Pitääkö kasvissyöjän mielestäsi valmistaa ja tarjoilla liharuokia vieraille?
Jos kutsujen pitäjät ovat kasvissyöjiä/vegaaneja, niin pitääkö mielestäsi heidän järjestää (valmistaa tai tilata) sekasyöjille liharuokia syötäväksi.
Kommentit (312)
Vierailija kirjoitti:
kasvikset on lisukkeita
Kasvikset ovat sitä, mitä ruoka syö!
Ei tietenkään pidä. On kohteliasta ja tyylikästä varmistaa, että kaikille kutsutuille on tarjolla sellaista syötävää, jota he voivat syödä. Esim. keliaakikko ei voi syödä viljoja > luonnollisesti varaat hänelle tarjolle gluteiinitonta ruokaa, samoin kuin vegaani ei voi syödä eläinperäistä ruokaa > tarjoat hänelle kasvisruokaa, ainakin jotain. Sen sijaan on yleensä aika mahdotonta taata, että tarjolla on jokaiselle mieluisinta ruokaa, erityisesti jos joukossa on supernirsoja tyyppejä, joilla on spesifejä rajoituksia, kuten esim. en voi (halua) syödä lihatonta ruokaa ku se ei ole just mun lempparia yhyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kasvikset on lisukkeita
Om Gud vill att vi inte äter djur, hade han inte skapat dem av mat. Amen och VSB.
Olen sekasyöjä ja jo lapsesta lähtien olen tottunut syömään myös kasvis- ja vegaaniruokaa, sillä suurin osa sekasyöjistä ei todella syö lihaa joka aterialla tai päivittäin, vaan korkeintaan 2-3 kertaa viikossa. Ja siksi kasvis- ja vegaaniruoka maistuu oikein hyvin, eikä ole mikään ongelma.
Onhan se jo terveysriski ja epäterveellistä syödä lihaa joka aterialla ja päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse,olen sekasyöjä mutta mulle maistuu kukkakaalicurry,tofuparsapasta ( en muista mitä muuta siinä oli) ja moni muukin vegaaniruoka.Ja olen jo boomeri-ikäinen ( yli 50😳) mainittakoon,että mun mieskin syö vegaaniruokaa ( laadukkaista raaka-aineista tehtyä)jos on tarjolla se on vielä vanhempi😂
Boomerit on jo vähintään 59 v.
Aloitukseen kommentoin sen verran, että kyllä sitä voi ihan kohteliaisuudesta ja vieraanvaraisuudesta vegaani tehdä liharuokaa vierailleen. Olisin minäkin jotain yrittänyt tehdä jotain kasvisruokaa, jos olisi viime bileissä ollut joku vegaani vieraana. Onneksi kaikki oli sekasyöjiä eikä kenelläkään ollut edes mitään allergiaa. Helpot kokkaukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo normaalille sekasyöjälle ole mikään ongelma välillä syödä vegaaniruokaa, mutta aina löytyy näitä luolamiehen tasolle jääneitä.
Osaisitko nimetä jonkin vegaanisen kaikille maistuvan ruoan, joka ei sisällä niitä lihankorvikkeita (soijarouhe, härkis jne.) ? Sitä saatanan linssikeittoa on tällä palstalla jankutettu aina, onko se se ainut?
Kasvishernekeitto, letut ilman kananmunaa, mansikkakiisseli.
Monet pastat (erilaisine kastikkeineen) risotot, wokit, vegesushit, pasteijat jne (tarvittaessa vegaanisella juustolla ja/tai kaurakermalla höystettyinä). .... Oikeastiko joku ei vuonna 2023 osaa valmistaa (tai edes ajatella) muuta kuin liharuokia? Ei ole vaikeaa, ei edes tuolla omituisella "ei saa sisältää lihankorvikkeita"-rajauksella. Etkä osaa internettiäkään käyttää? Aika ankeaa.
Riippuu tilanteesta, tilaisuuden pituus, ruokailijoiden tottumukset vaikuttaa aika paljo.
Lihaa tai kalaa ei tarvitse tietenkään olla tarjolla, mutta ehkä jos joukossa on useita ei-vegaaneja ja pidempi tilaisuus niin valmistaisin tavallista kasvisruokaa (kerma, juusto, voi , munat ja hunaja siis ok).
Täysin vegaaneille siis toki vegaaninen ruoka.
Siksi näin, että tottumattomaan vatsaan voi vegaaninen ruoka aiheuttaa samoja oireita, kuin liha vegaanille. Lisäksi jos ei "outo" ruoka maistu, on tunnelma pilalla. Hävikkiä tulee myös helposti enemmän.
Toisaalta, jos kyseessä on parin tunnin kahvitilaisuus monipuoliseen ruokaan tottuneiden kesken, ei koko vegaanius ole edes mikään mainittava juttu
Olen ollut kasvissyöjä 16-vuotiaasta asti eli yli 30 vuotta. Aloin kasvissyöjäksi kun muutin omilleni enkä pystynyt valmistamaan liharuokia itselleni, se oli niin vastenmielinen ajatuskin. En ole muuttunut noista ajoista, liha, muna ja kala inhottaa, maitotuotteet myös. Kotiini ei tule eläinkunnantuotteita, minulla on keittiö jossa ei ole ollut lihaa astioissa, jääkaapissa eikä uunissa. Minusta on miellyttävää syödä ruokaa jota ei ole valmistettu samassa uunissa kuin eläimen ruumista. Söisitkö itse ruokaa joka olisi paistettu krematorion uunissa?
Hoidan iäkkäiden vanhempieni ruoat, he söivät aikaisemmin mieluusti kasvisruokiani, mutta nyt vatsat on herkät ja suurimmaksi osaksi eläinruokia laitan heille. Ostan valmista tai valmistan jotain helppoa mitä ei tarvitse hirveästi kärytellä, esim. lihaa en pysty pannulla paistamaan ollenkaan.
Vieraille tarjoilen parhaita herkkujani, lasagne, moussaka, itsetehdyt tortillat paputäytteellä ja itse tehdyillä salsalla ja guacamolella(on muuten ihan erihyvää kuin kaupan kumitortillat ja valmiit soosit) tai tofukorma valkosipulinaanleivällä. Näitä ovat kehuneet jopa nirsot hampurilaisnuoret. Illanistujaisissa esim. tuunattu focaccia häviää nopeasti.
Jos menen itse kylään joko kahville tai pidemmäksi aikaa sanon että minulle ei tarvitse tarjota mitään ja vien omat ruokani, se on kaikille helpointa varminta niin.
Jos nyt järjestän tulevaisuudessa juhlia niin kutsun paikalle sellaiset ihmiset jotka kunnioittavat valintaani olla vegaani ja jotka maistelevat mielellään uusia makuja. Olen jo sen ikäinen että en halua olla tekemisissä joidenkin kani ja polkupyörä- -juttujen jauhajien kanssa.
Ilman muuta.
Olen kasvissyöjä ja teen joka pvä muutenkin perheelle liharuokia.
Ei omaa ideologiaa tarvitse muille tuputtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekasyöjä pystyy syömään kasvisruokaa, se ei ole mikään allergia jonka takia alkaa laittaa erikseen jotain muuta mitä muut syö. Toki normaalisti vieraiden ruokarajoitteet huomiodaan jota sekasyönti ei ole.
Vegaani pystyy syömään liharuokaa. Vegaanius ei ole mikään allergia.
Siksihän vegaaniksi aletaan kun ei pysty syömään lihaa syystä tai toisesta. Se asia ei muutu miksikään vaikka kuinka iniset. Jos pysty syömään vegaanista leipää niin pystyt kyllä syömään vegaanista pizzaakin. Onkohan muissa maissa tällaisia jäärälihaaneja, ainakin italiassa olen nähnyt miestenkin syövän kasvisruokia jopa ilman juustoa, pizza marinaraa, biancaa tai rossaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kasvikset on lisukkeita
Om Gud vill att vi inte äter djur, hade han inte skapat dem av mat. Amen och VSB.
Suomennos:
"Jos Jumala ei olisi tarkoittanut eläimiä syötäväksi, hän ei olisi tehnyt niitä lihasta!"
Vierailija kirjoitti:
Luin koko ketjun ja täytyy sanoa, että kyllä vegaanit ovat vihaisia. Kauhee aggressio lihansyöjiä kohtaan. Kuka menee illalliselle muka jonkun luokse, kun vegaani sanoo, ettei eettisistä syistä voi ostaa eikä leikata lihaa. Eihän sitten voi kotiinsakaan kutsua sekasyöjää, joka ottaa sekaruokaa mukaan. iiiikkk se tuo lihaa meidän huusholliin!!!
Koittakaa nyt korjata asenteita ja hyväksyä, että kaikki eivät syö vegaanien tapaan. Meneekö teillä tosiaan ystävyyssuhteita pilalle, koska ette hyväksy lihaa kotiinne. Jösses!!!
Kyllä se nyt on henkistä väkivaltaa jos väenvängällä vegaanin kotiin tuodaan lihoja. Ja henkisesti väkivaltaisten ihmisten kanssa ei kannata olla ystävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekasyöjä pystyy syömään kasvisruokaa, se ei ole mikään allergia jonka takia alkaa laittaa erikseen jotain muuta mitä muut syö. Toki normaalisti vieraiden ruokarajoitteet huomiodaan jota sekasyönti ei ole.
Vegaani pystyy syömään liharuokaa. Vegaanius ei ole mikään allergia.
Siksihän vegaaniksi aletaan kun ei pysty syömään lihaa syystä tai toisesta. Se asia ei muutu miksikään vaikka kuinka iniset. Jos pysty syömään vegaanista leipää niin pystyt kyllä syömään vegaanista pizzaakin. Onkohan muissa maissa tällaisia jäärälihaaneja, ainakin italiassa olen nähnyt miestenkin syövän kasvisruokia jopa ilman juustoa, pizza marinaraa, biancaa tai rossaa.
Sissi- ja rajajoukkoihinkaan ei enää oteta vegaani-varushenkilöitä, kun eivät jaksa kuunnella siellä niiden ininää luonnonmuonakoulutuksessa - sissithän opetetaan hyödyntämään hätätilanteessa kaikki, mitä maastosta ihmisensyötävää löytyy.
Lähettävät ne merivoimiin, missä ne joutuvat käyttämään Aku Ankka-pukua! Se on niille oikein!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, totta kai jos haluaa olla vieraanvarainen! Kyllä itse normaalia ruokaa syövänä huomioin aina vieraiden erityisruokavaliot (myös sellaiset ei-lääketieteelliset, jotka henkilö on vain sattunut päättämään itselleen)
Tuotahan se vieraanvaraisuus on! Minulla on juuret Itä-Suomessa ja sieltä oppinut, että tärkein asia jos vieraat tulee, niin pöytä laitetaan koreaksi ja nälkää ei tarvitse vieraan nähdä! Tuntisin oloni hyvin ei-tervetulleeksi, jos menisi kylään ja siellä tarjottaisiin minulle vain jotain kasvispöperöä!
Eikö sekasyljä siis pysty syömään kasvisruokaa jos se kerta on nyt erikosruokavalio? Sitten se ei kyllä ole mikään sekasyöjä ja puhut jostain ihan muusta kuin aloituksen aiheesta. Pinaattiletutkin jo joillekin loukkaus!
Etkö lukenut viestiäni? Laitetaan pöytä koreaksi ja vieraan ei tarvitse nälkää nähdä! Se ei ole laitettu koreaksi, jos minulle tarjotaan jotain Saarioisen pinaattilettuja tai pinaattikeittoa! Ja luultavasti lähden ennen aikojaan mäkkärin kautta kotiin, koska nälkä jää. Hyvin tyypillistä, kun syön jossain arkiruokana kasvisruokaa, niin minulla se ei yksinkertaisesti nälkää pidä. Nälkä käytännössä jo siinä vaiheessa, kun pöydästä nousen!
Eli syön kyllä kasvisruokaa vaikka työlounaalla, jos muuta ei ole. Tai kotona arkena, mutta ei se ole ruokaa jota vieraille itse tarjoaisin ja katson myös epäkohteliaaksi, jos minut kutsutaan vieraaksi ja kasvisruokaa on vain tarjolla.
Olisiko se sinun pöytä korea esim minun kaltaista varten joka ei terveyssyistä syö punaista lihaa? Vai jäisinkö nälköiseksi? Vai vaatisitko syömään vaikka terveyteni uhalla? Ilmeisesti tarjoaisit saaroisten pinaattilettua, yäk.
Luetun ymmärtäminen. Minä kyllä huomioin kasvissyöjien ja sellaisten jotka eivät syö punaista lihaa tarpeet. Oli sitten lääketieteelliset syyt tai eettiset syyt. Ja pyrin tarjoamaan parhaimman mahdollisen ruokaelämyksen heille, mutta odotan, että minutkin huomioidaan, jos menen kylään. Onko se liikaa vaadittu?
Tää asia on luonteeltaan vähän erilainen.
En tiedä miten sitä lähtis hahmottamaan ihmiselle jota ei kiinnosta eläinten hyvinvointi eivätkä koe empatiaa tuotantoeläimiä kohtaan.
Koiraa näissä joskus käytetään esimerkkinä. Ja ehkä jopa niin, että minä haluaisin sinun luonasi syödä koiraa ja ainoastaan niin että sinä sen omakätisesti ensin teurastat, nyljet, ja laitat lihoiksi.
Ehkä se ei sinulle olisi ongelma, mutta monelle muulle voisi olla.
Lihasta tulee itselle sen verran väkivaltaiset mielikuvat, että sen laittaminen olisi aika hankalaa.
En kyllä muuten jaksa valittaa ihmisten syömisistä, mutta raja menisi siinä mitä olisi itse valmis valmistamaan ja käsittelemään.
Kyllä! Aika pöyristyttävää vaatia että vegaanin pitäisi tarjoilla lihoja. Lihaanien pitäisi opetella vähän toisten rajojen kunnioitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kasvikset on lisukkeita
Ja "vegaani" ( weh-gaha-nih = ei saatu mithän ) on wanha mic-mac-indiaanein sana, joka tarkoittaa: "Huono metsästäjä"!
Jos vieraasi ovat pelkkiä karnivoreja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, totta kai jos haluaa olla vieraanvarainen! Kyllä itse normaalia ruokaa syövänä huomioin aina vieraiden erityisruokavaliot (myös sellaiset ei-lääketieteelliset, jotka henkilö on vain sattunut päättämään itselleen)
Tuotahan se vieraanvaraisuus on! Minulla on juuret Itä-Suomessa ja sieltä oppinut, että tärkein asia jos vieraat tulee, niin pöytä laitetaan koreaksi ja nälkää ei tarvitse vieraan nähdä! Tuntisin oloni hyvin ei-tervetulleeksi, jos menisi kylään ja siellä tarjottaisiin minulle vain jotain kasvispöperöä!
Eikö sekasyljä siis pysty syömään kasvisruokaa jos se kerta on nyt erikosruokavalio? Sitten se ei kyllä ole mikään sekasyöjä ja puhut jostain ihan muusta kuin aloituksen aiheesta. Pinaattiletutkin jo joillekin loukkaus!
Etkö lukenut viestiäni? Laitetaan pöytä koreaksi ja vieraan ei tarvitse nälkää nähdä! Se ei ole laitettu koreaksi, jos minulle tarjotaan jotain Saarioisen pinaattilettuja tai pinaattikeittoa! Ja luultavasti lähden ennen aikojaan mäkkärin kautta kotiin, koska nälkä jää. Hyvin tyypillistä, kun syön jossain arkiruokana kasvisruokaa, niin minulla se ei yksinkertaisesti nälkää pidä. Nälkä käytännössä jo siinä vaiheessa, kun pöydästä nousen!
Eli syön kyllä kasvisruokaa vaikka työlounaalla, jos muuta ei ole. Tai kotona arkena, mutta ei se ole ruokaa jota vieraille itse tarjoaisin ja katson myös epäkohteliaaksi, jos minut kutsutaan vieraaksi ja kasvisruokaa on vain tarjolla.
Olisiko se sinun pöytä korea esim minun kaltaista varten joka ei terveyssyistä syö punaista lihaa? Vai jäisinkö nälköiseksi? Vai vaatisitko syömään vaikka terveyteni uhalla? Ilmeisesti tarjoaisit saaroisten pinaattilettua, yäk.
Luetun ymmärtäminen. Minä kyllä huomioin kasvissyöjien ja sellaisten jotka eivät syö punaista lihaa tarpeet. Oli sitten lääketieteelliset syyt tai eettiset syyt. Ja pyrin tarjoamaan parhaimman mahdollisen ruokaelämyksen heille, mutta odotan, että minutkin huomioidaan, jos menen kylään. Onko se liikaa vaadittu?
Tää asia on luonteeltaan vähän erilainen.
En tiedä miten sitä lähtis hahmottamaan ihmiselle jota ei kiinnosta eläinten hyvinvointi eivätkä koe empatiaa tuotantoeläimiä kohtaan.
Koiraa näissä joskus käytetään esimerkkinä. Ja ehkä jopa niin, että minä haluaisin sinun luonasi syödä koiraa ja ainoastaan niin että sinä sen omakätisesti ensin teurastat, nyljet, ja laitat lihoiksi.
Ehkä se ei sinulle olisi ongelma, mutta monelle muulle voisi olla.
Lihasta tulee itselle sen verran väkivaltaiset mielikuvat, että sen laittaminen olisi aika hankalaa.
En kyllä muuten jaksa valittaa ihmisten syömisistä, mutta raja menisi siinä mitä olisi itse valmis valmistamaan ja käsittelemään.
Kyllä! Aika pöyristyttävää vaatia että vegaanin pitäisi tarjoilla lihoja. Lihaanien pitäisi opetella vähän toisten rajojen kunnioitusta.
No miksi normaali-ihmisen sitten pitäisi tarjoilla pelkkiä rehuja? Rehunsyöjien tulisi ehkä myös ottaa muut ihmiset huomioon eikä aina leikkiä rinsessaa ja yrittää pakottaa muita omaan uskontoonsa!
Vierailija kirjoitti:
Jos makkaranpurija ei pysty yhtä kasvisateriaa syömään niin sitten on parempi ettei tule vieraisille ollenkaan.
Ja sama toisinpäin. Jos kasvissyöjä ei pysty yhtä lenkkimakkaran pätkää syömään, jääkööt kotiinsa.
Vierailija kirjoitti:
On teillä ongelmat kun maailmassa on miljardeja ihmisiä joilla ei ole yhtään mitään. Menkää hetkeksi peilin eteen ja katsokaa itseänne, hävetkää edes hetki.
Kyllä. Maailmassa on ihmisiä jotka syövät pelkkää riisiä aamiaiseksi, päivälliseksi ja illalliseksi mutta lihaanin raivo on ääretöntä jos ei joka aterialla saa 200 g lihaa. Hemmotellulle pikkulihaanille tulee muuten paha mieli!
Ei pidä enkä minäkään tarjoile erityisesti kasvisruokia.