Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies maustaa ruoat "pilalle" - olenko minä kohtuuton?

Vierailija
03.05.2023 |

Kokkaamme miehen kanssa kumpikin kotona eli ruoanlaitto ei ole vain toisen vastuulla. Minulla on puhjennut sairaus, jonka vuoksi en voi enää syödä kovin mausteisia ruokia. En siis ole koskaan ollut mikään ekstramausteisen ruoan ystävä, mutta enää en kestä mitään tulisia ruokia yms. Mies puolestaan rakastaa kaikkea mahdollisimman tulista ja mausteista. Välillä mies syö omia mausteisia ruokiaan ja välillä kokataan yhteiseksi jotain molemmille sopivaa ruokaa.

Olen yrittänyt ehdottaa miehelle, että hän lisäisi mausteet vasta omaan ruoka-annokseensa. Toisinaan tämä käy, mutta aika usein mies haluaa lisätä mausteet jo kattilassa olevan ruoan joukkoon. Muistutan siitä, että en kestä mausteista ruokaa, mutta mies sanoo lisäävänsä vain vähän mausteita. Lopputulos on se, että mies maustaa ruokaa aivan liikaa ja hänestä ruoka on juuri sopivaa maustettuna. Joudun noissa tilanteissa valitsemaan, syönkö tuota hyvin mausteista ruokaa ja tulen kipeäksi tai olenko kokonaan syömättä.

Olenko minä kohtuuton, kun toivon miehen maustavan ruoat vasta lautasellaan?

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset sinä ota loppuvaiheessa omaa lautasellistasi ja sen jälkeen mies heittelee mausteet pataan. Miten vaikeaksi asiat pitää tehdä

Ei kaikkia mausteita voi "heitellä pataan". Esimerkiksi curry lisätään heti alussa paistumaan rasvaan.

Vierailija
22/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idioottien kokoontumisajot näköjään meneillään. On tänne onneksi muutama normaalijärkinenkin päätynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kiusaamisketju.

Mies on kohtuuton. Puolison sairaus pitää ottaa huomioon.

Vierailija
24/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sairaus estää mausteisten ruokien syömisen?

Yritätkö nyt sanoa, ettei tulinen ja mausteinen ruoka aiheuttaisi mitään vaikka Crohnin taudista kärsivälle? Minä en edes sairasta mitään ja liian tulinen/mausteinen ruoka ärsyttää todella!

Vierailija
25/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

et ole kohtuuton

mistä moinen mausteiden mättö?

laihduttako miehesi ja yrittää puskea kuonaa väkisin eteenpäin tulisella ruualla?

Ukollesi tulee ne suolistovaivat ja kohta se saa syödä niitä pilttiruokia.

Jätä se chilipalko!

Vierailija
26/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritätkö nyt sanoa, ettei tulinen ja mausteinen ruoka aiheuttaisi mitään vaikka Crohnin taudista kärsivälle? Minä en edes sairasta mitään ja liian tulinen/mausteinen ruoka ärsyttää todella!

Niin, vain Suomessa.

Vierailija
27/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja puolisollani on eri ruokavaliot muista syistä ja se tarkoittaa, että lähes joka aterialle pitää tehdä jotain kahtena eri vaihtoehtona. On kuitenkin paljon sellaista, mikä sopii molemmille, esimerkiksi salaatteja ja raasteita ei tarvitse tehdä erikseen (teen yleensä kerralla kahden päivän annoksen salaattia), samoin lisukkeet sopivat molemmille (perunat, pasta, riisi, kvinoa ym). Pata- ja laatikkoruokia teen kerralla niin ison annoksen, että niistä syö useaan kertaan, ja pakastan osan. Kastikkeita meillä syödään tosi vähän, samoin keittoja, ja jos tehdään keittoa niin yleensä puolisokin haluaa kasvissosekeittoa joka sopii molemmille.

Samaa ehdotan teille. Tehkää erillisinä ne osat ruoasta, joihin toinen haluaa mausteita, ja tehkää niin isoja annoksia, että voi sitten syödä pakastimesta eikä tarvitse joka päivä tehdä ruokaa.

Vierailija
28/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyin kysymyksen, en yritä sanoa yhtään mitään.

Vierailija
29/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vatsahappoihin liittyvät sairaudet, kuten vaikka vatsahaava ja refluksi, limakalvoja kuivattavat sairaudet kuten sjögrenin syndrooma ja hormonaaliset epätasapainot, suuhun haavoja tai rakkuloita aiheuttavat sairaudet, jotkut suolistosairaudet voivat ärtyä tulisista mausteista, ja myös iho voi reagoida mausteisiin, sekä joillain tulee migreeni tietyistä mausteista.

Vierailija
30/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, vain Suomessa.

Mitä sitten? Pitääkö väkisin silmät verestäen ja suu liekeissä ja lopulta peräreikä ruvella syödä liian tulista ja mausteista ruokaa, että olisi tarpeeksi "international".

Vierailija
31/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, vinkiksi: seuraavan kerran, kun teet avauksen, älä kerro sukupuolia.

Vierailija
32/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kyllä ihan käsittämättömän vihamielistä porukkaa. Siis jos henkilöllä on jokin sairaus, niin pazkat siitä, on vain kuzipäinen ja nalkuttava akka.

Toivottavasti teille ei itsellenne tule koskaan minkäänlaista sairautta, kun olette niin täydellisiä. Jos tulee, niin toivon hartaasti, että yksikään läheisenne ei teitä auta eikä ota muutenkaan mitenkään huomioon. Muistakaa myös, että olette sen jälkeen itse niin kuzipäitä, jotka piruuttaan kehtaavat sairastaa ja olla vaivoiksi niille täydellisille. 

Vierailija
33/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi nalkutta akka. Huoh.

Tässä aika hyvin kiteyty tän ketjun vastarannankiiskien pointti, hyvä jätkät, ei näytä yhtään kohtuuttomalta ja kilarrilta naisvihalta.

Vierailija
34/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuvaiheessa maustettavassa ruossa ota oma annoksesi ennen maustamista tai pyydä miestäsi ottamaan se erilleen. Vasta lautasella ei juuri kannata maustaa.

Miehelle voi vinkata, että hänen kannattaa tehdä itselleen rapeaa chiliöljyä, mitä voi sitten kauhoa ruoan päälle lautasellakin. Sen käyttämistä voi verrata johonkin ketsupin laittamiseen, ytyä on vaan enemmän.

Vierailija
35/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitatko tähän linkkiä, minä kun en löytänyt tämän tiimoilta mitään artikkelia, missä mausteita kehotetaan välttämään.

Vierailija
36/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tuossa kohtaa olisi järkevintä, että kumpikin tekee omat ruokansa. Onhan se epäreilua, että toinen ei pysty syömään ruokaa ja toisaalta on ihan yhtä epäreilua vaatia "terveen" ihmisen syövän sairauden ympärille rakennetun erikoisruokavalion mukaan.

Vierailija
37/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kohtuutonta väittää että menee maustamisesta pilalle pelkästään sen vuoksi että ei sovi itselle.

Vierailija
38/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vatsahappoihin liittyvät sairaudet, kuten vaikka vatsahaava ja refluksi, limakalvoja kuivattavat sairaudet kuten sjögrenin syndrooma ja hormonaaliset epätasapainot, suuhun haavoja tai rakkuloita aiheuttavat sairaudet, jotkut suolistosairaudet voivat ärtyä tulisista mausteista, ja myös iho voi reagoida mausteisiin, sekä joillain tulee migreeni tietyistä mausteista.

Jep. Ei tarvi ihmetellä miksi vanhukset syövät pelkkää puuroa, kun aika moni sairaus vaikuttaa siihen mitä voi syödä.

t.entinen teräsvatsa

Vierailija
39/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen näitä puolisovalintoja. Jos meillä olisi sama tilanne minun puolisoni kanssa kummin päin vain, niin ei tietenkään toinen maustaisi ruokia sellaisiksi, ettei toinen voi niitä syödä. Mitä helvettiä nyt oikeesti?! Tehtäisiin omat ruoat tai sitten toinen luopuisi maustetuista ruoista. Tietenkin. Minun takiani meillä ei voi valmistaa kalaruokia - ei allergian takia, vaan siksi, että se kypsyvän kalan haju saa minut voimaan todella, todella pahoin. Ainoa mahdollinen olisi kalapuikot, mutta kumpikaan meistä ei niistä niin välitä. Asia on ratkaistu niin, että vaimo syö viikottaiset kala-annoksensa työpaikkaruokalassa, ja kun joskus käydään ravintoloissa, niin useimmiten ottaa siellä kalaa. Kesäisin voidaan vetää kalaa mökillä niin paljon kuin sielu sietää, koska savustaminen on ookoo ja ulkotulella voidaan myös paistaa ja keittää. Se on vaan se sisätiloissa leijuva kalan haju liikaa mulle.

Vierailija
40/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, vain Suomessa.

Mitä sitten? Pitääkö väkisin silmät verestäen ja suu liekeissä ja lopulta peräreikä ruvella syödä liian tulista ja mausteista ruokaa, että olisi tarpeeksi "international".

Teille suolapippurijunteille mausteinen ruoka on aina yhtä kuin tulinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi