Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies maustaa ruoat "pilalle" - olenko minä kohtuuton?

Vierailija
03.05.2023 |

Kokkaamme miehen kanssa kumpikin kotona eli ruoanlaitto ei ole vain toisen vastuulla. Minulla on puhjennut sairaus, jonka vuoksi en voi enää syödä kovin mausteisia ruokia. En siis ole koskaan ollut mikään ekstramausteisen ruoan ystävä, mutta enää en kestä mitään tulisia ruokia yms. Mies puolestaan rakastaa kaikkea mahdollisimman tulista ja mausteista. Välillä mies syö omia mausteisia ruokiaan ja välillä kokataan yhteiseksi jotain molemmille sopivaa ruokaa.

Olen yrittänyt ehdottaa miehelle, että hän lisäisi mausteet vasta omaan ruoka-annokseensa. Toisinaan tämä käy, mutta aika usein mies haluaa lisätä mausteet jo kattilassa olevan ruoan joukkoon. Muistutan siitä, että en kestä mausteista ruokaa, mutta mies sanoo lisäävänsä vain vähän mausteita. Lopputulos on se, että mies maustaa ruokaa aivan liikaa ja hänestä ruoka on juuri sopivaa maustettuna. Joudun noissa tilanteissa valitsemaan, syönkö tuota hyvin mausteista ruokaa ja tulen kipeäksi tai olenko kokonaan syömättä.

Olenko minä kohtuuton, kun toivon miehen maustavan ruoat vasta lautasellaan?

Kommentit (116)

Vierailija
61/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsella on ollut mausteallergia, joten olen vuosia ottanut hänen annoksen erikseen ja sitten maustanut. Tai sitten kellään ei ole mausteita. En ymmärrä miestäsi, onko hän jotenkin häiriintynyt kun kiusaa sinua.

No ei varmasti ole mitään "mausteallergiaa". Sellaista ei ole olemassakaan.

Vierailija
62/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tyhmä on siippa. Sama juttu, jos toisella olisi laktoosi-intoleranssi ja kuitenkin lisäilisi tavallista maitoa tai allergia ja silti lisäisi aineksia. Tykkään kyllä itse mausteista, mutta en viitsisi tieten tahtoen laittaa läheistä kärsimään enkä kuluttaa luonnonvaroja kokkailemalla kahta ruokaa. Jos nyt ei mausteet maistukaan samalta jälkikäteen lisättynä, niin onko nyt maailmaa kaatava asia? Kyllähän joka lapsi on kouluaikana tottunut syömään varsin vähämausteista ruokaa, joten miksi aikuisena täytyy alkaa nirsoilla kuin joku alle kouluikäinen toisen hyvinvoinnin kustannuksella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen näitä puolisovalintoja. Jos meillä olisi sama tilanne minun puolisoni kanssa kummin päin vain, niin ei tietenkään toinen maustaisi ruokia sellaisiksi, ettei toinen voi niitä syödä. Mitä helvettiä nyt oikeesti?! Tehtäisiin omat ruoat tai sitten toinen luopuisi maustetuista ruoista. Tietenkin. Minun takiani meillä ei voi valmistaa kalaruokia - ei allergian takia, vaan siksi, että se kypsyvän kalan haju saa minut voimaan todella, todella pahoin. Ainoa mahdollinen olisi kalapuikot, mutta kumpikaan meistä ei niistä niin välitä. Asia on ratkaistu niin, että vaimo syö viikottaiset kala-annoksensa työpaikkaruokalassa, ja kun joskus käydään ravintoloissa, niin useimmiten ottaa siellä kalaa. Kesäisin voidaan vetää kalaa mökillä niin paljon kuin sielu sietää, koska savustaminen on ookoo ja ulkotulella voidaan myös paistaa ja keittää. Se on vaan se sisätiloissa leijuva kalan haju liikaa mulle.

Aamen. Jos oma puoliso ei ota tämän vertaa huomioon minun hyvinvointiani ja sairauttani/terveydentilaani, että voitaisiin YHDESSÄ tehdä kompromisseja, niin olisi kyllä kunnioitus mennyt sen siliän tien ja olisi myös entinen parisuhde.

