Työpaikalla tiuskitaan, kun uutena työntekijänä pyytää neuvoja
Perehdytystä ei ole ollut. Kun yrität selvittää asioita itse kysymällä, saat äyskimistä ettei tällaiseen ole aikaa, pitäisi vain osata hoitaa asiat. Olen henkisesti ihan loppu. Työpaikan ilmapiiri on todella kuormittava. Työtehtäviin ei tule rutiinia, kun niitä ei voi kenenkään kanssa harjoitella.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Alkuun kävin paljon toimistolla, kun toivoin saavani siellä opastusta. Lopetin sen huomattuani että pomo istuu päivät pitkät luurit korvilla ja neuvoo niitä kokeneempia. Minulle ei vastaavaa opastusta etänä tai paikan päällä järjesty.
Kukaan ei ole tuostakaan asiasta sitten kysellyt.
Vierailija kirjoitti:
Alkuun kävin paljon toimistolla, kun toivoin saavani siellä opastusta. Lopetin sen huomattuani että pomo istuu päivät pitkät luurit korvilla ja neuvoo niitä kokeneempia. Minulle ei vastaavaa opastusta etänä tai paikan päällä järjesty.
Ihmettelen ettei uusien henkilöiden opastamista pidetä tärkeänä. Perehdytystä ei saa edes pyytämällä.
Tota se nykyään on. Ennen oli itsestään selvää, että uudet perehdytetään ja se kuului asiaan. Nyt kukaan ei suostu siihen ilman lisäpalkkaa ja ihmiset haluavat tehdä itsestään tärkeän. Ei edes haluta, että uusi oppii asioita, että on joku sylkykuppi. Tästä syystä en hae enää uutta työtä, vaikka nykyisessä pikkufirmassa ainoa tapa edetä on ostaa koko firma.
Paras olisi nostaa kissa pöydälle, eli ottaa perehdytyksen puute ja ikävä ilmapiiri puheeksi rakentavassa hengessä. Se ei välttämättä paranna sinun tilannetta, mutta voisi antaa ajattelemisen aihetta jatkoon.
Ja anna kun arvaan, hoitoalan työpaikasta on kyse?
Älä ota henkilökohtaisesti. Olen ollut jo pari vuotta loppuun palanut, enkä jaksa ryhtyä ilmaiseksi lapsenvahdiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tota se nykyään on. Ennen oli itsestään selvää, että uudet perehdytetään ja se kuului asiaan. Nyt kukaan ei suostu siihen ilman lisäpalkkaa ja ihmiset haluavat tehdä itsestään tärkeän. Ei edes haluta, että uusi oppii asioita, että on joku sylkykuppi. Tästä syystä en hae enää uutta työtä, vaikka nykyisessä pikkufirmassa ainoa tapa edetä on ostaa koko firma.
Ilmeisesti uuden työntekijän jaksaminen ja töiden sujuminen ovat sitten ihan yhdentekeviä asioita. Totta kai on pakko vain kysellä muilta, jos ohjeistusta ei muuten saa, vaikka siitä oltaisiinkin ärtyneitä.
Perehdytystä ei ole ollut? Jo pitäisiköhän sun vaikka HR:n suuntaan pistaa maili, että mikä juttu? Ja tuosta tiuskimisesta: ota asia puheeksi esimiehen kanssa. Sanot aivan suoraan, että ei ole ollut kovin tervetullut olo tänne. Esimiehen kanttaa asialle jotain tehdä, tai kohta sillä on taas vajaa tiimi.
Vierailija kirjoitti:
Paras olisi nostaa kissa pöydälle, eli ottaa perehdytyksen puute ja ikävä ilmapiiri puheeksi rakentavassa hengessä. Se ei välttämättä paranna sinun tilannetta, mutta voisi antaa ajattelemisen aihetta jatkoon.
Ja anna kun arvaan, hoitoalan työpaikasta on kyse?
Ei ole. Tämä voi yllättää monet, mutta hoitoalan lisäksi vastaavia ongelmia on monella muullakin alalla. En ymmärrä miksi ala on erityisen oleellinen tieto, kun ongelmat työpaikoilla ovat yleisiä.
Vierailija kirjoitti:
Älä ota henkilökohtaisesti. Olen ollut jo pari vuotta loppuun palanut, enkä jaksa ryhtyä ilmaiseksi lapsenvahdiksi.
Perehdyttäjä on ilmainen lapsenvahti? Melko loukkaavaa uusia työntekijöitä kohtaan. Hae apua jaksamisongelmiisi.
