Työpaikalla tiuskitaan, kun uutena työntekijänä pyytää neuvoja
Perehdytystä ei ole ollut. Kun yrität selvittää asioita itse kysymällä, saat äyskimistä ettei tällaiseen ole aikaa, pitäisi vain osata hoitaa asiat. Olen henkisesti ihan loppu. Työpaikan ilmapiiri on todella kuormittava. Työtehtäviin ei tule rutiinia, kun niitä ei voi kenenkään kanssa harjoitella.
Kommentit (116)
Neuvoisin ottamaan lopputilin ja lähtemään. Pois tuosta työpaikasta..on huonoja kokemuksia kun yrittää sinnitellä työpaikassa jossa on huono ilmapiiri .
Minut palkattiin kesälomatuuraajaksi ja tarkoitus oli perehdyttää mut toukokuussa kesää vasten. Vakkarit lomailivat kesä, heinä, elo.
Mitään perehdytyssuunnitelmaa ei ollut, talossa haluttiin, että "perehdytys kuuluu kaikille" = ei kenellekään.
Kun kysyin neuvoa tai en osannut arvata jotain heidän toimintatapaansa, ärsyynnyttiin. Kuulin, kuinka puhistiin miten raskaita on uudet työntekijät
Otin puheeksi päällikön kanssa tämän ja sanoin että jos haluatte, että musta tulee tekijä tähän hommaan ja lomat pyörii niin tarviin enemmän perehdytystä. Hymisteli vaan että pitää kysyä aina kun ei tiedä ja olla aktiivinen. Sanoin että perehdytys uuteen työhön ei lähde siitä ja irtisanouduin.
Kyllä uuden työn tavoitteet ja sisältö täytyy kommunikoida sille uudelle, etenkin kun on kesälomatuuraaja ja pitäisi pärjätä yksin pian.
Toisella kertaa uudessa paikassa kohdatessani asennetta, että pitäisi olla joku ajatustenlukija, niin en vaan jaksanut. Jos joku kysyi jotain mitä ei oltu minulle kerrottu, sanoin että en tiedä. Otin yhteyttä suoraan oman esimieheni esimieheen. En jaksanut sitä kielteistä asennetta, kun ihan itse ei viitsinyt kertoa, mitä halusi minun siellä tekevän. Ja kysyin myös paljon, että ei ollut siitä kiinni.
Sitten kun nämä ottaa puheeksi niin tulee aina jotain mutinoita oma-aloitteisuudesta. Uudessa paikassa on vähän vaikea olla oma-alotteinen ja just kun ei mitään kerrota niin vähän kannattaa haistella että rupeeko itekseen touhuumaan vai oottaako ohjeita. Todennäköisesti teet niin tai näin niin molemmat ärsyttää.
Vinkkini on, että lähde ja sano miksi.
Ite kans oli toimistolla huonossa työssä, aloitin juniorina, ja uskoin että toimistolla työskennellessä saa huippu ossajilta ohjeita, sekä vinkkejä koodaamiseen. Toisin kävi toimistolla oli joku maximi 1-2 kertaa viikossa luurit korvissa joskus ei ollenkaan, ja jäin ihan itsenäisesti työskentelemään, välillä en edes tiennyt mikä projekti on menossa, scrumia ei noudatettu ollenkaan. Sit alkoi ihme välttely, välillä käytiin öykkäämässä jotain koodista, oli pakko irtisanoutua. En kokenut että kehityn työpaikassa yhtään ammatillisesti, ja henkisesti voin vain huonommin. Jälkeen päin toivoisin että olisin työssä ollessa etsinyt uuden paikan, koska tuntuvat olevan hävinneet, nimittäin on satoja hakemuksia, ja koetehtäviä väsätty hakiessa.
Vierailija kirjoitti:
Missään nimessä ei kannata irtisanoutua, ellei ole jo uutta sopimusta allekirjoitettu tai jos satut olemaan erittäin varakas.
Työsuojeluviranomaisiin vain yhteyttä. Tai alkuun vaikka työterveyshuoltoon.
Voi siinä olla puun ja kuoren välissä mutta oman mielenterveyden kannalta voi olla parempi lähteä vaikka uutta työpaikkaa ole tiedossa..tietenkin karenssin ja ilman tuloja on hankala tilanne.
Omalla kohdalla oli on ensi lompakko kunnossa
Työnantajalle ja konkareille on sitten varmaan ok jos uusi tyyppi tekee vakavankin virheen kun ei osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ota henkilökohtaisesti. Olen ollut jo pari vuotta loppuun palanut, enkä jaksa ryhtyä ilmaiseksi lapsenvahdiksi.
Perehdyttäjä on ilmainen lapsenvahti? Melko loukkaavaa uusia työntekijöitä kohtaan. Hae apua jaksamisongelmiisi.
Koko ajan tässä haetaan sitä apua! Kyllä minä sen verran tunnen sen oman armoni etten rupea ilman erillistä korvausta toimimaan jonain yleismies Jantusena, joka alkaisi aikuisen ihmisen sijasta ottamaan selvää miten hänen tulisi oma tonttinsa hoitaa. Jos homma ei toimi ap hakee sitä apua työpaikaltaan. Ei ongelmat ratkea ajanvietteenä käytettävällä keskustelupalstalla. #uusavuttomuus
Olen yrittänyt, mutta apua ei tule sellaisella työpaikalla, jossa ihmisten asenteet ovat tuota luokkaa. Saat työnantajalta palkkaa työstäsi, johon sisältyy sinun osaltasi mm. uusien ihmisten perehdyttäminen työhönsä.
Yksittäinen työntekijä ei ole vastuussa siitä, että uudella työntekijällä on riittävät työvälineet ja edellytykset tehdä työtään, se on esimiehen/työnantajan vastuulla.
No, yleensä uuden työntekijän perehdyttäminen on annettu jonkun tehtäväksi.
Niin...ei siinä voi ketä tahansa alkaa säätämään.
Jokaisella työpaikalla on velvollisuus opastaa uutta työntekijää.
Meillä ei kaikki tee kaikkea, eikä minulla ole mitään tietotaitoa alkaa opastamaan esim dokumentoijaa miten hän työnsä hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata hakeutua niin pieniin työpaikkoihin, jossa ei ole hr-osastoa joka ratkoisi kyseisiä ongelmia.
Mitä HR-osasto tekee asialle, jos kysymyksessä on huonosti organisoitu perehdytys ja sekava johtaminen?
Vastaus: ei mitään. Neuvoo ottamaan varovasti ja tarkkailemaan jaksamistaan.
Vain aivan alimman tason linjaesimiehen kyvyttömyyteen saattaa voida jotain, mutta todennäköisemmin ei siihenkään.
Siksi se sairausloma on nyt vain paras vaihtoehto.
Kysyin itse HR:stä neuvoa, kun oli hankala tilanne oman esihenkilöni kanssa, joka on joku "ylempi pomo".
Hän puuttui tämän oman pomoni pomon kanssa asiaan sanoen, että tällaista palautetta ovat saaneet ja nyt on tultava muutos. Kannattaa olla yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Neuvoisin ottamaan lopputilin ja lähtemään. Pois tuosta työpaikasta..on huonoja kokemuksia kun yrittää sinnitellä työpaikassa jossa on huono ilmapiiri .
Juuri näin, mennään sieltä missä aita on matalin ja sitten ihmetellään kun ei tahdo työttömät päästä töihin.
Taas näkee mitä jengiä täälläkin pyörii. Ei. Eka vaihtoehto ei ole lähteä, vaan SANOA siitä ääneen sille omalle esimiehelle. Sut on syystä sinne otettu. Ei firmat tee mitään hyväntekeväisyyttä. Sinut on sinne haluttu ja syy on, että sinulle on tarve. Siksi menehän nyt juttelemaan sille esimiehelle ja kerro ongelmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, mennään sieltä missä aita on matalin ja sitten ihmetellään kun ei tahdo työttömät päästä töihin.
Eiköhän sinne töihin ole jonossa hakijoita tilalle. Vaikea taistella tommoista vastaan, tuttava yritti joutui vain pahempiin ongelmiin, tätä ei ymmärrä jos ei ole kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata hakeutua niin pieniin työpaikkoihin, jossa ei ole hr-osastoa joka ratkoisi kyseisiä ongelmia.
Mitä HR-osasto tekee asialle, jos kysymyksessä on huonosti organisoitu perehdytys ja sekava johtaminen?
Vain aivan alimman tason linjaesimiehen kyvyttömyyteen saattaa voida jotain, mutta todennäköisemmin ei siihenkään.
Kysyin itse HR:stä neuvoa, kun oli hankala tilanne oman esihenkilöni kanssa, joka on joku "ylempi pomo".
Hän puuttui tämän oman pomoni pomon kanssa asiaan sanoen, että tällaista palautetta ovat saaneet ja nyt on tultava muutos. Kannattaa olla yhteydessä.
Ennenkuin lähtee valittamaan niin. Kannattaa seurata millainen. Hovi tai sisäpiiri työpaikassa on. Työpaikan toimari on ehkä itse palkannut alaisensa joka hoitaa myös HR tointa ja oman esimieheksi josta valittaminen johtaa vain omaan potkuihin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sinne töihin ole jonossa hakijoita tilalle. Vaikea taistella tommoista vastaan, tuttava yritti joutui vain pahempiin ongelmiin, tätä ei ymmärrä jos ei ole kokemusta.
Kyllä työ tekijänsä löytää, mutta löytääkö tekijä työtä onkin sitten jo toinen tarina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattoi vain käydä niin että jos pomostasi valita nii. Silloin sinun virheitä kaivellaan sitten ihan tikun kanssa ja nolla toleranssi kaikessa mahdollisessa..jos yhteistyö ei toimi eikä firman keskustelu ilmapiiri toimi niin lähe pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko yhtään mitä aiemmin on sanottu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siihen normaali toimistorotan rooliin löytyy työntekijöitä jonoksi asti mutta jos vaaditaan jotain osaamistakin niin onki eri asia
Itse työharjoittelussa koulun puolesta. " Perehdytys" kesti ensimmäisen päivän (eli miten suunnistan työpaikalla kohteesta A kohteeseen B). Muuten olen saanut toimia ihan itsenäisesti...
Miksi ihmiset voivat niin huonosti töissään. Ei ole aina kiinni ylemmästä johdosta sillä olen ollut töissä missä oli hyvä esimies ja muutenkin kaikki oli sujuvaa. Silti itseni lisäksi oli vain yksi työntekijä joka ei valittanut, tiuskinut tai juoruillut muista sekä naama norsun veellä JOKA PÄIVÄ. Eikä voi johtua palkastakaan, sama palkka, työajat, työtehtävät. Silti suurin osa asenneeltaan negatiivinen.
Olen todennut että mielenvikaiset ja asennevammaiset on töissä ja sympaattiset, positiiviset muista välittävät ihmiset on työttömänä. Heitä on ilmeisesti vaikea saada työpaikkoihin kun nämä ankeuttajat myrkyttää ja savustaa heidät ulos.
Mistä lie johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Älä ota henkilökohtaisesti. Olen ollut jo pari vuotta loppuun palanut, enkä jaksa ryhtyä ilmaiseksi lapsenvahdiksi.
Tuota viereisen osaston työntekijät hokivat ja antoivat kesätyttöjen tuskailla itsekseen ja olivat kateellisia kun minä sain hyvät sijaiset . Itse perehdytin heti alkuun huolellisesti , neuvoin tekemään muistiinpanoja vaikka povitaskuun . Ensimmäisenä päivänä työntekijä vain seisoi ja katseli kuinka tein , toisena tehtiin yhdessä ja kolmantena minä katsoin kuinka sujuu ja sitten kas , oli hyvä kesäsijainen moneksi kesäksi .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota viereisen osaston työntekijät hokivat ja antoivat kesätyttöjen tuskailla itsekseen ja olivat kateellisia kun minä sain hyvät sijaiset . Itse perehdytin heti alkuun huolellisesti , neuvoin tekemään muistiinpanoja vaikka povitaskuun . Ensimmäisenä päivänä työntekijä vain seisoi ja katseli kuinka tein , toisena tehtiin yhdessä ja kolmantena minä katsoin kuinka sujuu ja sitten kas , oli hyvä kesäsijainen moneksi kesäksi .
Me askarrellaan lasten kanssa sinulle mitali ja laitetaan postiin.
...