Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies maustaa ruoat "pilalle" - olenko minä kohtuuton?

Vierailija
03.05.2023 |

Kokkaamme miehen kanssa kumpikin kotona eli ruoanlaitto ei ole vain toisen vastuulla. Minulla on puhjennut sairaus, jonka vuoksi en voi enää syödä kovin mausteisia ruokia. En siis ole koskaan ollut mikään ekstramausteisen ruoan ystävä, mutta enää en kestä mitään tulisia ruokia yms. Mies puolestaan rakastaa kaikkea mahdollisimman tulista ja mausteista. Välillä mies syö omia mausteisia ruokiaan ja välillä kokataan yhteiseksi jotain molemmille sopivaa ruokaa.

Olen yrittänyt ehdottaa miehelle, että hän lisäisi mausteet vasta omaan ruoka-annokseensa. Toisinaan tämä käy, mutta aika usein mies haluaa lisätä mausteet jo kattilassa olevan ruoan joukkoon. Muistutan siitä, että en kestä mausteista ruokaa, mutta mies sanoo lisäävänsä vain vähän mausteita. Lopputulos on se, että mies maustaa ruokaa aivan liikaa ja hänestä ruoka on juuri sopivaa maustettuna. Joudun noissa tilanteissa valitsemaan, syönkö tuota hyvin mausteista ruokaa ja tulen kipeäksi tai olenko kokonaan syömättä.

Olenko minä kohtuuton, kun toivon miehen maustavan ruoat vasta lautasellaan?

Kommentit (116)

Vierailija
41/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sairaus estää mausteisten ruokien syömisen?

Vatsahappoihin liittyvät sairaudet, kuten vaikka vatsahaava ja refluksi, limakalvoja kuivattavat sairaudet kuten sjögrenin syndrooma ja hormonaaliset epätasapainot, suuhun haavoja tai rakkuloita aiheuttavat sairaudet, jotkut suolistosairaudet voivat ärtyä tulisista mausteista, ja myös iho voi reagoida mausteisiin, sekä joillain tulee migreeni tietyistä mausteista.

Unohdit sähköallergian.

Vierailija
42/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen näitä puolisovalintoja. Jos meillä olisi sama tilanne minun puolisoni kanssa kummin päin vain, niin ei tietenkään toinen maustaisi ruokia sellaisiksi, ettei toinen voi niitä syödä. Mitä helvettiä nyt oikeesti?! Tehtäisiin omat ruoat tai sitten toinen luopuisi maustetuista ruoista. Tietenkin. Minun takiani meillä ei voi valmistaa kalaruokia - ei allergian takia, vaan siksi, että se kypsyvän kalan haju saa minut voimaan todella, todella pahoin. Ainoa mahdollinen olisi kalapuikot, mutta kumpikaan meistä ei niistä niin välitä. Asia on ratkaistu niin, että vaimo syö viikottaiset kala-annoksensa työpaikkaruokalassa, ja kun joskus käydään ravintoloissa, niin useimmiten ottaa siellä kalaa. Kesäisin voidaan vetää kalaa mökillä niin paljon kuin sielu sietää, koska savustaminen on ookoo ja ulkotulella voidaan myös paistaa ja keittää. Se on vaan se sisätiloissa leijuva kalan haju liikaa mulle.

Aamen. Jos oma puoliso ei ota tämän vertaa huomioon minun hyvinvointiani ja sairauttani/terveydentilaani, että voitaisiin YHDESSÄ tehdä kompromisseja, niin olisi kyllä kunnioitus mennyt sen siliän tien ja olisi myös entinen parisuhde.

Ihan kuin se kumppani olisi jokin rasittava kämppis tai vihamies, jota voi kohdella miten vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämäkin viesti haisee sille standardille trollausaloítukselle, jossa kerrotaan ihmeellinen polarisoiva tarina, jossa ei tarjota yksityiskohtia mutta kuitenkin oletetaan, että ihmiset tarjotavat apua. Seuraava kohta on se, jossa Ap poimii mielestään polarisoivimmat kommentit / avuliaat vastaukset ja keksii, miksi avuliaiksi tarkoitetut vastaukset eivät hänen tapauksessaa auta.

