Mikä on todellinen syy siihen, että vähäpalkkaisiin töihin ei hakeudu enää suomalaisia?
Onko perimmäinen syy liika voitontavoittelu yrityksissä ja säästäminen julkisissa paikoissa?
Vai liika elintason odote siltä työntekijältä vai mikä on syy?
Lähes kaikki alemman palkkatason paikat täytetään joko vaihtuvilla suomalaisilla halvoilla "työllistetyillä" tai sitten ulkoa tulleilta, jotka tekee halvalla joko saadakseen jäädä tai sitten niiden firma on ulkomailla ja palkasta otetaan takaisin (jolloin firma myy työtä halvalla) Tällaisista sanoi Antti Rinne muutama vuosi sitten.
Vai mikä on syy?
Kommentit (689)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ennen oli varaa maksaa näistä töistä sellainen palkka, että niihin saatiin tekijä ja se pysyi hommassa.
Yksinkertaisesti siksi, että tuotteiden hinnat olivat korkeampia suhteessa palkkatasoon. Nyt markkinoilla on halpatuotantomaissa halvalla tehtyjä tuotteita. Sen sijaan, että tuotteiden myynnistä saatava raha kiertäisi paikallisten työntekijöiden taskuihin, raha kiertää ulkomaisten tehtaiden työntekijöille ja yritysten omistajille.
Lisäksi ennen verotus oli kovempaa, joten valtio ja kunnat pystyivät työllistämään nekin ihmiset, joille ei muuta työtä löytynyt. Jopa siivoojat olivat kunnan tai valtion palkkalistoilla ja saivat palkkaa täydeltä työviikolta, vaikka työtä riitti ehkä vain 30 tunniksi viikossa. Nyt sama siivoustyö ulkoistetaan. Kunta tai valtio maksaa yritykselle 30 tunnin työstä. Firma teettää siivoojilla 25 tunnin edestä töitä ja firman omistajat ottavat 5 tunnin työtä vastaavan rahat. Kunta tai valtio maksaa sitten siivoojalle asumistukea, toimeentulotukea tms 15 tunnin edestä. Keveämmän verotuksen vuoksi yritysten omistajille ja hyvätuloisille jää enemmän rahaa, joka sitten törsätään kohteisiin, joista raha valuu ulkomaille (tuontituotteet, lomamatkat).
Tämäkin on tietysti yksinkertaistus, mutta terveydenhuollot ongelmat ja valtion ja kuntien jatkuva rahapula johtuvat pitkälti siitä, että verotusta on kevennetty. Varallisuusveroa ei ole, yritysveroja on alennettu ja palkoistakin maksetaan aiempaa vähemmän veroja. Sen seurauksena yhteiskunnan heikoimmat jäsenet syrjäytyvät ja monen muun elintaso laskee. Monet kokevat, että heitä syrjitään ja heiltä on viety parempi elämä. Se sitten purkautuu jyrkentyvinä mielipide-eroina, syntipukkien hakemisena ja yhteiskunnan yhtenäisyyden rapautumisena.
Kun olin työkkärissä töissä, vuosia sitten, myös työllistettyjen nimet olivat siellä kotisivuilla ja kaikilla tukityöllistetyilläkin oli oma sähköpostiosoite. Nykyään ei ole kenenkään nimeä mainittu. Nykyisessä työssäni mulla taas ei ole ollenkaan henkilökohtaista postia, vaikka olen vakitöissä ja ollut samassa jo yli kymmenen vuotta. On vain firma(at)firma.fi, jota lukee kaikki, tosin meitä on ihan pieni porukka.
Mä oli tukityöllistettynä atk-asiantuntijana valtiolla takavuosina. Neuvoin vakkareille miten ohjelmia käytetään ja asensin niitä sekä selvittelin tulostusongelmia yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lapsia hoitamassa, kouluissa koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina, kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa ruohikoita ja haravoimassa lehtiä jne.
Vastikkeeton työttömyyskorvaus pitäisi lopettaa ja työttömät velvoittaa antamaan panos saamansa tuen vastineeksi.
Työtön saa sairaalassa tunnukset Lifecareen ja merkitsee sun diagnoosit.
Niin ja mitä sitten?
Niin, sitä että sun työtön naapuri saattaa tietää sun sairaudet. Se näkee toimistossa sun nimen ja että olet osastolla. Työtön näkee sen terveystiedot kenen asioita hoitaa. Työtön voi tilata sun laboratoriokokeet. Sä et potilashuoneessa edes näe kuka toimistossa on.
Niin ja edelleen mitä sitten? Minulle aivan yhdentekevää onko se kollega joka ne näkee vai työtön. Ei heilauta tippaakaan elämääni. Sinä taas olet kuukausia jankuttanut samaa pakkomielteisesti.
Tyypillinen narsisti. Minäminäminä. Mua ei kiinnosta muut kuin Minä.
No niin on. Jatkuva hölötys Lifecaresta ja työttömiä siellä sun täällä. Minä siellä ja minä täällä jne.
Tai sanoisin narsistin sijaan edelleenkin epävakaaksi.
Kun seuraavan kerran menen palkkatuella juliselle niin lähetän kaikkien vakituisten nimet kaupungin valtuustoon jotka on kahvitauolla yli lakisääteisen 10 minuuttia.
Muuten hyvä mutta et sinä kykene selvittämään edes ketkä vakituisia ja ketkä muita. Reppana ilmiantaisi kuitenkin sen viisikymppisen opiskelijan tai jonkun keikkailijan tai eläkeläismamman.
Kyllä pystyn. Monessa julkisen yksikössä on kyllä nimet nettisivuilla.
Ei ainakaan meidän yksikössä eikä yhdessäkään aikaisemmassakaan jossa olen työskennellyt.
Kaupungilla on sisäinen puhelinluettelo netissä.
Sairaalan vuodeosastolla ei näin ole. Eikä sähköpostiosoite paljasta onko henkilö vakituisessa työsuhteessa.
Työttömiä on kaikissa muissakin yksiköissä ja kyllä merkitään jokaisen huoneen vastuuhoitajat ja vaikka et olisi vakituinen niin voin mä sun nimen silti lähettää eteenpäin.
Ei todellakaan ole mitään huoneen vastuuhoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lapsia hoitamassa, kouluissa koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina, kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa ruohikoita ja haravoimassa lehtiä jne.
Vastikkeeton työttömyyskorvaus pitäisi lopettaa ja työttömät velvoittaa antamaan panos saamansa tuen vastineeksi.
Työtön saa sairaalassa tunnukset Lifecareen ja merkitsee sun diagnoosit.
Niin ja mitä sitten?
Niin, sitä että sun työtön naapuri saattaa tietää sun sairaudet. Se näkee toimistossa sun nimen ja että olet osastolla. Työtön näkee sen terveystiedot kenen asioita hoitaa. Työtön voi tilata sun laboratoriokokeet. Sä et potilashuoneessa edes näe kuka toimistossa on.
Niin ja edelleen mitä sitten? Minulle aivan yhdentekevää onko se kollega joka ne näkee vai työtön. Ei heilauta tippaakaan elämääni. Sinä taas olet kuukausia jankuttanut samaa pakkomielteisesti.
Tyypillinen narsisti. Minäminäminä. Mua ei kiinnosta muut kuin Minä.
No niin on. Jatkuva hölötys Lifecaresta ja työttömiä siellä sun täällä. Minä siellä ja minä täällä jne.
Tai sanoisin narsistin sijaan edelleenkin epävakaaksi.
Kun seuraavan kerran menen palkkatuella juliselle niin lähetän kaikkien vakituisten nimet kaupungin valtuustoon jotka on kahvitauolla yli lakisääteisen 10 minuuttia.