Ota asia esiin esihenkilön kanssa. Sano ettet ole saanut perehdytystä, joka sinulle lainkin mukaan KUULUU, ja että sinulle tiuskitaan kun pyydät neuvoa. Kerro, ettei sinun tarvitse etkä aio sietää sellaista kauaa, vaan viet asian eteenpäin.
Työterveydestä saigonia, kun ei kestä. On perustelut miksi ei kestä.
Ja uutta putkeen, vaihdat mahd pian.
Ei skeidaa työpaikkaa kannata sietää yhtään enempää kuin on pakko.
Palkan takia hengaisin mukana. Eikä tämä ole moraalinen ongelma, koska heillä on moraalinen velvollisuus saatella uusiin töihin asiallisesti.
Jos annoit valheellisen kuvan osaamisestasi haastattelussa, sitten on sun moraalinen velvollisuutesi katkaista koeajalla ja yrittää muualla uudelleen.
Tiuskiminen ja dissaaminen on työpaikkakiusaamista.
Vierailija kirjoitti:
Ota asia esiin esihenkilön kanssa. Sano ettet ole saanut perehdytystä, joka sinulle lainkin mukaan KUULUU, ja että sinulle tiuskitaan kun pyydät neuvoa. Kerro, ettei sinun tarvitse etkä aio sietää sellaista kauaa, vaan viet asian eteenpäin.
Taitaa tuon seurauksena tulla sitten koeaikapurku. Harmittaa koko tilanne, koska vaihdoin tähän hyväpalkkaisesta työstä ja työttömänä voi huonolla tuurilla mennä pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa tuon seurauksena tulla sitten koeaikapurku. Harmittaa koko tilanne, koska vaihdoin tähän hyväpalkkaisesta työstä ja työttömänä voi huonolla tuurilla mennä pitkään.
Miksi ne koeaikapurun tekisi? Ei sua varmaan huvin vuoksi sinne on rekrytoitu. Eiköhän ne tarpeeseen sut ole palkanneet ja koeaikapurku olis sitä ajatellen aika huono veto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perehdyttäjä on ilmainen lapsenvahti? Melko loukkaavaa uusia työntekijöitä kohtaan. Hae apua jaksamisongelmiisi.
Koko ajan tässä haetaan sitä apua! Kyllä minä sen verran tunnen sen oman armoni etten rupea ilman erillistä korvausta toimimaan jonain yleismies Jantusena, joka alkaisi aikuisen ihmisen sijasta ottamaan selvää miten hänen tulisi oma tonttinsa hoitaa. Jos homma ei toimi ap hakee sitä apua työpaikaltaan. Ei ongelmat ratkea ajanvietteenä käytettävällä keskustelupalstalla. #uusavuttomuus
Ei kannata hakeutua niin pieniin työpaikkoihin, jossa ei ole hr-osastoa joka ratkoisi kyseisiä ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Palkan takia hengaisin mukana. Eikä tämä ole moraalinen ongelma, koska heillä on moraalinen velvollisuus saatella uusiin töihin asiallisesti.
Jos annoit valheellisen kuvan osaamisestasi haastattelussa, sitten on sun moraalinen velvollisuutesi katkaista koeajalla ja yrittää muualla uudelleen.
Yleensä työhaastattelussa käydään läpi aiempaa työkokemusta. En ymmärrä miksi joku valehtelisi osaavansa työn, josta hänellä ei ole yhtään aiempaa työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellinen työpaikka on aina käyntikortti seuraavaan työpaikkaan. Seuraavaan peliliikettä kannattaa miettiä hyvin tarkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ajan tässä haetaan sitä apua! Kyllä minä sen verran tunnen sen oman armoni etten rupea ilman erillistä korvausta toimimaan jonain yleismies Jantusena, joka alkaisi aikuisen ihmisen sijasta ottamaan selvää miten hänen tulisi oma tonttinsa hoitaa. Jos homma ei toimi ap hakee sitä apua työpaikaltaan. Ei ongelmat ratkea ajanvietteenä käytettävällä keskustelupalstalla. #uusavuttomuus
Olen yrittänyt, mutta apua ei tule sellaisella työpaikalla, jossa ihmisten asenteet ovat tuota luokkaa. Saat työnantajalta palkkaa työstäsi, johon sisältyy sinun osaltasi mm. uusien ihmisten perehdyttäminen työhönsä.
Mullakin päällimmäisenä on suuri pettymyksen tunne.