Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö kasvissyöjän mielestäsi valmistaa ja tarjoilla liharuokia vieraille?

Vierailija
03.05.2023 |

Jos kutsujen pitäjät ovat kasvissyöjiä/vegaaneja, niin pitääkö mielestäsi heidän järjestää (valmistaa tai tilata) sekasyöjille liharuokia syötäväksi.

Kommentit (312)

Vierailija
101/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, totta kai jos haluaa olla vieraanvarainen! Kyllä itse normaalia ruokaa syövänä huomioin aina vieraiden erityisruokavaliot (myös sellaiset ei-lääketieteelliset, jotka henkilö on vain sattunut päättämään itselleen)

Tuotahan se vieraanvaraisuus on! Minulla on juuret Itä-Suomessa ja sieltä oppinut, että tärkein asia jos vieraat tulee, niin pöytä laitetaan koreaksi ja nälkää ei tarvitse vieraan nähdä! Tuntisin oloni hyvin ei-tervetulleeksi, jos menisi kylään ja siellä tarjottaisiin minulle vain jotain kasvispöperöä!

Eikö sekasyljä siis pysty syömään kasvisruokaa jos se kerta on nyt erikosruokavalio? Sitten se ei kyllä ole mikään sekasyöjä ja puhut jostain ihan muusta kuin aloituksen aiheesta. Pinaattiletutkin jo joillekin loukkaus!

Etkö lukenut viestiäni? Laitetaan pöytä koreaksi ja vieraan ei tarvitse nälkää nähdä! Se ei ole laitettu koreaksi, jos minulle tarjotaan jotain Saarioisen pinaattilettuja tai pinaattikeittoa! Ja luultavasti lähden ennen aikojaan mäkkärin kautta kotiin, koska nälkä jää. Hyvin tyypillistä, kun syön jossain arkiruokana kasvisruokaa, niin minulla se ei yksinkertaisesti nälkää pidä. Nälkä käytännössä jo siinä vaiheessa, kun pöydästä nousen!

Eli syön kyllä kasvisruokaa vaikka työlounaalla, jos muuta ei ole. Tai kotona arkena, mutta ei se ole ruokaa jota vieraille itse tarjoaisin ja katson myös epäkohteliaaksi, jos minut kutsutaan vieraaksi ja kasvisruokaa on vain tarjolla.

Olisiko se sinun pöytä korea esim minun kaltaista varten joka ei terveyssyistä syö punaista lihaa? Vai jäisinkö nälköiseksi? Vai vaatisitko syömään vaikka terveyteni uhalla? Ilmeisesti tarjoaisit saaroisten pinaattilettua, yäk.

Luetun ymmärtäminen. Minä kyllä huomioin kasvissyöjien ja sellaisten jotka eivät syö punaista lihaa tarpeet. Oli sitten lääketieteelliset syyt tai eettiset syyt. Ja pyrin tarjoamaan parhaimman mahdollisen ruokaelämyksen heille, mutta odotan, että minutkin huomioidaan, jos menen kylään. Onko se liikaa vaadittu?

Vierailija
102/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mikään pakko, sekasyöjät voivat hyvin syödä myös kasvisruokaa. Esim. fetaa ja kasviksia sisältävät pastat ja suolaiset piirakat uppoaa hyvin kaikille. Vegaaninen on sitten asia erikseen, itse en ole vegaani niin en niistä tiedä.

Te jotka kirjoititte että sitten ei myöskään kasvissyöjälle tarvitse tehdä kasvisruokaa: ero on siinä että kasvissyöjä ei halua eikä edes voi syödä lihaa. Ei ole mikään kummoinen vaiva lämmittää vaikka kasvispyöryköitä vieraalle jos haluaa olla vieraanvarainen niinkuin normaalit ihmiset haluavat.

Ei sekasyöjä voi syödä kaikkea kasvisjuttuja, minä en mm. Kaura, soija, sipuli, kaali, paprika, sieni, pähkinä. Eläin ravinnossa on maitoproteiini. Ihan hyvin pärjään sekaravinnolla kuitenkin, leivän syönti on jäänyt, kun melkein kaikki sisältävät halpaa ja helposti viljeltävä kauraa. Eikä aina jaksa leipoa.

Maissijauhojen hinta on noussut 1000% 10-vuodessa, joten en siksikään enää oikein leivo.

Jokainen kasvissyöjä voi syödä lihaa, ei ole olemassa liha-allergiaa. Se allergia on korvien välissä

Minulla se on kyllä elimistössä joka ei sitä punaistalihaa kestä. Sinäkäät et kuole varmasti jos kerran noita aterialla otat noita mitä luettelit. Joten onko se sinulla vain korvien välissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, totta kai jos haluaa olla vieraanvarainen! Kyllä itse normaalia ruokaa syövänä huomioin aina vieraiden erityisruokavaliot (myös sellaiset ei-lääketieteelliset, jotka henkilö on vain sattunut päättämään itselleen)

Tuotahan se vieraanvaraisuus on! Minulla on juuret Itä-Suomessa ja sieltä oppinut, että tärkein asia jos vieraat tulee, niin pöytä laitetaan koreaksi ja nälkää ei tarvitse vieraan nähdä! Tuntisin oloni hyvin ei-tervetulleeksi, jos menisi kylään ja siellä tarjottaisiin minulle vain jotain kasvispöperöä!

Eikö sekasyljä siis pysty syömään kasvisruokaa jos se kerta on nyt erikosruokavalio? Sitten se ei kyllä ole mikään sekasyöjä ja puhut jostain ihan muusta kuin aloituksen aiheesta. Pinaattiletutkin jo joillekin loukkaus!

Etkö lukenut viestiäni? Laitetaan pöytä koreaksi ja vieraan ei tarvitse nälkää nähdä! Se ei ole laitettu koreaksi, jos minulle tarjotaan jotain Saarioisen pinaattilettuja tai pinaattikeittoa! Ja luultavasti lähden ennen aikojaan mäkkärin kautta kotiin, koska nälkä jää. Hyvin tyypillistä, kun syön jossain arkiruokana kasvisruokaa, niin minulla se ei yksinkertaisesti nälkää pidä. Nälkä käytännössä jo siinä vaiheessa, kun pöydästä nousen!

Eli syön kyllä kasvisruokaa vaikka työlounaalla, jos muuta ei ole. Tai kotona arkena, mutta ei se ole ruokaa jota vieraille itse tarjoaisin ja katson myös epäkohteliaaksi, jos minut kutsutaan vieraaksi ja kasvisruokaa on vain tarjolla.

Olisiko se sinun pöytä korea esim minun kaltaista varten joka ei terveyssyistä syö punaista lihaa? Vai jäisinkö nälköiseksi? Vai vaatisitko syömään vaikka terveyteni uhalla? Ilmeisesti tarjoaisit saaroisten pinaattilettua, yäk.

Luetun ymmärtäminen. Minä kyllä huomioin kasvissyöjien ja sellaisten jotka eivät syö punaista lihaa tarpeet. Oli sitten lääketieteelliset syyt tai eettiset syyt. Ja pyrin tarjoamaan parhaimman mahdollisen ruokaelämyksen heille, mutta odotan, että minutkin huomioidaan, jos menen kylään. Onko se liikaa vaadittu?

Sinulle kasviruoka on tavallista lounasta ja valmispinaattilettua. Näin itse kerroit. Eli pöytä ei todellakaan olisi kaikille koreana.

Vierailija
104/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää asia on luonteeltaan vähän erilainen.

En tiedä miten sitä lähtis hahmottamaan ihmiselle jota ei kiinnosta eläinten hyvinvointi eivätkä koe empatiaa tuotantoeläimiä kohtaan.

Koiraa näissä joskus käytetään esimerkkinä. Ja ehkä jopa niin, että minä haluaisin sinun luonasi syödä koiraa ja ainoastaan niin että sinä sen omakätisesti ensin teurastat, nyljet, ja laitat lihoiksi.

Ehkä se ei sinulle olisi ongelma, mutta monelle muulle voisi olla.

Lihasta tulee itselle sen verran väkivaltaiset mielikuvat, että sen laittaminen olisi aika hankalaa.

En kyllä muuten jaksa valittaa ihmisten syömisistä, mutta raja menisi siinä mitä olisi itse valmis valmistamaan ja käsittelemään.

Vierailija
105/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palaan otsikon kysymykseen, niin ei, kasvissyöjän EI tarvitse valmistaa ja tarjoilla liharuokia vieraille. En minäkään tarjoile KOSKAAN mitään, missä on sipulia. Meidän taloudessamme ei ole lainkaan sipulia, missään muodossa. Sori, jos lihapullat ei maistu oikealle ilman sipulikökkäreitä, tai jos jäät ilman sour cream and onion- sipsejä.

Ihan vegaanisenakin saa tehtyä täyttävät ja juhlallisen aterian, ja kasvisruokavalioon sopivana on vain taivas rajana.

Tänäänkin meillä oli kasvisruokaa (lakto-vege), eli lämpimiä voileipiä, ainoa eläinperäinen täyte oli juusto. Kukaan ei jäänyt nälkäiseksi, vaikka pari uunipellillistä niitä joutui tekemään, ihan sama, vaikka olisi ollut pihvit välissä, teinit vetää liki loputtomasti. Mut nää teinit ei syö pihvejä, joten ne pihvileivät olisi jääneet syömättä (itse olisin syönyt).

Jos menen vegaanin luo, oletan saavani vegaanista ruokaa. Jos menen italialaisen laktoosivammaisen luo, oletan saavani laktoositonta ruokaa - en välttämättä italialaista. Jos menen serkkuni, moniallergisen suurperheen luo, niin oletan saavani ruokaa, jossa ei ole käytetty heidän allergeenejaan. Jos menen entisen työkaverini luo, niin oletan saavani hirvisoppaa, jos en erikseen kiellä. Mut siinä hirvisopassa ei ole sipulia, kun en sitä syö. Jos menen kaverini luo, niin en todellakaan saa sieniä, joita hän vihaa. Tai miehen serkulle kylään, ei löydy pöydästä äyriäisiä, vaikka kuinka niitä rakastan. Enkä tälle serkulle todellakaan tarjoile katkarapuvartaita ;-D

Vierailija
106/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään kenenkään ei tarvitse tarjoilla mitään, mitä ei halua. Aivan älytön kysymys.

Vierailija
107/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suhtautuu aggressiivisesti toisen ruokavalioon, miksi pitäisi olla edes tekemissä saati vierailla toisen luona? Vihaiset ja kiukkuiset seka- ja kasvissyöjät voivat pysyä eri porukoissa tykkänään.

Vierailija
108/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvisyönti on periaate ja usein se on eläinten ystävien päätös. Eivät varmaan halua omassa juhlassa että on kuollutta eläintä tarjolla.  Ihan kaikkea voi valmistaa ilman eläintuotteita.  Olisi hieno suunnitella juhlatarjoilut kasviruokana. Ja kun tarjoaa reilusti viiniä ja kahvin kanssa konjamiiniä-kaikki ovat tyytyväisiä juhliin!

Mikä oletus on, että kaikki voivat/haluavat juoda alkoholia?

Vierailija
109/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo normaalille sekasyöjälle ole mikään ongelma välillä syödä vegaaniruokaa, mutta aina löytyy näitä luolamiehen tasolle jääneitä.

Luulisinpa, että luolamiestä alemmalle tasolle kasvissyöjiksi on jäänyt enemmän näitä jästipäitä, jotka eivät pysty edes kertaluontoisesti luopumaan fetissistään ja syömään kyläilessään sitä, mitä isäntäväki tarjoaa, loukaten täten itsekkyydessään isäntäväkeä yleensä, emäntää erityisesti ja talon tapaa!

"Vegaani" ( weh-gaha-nih = ei saatu mithän ) on, muuten, wanha indiaanein sana, joka tarkoittaa: "Huono metsästäjä"!

Juuri näin! Minuakin inhottavat tyypit, jotka nirsoilevat ja moittivat tarjottua ruokaa ja inisevät olevansa "vegaaneita", vaikka isäntäväki on hankkinut ja valmistanut hyvän illallisen vierailleen!

Eipä kutsuta toiste!

Vierailija
110/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teillä ongelmat kun maailmassa on miljardeja ihmisiä joilla ei ole yhtään mitään. Menkää hetkeksi peilin eteen ja katsokaa itseänne, hävetkää edes hetki.

Vierailija
111/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vegaanin kerran pitää itse tuoda omia eväitä sekasyöjän järkkäämään illanviettoon, niin miksei se menisi myös toisin päin?

t. sekasyöjä

Vierailija
112/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo normaalille sekasyöjälle ole mikään ongelma välillä syödä vegaaniruokaa, mutta aina löytyy näitä luolamiehen tasolle jääneitä.

Osaisitko nimetä jonkin vegaanisen kaikille maistuvan ruoan, joka ei sisällä niitä lihankorvikkeita (soijarouhe, härkis jne.) ? Sitä saatanan linssikeittoa on tällä palstalla jankutettu aina, onko se se ainut?

Sellaisia tuiki tavallisia ruokia, jotka yleensä maistuvat kaikille, ovat esim. kasvissosekeitto, pinaattikeitto ja pinaattiletut. Sen lisäksi monet pitävät myös täytetyistä paprikoista, sienistä tai kesäkurpitsoista. Myös erilaiset pinaatti-ja kaalipiiraat ovat usein suosittuja. Tai sitten vaikka ihan kasvispihvit, keitetyt perunat ja kantarellikastike.

Hyviä ruokia, mutta aika haastava noista on juhla-ateriaa koostaa. Sosekeitot, pinaattikeitto, pinaattiletut ovat ihan liian arkisia juhliin (alkukeitto tietysti on OK). Täytetyt paprikat ja kesäkurpitsat voi olla juhlavia, mutta siinäkin on haastetta, millä ne täyttää. Rakastan sieniä, mutta ne eivät enää sovi vatsalleni ja näin taitaa olla niin monella, etten uskaltaisi sieniä pääruokana tarjota. Itse en ole koskaan onnistunut tekemään hyviä kasvispihvejä enkä mitään piirakoita täysin vegaanisena, vaikka olen melko hyvä kokki. Maku ja rakenne jäävät kauas herkullisesta, vaikka kyllä ne nyt alas saa menemään.

Tässä ei kysytty juhla-aterioista mitään, vaan piti mainita edes yksi kaikille yleensä maistuva vegaaniruoka.

Vierailija
113/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaisitko nimetä jonkin vegaanisen kaikille maistuvan ruoan, joka ei sisällä niitä lihankorvikkeita (soijarouhe, härkis jne.) ? Sitä saatanan linssikeittoa on tällä palstalla jankutettu aina, onko se se ainut?

Uuniperuna sienimuhennnos täytteellä ja täytteitä voi tehdä vaikka minkälaisia variaatioita. Yleensä lihansyöjä ovat myös perunansyöjiä. Peruna ei tunnu niin vaarallisesti kasvikselta ja on täyttävää.

Vierailija
114/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi kukaan lihansyöjä edes tuntee ketään vegaania? ja varsinkaan menee syömätilaisuuteen, jossa tarjolla on nurmikkoa ja märkää pahvia? minä poistin kaikki sellaiset lähipiiristä, jotka nyrpistelee nokkaansa kun pöydässä on itse ammuttua eläintä. 

Vierailija
115/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tofu sinusta korvike myös? Meinaan vaan, että usein täällä ollaan sitä mieltä, vaikka sehän on tuhansia vuosia vanha ruoka-aine Aasiasta. Siitä saa oikein valmistamalla vaikka mitä herkullista. Ja ylipäänsä aika monissa maailman ruokakulttuureista kasvisruoalla on oleellinen osa, Intian lisäksi aika lailla kaikissa maissa joissa on buddhalainen historia on myös pitkä kasvisruoan historia. Tuntuisi hassulta, että mistään näistä maista ei tule mielestäsi hyvää ruokaa. Mutta tuskin on mahdollista nimetä yhtä ruokaa, joka maistuisi "kaikille", oli kyse sitten kasvis- tai liharuoasta. Makuja on monia.

Vierailija
116/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos makkaranpurija ei pysty yhtä kasvisateriaa syömään niin sitten on parempi ettei tule vieraisille ollenkaan.

Jos porkkananpurija ei pysty yhtä liha-ateriaa syömään, niin sitten on parempi ettei tule vieraisille ollenkaan.

Vierailun tarkoitus ei ole, että ruoka on keskiössä, ellei kyseessä ole nyyttärit. Kyllä mä porkkananpurijana olen syönyt vatsan täyteen niitä porkkanoita, että sitten aterialla syön lihan kylkiäisiä. Vai iskeekö joku pöytään pelkät lihasiivut?

Vierailija
117/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikutat kyllä sen verran ikävältä ihmiseltä, ettei olis iso menetys vaikka jäisitkin pois.

vegaaniuskovaisten juhlista poisjäänti on aina yhtä juhlaa, ei tarvitse sietää tuota omahyväisten moraalipostaajien vegefasismia.

Vierailija
118/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos makkaranpurija ei pysty yhtä kasvisateriaa syömään niin sitten on parempi ettei tule vieraisille ollenkaan.

Jos porkkananpurija ei pysty yhtä liha-ateriaa syömään niin sitten on parempi ettei tule vieraisille ollenkaan.

Vierailija
119/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa tekopyhät vegaanit, että vedessäkin on elämää... 

Vierailija
120/312 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mikään pakko, sekasyöjät voivat hyvin syödä myös kasvisruokaa. Esim. fetaa ja kasviksia sisältävät pastat ja suolaiset piirakat uppoaa hyvin kaikille. Vegaaninen on sitten asia erikseen, itse en ole vegaani niin en niistä tiedä.

Te jotka kirjoititte että sitten ei myöskään kasvissyöjälle tarvitse tehdä kasvisruokaa: ero on siinä että kasvissyöjä ei halua eikä edes voi syödä lihaa. Ei ole mikään kummoinen vaiva lämmittää vaikka kasvispyöryköitä vieraalle jos haluaa olla vieraanvarainen niinkuin normaalit ihmiset haluavat.

Lihapullien lämmittäminen on yhtä pieni vaiva kuin kasvispullien lämmittäminen