Muuten hyvä mutta et sinä kykene selvittämään edes ketkä vakituisia ja ketkä muita. Reppana ilmiantaisi kuitenkin sen viisikymppisen opiskelijan tai jonkun keikkailijan tai eläkeläismamman.
Kyllä pystyn. Monessa julkisen yksikössä on kyllä nimet nettisivuilla.
Ei ainakaan meidän yksikössä eikä yhdessäkään aikaisemmassakaan jossa olen työskennellyt.
Kaupungilla on sisäinen puhelinluettelo netissä.
Sairaalan vuodeosastolla ei näin ole. Eikä sähköpostiosoite paljasta onko henkilö vakituisessa työsuhteessa.
Työttömiä on kaikissa muissakin yksiköissä ja kyllä merkitään jokaisen huoneen vastuuhoitajat ja vaikka et olisi vakituinen niin voin mä sun nimen silti lähettää eteenpäin.
Työttömän pitää aamulla tulostaa myös huonekartta ja merkitä kunkin huoneen vastuuhoitaja.
Hoitajat tulostaa aivan itse ja ei ole vastuuhoitajia. Työtöntä pikku apuria ei ole vaan sihteeri hoitaa vuosien kokemuksella itse työnsä. Hänen lomiensa ajaksi kun tulee vieras niin paletti hajoaa pahasti heti. Eikä ole työtön hänkään.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin työkkärissä töissä, vuosia sitten, myös työllistettyjen nimet olivat siellä kotisivuilla ja kaikilla tukityöllistetyilläkin oli oma sähköpostiosoite. Nykyään ei ole kenenkään nimeä mainittu. Nykyisessä työssäni mulla taas ei ole ollenkaan henkilökohtaista postia, vaikka olen vakitöissä ja ollut samassa jo yli kymmenen vuotta. On vain firma(at)firma.fi, jota lukee kaikki, tosin meitä on ihan pieni porukka.
Kyllä monessa yksikössä on nimiä mainittu. Kaikki ei ole katsos sairaalassa. Työttömiä on 90 000 aktivoitu ja heitä riittää jokaiseen kaupungin yksikköön esim. koulut, tarhat, uimahalli, nuorisotalot, kansalaisopistot, museot, taidemuseot, sosiaalitoimisto, sivistyskeskus, rakennusvalvonta, kirjastot, hautausmaiden toimistot, vesilaitos, sähkölaitos, tekninen puoli jne.
Heh heh
trade Hönö Tiainen taas haaveilee ja harhojaan todeksi unelmoi ;DDDDDDDDDDDDDDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni työstä pitäisi olla taloudellista hyötyä. Eli palkasta pitäisi jäädä kaikkien kustannusten jälkeen edes vähän säästöön. Se ei ole paljon vaadittu. Eli palkkaus on suomessa ongelma jos verrataan sen tasoa elinkustannuksiin. Nythän yritykset ovat siirtäneet osan palkkakustannuksista valtion maksettaviksi asumistuen muodossa jota on mahdollista hakea 2000€ palkkatasoon asti. Jos tämä tuki lopetetaan niin työn kannustavuus laskee. Eli kaiken kaikkiaan palkkataso on liian matala tässä maassa. Toki pimeä työ on vaihtoehto jokaiselle.
Eikö sinun esimerkkisi mukaan ennemminkin pitäisi yritysten voitontavoittelua jotenkin hillitä. (En tiedä, miten, sillä se on yritysten päämäärä.) Ennen sitä kai hillitsi se, että ei saanut työvoimaa alle säällisen palkan.
Mutta kun se on PAHAA SOSIALISMIA.
Se on kyllä totta, että siinä missä ennen joku sossun tuki oli vain lyhytaikainen ensiapu, on siitä tullut nykyään automaatio ja moni käsittää sen automaattisena oikeutenaan. Asiaa helpottaa vielä se, että pääasiassa kaikki hoidetaan netissä eikä paikan päälle tarvitse enää vaivautua. Kun itse aikanaan jouduin hakemaan toimeentulotukea kahdelle kuukaudelle 90-luvulla, jouduin sosiaalivirastoon henkilökohtaiseen tenttiin, kaikki tositteet mukana ja äärimmäisen nolon tuntuista se oli. Olin onnellinen kun tiesin että pääsen töihin ja kahden kuukauden jälkeen ei tarvitse sen laitoksen kanssa olla tekemisissä. Oli sellainen kokemus.
Nykyajan nuorilla ja 3-kymppisillä ei kyllä tunnu olevan ihan käsitystä esim siitä, ettei ihminen voi ajatella mitään tukea, asumistukeakaan automaattisena ja jatkuvana. Se on väliaikainen ja aina on pyrittävä siitä irti. Vain niin saa olla itsensä valtias. Näin minut on kasvatettu ja niin on moni kaverikin. Mutta nykyään ajatus on ihan vääristynyt ja sen takia varmaan matalapalkka-aloillekaan ei ole menijöitä. Osa näistä nuorista ei kyllä osaisi niitäkään hommia, mutta jotakin olisi tehtävä. Kotona makuuttaminen ja aivojen liuottaminen nettimaailmaan ei ole normaalia eikä se ole yhteiskunnan tehtävä vahvistaa tai mahdollistaa moista kehitystä.
Kertokaa, mitä tapahtuisi, jos palautettaisiin tarveharkinta myös Euroopan sisällä liikkuvalle työvoimalle (ja peruttaisiin rahan vapaa liikkuvuus, mitä se on, en edes tiedä)
Ja laitettaisiin (Ainakin kaukoidän) tuontituotteille sellainen vero, että kotimainen tuotanto ainakin joillain aloilla kannattaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kehtaa vieläkin syyllistää suomalaisia, omaa kansaa, siitä kun on järkeä päässä eikä suostu orjatöihin? Koko asetelma on sairas. Miksi Suomessa edes saa harrastaa alipalkattua työtä, eikös se ole ihan laissa kielletty? Ja keitä ovat nämä trollit jotka joka päivä haukkuvat suomalaisia jotka eivät suostu alipalkattuun duuniin. Siis mitä viddua oikeasti, kuka haluaa omaa kansaansa kohdeltavan noin?
Minä nostan heti käden pystyyn. Olen hyvätuloinen ja kuulun siihen pienen pieneen porukkaan, joka maksaa suurimman osan suomen veropotista.
Minua suoraan sanottuna vitu ttaa katsella ja kuunnella sitä, että työkykyiset eivät viitsi mennä tekemään hommia, koska on raskasta, ei ole oman alan työtä, ei viitsi, on hankalaa, ei makseta omasta mielestä tarpeeksi jne jne jne. Koska tuet mahdollistaa kotona makaamisen.
Sairaimpia esimerkkejä on ne erilaiset hörhöt, esim ne mielenosoittajat jotka sulki mannerheimintien helsingissä. Ekokapinalliset mitä lie oli. Siellä joku näistä valopäistä sössötti huumeiden vaurioittamilla aivotuksilla miten "hänen ei tarvitse käydä töissä kun meillä suomessa on tämmönen hyvä systeemi, että ei niinku tartte tehä töitä jossei haluu". Näitä vastaavia aivovamma sia löytyy esim tiktokista, en viitti nimetä, mutta meillä on siis kokonainen sukupolvi tai pari porukkaa, jotka oikeasti luulee että valtiolla on joku pohjaton kassa, josta voidaan maksaa heidän eläminen ja varmistaa heille ihan vastaava elintaso kun työssäkäyville. Ja että se on tosiaan vaan arvovalinta, että haluaako tehdä töitä vai hengailla. Nämä vampulat pitäisi pudottaa rankalla kädellä tähän tosielämään poistamalla suurin osa tuesta. Sama ma mujen kohdalla. 500€ kuussa käteen maks, elätät sillä koko perheesi tai suksit täältä vit tuun.
Minua ei harmita lainkaan, jos te loiseläjät loukkaanutte ja suututte ja muutatte pois täältä. Kun ei teistä ole tälle yhteiskunnalle hyötyä, niin voitte vapaasti häippästä, kukaan ei jää kaipaamaan.
Nykyiset palkat ei ole liian pieniä, vaan tuet on aivan liian suuria. Ihminen on minun puolestani vapaa tekemään siinä vaiheessa sen arvovalinnan tekeekö töitä vai ei, kun maksimituki on se joku 500€ kuussa. Jos haluaa sillä sinnitellä ja maksaa siitä asumisen ruoan ja muun elämisen, niin fine. Suurin osa kuitenkin haluaisi nostaa sitä elintasoa siutä tekemällä sitten vaikka sillä.pienemmällä palkalla töitä.
Veli, tämä on asiaa. Meitä samanmielisiä on paljon. On opettajia, sossuja, pappejakin joukossa. Ei kerta kaikkiaan viitsi enää katsella tätä loputonta toisten lompakolla elelyä. Kehdataan vielä lisää vaatia, kaikenmaailman perustuloja. Äänestettiin kokoomusta.
Kannattaa varmasti muuttaa tämä yhteiskunta hyvinvointivaltiosta pahoinvointivaltioksi jos kerran tekin olette noin pahoin voivia. Olen samoilla linjoilla kanssanne siinä mielessä että työttömien kannattaisi muuttaa pois tästä maasta sikäli kuin se olisi mahdollista. Voisitte rakentaa omanlaisenne valtiojärjestyksen jossa ikävä kyllä tulette saamaan uuden köyhälistön. Kapitalisimi ei katsokaan toimi jos kaikilla on töitä. (luulisi teidän ymmärtävän jos vähänkään olette kouluja käyneet kuten toitte ilmi). Älykkyydestä en teitä voi syyttää tai kiittää mutta kerroitte onneksi selvästi sen millaisia olette ihmisinä. Kannattaa muistaa ettei se teidän jälkikasvunne aina onnistu yhtä hyvin elämässä kuin ehkä te olette onnistuneet. Mutta senhän te olette jo hyväksyneet. Silloin heistä tulee niitä joita potkitaan päähän mutta sehän ei teitä haittaa kunhan oman osuutenne olette tehneet. Samoin minä ajattelen kun kohtaan teidän kaltaisianne ihmisiä oikeassa elämässä. En sääli enkä armahda vaan tulen ajattelemaan aina vain itseäni teidän kohdallanne.
-eri
No olipas katkera vuodatus. Kuulunet siihen joukkoon, jonka mielestä töissäkäyvien tulee kustantaa se, että sinä vetelehdit kotona tutkimassa muinaisfrankkilaista kirjallisuutta ja vietät päiviä kulmabaarissa ryystämässä punkkua pseudofilosofikavereidesi kanssa keskustellen siitä miten kapitalismi ei toimi. Ymmärrän siltä kannalta kyllä tietysti näkökulmasi, onhan se looginen näkemys, jos ei halua joutua tekemään töitä.
Menestyneet koulutetut vanhemmat, yleensä, auttaa ja tukee lapsiaan opiskelemaan ja pääsemään elämän alkuun kiinni. Ja toimivat mahdollisesti tukiverkkona jos aina ei kaikki suju. Mutta en minä omista lapsistakaan mitään yhteiskunnan loisia halua. Olen sanonutkin vanhemmalle, että kotona ei makoilla että saa ruoan ja asunnon ilmaiseksi niin kauan kun tekee jotain elämänsä kannalta järkevää, opiskelee tai tekee edes jotain duunia.
Asumistuki ja toimeentulotuki ovat yritystukia, samoin kuin se, että kaupat jne. saavat työttömiä hyllyttämään tavaroita työmarkkinatuella valtion piikkiin.
Eläkkeitä maksetaan palkoista 25 miljardia.
Eläkemaksu palkasta on 7,15 ja 8,65% jos on 53-vuotta. Vuosipalkastasi 1,5% menee omaan eläkkeeseesi.
2400 bruttopalkasta eläkemaksu on 177 euroa kuukaudessa.
Kun teet töitä 30 vuotta 2400 bruttopalkalla niin saat eläkettä 960 netto.
Vierailija kirjoitti:
2400 bruttopalkasta eläkemaksu on 177 euroa kuukaudessa.
Kun teet töitä 30 vuotta 2400 bruttopalkalla niin saat eläkettä 960 netto.
Ja kansaneläke+takuueläke on 922 netto tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeitä maksetaan palkoista 25 miljardia.
Eläkemaksu palkasta on 7,15 ja 8,65% jos on 53-vuotta. Vuosipalkastasi 1,5% menee omaan eläkkeeseesi.
Ja sitten on nämä lusmut jotka eivät käytännössä maksa ollenkaan eläkkeitään. Vinkuvat eläkemaksuista jotka eivät ikinä kata näiden tukiloisien saamisia.
"kerran kesässä töissä ollessa meni 7,15% eläkemaksuihin byäääääääääääää, mitään ei vastineeksi tuuuuuuuuuuuuu"
ja sit taas soffan nurkassa parkuu kun verojakin pitää maksaa ;DDDDDDDDDDDDDDD
heko heko ja hehhhehhheeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
veroja ;DDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
eläkemaksuja ;DDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
kohta 50v elätti inisee "saataviaan"
Vierailija kirjoitti:
No esim koulunkäyntiavustajan tai henkilökohtaisen avustajan palkalla ei eletä kovin leveästi. Monet palkat on sellaisia että ne riittää kotona asuvalle 18 vuotiaalle muttei yksin asuvalle aikuiselle.
Sama se ongelma myös sinkku siivoojalla, itseasiassa siivoojilla asiat vielä huonommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono palkka ja huonot työolot. Vaikka muuta uesin väitetään niin suomalaiset ovat paljon krantumpia siinä milloin katsovat työssä käymisen kannattavan tukien sijaan kuin ulkomaalaiset. Kuten nyt on huomattu, moni suomalainen makailee tuilla samaan aikaan kun ulkomaalaiset tekevät töitä jopa tukia pienemmällä palkalla.
Minun tukeni on ~600€/kk eli työmarkkinatuki. Mitään muuta ei tipu. Menisin vaikka mihin matalapalkkatöihin jos vaan fyysisesti pystyisin. Mistään työstä ei saa näin vähän rahaa.
Minä en ymmärrä. Jos et pysty fyysisesti tekemään mitään työtä, niin miksi olet kortistossa, etkä työkyvyttömyyseläkkeellä?
Onko tuo oma diagnoosisi, ettet pysty fyysisesti menemäön mihinkään työhön, vai lääkärin?
Ja onko meillä sellainen aukko, että ihmiset, joilta puttuu vaikka kaikki raajat jollon he eivät voi mennä töihin, niin eivät pääse työkyvyttömyyseläkkeelle?
Työkyvyttömyyseläkkeen pitäisi minusta olla hieman korkeampi kuin työttömyyskorvaus plus muut tuet. Jos koko työttömän tuet yhteensä olisi 500-600€ kuussa, niin työkyvyttömyyseläke voisi olla esim jotain 700 - 1000€ kuussa. Karkeasti. Tähän voisi tietty sitten soveltaa jotain kertoimia siitä kauanko on työelämää takana ja miten se niveltyy joskus varsinaiseen eläkkeeseen.
" siellä kaupunki peittyy syvään savumattoon
siellä systeemi palaa, mutta palakoon"
Mennään, mennään täysillä syvään päähän. Tuhotaan koko p*ska. Hyvä. Uusi voi syntyä kun vanha on raivattu pois.
Työttömän pitää aamulla tulostaa myös huonekartta ja merkitä kunkin huoneen vastuuhoitaja.