Mies maustaa ruoat "pilalle" - olenko minä kohtuuton?
Kokkaamme miehen kanssa kumpikin kotona eli ruoanlaitto ei ole vain toisen vastuulla. Minulla on puhjennut sairaus, jonka vuoksi en voi enää syödä kovin mausteisia ruokia. En siis ole koskaan ollut mikään ekstramausteisen ruoan ystävä, mutta enää en kestä mitään tulisia ruokia yms. Mies puolestaan rakastaa kaikkea mahdollisimman tulista ja mausteista. Välillä mies syö omia mausteisia ruokiaan ja välillä kokataan yhteiseksi jotain molemmille sopivaa ruokaa.
Olen yrittänyt ehdottaa miehelle, että hän lisäisi mausteet vasta omaan ruoka-annokseensa. Toisinaan tämä käy, mutta aika usein mies haluaa lisätä mausteet jo kattilassa olevan ruoan joukkoon. Muistutan siitä, että en kestä mausteista ruokaa, mutta mies sanoo lisäävänsä vain vähän mausteita. Lopputulos on se, että mies maustaa ruokaa aivan liikaa ja hänestä ruoka on juuri sopivaa maustettuna. Joudun noissa tilanteissa valitsemaan, syönkö tuota hyvin mausteista ruokaa ja tulen kipeäksi tai olenko kokonaan syömättä.
Olenko minä kohtuuton, kun toivon miehen maustavan ruoat vasta lautasellaan?
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsella on ollut mausteallergia, joten olen vuosia ottanut hänen annoksen erikseen ja sitten maustanut. Tai sitten kellään ei ole mausteita. En ymmärrä miestäsi, onko hän jotenkin häiriintynyt kun kiusaa sinua.
No ei varmasti ole mitään "mausteallergiaa". Sellaista ei ole olemassakaan.
Minäkin haluaisin tietää miten mausteallergia muka olisi mahdollinen. Ei ole olemassa mitään yhtenäistä ryhmää nimeltä mausteet, jonka ihmiskeho tunnistaisi niin, että osaisi olla mausteille yleisesti allerginen.
Ai? Ihmiset ei ole allergisia millekään vihanneksille ja kasveille?
Paprika (chili) ainakin on vahvasti allergisoiva ja siitä voi saada pahat oireet.
Ei ole olemassa myöskään vihannesallergiaa tai kasvisallergiaa.
Vaan nimenomaan voi olla allerginen tietyille vihanneksiin tai kasviksiin kuuluvalle tuotteelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsella on ollut mausteallergia, joten olen vuosia ottanut hänen annoksen erikseen ja sitten maustanut. Tai sitten kellään ei ole mausteita. En ymmärrä miestäsi, onko hän jotenkin häiriintynyt kun kiusaa sinua.
Minäkin haluaisin tietää miten mausteallergia muka olisi mahdollinen. Ei ole olemassa mitään yhtenäistä ryhmää nimeltä mausteet, jonka ihmiskeho tunnistaisi niin, että osaisi olla mausteille yleisesti allerginen.
Paprika (chili) ainakin on vahvasti allergisoiva ja siitä voi saada pahat oireet.
Vastasitko väärään viestiin vai etkö vain lukenut kunnolla?
Vierailija kirjoitti:
Useimmat mausteet kuuluu lisätä ruuan joukkoon yleensä jo alkuvaiheessa niin, että se maku ehtii kehittyä. Tuoreet yrtit sitten laitetaan kokkauksen jälkivaiheessa.
Just näin, mies on mielestäni reilu kun kuitenkin jo kokkaatte yhteiseksi jotain molemmille sopivaa ruokaa. Olisi kohtuutonta, että mies joutuisi pilaamaan kaikki omata ruokansa sen takia, että sinä saisit joka kerta sen maustamattoman version. Sen ruuan on nimenomaan tarkoitus marinoitua niissä mausteissa ja lopputulos ei ole sama jos heittää ne mausteet ruokaan viime tingassa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sairaus estää mausteisten ruokien syömisen?
Suomalaisuus.
Kun on tottunut ruskeanharmaaseen, vain suolattuun ja mauttomaan mössöön, on se basilikakin liian eksoottinen.
Minulla siis matala ferritiini selvennykseksi. Oireilee valitettavasti tällä tavoin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pippureille, kurkumalle, paprikalle ja neilikalle, jos haluat erittelyn.
Ratkaisu on, että kumpikin ostaa ja kokkaa omat ruokansa.
Me olemme naimisissa ja silti tämä käytäntö on ollut jo 10 vuotta. Se toimii hyvin. Jääkaapissa on molemmille omat hyllyt, ja on omat margariinit jne. Syynä alunperin, että minulla on keliakia, mutta se on oikeasti hyvä systeemi ja noudattaisimme sitä joka tapauksessa näiden kokemustemme perusteella.
Suosittelen lämpimästi ap:llekin.
N52
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paprika (chili) ainakin on vahvasti allergisoiva ja siitä voi saada pahat oireet.Ei ole olemassa myöskään vihannesallergiaa tai kasvisallergiaa.
Vaan nimenomaan voi olla allerginen tietyille vihanneksiin tai kasviksiin kuuluvalle tuotteelle.
Anoppi allergisoitui työelämässä niin laajalti, että hänen diagnoosinsa on "Mausteallergia". Tutkiva lääkäri ei jaksanut luetella kaikkia. Anoppi on allerginen mm. chilille/paprikalle, muskotille, sinapille (ja etikka aikaansaa hengenahdistusta), maustepippurille (mutta ei musta/valkopippurille), sellerille, kanelille, inkiväärille ja mahdollisesti kurkumalle jne. Että helpompi sanoa, että on allerginen mausteille.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu on, että kumpikin ostaa ja kokkaa omat ruokansa.
Me olemme naimisissa ja silti tämä käytäntö on ollut jo 10 vuotta. Se toimii hyvin. Jääkaapissa on molemmille omat hyllyt, ja on omat margariinit jne. Syynä alunperin, että minulla on keliakia, mutta se on oikeasti hyvä systeemi ja noudattaisimme sitä joka tapauksessa näiden kokemustemme perusteella.
Suosittelen lämpimästi ap:llekin.
N52
Juurikin näin. on se kumma kun täältä palstalta löytyy yksinkertaistasakkia. Itse kun häärään keittiössä voin kumppanilleni tehdä ihan juuri sellaISTA RUOKAA MISTÄ HÄN TYKKÄÄ. JA SITTEN SIINÄ OHESSA TEHDÄ TAAS OMAAN MAKKUNI SOPIVAA. ONGELMIA TULEE VAAN JOS TOINEN ON ehdoton VEGAANI JA TOINEN (MINÄ) SEKASYÖJÄ. Sori capslokista
Minulla on hankala refluksivaiva ja ruokatorvi on alituiseen ärtynyt lääkkeestä huolimatta. Siksi en voi
syödä mausteisia ruokia, vaikka pidänkin vahvasti maustetuista.
Miedosti maustettuja ruokia syövät ovat yhtä arvokkaita ihmisiä kuin toisetkin. Sitä paitsi makuaisti pysyy parempana kun ei sitä pilata turhalla tulisuudella.
Opin kotoa käyttämään suolaa ja pippuria ruuissani, enkä oikein muuhun ole edes tottunut. Sen sijaan olen parisuhteissani saanut kuulla olevani sairas ja omituinen, kun en pidä tulisiksi maustetuista ruuista. Tätä ei ole sanottu rakentavassa mielessä vaan ilkeänä arvosteluna.
Ap, pidä puolesi!
Vierailija kirjoitti:
Mausteilla on positiivisia terveysvaikutuksia. Voisi Ap hiukan joustaa ankeudessaan.
Sieltäpä oikein asiantuntijan kommentti. Jos AP:lla on joku vatsan toimintaan liittyvä sairaus, munuaistauti tms, niin ei yksinkertaisesti voi käyttää vahvoja mausteita ilman että tulee sairaaksi. Aika ankeaa se vessassa istuminen tai kamala närästyskin on.
Meillä on ihan normaalia että syödään eri ruokia. Vaimo on kasvissyöjä ja me lasten kanssa sekasyöjiä. Vaimo tekee itse kasvisruuat ja minä teen muun perheen ruuan. Ei ole kellekkään ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Ilkeää käytöstä mieheltäsi, kun tietää tilanteesi.
Voisitko ottaa itsellesi ruokaa talteen ennen kuin mies maustaa ruoan?
Tämä olisi minusta järkevin tapa hoitaa tilanne. Ei ruoan maustaminen lautasella ole yhtään sama asia kuin valmistusvaiheessa, joten ymmärrän kyllä, ettei tämä innosta miestä.
ap on erityisherkkä valittaja ja sairauskin on vain erityisherkän mielikuvitusta
Useimmat mausteet kuuluu lisätä ruuan joukkoon yleensä jo alkuvaiheessa niin, että se maku ehtii kehittyä. Tuoreet yrtit sitten laitetaan kokkauksen jälkivaiheessa.