Vierailija
44/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä ilkeitä ja tietämättömiä ihmisiä. Ensinnäkin kaikki ei tykkää mausteisesta ruoasta ja toisekseen kaikkien elimistö ei niitä kestä suuria määriä. Eihän ap kirjoittanut, että ei ole koskaan syönyt mausteisia ruokia.

Kyse voi olla esim. suolistosairaudesta ja niiden kanssa ei ole leikkimistä. Ei tuollainen ole kenenkään oma valinta vaan se on pakko miettiä syömisiään oman terveyden vuoksi. 

Itse tykkään mausteisesta ruoasta, mutta en silti ala viisastelemaan ja aukomaan päätäni sellaisille, jotka ei syystä tai toisesta halua syödä mausteista ruokaa.

Ap:lle kuitenkin sen verran tiedoksi, että mausteiden lisääminen vasta lautasella ei ole oikein toimiva tapa. Ne mausteet sekoittuu paremmin valmistusvaiheessa, osa ruoista marinoidaan ennen kypsennystä ja osaa haudutetaan mausteiden kanssa. Teille toimiva ratkaisu voisi olla, että kun mies tekee mausteisia ruokia niin sä teet omat miedommat ruoat. Niitä ruokia voi myös tehdä isompia määriä ja pakastaa myöhempään varten. Välillä syötte vähemmän mausteista ruokaa ja olisi kyllä miehen kohtuullista hyväksyä tämä.

Vierailija
45/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritätkö nyt sanoa, ettei tulinen ja mausteinen ruoka aiheuttaisi mitään vaikka Crohnin taudista kärsivälle? Minä en edes sairasta mitään ja liian tulinen/mausteinen ruoka ärsyttää todella!

Niin, vain Suomessa.

Mitä sitten? Pitääkö väkisin silmät verestäen ja suu liekeissä ja lopulta peräreikä ruvella syödä liian tulista ja mausteista ruokaa, että olisi tarpeeksi "international".

No yleensä aikuiset ihmiset haluavat maistella erilaisia makuja, mutta sitten on teitä juntteja, joille ketsuppi on eksoottisin maku, mitä on ikinä tullut testattua.

Vierailija
46/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä ilkeitä ja tietämättömiä ihmisiä. Ensinnäkin kaikki ei tykkää mausteisesta ruoasta ja toisekseen kaikkien elimistö ei niitä kestä suuria määriä. Eihän ap kirjoittanut, että ei ole koskaan syönyt mausteisia ruokia.

Kyse voi olla esim. suolistosairaudesta ja niiden kanssa ei ole leikkimistä. Ei tuollainen ole kenenkään oma valinta vaan se on pakko miettiä syömisiään oman terveyden vuoksi. 

Itse tykkään mausteisesta ruoasta, mutta en silti ala viisastelemaan ja aukomaan päätäni sellaisille, jotka ei syystä tai toisesta halua syödä mausteista ruokaa.

Ap:lle kuitenkin sen verran tiedoksi, että mausteiden lisääminen vasta lautasella ei ole oikein toimiva tapa. Ne mausteet sekoittuu paremmin valmistusvaiheessa, osa ruoista marinoidaan ennen kypsennystä ja osaa haudutetaan mausteiden kanssa. Teille toimiva ratkaisu voisi olla, että kun mies tekee mausteisia ruokia niin sä teet omat miedommat ruoat. Niitä ruokia voi myös tehdä isompia määriä ja pakastaa myöhempään varten. Välillä syötte vähemmän mausteista ruokaa ja olisi kyllä miehen kohtuullista hyväksyä tämä.

Mausteita on tässä maailmassa vähintään satoja ja erilaisia maustesekoituksia kymmeniä- ellei satojatuhansia, joten se, että ei tykkää "mausteisesta" ruuasta ei kerro kuin kotikasvatuksen puutteesta ja yleisestä rajoittuneisuudesta. 

Vierailija
47/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tuossa kohtaa olisi järkevintä, että kumpikin tekee omat ruokansa. Onhan se epäreilua, että toinen ei pysty syömään ruokaa ja toisaalta on ihan yhtä epäreilua vaatia "terveen" ihmisen syövän sairauden ympärille rakennetun erikoisruokavalion mukaan.

Samaa mieltä. Olen ollut parisuhteessa jossa eksälläni ja minulla oli juuri päinvastaiset ruokarajoitteet, syötiin sitten niitä harvoja kompromissiruokia. Tuo nakersi parisuhdettakin kun ruokailu ei ollut kivaa, vaan molempia alkoi vaan ärsyttää enemmän ja enemmän se ettei voinut syödä niitä ruokia mitä olisi itse halunnut.

Vierailija
48/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankala luonne.

Tämä.

Vierailija
49/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritätkö nyt sanoa, ettei tulinen ja mausteinen ruoka aiheuttaisi mitään vaikka Crohnin taudista kärsivälle? Minä en edes sairasta mitään ja liian tulinen/mausteinen ruoka ärsyttää todella!

Niin, vain Suomessa.

Mitä sitten? Pitääkö väkisin silmät verestäen ja suu liekeissä ja lopulta peräreikä ruvella syödä liian tulista ja mausteista ruokaa, että olisi tarpeeksi "international".

No yleensä aikuiset ihmiset haluavat maistella erilaisia makuja, mutta sitten on teitä juntteja, joille ketsuppi on eksoottisin maku, mitä on ikinä tullut testattua.

Mitä jos on oikeasti jokin suolistosairaus ja sen vuoksi ei voi syödä mausteista ruokaa? Onko silloinkin juntti vaikka ei asialle itse mitään voi? 

Miten tästäkin jotkut vetää herneet nenään? Miten ihmeessä voi häiritä noin paljon jos joku ei tykkää tai ei pysty syömään mausteista ruokaa? Mä tykkään mausteisesta ruoasta, mutta ei mua haittaa jos joku muu ei sitä syö. Esim. oma aviomies ei voi syödä liian mausteista ruokaa närästyksen vuoksi. Ei se hänestä junttia silti tee. Syö toki erilaisia ruokia ja kyllä saa olla ihan hyvinkin maustettua, mutta ei nyt kuitenkaan ihan älyttömästi. 

Vierailija
50/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, tämä olikin joku ulilautapentujen perseily ketju. Miksi ette pysy omalla palstallanne, jaksa nähdä tätä teinilänkytystä täälläkin. 

Vierailija
51/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaanko tässä nyt tulisesta ruuasta vai mausteisesta ruuasta?

Vierailija
52/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mausteita on tässä maailmassa vähintään satoja ja erilaisia maustesekoituksia kymmeniä- ellei satojatuhansia, joten se, että ei tykkää "mausteisesta" ruuasta ei kerro kuin kotikasvatuksen puutteesta ja yleisestä rajoittuneisuudesta. 

Mä kirjoitin nyt kylläkin sitä ajatellen, että jos ihmisellä on jokin esim. suolistosairaus. Ei siihen silloin kotikasvatus auta.

En kyllä ymmärrä sitäkään, että mitä jonkun tuntemattoman maut ärsyttää joitakin noin paljon. Siis jos kyse on siitä mistä tykkää ja ei. Ei mua ainakaan kiinnosta syökö naapurin Pekka mausteista ruokaa vai ei. 

Vierailija
53/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi suun limakalvojen punajäkälä tekee tulisen tai happaman ruuan syömisestä erittäin kivuliasta.

Rakastin ennen mausteista ruokaa, jota mieheni valmistaa taitavasti. Mausteet kuuluu laittaa pannulle ihan ensimmäisenä öljyn kanssa, ei ripotella valmiiseen ruokaan.

Minulle ei ole ollut ongelma syödä eri ruokia sairastumisen jälkeen. Itse asiassa kumpikin saa nyt syödä enemmän mieleistään, kun ei tarvitse tehdä kompromisseja. Sama määrä ruokaa pitää valmistaa joka tapauksessa. Kokkaamme tupla-tai triplareseptejä muutenkin.

Vierailija
54/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mies on yrittänyt vähentää mausteiden käyttöä, mutta ei osaa suhteuttaa sitä tarpeeksi hyvin eli tekee silti vahingossa liian mausteisia/tulisia ruokia. Jos on tottunut tiettyihin "pitoisuuksiin" niin on vaikea miettiä kuinka paljon on liikaa ja mikä taas on liian vähän. Eli ei välttämättä ole kiusantekoa.

Vierailija
55/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa itsekäs mies joka ei ota huomioon vaimoaan. Normaali mies kyllä huomioi vaimon tarpeet ja sympatiseeraa. Enemmän tässä tilanteessa pitäisi vaimoa ajatella.

Vierailija
56/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kirjoitin nyt kylläkin sitä ajatellen, että jos ihmisellä on jokin esim. suolistosairaus. Ei siihen silloin kotikasvatus auta.

En kyllä ymmärrä sitäkään, että mitä jonkun tuntemattoman maut ärsyttää joitakin noin paljon. Siis jos kyse on siitä mistä tykkää ja ei. Ei mua ainakaan kiinnosta syökö naapurin Pekka mausteista ruokaa vai ei. 

Pointtini oli, että tuskinpa on montaa suolistosairautta, jotka reagoivat tasapuolisesti tilliin, sarviapilaan ja habaneroon, joten kyllä varmaan useimmille löytyy sopivia mausteita, jos on vähän viitseliäisyyttä tutustua aihepiiriin, mutta joillakin kotikasvatus on sellainen, että "mausteinen" tarkoittaa tasan Felixin chiliketsuppia.

Vierailija
57/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ajattelin, että joko ap on nirso ja vetoaa sairauteen. Tai sitten yleensä vain närästystauti/refluksi tai vatsahaava on sellaisia että lääkäri "kieltää" syömästä mausteisia ruokia. Mutta eihän närästäessäkään "kipeäksi" tule mausteista vaan saattaa vähän rintaa jäädä polttelemaan. Aikuisen pitäisi sellainen kestää tai sitten tehdä omat ruoat.

Ja eivätkö nuo ole ihan itseaiheutettuja elintasosairauksia, aiemmin on mennyt liikaa alkoholia tai rasvaista ruokaa... Ap kantakoon itse valintojensa seuraukset, turha siitä on miestä syyttää. On rikos joutua syömään mautonta laitosruokaa, jos haluaisi kulinaristisen elämyksen pitkään haudutettujen mausteiden kanssa... aah... terveellisempääkin se on kuin suolan kanssa läträäminen.

Vierailija
58/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa itsekäs mies joka ei ota huomioon vaimoaan. Normaali mies kyllä huomioi vaimon tarpeet ja sympatiseeraa. Enemmän tässä tilanteessa pitäisi vaimoa ajatella.

Mitä se auttaa vaimon suolistovaivoihin, jos mies syö sellaista ruokaa, mistä ei pidä? Johon mies syö sitä silloin, kun vaimo kokkaa.

Vierailija
59/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella on ollut mausteallergia, joten olen vuosia ottanut hänen annoksen erikseen ja sitten maustanut. Tai sitten kellään ei ole mausteita. En ymmärrä miestäsi, onko hän jotenkin häiriintynyt kun kiusaa sinua.

Vierailija
60/116 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kyllä ihan käsittämättömän vihamielistä porukkaa. Siis jos henkilöllä on jokin sairaus, niin pazkat siitä, on vain kuzipäinen ja nalkuttava akka.

Toivottavasti teille ei itsellenne tule koskaan minkäänlaista sairautta, kun olette niin täydellisiä. Jos tulee, niin toivon hartaasti, että yksikään läheisenne ei teitä auta eikä ota muutenkaan mitenkään huomioon. Muistakaa myös, että olette sen jälkeen itse niin kuzipäitä, jotka piruuttaan kehtaavat sairastaa ja olla vaivoiksi niille täydellisille. 

Jos minulle tulee jokin sairaus, niin toivottavasti se ei muuta minua niin itsekkääksi kusipääksi, että vaadin kaikkia läheisiäni elämään minun rajoitteideni mukaisesti. Minulla on vähän aikaa sitten nilkka kaputt ja en silti vaatinut vaimoani lopettamaan lenkkeilyä, vaikka en siihen itse pystynytkään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi