Mikä on todellinen syy siihen, että vähäpalkkaisiin töihin ei hakeudu enää suomalaisia?
Onko perimmäinen syy liika voitontavoittelu yrityksissä ja säästäminen julkisissa paikoissa?
Vai liika elintason odote siltä työntekijältä vai mikä on syy?
Lähes kaikki alemman palkkatason paikat täytetään joko vaihtuvilla suomalaisilla halvoilla "työllistetyillä" tai sitten ulkoa tulleilta, jotka tekee halvalla joko saadakseen jäädä tai sitten niiden firma on ulkomailla ja palkasta otetaan takaisin (jolloin firma myy työtä halvalla) Tällaisista sanoi Antti Rinne muutama vuosi sitten.
Vai mikä on syy?
Kommentit (689)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lapsia hoitamassa, kouluissa koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina, kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa ruohikoita ja haravoimassa lehtiä jne.
Vastikkeeton työttömyyskorvaus pitäisi lopettaa ja työttömät velvoittaa antamaan panos saamansa tuen vastineeksi.
Työtön saa sairaalassa tunnukset Lifecareen ja merkitsee sun diagnoosit.
Niin ja mitä sitten?
Niin, sitä että sun työtön naapuri saattaa tietää sun sairaudet. Se näkee toimistossa sun nimen ja että olet osastolla. Työtön näkee sen terveystiedot kenen asioita hoitaa. Työtön voi tilata sun laboratoriokokeet. Sä et potilashuoneessa edes näe kuka toimistossa on.
Niin ja edelleen mitä sitten? Minulle aivan yhdentekevää onko se kollega joka ne näkee vai työtön. Ei heilauta tippaakaan elämääni. Sinä taas olet kuukausia jankuttanut samaa pakkomielteisesti.
Tyypillinen narsisti. Minäminäminä. Mua ei kiinnosta muut kuin Minä.
No niin on. Jatkuva hölötys Lifecaresta ja työttömiä siellä sun täällä. Minä siellä ja minä täällä jne.
Tai sanoisin narsistin sijaan edelleenkin epävakaaksi.
Kun seuraavan kerran menen palkkatuella juliselle niin lähetän kaikkien vakituisten nimet kaupungin valtuustoon jotka on kahvitauolla yli lakisääteisen 10 minuuttia.
Muuten hyvä mutta et sinä kykene selvittämään edes ketkä vakituisia ja ketkä muita. Reppana ilmiantaisi kuitenkin sen viisikymppisen opiskelijan tai jonkun keikkailijan tai eläkeläismamman.
Kyllä pystyn. Monessa julkisen yksikössä on kyllä nimet nettisivuilla.
Ei ainakaan meidän yksikössä eikä yhdessäkään aikaisemmassakaan jossa olen työskennellyt.
Kaupungilla on sisäinen puhelinluettelo netissä.
Sairaalan vuodeosastolla ei näin ole. Eikä sähköpostiosoite paljasta onko henkilö vakituisessa työsuhteessa.
Työttömiä on kaikissa muissakin yksiköissä ja kyllä merkitään jokaisen huoneen vastuuhoitajat ja vaikka et olisi vakituinen niin voin mä sun nimen silti lähettää eteenpäin.
Työttömän pitää aamulla tulostaa myös huonekartta ja merkitä kunkin huoneen vastuuhoitaja.
Hoitajat tulostaa aivan itse ja ei ole vastuuhoitajia. Työtöntä pikku apuria ei ole vaan sihteeri hoitaa vuosien kokemuksella itse työnsä. Hänen lomiensa ajaksi kun tulee vieras niin paletti hajoaa pahasti heti. Eikä ole työtön hänkään.
Kyllä työtön tulostaa huonekartan ja välillä osastosihteeri.
Vierailija kirjoitti:
Siis mietin, että ennen vaikka bussinkuljettaja oli siinä hommassa tyytyväinen ja teki sitä usein kymmeniä vuosia.
Samoin marjat poimi suomalaiset ja rakennustöissä oli suomalaisia. (Olen itse rak ins ja ollut työmailla aikoinaan)
Oliko tavikselle tää eu:n työvoiman vapaa liikkuvuus mitenkään hyvä asia.
Öö, bussikuskilla on parempi palkka kuin erikoissairaanhoitajalla....
Itse ajan hsl linjaa ja vaimo erikoissairaanhoidossa töissä, joten pystyn sanomaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeitä maksetaan palkoista 25 miljardia.
Eläkemaksu palkasta on 7,15 ja 8,65% jos on 53-vuotta. Vuosipalkastasi 1,5% menee omaan eläkkeeseesi.
Ja sitten on nämä lusmut jotka eivät käytännössä maksa ollenkaan eläkkeitään. Vinkuvat eläkemaksuista jotka eivät ikinä kata näiden tukiloisien saamisia.
"kerran kesässä töissä ollessa meni 7,15% eläkemaksuihin byäääääääääääää, mitään ei vastineeksi tuuuuuuuuuuuuu"
ja sit taas soffan nurkassa parkuu kun verojakin pitää maksaa ;DDDDDDDDDDDDDDD
heko heko ja hehhhehhheeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
veroja ;DDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
eläkemaksuja ;DDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
kohta 50v elätti inisee "saataviaan"
No, onneksi se asfalttimiesten eläke kohta laskee, koska työmarkkinatuesta ei kerry eläkettä eikä he saa enää ansiosidonnaista talvikuukausina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2400 bruttopalkasta eläkemaksu on 177 euroa kuukaudessa.
Kun teet töitä 30 vuotta 2400 bruttopalkalla niin saat eläkettä 960 netto.
Ja kansaneläke+takuueläke on 922 netto tällä hetkellä.
Kevan sivuilla on tuo 922 netto
Vierailija kirjoitti:
Ennen bussikuskin palkka riitti paljon enempään.
Miksi kommenteissq annetaan ymmärtää, että bussikuski olisi jotenkin pienituloinen? Bussikuskilla keskiansiot heittämällä yli 3000€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Mikä syynä? Kysytkö oikeesti, mikä syynä? No kuule, olisiko asialla mitään tekemistä ettei kukaan suostu tekemään talkoilla. Tekemään palkalla millä ei elä mitenkään.
Ai, mutta tuet kyllä kiinnostaa. Tuet pois niin alkaa duuni sinullakin kiinnostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä syynä? Kysytkö oikeesti, mikä syynä? No kuule, olisiko asialla mitään tekemistä ettei kukaan suostu tekemään talkoilla. Tekemään palkalla millä ei elä mitenkään.
Ai, mutta tuet kyllä kiinnostaa. Tuet pois niin alkaa duuni sinullakin kiinnostamaan.
Asumistuki pois niin kiinnostaa toinen lisäduuni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkemaksu palkasta on 7,15 ja 8,65% jos on 53-vuotta. Vuosipalkastasi 1,5% menee omaan eläkkeeseesi.
Ja sitten on nämä lusmut jotka eivät käytännössä maksa ollenkaan eläkkeitään. Vinkuvat eläkemaksuista jotka eivät ikinä kata näiden tukiloisien saamisia.
"kerran kesässä töissä ollessa meni 7,15% eläkemaksuihin byäääääääääääää, mitään ei vastineeksi tuuuuuuuuuuuuu"
No, onneksi se asfalttimiesten eläke kohta laskee, koska työmarkkinatuesta ei kerry eläkettä eikä he saa enää ansiosidonnaista talvikuukausina.
Kokoomuksen mallissa keräämisaika on 12 kuukautta ja ansiosidonnaista saa 6 kuukautta.
Soviteltua päivärahaa ei enää saa.
Voisin hyvin lähteä mutta ei huolita. Koska ikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen mallissa keräämisaika on 12 kuukautta ja ansiosidonnaista saa 6 kuukautta.
Soviteltua päivärahaa ei enää saa.
Olis Sanna pistänyt asiat kuntoon mutta sotki raha-asiat.
Esim kansalaispalkka tai vastaava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lapsia hoitamassa, kouluissa koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina, kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa ruohikoita ja haravoimassa lehtiä jne.
Vastikkeeton työttömyyskorvaus pitäisi lopettaa ja työttömät velvoittaa antamaan panos saamansa tuen vastineeksi.
Niin ja mitä sitten?
Niin, sitä että sun työtön naapuri saattaa tietää sun sairaudet. Se näkee toimistossa sun nimen ja että olet osastolla. Työtön näkee sen terveystiedot kenen asioita hoitaa. Työtön voi tilata sun laboratoriokokeet. Sä et potilashuoneessa edes näe kuka toimistossa on.
Niin ja edelleen mitä sitten? Minulle aivan yhdentekevää onko se kollega joka ne näkee vai työtön. Ei heilauta tippaakaan elämääni. Sinä taas olet kuukausia jankuttanut samaa pakkomielteisesti.
No niin on. Jatkuva hölötys Lifecaresta ja työttömiä siellä sun täällä. Minä siellä ja minä täällä jne.
Kun seuraavan kerran menen palkkatuella juliselle niin lähetän kaikkien vakituisten nimet kaupungin valtuustoon jotka on kahvitauolla yli lakisääteisen 10 minuuttia.
Muuten hyvä mutta et sinä kykene selvittämään edes ketkä vakituisia ja ketkä muita. Reppana ilmiantaisi kuitenkin sen viisikymppisen opiskelijan tai jonkun keikkailijan tai eläkeläismamman.
Ei ainakaan meidän yksikössä eikä yhdessäkään aikaisemmassakaan jossa olen työskennellyt.
Sairaalan vuodeosastolla ei näin ole. Eikä sähköpostiosoite paljasta onko henkilö vakituisessa työsuhteessa.
Työttömiä on kaikissa muissakin yksiköissä ja kyllä merkitään jokaisen huoneen vastuuhoitajat ja vaikka et olisi vakituinen niin voin mä sun nimen silti lähettää eteenpäin.
Ei todellakaan ole mitään huoneen vastuuhoitajia.
Kyllä on päivävuorossa. Eli kuka hoitajista tekee esim. Huoneen 1-2 potilaiden aamutoimet ja vie esim. röntgeniin.
Näin ei ole kaikkialla vaikka teillä onkin. Ei ole mitään vastuuhoitajia ja huoneita vaan jokainen hoitaja huolehtii kenestä tahansa potilaasta. Röntgeniin vie taksi sillä ei todellakaan samassa sairaalassa vaan suuremmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin pari tuttua asuu liian isossa asunnossa mutta eivät halua tai jaksa muuttaa pienempään. Itse muuttaisin heti edullisempaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja mitä sitten?
Ei todellakaan ole mitään huoneen vastuuhoitajia.
Kyllä on päivävuorossa. Eli kuka hoitajista tekee esim. Huoneen 1-2 potilaiden aamutoimet ja vie esim. röntgeniin.
Näin ei ole kaikkialla vaikka teillä onkin. Ei ole mitään vastuuhoitajia ja huoneita vaan jokainen hoitaja huolehtii kenestä tahansa potilaasta. Röntgeniin vie taksi sillä ei todellakaan samassa sairaalassa vaan suuremmassa.
Ai eli teette aamutoimet vaikka 2 kertaa samalle potilaalle, ei ihme että on kiire.
Suuressa sairaalassa ei ole röntegeniä 😂😂😂
No, juu kyllä työtön tulostaa potilaan paperit jos viedään muualle, mutta röntgen kyllä löytyy.
Kun se työssä käyntikin maksaa rahaa. Ei työ matkat ole ilmaisia kuin ministereille ja kansanedustajille.
Enemmin kannattaa mennä ongelle työttömänä, kuin paska duuneihin liian pienellä palkalla.
Kyllä juustokin ja mikä tahansa höyläämällä joskus loppuu. Tätä ei ole kokoomus ja perussuomalaiset vielä ymmärtäneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten asumistuen poisto auttaa saamaan lisäduunia, jos ei sitä duunia ole saanut asumistuen aikanakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halla-aho sanoi vappupuheessaan: "Suomalaisia ja varsinkin nuoria haukutaan laiskoiksi, kun työnteko ei kiinnosta, mutta aika harva on niin hullu, että tekee raskasta työtä, jos saman saa tekemättäkin".
Arvaatte toki, että ens vuoden alussa tuollainen rahanjakaminen ja laiskottelu loppuu
Vuorolisät lähtee. Kun ansiosidonnaista huononnetaan niin ihmiset lähtevät liitosta ja liitot voi puolustaa vuorolisiä vain tietyllä jäsenmäärällä.
EK on halunnut vuorolisien poistoa jo pitkään ja kokoomus ajaa EK:n asiaa.
Ehkä vuorolisien ja viikonloppulisien poisto tosiaan on oikea ratkaisu, koska elämme entistä enemmän 24/7-elämää eikä esimerkiksi uskonnollisia juhlapäiviä ole tarvetta mitenkään pyhittää kovemmalla palkalla näin maallistuneessa yhteiskunnassa.
Esimerkiksi hoitajien palkkakiistaan tuo toisi ratkaisun. Hoitajillahan on keskimäärin vähintään riittävä palkka, nimittäin ennen viime vuoden korotuksia noin 3600e/kk ja nyt ilmeisesti jo yli 4000e. Ongelmana on se että joukossa on niitä jotka tekevät pelkkää päivävuoroa arkisin ja palkka jää noin 2500 euroon. Vastapainona on tietysti myös monia hurjaa palkkaa vetäviä, muutenhan keskiarvo ei selity. Kun nuo lisät poistetaan tai pienennetään nimellisiksi, niin hoitajien palkka voidaan harmonisoida niin että kaikki saavat noin 4000e ilman että yhteiskuntaa rasittava palkkasumma kasvaa.
Jos elää pusikossa, eli kaukana suurimmista kaupungeista, voi Suomessa elää lähes ilmaiseksi. Katselen asuntoja ja mulla riittää rahat juuri kaksioon Helsingin kantakaupungissa... Sillä 450 000 eurolla asuisi hyvin leveästi jossain peräkylillä, eikä päivääkään tarttis enää töitä tehdä. Että silleen. Olen jo lähemmäs 50-v. ja työuraa takana reilut 20 vuotta.
Tilastokeskuksen uusimmassa taskukirjassa knoppitietoja vuodelta 2022. Ostovoimakorjattu bkt per asukas -tilasto (tällaista tilastoa ei vaalien alla esitelty rahvaalle lainkaan medioissa) osoittaa koruttomasti paikkamme Euroopan keskikastissa, ei missään kärjessä. Ei tod! Sveitsi, Luxemburg ja Norja yltävät tässä yli kaksi kertaa parempaan tulokseen kuin me, yli 80 000 eurollaan. Ilmeisesti raha ei kuitenkaan tee onnelliseksi, koskapa meidät on sellaiseksi "onnenmaaksi" rankattu noiden kolmen maan sijasta...