Pitääkö kasvissyöjän mielestäsi valmistaa ja tarjoilla liharuokia vieraille?
Jos kutsujen pitäjät ovat kasvissyöjiä/vegaaneja, niin pitääkö mielestäsi heidän järjestää (valmistaa tai tilata) sekasyöjille liharuokia syötäväksi.
Kommentit (312)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, totta kai jos haluaa olla vieraanvarainen! Kyllä itse normaalia ruokaa syövänä huomioin aina vieraiden erityisruokavaliot (myös sellaiset ei-lääketieteelliset, jotka henkilö on vain sattunut päättämään itselleen)
Tuotahan se vieraanvaraisuus on! Minulla on juuret Itä-Suomessa ja sieltä oppinut, että tärkein asia jos vieraat tulee, niin pöytä laitetaan koreaksi ja nälkää ei tarvitse vieraan nähdä! Tuntisin oloni hyvin ei-tervetulleeksi, jos menisi kylään ja siellä tarjottaisiin minulle vain jotain kasvispöperöä!
Eikö sekasyljä siis pysty syömään kasvisruokaa jos se kerta on nyt erikosruokavalio? Sitten se ei kyllä ole mikään sekasyöjä ja puhut jostain ihan muusta kuin aloituksen aiheesta. Pinaattiletutkin jo joillekin loukkaus!
Etkö lukenut viestiäni? Laitetaan pöytä koreaksi ja vieraan ei tarvitse nälkää nähdä! Se ei ole laitettu koreaksi, jos minulle tarjotaan jotain Saarioisen pinaattilettuja tai pinaattikeittoa! Ja luultavasti lähden ennen aikojaan mäkkärin kautta kotiin, koska nälkä jää. Hyvin tyypillistä, kun syön jossain arkiruokana kasvisruokaa, niin minulla se ei yksinkertaisesti nälkää pidä. Nälkä käytännössä jo siinä vaiheessa, kun pöydästä nousen!
Eli syön kyllä kasvisruokaa vaikka työlounaalla, jos muuta ei ole. Tai kotona arkena, mutta ei se ole ruokaa jota vieraille itse tarjoaisin ja katson myös epäkohteliaaksi, jos minut kutsutaan vieraaksi ja kasvisruokaa on vain tarjolla.
Olisiko se sinun pöytä korea esim minun kaltaista varten joka ei terveyssyistä syö punaista lihaa? Vai jäisinkö nälköiseksi? Vai vaatisitko syömään vaikka terveyteni uhalla? Ilmeisesti tarjoaisit saaroisten pinaattilettua, yäk.
Luetun ymmärtäminen. Minä kyllä huomioin kasvissyöjien ja sellaisten jotka eivät syö punaista lihaa tarpeet. Oli sitten lääketieteelliset syyt tai eettiset syyt. Ja pyrin tarjoamaan parhaimman mahdollisen ruokaelämyksen heille, mutta odotan, että minutkin huomioidaan, jos menen kylään. Onko se liikaa vaadittu?
Tää asia on luonteeltaan vähän erilainen.
En tiedä miten sitä lähtis hahmottamaan ihmiselle jota ei kiinnosta eläinten hyvinvointi eivätkä koe empatiaa tuotantoeläimiä kohtaan.
Koiraa näissä joskus käytetään esimerkkinä. Ja ehkä jopa niin, että minä haluaisin sinun luonasi syödä koiraa ja ainoastaan niin että sinä sen omakätisesti ensin teurastat, nyljet, ja laitat lihoiksi.
Ehkä se ei sinulle olisi ongelma, mutta monelle muulle voisi olla.
Lihasta tulee itselle sen verran väkivaltaiset mielikuvat, että sen laittaminen olisi aika hankalaa.
En kyllä muuten jaksa valittaa ihmisten syömisistä, mutta raja menisi siinä mitä olisi itse valmis valmistamaan ja käsittelemään.
Tuon perusteella kyseessä onkin siis neuroosi!
Sanopa muuta, nykyinen lihanahmiminen on pakkomielteistä.
Vehnä -> vatsa turpoaa (ei siis vehnäleipää, pastaa)
Papu -> vatsa turpoaa
Pähkinät -> allerginen
Raaka sipuli ja tomaatti -> allerginen
Varmista siis, mitä vieraasi voivat syödä. Kikherne ja linssit ovat varmaan ainoat kasviproteiinit, ellet halua käyttää esim. Fetaa.
Helppoa olisi laittaa vaikka paketti parmankinkkua tarjolle tai ostaa valmiiksi savustettua lohta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo normaalille sekasyöjälle ole mikään ongelma välillä syödä vegaaniruokaa, mutta aina löytyy näitä luolamiehen tasolle jääneitä.
Osaisitko nimetä jonkin vegaanisen kaikille maistuvan ruoan, joka ei sisällä niitä lihankorvikkeita (soijarouhe, härkis jne.) ? Sitä saatanan linssikeittoa on tällä palstalla jankutettu aina, onko se se ainut?
Sellaisia tuiki tavallisia ruokia, jotka yleensä maistuvat kaikille, ovat esim. kasvissosekeitto, pinaattikeitto ja pinaattiletut. Sen lisäksi monet pitävät myös täytetyistä paprikoista, sienistä tai kesäkurpitsoista. Myös erilaiset pinaatti-ja kaalipiiraat ovat usein suosittuja. Tai sitten vaikka ihan kasvispihvit, keitetyt perunat ja kantarellikastike.
No, kyllähän nuo arkiruokana menee paremman puutteessa. Mutta laitapa yksikin kasvisruoka, joka sopii lihaa syöville vieraille tarjottavaksi, niin että ne ovat tyytyväisiä ja ei jää nälkä? Jos mulle kasvissosekeittoa tarjoat illalliseksi, niin pidän sitä kyllä vain alkuruokana ja jään odottamaan, missä vaiheessa se pääruoka tulee?[/quote
Esim. parmigiano di melanzane (jos kasvis/ei vegaani), tälle ei ole yksikään lihanpurija nyrpistellyt tai valittanut että jäi nälkä.
Vierailija kirjoitti:
No sehän nyt ihan riippuu kaikesta, mutta varsinkin jos kyseessä on aate, niin ei mun mielestä tarvii, mutta olis ehkä hyvä ilmoittaa etukäteen, että vegellä mennään niin voi sitten ihmiset päättää, että tuleeko tai ottaako omat eväät jne. Kyllä mun mielestä olis aika ajattelematonta jos joku kutsuisi juhannuksen viettoon vaikka pariksi päiväksi eikä viitsisi edes mainita pelkästä kasvisruuasta. Ei se mikään kynnyskysymys silti olis, mutta kaikesta riippuen vois tehdä omat valintansa. Ja ei, ei ole "makkaranpurijan" mahdotonta olla yhtä päivää kasvissyöjä.
Jos joku kutsuu minut juhannuksen viettoon pariksi päiväksi, en tietenkään kuvittele että hän ruokkii minut sen pari päivää vaan totta kai vien ruokaa mennessäni - en vain omia eväitäni, vaan myös viemisiä isäntäväelle. Eikö tuo nyt kuulu ihan normaaleihin käytöstapoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse,olen sekasyöjä mutta mulle maistuu kukkakaalicurry,tofuparsapasta ( en muista mitä muuta siinä oli) ja moni muukin vegaaniruoka.Ja olen jo boomeri-ikäinen ( yli 50😳) mainittakoon,että mun mieskin syö vegaaniruokaa ( laadukkaista raaka-aineista tehtyä)jos on tarjolla se on vielä vanhempi😂
Boomerit on jo vähintään 59 v.
Aloitukseen kommentoin sen verran, että kyllä sitä voi ihan kohteliaisuudesta ja vieraanvaraisuudesta vegaani tehdä liharuokaa vierailleen. Olisin minäkin jotain yrittänyt tehdä jotain kasvisruokaa, jos olisi viime bileissä ollut joku vegaani vieraana. Onneksi kaikki oli sekasyöjiä eikä kenelläkään ollut edes mitään allergiaa. Helpot kokkaukset.
Minä olen vegaani ja teen liharuokaa puolisolleni monta kertaa viikossa. En kuitenkaan tekisi vieraille, koska liharuokia en halua maistella tietääkseni, onko riittävästi suolaa ja maku muutenkin kohdallaan. Mutta ei meillä ole kyllä koskaan käynyt vieraita, joiden olisin edes kuvitellut kaipaavan nimenomaan lihaa tai kalaa sillä yhdellä aterialla, jonka meillä syövät.
Tarjotun ruuan tulisi sopia ihmisten ruokavalioon ja kasvisruoka sopii sekasyöjän ruokavalioon. Missä siis ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Jos makkaranpurija ei pysty yhtä kasvisateriaa syömään niin sitten on parempi ettei tule vieraisille ollenkaan.
Niin aivan sama asia sitten toisinpäinkin eli jos kasvissyöjä ei voi makkaraa syödä, niin parempi ettei tule vieraisille?
En tiedä, mutta itse olen joutunut tekemään vegaanisia ruokia juhliin, johon on tullut kasvissyöjiä/vegaaneja, vaikka olen itse sekasyöjä. Tietysti olisi mukava ajatella, että tämä kohteliaisuuskäytäntö toimisi molempiin suuntiin tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden nimissä eikä vegaaneilla olisi tässä erityisasemaa.
Vierailija kirjoitti:
Osaisitko nimetä jonkin vegaanisen kaikille maistuvan ruoan, joka ei sisällä niitä lihankorvikkeita (soijarouhe, härkis jne.) ? Sitä saatanan linssikeittoa on tällä palstalla jankutettu aina, onko se se ainut?
Esimerkiksi tortillat. Kastikkeen ohella omiin astioihin erilaisia lisukkeita ja jokainen voi kasata mieleisensä.
Ei kai kukaan käytä enää aromat-suolaa!!! oikeesti pelkkää lisäainetta ja aiheuttaa vaikka mitä!!
Sitä käyttää vain ne jotka eivät osaa tehdä ruokaa ja pitää saada ihmiset syömään lisää ja lisää. Sitten mietitään miksi on pää kipeä ja niskat jumissa
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni ei tarvitse. Söisin mielelläni hyvää kasvisruokaa kun itse en pelkkää kasvisruokaa tee.
Kasvisruoka on parempaakin kuin huono liharuoka. Joku hyvin maustettu kasviskeittokin joka ei ole ihan pakastevihanneksista tehty, on herkkua. Vaikka vanhanajan kesäkeitto.
Raaka-aineet
1/2-1 lvettä
1 tlsuolaa
1/2 kguusia perunoita
nippuuusia porkkanoita
1 pieniuusi kukkakaali
6-7 dlmaitoa
1- 1 1/2 rklvehnäjauhoja
100 gtuoreita herneitä
1 tlsokeria
ripaussuolaa ja valkopippuria
1 rklvoita
Suolan tilalle laittaisin Aromat suolaa.
https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/152355/Äidin%20kesäkeitto/
Ei tietenkään. Mutta jos he itse menevät juhliin, niin olettavat automaattisesti tulevansa huomioiduiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, totta kai jos haluaa olla vieraanvarainen! Kyllä itse normaalia ruokaa syövänä huomioin aina vieraiden erityisruokavaliot (myös sellaiset ei-lääketieteelliset, jotka henkilö on vain sattunut päättämään itselleen)
Tuotahan se vieraanvaraisuus on! Minulla on juuret Itä-Suomessa ja sieltä oppinut, että tärkein asia jos vieraat tulee, niin pöytä laitetaan koreaksi ja nälkää ei tarvitse vieraan nähdä! Tuntisin oloni hyvin ei-tervetulleeksi, jos menisi kylään ja siellä tarjottaisiin minulle vain jotain kasvispöperöä!
Eikö sekasyljä siis pysty syömään kasvisruokaa jos se kerta on nyt erikosruokavalio? Sitten se ei kyllä ole mikään sekasyöjä ja puhut jostain ihan muusta kuin aloituksen aiheesta. Pinaattiletutkin jo joillekin loukkaus!
Etkö lukenut viestiäni? Laitetaan pöytä koreaksi ja vieraan ei tarvitse nälkää nähdä! Se ei ole laitettu koreaksi, jos minulle tarjotaan jotain Saarioisen pinaattilettuja tai pinaattikeittoa! Ja luultavasti lähden ennen aikojaan mäkkärin kautta kotiin, koska nälkä jää. Hyvin tyypillistä, kun syön jossain arkiruokana kasvisruokaa, niin minulla se ei yksinkertaisesti nälkää pidä. Nälkä käytännössä jo siinä vaiheessa, kun pöydästä nousen!
Eli syön kyllä kasvisruokaa vaikka työlounaalla, jos muuta ei ole. Tai kotona arkena, mutta ei se ole ruokaa jota vieraille itse tarjoaisin ja katson myös epäkohteliaaksi, jos minut kutsutaan vieraaksi ja kasvisruokaa on vain tarjolla.
Sinulle mäkkärin mätöt ovat sitä parempaa ruokaa? Sitten ehkä ymmärrän mielipiteesi kasvisruuasta.
Ja jos sinulla on nälkä heti, kun olet noussut pöydästä vatsa pullollaan, aineenvaihdunnassasi ja hormonitoiminnassasi on jotain pahasti vialla. Olet tappanut kylläisyyshormonisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan käytä enää aromat-suolaa!!! oikeesti pelkkää lisäainetta ja aiheuttaa vaikka mitä!!
Sitä käyttää vain ne jotka eivät osaa tehdä ruokaa ja pitää saada ihmiset syömään lisää ja lisää. Sitten mietitään miksi on pää kipeä ja niskat jumissa
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni ei tarvitse. Söisin mielelläni hyvää kasvisruokaa kun itse en pelkkää kasvisruokaa tee.
Kasvisruoka on parempaakin kuin huono liharuoka. Joku hyvin maustettu kasviskeittokin joka ei ole ihan pakastevihanneksista tehty, on herkkua. Vaikka vanhanajan kesäkeitto.
Raaka-aineet
1/2-1 lvettä
1 tlsuolaa
1/2 kguusia perunoita
nippuuusia porkkanoita
1 pieniuusi kukkakaali
6-7 dlmaitoa
1- 1 1/2 rklvehnäjauhoja
100 gtuoreita herneitä
1 tlsokeria
ripaussuolaa ja valkopippuria
1 rklvoita
Suolan tilalle laittaisin Aromat suolaa.
https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/152355/Äidin%20kesäkeitto/
Mitä se Aromat sitten aiheuttaa ja kuinka paljon sitä pitää syödä, että se aihuettaa sitä jotain?
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään pidä. On kohteliasta ja tyylikästä varmistaa, että kaikille kutsutuille on tarjolla sellaista syötävää, jota he voivat syödä. Esim. keliaakikko ei voi syödä viljoja > luonnollisesti varaat hänelle tarjolle gluteiinitonta ruokaa, samoin kuin vegaani ei voi syödä eläinperäistä ruokaa > tarjoat hänelle kasvisruokaa, ainakin jotain. Sen sijaan on yleensä aika mahdotonta taata, että tarjolla on jokaiselle mieluisinta ruokaa, erityisesti jos joukossa on supernirsoja tyyppejä, joilla on spesifejä rajoituksia, kuten esim. en voi (halua) syödä lihatonta ruokaa ku se ei ole just mun lempparia yhyy.
Keliakia ja ruoka-aineallergiat eivät ole oikein vertailukelpoisia vegaaniuden kanssa, koska ensimmäiset ovat sairauksia ja vegaanius oma valinta. Vegaaniutta voisi oikeammin verrata siihen, että joku ei vain tykkää jostakin ruoasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo normaalille sekasyöjälle ole mikään ongelma välillä syödä vegaaniruokaa, mutta aina löytyy näitä luolamiehen tasolle jääneitä.
Kaikille maistuvaa ruokaa ei aina vaan voi tarjota. Jos vastustaa kaikkia "lihankorvikkeita" (typerä sana, sanotaan mieluummin ihan vain proteiiniksi) muusta syystä kuin että elimistö ei kestä, niin asennevamma on valitettavasti sitä laatua, että tällaisiin ei kannata panostaa :(
Sitä paitsi, on mahdollista tehdä proteiinipitoista ruokaa myös ilman palkokasveja tai niistä tehtyjä valmisteita. Esimerkiksi täyssjyvävilja, sienet, kvinoa, pähkinät. Muistuttaisin myös, että sitä proteiinia ei edes tarvita niin paljon kuin luulisi, taitaa olla yleisempää saada liikaa protskua kuin liian vähän. Kuormittuu munuaiset turhaan.Ai niin, taas tuota samaa sössötystä, että protskuja saa liikaa niih, ja viljassakin on protskua niih.
Otetaanpa ihan esimerkin vuoksi pikku laskuharjoitus. Yleisesti suositellaan proteiinia syötävän 1g per painokilo eli 70 kg painava henkilö tarvitsee noin 70 g proteiinia päivässä, eikä varmasti munuaiset kuormitu :)
70 grammaa proteiinia saadakseen täysjyväviljaa saisi pupeltaa vajaat 800 grammaa, jolloin energiaa tulisi 2500 kcal. Kanaa pitäisi syödä vain 350 grammaa, josta energiaa tulee vain 837 kcal.
Vaikka vegaani koostaisi proteiininsa useista lähteistä (sienet, pähkinät, ymsymsyms.), ne sisältävät kaikki niin vähän sitä proteiinia, että niitä täytyy syödä aivan älyttömästi, jolloin energiaakin tulee aivan liikaa ja siksi vegaanit ovat niin usein ylipainoisia.
Mitähän selität? 70g proteiinia ja ylikin tulee helposti vegaanisella kotiruoalla täyteen, kun vähän katsoo mitä syö.
T. Ei ylipainoinen, liikunnallinen vegaani
Vierailija kirjoitti:
Vain psykoottinen vegaani pakottaa omaa elämäntapaansa muille.
Kaiken lisäksi he ovat klitorista herkempiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle mäkkärin mätöt ovat sitä parempaa ruokaa? Sitten ehkä ymmärrän mielipiteesi kasvisruuasta.
Ja jos sinulla on nälkä heti, kun olet noussut pöydästä vatsa pullollaan, aineenvaihdunnassasi ja hormonitoiminnassasi on jotain pahasti vialla. Olet tappanut kylläisyyshormonisi.
Vatsa pullollaan ei tarkoita kylläisyyttä. Kylläisyys riippuu ruuan sisällöstä, ei määrästä. Jos et tätä tajua, niin jotain on pahasti vialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On teillä ongelmat kun maailmassa on miljardeja ihmisiä joilla ei ole yhtään mitään. Menkää hetkeksi peilin eteen ja katsokaa itseänne, hävetkää edes hetki.
Kyllä. Maailmassa on ihmisiä jotka syövät pelkkää riisiä aamiaiseksi, päivälliseksi ja illalliseksi mutta lihaanin raivo on ääretöntä jos ei joka aterialla saa 200 g lihaa. Hemmotellulle pikkulihaanille tulee muuten paha mieli!
Mitä se sulle kuuluu, mitä muut syövät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos makkaranpurija ei pysty yhtä kasvisateriaa syömään niin sitten on parempi ettei tule vieraisille ollenkaan.
Sama pätee tietysti myös toisin päin.
Tietenkin. En todellakaan mensi syömään sellaisen henkilön luokse, joka ei kykene syömään yhtään ateriaa ilman lihaa. On kyllä tosi omituinen ajatus, mutta kaipa niitäkin on, kun näissä ketjuissa heitä tuntuu päivystävän ainakin yksi ihan päätoimisesti. Joku karnivori tai paleotyyppi ilmeisesti?
Mikro tai paistinpannu menee pilalle pahasta hajusta ja eläinrasvasta. En ala haistelemaan moista.