Ihan kuin se kumppani olisi jokin rasittava kämppis tai vihamies, jota voi kohdella miten vaan.

Kunnon naisen "yhteinen kompromissi": nainen päättää mitä syödään ja miehellä on lupa vaieta.

Vierailija
64/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsella on ollut mausteallergia, joten olen vuosia ottanut hänen annoksen erikseen ja sitten maustanut. Tai sitten kellään ei ole mausteita. En ymmärrä miestäsi, onko hän jotenkin häiriintynyt kun kiusaa sinua.

Et voi olla tosissasi, vai mausteallergia. Yhtä uskottavaa kuin kakkuallergia.

Vierailija
65/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sairaus estää mausteisten ruokien syömisen?

Samaa ajattelin, että joko ap on nirso ja vetoaa sairauteen. Tai sitten yleensä vain närästystauti/refluksi tai vatsahaava on sellaisia että lääkäri "kieltää" syömästä mausteisia ruokia. Mutta eihän närästäessäkään "kipeäksi" tule mausteista vaan saattaa vähän rintaa jäädä polttelemaan. Aikuisen pitäisi sellainen kestää tai sitten tehdä omat ruoat.

Ja eivätkö nuo ole ihan itseaiheutettuja elintasosairauksia, aiemmin on mennyt liikaa alkoholia tai rasvaista ruokaa... Ap kantakoon itse valintojensa seuraukset, turha siitä on miestä syyttää. On rikos joutua syömään mautonta laitosruokaa, jos haluaisi kulinaristisen elämyksen pitkään haudutettujen mausteiden kanssa... aah... terveellisempääkin se on kuin suolan kanssa läträäminen.

Se rinnan polttelu johtuu mahahappojen nousemisesta ruokatorveen ja voi olla tosi kivuliasta.

Ei tuollainen vaaratonta ole, närästyksen ja varsinkin vatsahaavan lietsominen tai poltteen kestäminen hampaat irvessä voi johtaa paljon pahempiin ongelmiin.

Eikä tuo läheskään aina aikaisemmista elintavoista johdu, sivistäisit itseäsi.

Vierailija
66/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kyllä ihan käsittämättömän vihamielistä porukkaa. Siis jos henkilöllä on jokin sairaus, niin pazkat siitä, on vain kuzipäinen ja nalkuttava akka.

Toivottavasti teille ei itsellenne tule koskaan minkäänlaista sairautta, kun olette niin täydellisiä. Jos tulee, niin toivon hartaasti, että yksikään läheisenne ei teitä auta eikä ota muutenkaan mitenkään huomioon. Muistakaa myös, että olette sen jälkeen itse niin kuzipäitä, jotka piruuttaan kehtaavat sairastaa ja olla vaivoiksi niille täydellisille. 

Jos minulle tulee jokin sairaus, niin toivottavasti se ei muuta minua niin itsekkääksi kusipääksi, että vaadin kaikkia läheisiäni elämään minun rajoitteideni mukaisesti. Minulla on vähän aikaa sitten nilkka kaputt ja en silti vaatinut vaimoani lopettamaan lenkkeilyä, vaikka en siihen itse pystynytkään. 

Ystäväni mies on keliaakikko ja kyllä vaimo ja lapset syövät kotona gluteenitonta sapuskaa. Ei mies ole kusipää, mutta perhe ymmärtää, ettei kannata ottaa turhaa riskiä vehnäjauhopussien kanssa. Siskollani on puolestaan vakava oregano-allergia, joka salpauttaa pahimmillaan hengityksen. Siskoni ei ole kusipää, mutta hänen miehensä ei ota myöskään riskiä, että aiheuttaisi hänelle kohtauksen ropistelessaan kyseistä maustetta.

Vierailija
67/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ajattelin, että joko ap on nirso ja vetoaa sairauteen. Tai sitten yleensä vain närästystauti/refluksi tai vatsahaava on sellaisia että lääkäri "kieltää" syömästä mausteisia ruokia. Mutta eihän närästäessäkään "kipeäksi" tule mausteista vaan saattaa vähän rintaa jäädä polttelemaan. Aikuisen pitäisi sellainen kestää tai sitten tehdä omat ruoat.

Ja eivätkö nuo ole ihan itseaiheutettuja elintasosairauksia, aiemmin on mennyt liikaa alkoholia tai rasvaista ruokaa... Ap kantakoon itse valintojensa seuraukset, turha siitä on miestä syyttää. On rikos joutua syömään mautonta laitosruokaa, jos haluaisi kulinaristisen elämyksen pitkään haudutettujen mausteiden kanssa... aah... terveellisempääkin se on kuin suolan kanssa läträäminen.

Vähän ohis mutta minulla on ollut raju refluksi aikoinaan ja närästyskohtausten kipu ei todellakaan ollut pientä polttelua, vaan sellaista kuin joku olisi repinyt ylävatsaa silpuksi ja kaatanut happoa päälle. Menin ihan liikuntakyvyttömäksi ja pahimman närästyskohtauksen aikana oksensin kun yritin puhua.

Vierailija
68/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tietenkään ole kohtuuton. Ei mieskään niitä mausteita söisi, jos se aiheuttaisi vaikkapa kovat vatsakivut ja veriripulin, mitä esim. IBS voi aiheuttaa mausteisen ruoan suhteen.

Ongelma on empatian puute. Tietenkin on ikävää, että mies joutuu kokkausvuorollaan erottelemaan sinulle etukäteen annoksen tms. lisätyötä, mutta on luonnollista että parisuhteessa haluaa ettei puoliso ole sairas, ja ihan mielellään sitä siksi näin toimii.

Sun on pakko laittaa omat rajat, et tietenkään syö tota ruokaa. Pyydät vielä kerran selkeästi ja ystävällisesti, ja sanot ettet tule syömään hänen kokkaamiaan ruokia, jos siellä on ne mausteet jo. Jos käy uudestaan, sitten tilaat itsellesi ruoat tai käyt ravintolassa syömässä. Kyllä se varmasti menee vähitellen perille, että hän tajuaa että kokkaa itselleen vaan sitten, jos kokkaa mausteilla. Nyt sun suostuminen vatsaoireista huolimatta antaa miehelle kuvan siitä, että ongelma ei ole todellinen.

Vierailija
69/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äijä kun joutuu vanhainkotiin, niin tulee vakava paikka joutuessaan lisäämään mausteita jälkikäteen.

Vierailija
70/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi tosi mielenkiintoista tietää, että uskotko tuohon juttuun itse? Tuo kuulostaa jo nepsy-kaliiberin nirsoilulta, että ruoka ei saa maistua yhtään miltään. Jos tosiaan uskot tuohon juttuun, niin tiedoksi, että sellaista asiaa kuin mausteallergia ei ole olemassakaan, joten kannattaa ehkä alkaa selvittämään muita vaihtoehtoja. 

Vierailija
71/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos käytät mausteena esim. sitruunankuorta, niin lapsesi tulee heti allergiseksi sille, kun sitä kutsutaan mausteeksi?

Vierailija
72/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ignoroi nää oudot peukutukset, jotka dissaa tilannetta. Tänne on vaan sattumalta eksynyt porukkaa, jotka on vihaisia naisille ilmeisesti, eivätkä suhteessa, ja purkatat katkeruuttaan. Ei rakastavassa suhteessa olevalla ole ongelma keksiä yhdessä ratkaisuja elää niin, ettei toinen tule ruoasta kipeäksi. Tätä eivät nämä alapeukuttajat ymmärrä, tod.näk. koska heillä ei ole siitä hyviä henk.koht. kokemuksia.

Vierailija
73/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kuuluu vanhustenkotiin jossa saa piimää, mautonta sosekeittoa ja kiisseliä.

Pilkkaat toisen sairautta? Fiksua.

Ei liity ikään mitenkään, itsellä näin nuorenakin on refluksitauti, pitää olla tarkkana mitä syö, mausteinen ruoka ei sovi. Onhan se tietysti hupaisaa pilailla toisen sairaudella, mille ei itse mitään voi. Voi vain koittaa suitsia oireita. Mielummin sitä tietysti söisi ihan mitä haluaa.

En tietenkään tiedä mikä vaiva AP: lla on.

Vierailija
74/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi tosi mielenkiintoista tietää, että uskotko tuohon juttuun itse? Tuo kuulostaa jo nepsy-kaliiberin nirsoilulta, että ruoka ei saa maistua yhtään miltään. Jos tosiaan uskot tuohon juttuun, niin tiedoksi, että sellaista asiaa kuin mausteallergia ei ole olemassakaan, joten kannattaa ehkä alkaa selvittämään muita vaihtoehtoja. 

Hän ei varmaan vaan kuule eritellyt, että mikä mauste. Itse olen yhdelle mausteelle niin allerginen, että menee hengitystiet tukkoon ja oon käyny siitä sairaalassakin. Tää selvisi itelle vasta parikymppisenä siellä sairaalassa, eikä ollut tosiaankaan "nepsy-allergia".

Vierailija
75/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi olla tosissasi. Käskisit vatsahaavan saanutta "vaan kestämään" poltteita? Ei tuo tai refluksi ole sama asia kuin pieni satunnainen närästys, ja sairastuneelle itselleenkin voi olla tosi kova paikka jos ei enää pysty käyttämään suurta osaa mausteista.

Tiesitkö että paha stressi, lääkitys, perinnöllinen taipumus tai vaikka huono onni voi aiheuttaa noita? Ap:lla voi olla myös esimerkiksi punajäkälää tai muita suun haavaumia, IBS ja nikn

Vierailija
76/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä ilkeitä ja tietämättömiä ihmisiä. Ensinnäkin kaikki ei tykkää mausteisesta ruoasta ja toisekseen kaikkien elimistö ei niitä kestä suuria määriä. Eihän ap kirjoittanut, että ei ole koskaan syönyt mausteisia ruokia.

Kyse voi olla esim. suolistosairaudesta ja niiden kanssa ei ole leikkimistä. Ei tuollainen ole kenenkään oma valinta vaan se on pakko miettiä syömisiään oman terveyden vuoksi. 

Itse tykkään mausteisesta ruoasta, mutta en silti ala viisastelemaan ja aukomaan päätäni sellaisille, jotka ei syystä tai toisesta halua syödä mausteista ruokaa.

Ap:lle kuitenkin sen verran tiedoksi, että mausteiden lisääminen vasta lautasella ei ole oikein toimiva tapa. Ne mausteet sekoittuu paremmin valmistusvaiheessa, osa ruoista marinoidaan ennen kypsennystä ja osaa haudutetaan mausteiden kanssa. Teille toimiva ratkaisu voisi olla, että kun mies tekee mausteisia ruokia niin sä teet omat miedommat ruoat. Niitä ruokia voi myös tehdä isompia määriä ja pakastaa myöhempään varten. Välillä syötte vähemmän mausteista ruokaa ja olisi kyllä miehen kohtuullista hyväksyä tämä.

Mausteita on tässä maailmassa vähintään satoja ja erilaisia maustesekoituksia kymmeniä- ellei satojatuhansia, joten se, että ei tykkää "mausteisesta" ruuasta ei kerro kuin kotikasvatuksen puutteesta ja yleisestä rajoittuneisuudesta. 

Mä kirjoitin nyt kylläkin sitä ajatellen, että jos ihmisellä on jokin esim. suolistosairaus. Ei siihen silloin kotikasvatus auta.

En kyllä ymmärrä sitäkään, että mitä jonkun tuntemattoman maut ärsyttää joitakin noin paljon. Siis jos kyse on siitä mistä tykkää ja ei. Ei mua ainakaan kiinnosta syökö naapurin Pekka mausteista ruokaa vai ei. 

Pointtini oli, että tuskinpa on montaa suolistosairautta, jotka reagoivat tasapuolisesti tilliin, sarviapilaan ja habaneroon, joten kyllä varmaan useimmille löytyy sopivia mausteita, jos on vähän viitseliäisyyttä tutustua aihepiiriin, mutta joillakin kotikasvatus on sellainen, että "mausteinen" tarkoittaa tasan Felixin chiliketsuppia.

Olen kärsinyt suolistosairaudesta kaksi vuosikymmentä. Kokeilemalla on selvinnyt mikä käy ja mikä ei, tämäkin vaihtelee. Nyt, kun sairaus on lopultakin alkanut rauhoittua, en todellakaan viitsi tutustua sinun aihepiireihisi kun vaarana on että taas juostaan vessassa 30-40 kertaa vuorokaudessa eivätkä ne kivutkaan niin kovin mukavia ole. Joten näillä mennään.

Vierailija
77/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän ei varmaan vaan kuule eritellyt, että mikä mauste. Itse olen yhdelle mausteelle niin allerginen, että menee hengitystiet tukkoon ja oon käyny siitä sairaalassakin. Tää selvisi itelle vasta parikymppisenä siellä sairaalassa, eikä ollut tosiaankaan "nepsy-allergia".

Jos kyse olisi vain yhdestä mausteesta, hän ei varmaan olisi kirjoittanut "vuosia ottanut hänen annoksen erikseen ja sitten maustanut. Tai sitten kellään ei ole vuosia ottanut hänen annoksen erikseen ja sitten maustanut. Tai sitten kellään ei ole mausteita."  Mausteita monikossa, eli kyllä siinä puhutaan ihan kaikista mausteista tai sitten kirjoittaja ei osaa tuottaa ymmärrettävää tekstiä. 

Vierailija
78/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisiköhän meidän naisten alkaa ajatella tätä palstaa mahdollisuutena nuorten miesten tapakasvatukseen. Vaikka ne yrittävät olla niin kovia ja ylimielisiä, herkkiä pikkupoikia ne vielä ovat. Yritetään jakaa niille tietoa ja olla provosoitumatta. Huomaa, että nais- ja ihmisvihasta huolimatta ne haluavat kontaktia, vaikka sitten näinkin randomin aiheen varjolla.

Tunsin joskus hajusteallergisia haukkuvan nuoren miehen, joka paljastui itsekin hajusteallergiseksi. Hän oli lopulta symppis tyyppi, kun murtui ja lakkasi esittämästä täydellistä.

Vierailija
79/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se rinnan polttelu johtuu mahahappojen nousemisesta ruokatorveen ja voi olla tosi kivuliasta.

Ei tuollainen vaaratonta ole, närästyksen ja varsinkin vatsahaavan lietsominen tai poltteen kestäminen hampaat irvessä voi johtaa paljon pahempiin ongelmiin.

Eikä tuo läheskään aina aikaisemmista elintavoista johdu, sivistäisit itseäsi.

Jep. Eksällä tulee erittäin paha närästys liian mausteisista tai rasvaisista ruoista ja se johtuu synnynnäisestä läppäviasta mahan ja ruokatorven välillä. Joskus se menee niin pahaksi että oksentaa kaiken ulos useita päiviä ja on ollut sairaalassakin muutamaan kertaan. Joten juu, toistan sanomasi noille joillekin toisille: sivistäkää itseänne.

Vierailija
80/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatimuksesi siitä että ruoka maustettaisi vasta lautasella on kohtuuton. Käytännössä pyydät miestäsi pilaamaan ruuan ja menettämään sen tekemisen ja syömisen nautinnon.

Silti tilanteessanne kompromissit ovat mahdollisia - tarvitsette tuplakattilan, paistinpannun tms. Toisessa valmistetan samaan aikaa ruokaa ilman mausteita ja toisessa mausteiden kanssa. Hieman ylimääräistä vaivaa, mutta ei liikaa.

En tiedä vaivasi laatua, mutta itse lievennän joskus liian tulista ruokaa (jota poikani laittaa) reilulla satsilla turkkilaista jukurttia, jota laitan annokseeni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä