka hän sitten auttaa. Noh, eihän tänne mitään apuja tullut. Oman Tyttären perheeseen oli ajaellut joka ilta ihan vain katsomaan jos apua tarvitsee. Täällä ei tehnyt samanlaista kierrosta. Sanoi sitten vain reissun jälkeen , että et sitten pyydellyt apua. En niin. Näytin, että minä kyllä pärjään itsekin. Toisen täytyy anella apua ja toisen luokse mennään pyytämättä.
Kysyin hänen tyttäreltään, että mitä hän siellä ravaa koko ajan niin kertoi, että käy muuten vaan, että ei hän ole soitellut edes
Ai saakeli, sinä kysyit, että miksi mummu ravaa tyttärensä luona. Herrasiunaa mikä ääliö olet. Mitä sinulle kuuluu muitten vierailut. Tää tytär äidilleen toki kertoo, ja yhä vastenmielisempi sinä ja penskasi mummulle olette. Ei tulisi kyllä mieleenikään kysellä mieheni sisarelta, että mitä se mummi teillä ravaa. Hyväksyisitkö, että itseäsi kohdeltaisiin noin? Äitisi ei ole sinulle tapoja opettanut. Hyi,
Samaa aattelin. Jos apn aonoppi olisi kysynyt joltakin, että mitä se miniä teillä ravaa, niin ap olisi nostanut metakan. Kaikenlaisia itsekkäitä ääliöitä leipä elättääkin. Häpeä ap!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä autetaan kuka on avun tarpeessa. Jos jaksetaan. Yritin yhden lapsen perheessä olla avuksi vakavan sairauden aikaan.
Toisen perhettä en juuri näe, siellä häärii miniän äiti. En voi tupata, ei poikanikaan sitä hyväksyisi kun en ole miniän mieleen.
Kannattaa pitää mielessä, että vaikka kuinka haluaisi auttaa, niin toinen ei välttämättä tarvitse tai halua apua. Sitten kun väkisin tunkeutuu avuksi, niin ei pidä suuttua, vaikka ei kiitellä "avusta".
T. Väkisin autettu
Me mummot päätämme ihan itse mitä teemme, jos vastavuoroisuutta ei ole ja aina on vain käskyjä, niin käymättä jää. Tyttäreni ja toinen miniäni auttavat minua usein raskaissa hommissa ja minä vastavuoroisesti sitten haen ha jåjukjetan lapsia, otan yökylään jne. Toinen miniä oli tyttärelleni tuumannut, ettei hänellä ole aikaa mummua autan (edes 1 krt/vuosi), mutta on sitä mieltä, että minun pitäisi ottaa lapsia monta kertaa vuodessa esim. yökylään. Ja kyllä pojat auttaa molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mkäs rölli se tämä on :D Tuskin sinulla ainakaan mitään lapsia saati lapsenlapsia on
Vierailija kirjoitti:
Olen sinun puolellasi, ap. Katkerat, ilkeät mummot ajattelevat vain omaa etuaan.
Kyllä ne on ne miniät, joista kaikki johtuu. Mummotkin lukevat tätä palstaa ja ovat oppineet, että miniöiden kotiin ei paree mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mkäs rölli se tämä on :D Tuskin sinulla ainakaan mitään lapsia saati lapsenlapsia on
Oletpa sinä hölmö.