Mies maustaa ruoat "pilalle" - olenko minä kohtuuton?
Kokkaamme miehen kanssa kumpikin kotona eli ruoanlaitto ei ole vain toisen vastuulla. Minulla on puhjennut sairaus, jonka vuoksi en voi enää syödä kovin mausteisia ruokia. En siis ole koskaan ollut mikään ekstramausteisen ruoan ystävä, mutta enää en kestä mitään tulisia ruokia yms. Mies puolestaan rakastaa kaikkea mahdollisimman tulista ja mausteista. Välillä mies syö omia mausteisia ruokiaan ja välillä kokataan yhteiseksi jotain molemmille sopivaa ruokaa.
Olen yrittänyt ehdottaa miehelle, että hän lisäisi mausteet vasta omaan ruoka-annokseensa. Toisinaan tämä käy, mutta aika usein mies haluaa lisätä mausteet jo kattilassa olevan ruoan joukkoon. Muistutan siitä, että en kestä mausteista ruokaa, mutta mies sanoo lisäävänsä vain vähän mausteita. Lopputulos on se, että mies maustaa ruokaa aivan liikaa ja hänestä ruoka on juuri sopivaa maustettuna. Joudun noissa tilanteissa valitsemaan, syönkö tuota hyvin mausteista ruokaa ja tulen kipeäksi tai olenko kokonaan syömättä.
Olenko minä kohtuuton, kun toivon miehen maustavan ruoat vasta lautasellaan?
Kommentit (116)
Kertokaa nyt te jotkut miksi teitä ärsyttää noin kovasti, että kaikki ei pidä mausteisesta ruoasta tai eivät pysty sitä syömään terveyssyistä? Mitä se teidän elämää liikuttaa?
Mä itse siis syön kyllä mausteista ruokaa, mutta ei mua kiinnosta muiden syömiset. Mun puolesta saa juoda ravintolassa ruoan kanssa vaikka maitoa. Ei vaikuta muhun.
Meillä oli vähän samantyyppinen ongelma. Miehen ehdotuksesta aloimme tehdä molemmat oman ruokamme. Tosin nyt hän on kovin närkästynyt siitä ettei voi tulla närppimään minun padalleni kun itseään ei huvita kokata.
Mun mies lisää omaan annokseensa lautasella maustekastikkeita.
Vierailija kirjoitti:
Minun akkani mielestä kaikki on tulista, jos on mausteena nuuta kuin suolaa tai aromisuolaa. Usein sanoo, että hyi kun on tulista ja itse en ole asiaa edes ajatellut, että näin olisi.
Tupakoitko? Tupakka vie osan makuaistista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsella on ollut mausteallergia, joten olen vuosia ottanut hänen annoksen erikseen ja sitten maustanut. Tai sitten kellään ei ole mausteita. En ymmärrä miestäsi, onko hän jotenkin häiriintynyt kun kiusaa sinua.
No ei varmasti ole mitään "mausteallergiaa". Sellaista ei ole olemassakaan.
Minäkin haluaisin tietää miten mausteallergia muka olisi mahdollinen. Ei ole olemassa mitään yhtenäistä ryhmää nimeltä mausteet, jonka ihmiskeho tunnistaisi niin, että osaisi olla mausteille yleisesti allerginen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sairaus estää mausteisten ruokien syömisen?
Yritätkö nyt sanoa, ettei tulinen ja mausteinen ruoka aiheuttaisi mitään vaikka Crohnin taudista kärsivälle? Minä en edes sairasta mitään ja liian tulinen/mausteinen ruoka ärsyttää todella!
Niin, vain Suomessa.
Mitä sitten? Pitääkö väkisin silmät verestäen ja suu liekeissä ja lopulta peräreikä ruvella syödä liian tulista ja mausteista ruokaa, että olisi tarpeeksi "international".
No yleensä aikuiset ihmiset haluavat maistella erilaisia makuja, mutta sitten on teitä juntteja, joille ketsuppi on eksoottisin maku, mitä on ikinä tullut testattua.
Toivottavasti saat jonkun vakavan ruoansulatuselimien sairauden, siinähän sitten nautit mausteista!!!
Johan on vihamielinen ketju! :O Ja ap, et ole kohtuuton.
Minua vaalea kahvi närästää hirveästi joten mies juo mielikseni tummaa paahtoa. En osaa kuvitella suhdetta, jossa toinen ei ottaisi terveysongelmiani huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsella on ollut mausteallergia, joten olen vuosia ottanut hänen annoksen erikseen ja sitten maustanut. Tai sitten kellään ei ole mausteita. En ymmärrä miestäsi, onko hän jotenkin häiriintynyt kun kiusaa sinua.
Minäkin haluaisin tietää miten mausteallergia muka olisi mahdollinen. Ei ole olemassa mitään yhtenäistä ryhmää nimeltä mausteet, jonka ihmiskeho tunnistaisi niin, että osaisi olla mausteille yleisesti allerginen.
Ai? Ihmiset ei ole allergisia millekään vihanneksille ja kasveille?
Paprika (chili) ainakin on vahvasti allergisoiva ja siitä voi saada pahat oireet.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt te jotkut miksi teitä ärsyttää noin kovasti, että kaikki ei pidä mausteisesta ruoasta tai eivät pysty sitä syömään terveyssyistä? Mitä se teidän elämää liikuttaa?
Mä itse siis syön kyllä mausteista ruokaa, mutta ei mua kiinnosta muiden syömiset. Mun puolesta saa juoda ravintolassa ruoan kanssa vaikka maitoa. Ei vaikuta muhun.
Itsekkäät ihmiset joutuvat ihan raivon valtaan, kun edes kuulevat siitä että muita pitäisi ottaa huomioon. Se on niin pahasti ristiriidassa heidän maailmankuvansa kanssa että sekoavat täysin.
Tehkää omat ruoat, oikeasti. Mulla oli exä joka ei kestänyt yhtään mitään mausteista, siis esim. paprikajauhe tai garam masala olivat niiiin tulisia. Ihan tavallinen tuorekurkku piti kuoria eikä raakaa paprikaa voinut syödä ollenkaan, kun kurkun kuori ja paprika polttavat suuta.
Joo... uusia makuelämyksiä hänelle olivat mm. tuore valkosipuli, pinjansiemenet, aurinkokuivattu tomaatti, nuudelit, pesto, halloumi- ja vuohenjuusto sekä porkkanakakku. Noin muutamia mainitakseni.
Kyseessä siis aikuinen, fyysisesti terve mies.
Kyllä se rupesi kiristämään aivoja, kun mikään ei käy ja kaikki oli aina joko outoa ja/tai tulista.
Rakastan kokkaamista sekä mausteista ruokaa, kieltäydyin enää antamasta hänen edes maistaa. Söi sitten valmisruokia, minä tein ruokaa vain itselleni.
Sillä pelastui se parisuhde pariksi vuodeksi, erottiin muista syistä.
Hassua miten täällä nyt väännetään että saako maustaa vai eikö saa maustaa.
Oikea ongelma on ap:n miehen vihamielinen suhtautuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä ilkeitä ja tietämättömiä ihmisiä. Ensinnäkin kaikki ei tykkää mausteisesta ruoasta ja toisekseen kaikkien elimistö ei niitä kestä suuria määriä. Eihän ap kirjoittanut, että ei ole koskaan syönyt mausteisia ruokia.
Kyse voi olla esim. suolistosairaudesta ja niiden kanssa ei ole leikkimistä. Ei tuollainen ole kenenkään oma valinta vaan se on pakko miettiä syömisiään oman terveyden vuoksi.
Itse tykkään mausteisesta ruoasta, mutta en silti ala viisastelemaan ja aukomaan päätäni sellaisille, jotka ei syystä tai toisesta halua syödä mausteista ruokaa.
Ap:lle kuitenkin sen verran tiedoksi, että mausteiden lisääminen vasta lautasella ei ole oikein toimiva tapa. Ne mausteet sekoittuu paremmin valmistusvaiheessa, osa ruoista marinoidaan ennen kypsennystä ja osaa haudutetaan mausteiden kanssa. Teille toimiva ratkaisu voisi olla, että kun mies tekee mausteisia ruokia niin sä teet omat miedommat ruoat. Niitä ruokia voi myös tehdä isompia määriä ja pakastaa myöhempään varten. Välillä syötte vähemmän mausteista ruokaa ja olisi kyllä miehen kohtuullista hyväksyä tämä.
Mausteita on tässä maailmassa vähintään satoja ja erilaisia maustesekoituksia kymmeniä- ellei satojatuhansia, joten se, että ei tykkää "mausteisesta" ruuasta ei kerro kuin kotikasvatuksen puutteesta ja yleisestä rajoittuneisuudesta.
Mä kirjoitin nyt kylläkin sitä ajatellen, että jos ihmisellä on jokin esim. suolistosairaus. Ei siihen silloin kotikasvatus auta.
En kyllä ymmärrä sitäkään, että mitä jonkun tuntemattoman maut ärsyttää joitakin noin paljon. Siis jos kyse on siitä mistä tykkää ja ei. Ei mua ainakaan kiinnosta syökö naapurin Pekka mausteista ruokaa vai ei.
Pointtini oli, että tuskinpa on montaa suolistosairautta, jotka reagoivat tasapuolisesti tilliin, sarviapilaan ja habaneroon, joten kyllä varmaan useimmille löytyy sopivia mausteita, jos on vähän viitseliäisyyttä tutustua aihepiiriin, mutta joillakin kotikasvatus on sellainen, että "mausteinen" tarkoittaa tasan Felixin chiliketsuppia.
Jos olet vielä paikalla, niin ymmärrän hyvin kantasi ja arvostaisin neuvoja! Itse olen hieman kädetön mausteiden kanssa ja kärsin refluksista. Aiemmin olen käyttänyt maustamiseen paljon currya, valkosipulia, sipulia, chiliä/chilipaprikaa, paprikaa, erilaisia pippureita, sitruunaa/limeä, kimchiä, etikkaa, inkivääriä, minttua ja sellaisia maustesekoituksia, jotka sisältävät jotakin noista. Nyt en voi niitä syödä.
Jäljelle jääneistä mausteista käytössä on basilika, korianteri ja juustokumina. Mutta niidenkin käytössä pitää olla välillä varovainen eivätkä ne tunnu aina riittävän "yksinään". Haluaisin tehdä yhtä maistuvaa ruokaa kuin ennen, mutta hyvät mausteet siihen ovat hieman hukassa. Vaikutat tietävän asiasta, joten olisi hienoa, jos voisit antaa lisää vinkkejä. Esimerkiksi tuo tilli oli hyvä idea, olen aina yhdistänyt sen kalaruokiin mutta miksipä en käyttäisi muutenkin! Pitää tutustua myös sarviapilaan tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai? Ihmiset ei ole allergisia millekään vihanneksille ja kasveille?
Paprika (chili) ainakin on vahvasti allergisoiva ja siitä voi saada pahat oireet.
Siis totta kai voi olla allerginen yhdelle tai useammalle mausteelle. Mutta ei voi olla allerginen yleisesti kaikille mausteille.
Voisiko siitä ruuasta ottaa valmistusvaiheessa osan sinulle sivuun kun valmista ja mies maustaisi loput mielensä mukaan ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sairaus estää mausteisten ruokien syömisen?
Samaa ajattelin, että joko ap on nirso ja vetoaa sairauteen. Tai sitten yleensä vain närästystauti/refluksi tai vatsahaava on sellaisia että lääkäri "kieltää" syömästä mausteisia ruokia. Mutta eihän närästäessäkään "kipeäksi" tule mausteista vaan saattaa vähän rintaa jäädä polttelemaan. Aikuisen pitäisi sellainen kestää tai sitten tehdä omat ruoat.
Ja eivätkö nuo ole ihan itseaiheutettuja elintasosairauksia, aiemmin on mennyt liikaa alkoholia tai rasvaista ruokaa... Ap kantakoon itse valintojensa seuraukset, turha siitä on miestä syyttää. On rikos joutua syömään mautonta laitosruokaa, jos haluaisi kulinaristisen elämyksen pitkään haudutettujen mausteiden kanssa... aah... terveellisempääkin se on kuin suolan kanssa läträäminen.
Se rinnan polttelu johtuu mahahappojen nousemisesta ruokatorveen ja voi olla tosi kivuliasta.
Ei tuollainen vaaratonta ole, närästyksen ja varsinkin vatsahaavan lietsominen tai poltteen kestäminen hampaat irvessä voi johtaa paljon pahempiin ongelmiin.Eikä tuo läheskään aina aikaisemmista elintavoista johdu, sivistäisit itseäsi.
Mulla tulee oksennus usein pahan närästyksen takia, tai kun ei pysty nielemään.
Jatkuva oksentaminen ei tee hyvää hampaille.
Nykyään onneksi osaan jo syödä niin ettei tule ongelmia ja on hyvä lääkitys.
Mun mies kyllä ottaa huomioon mun ruokavalion itsestäänselvyytenä.
Usein molemmat tekee omat ruokansa, yhdessä silti syödään.
Jotkut ruoat toki sopii mulle myös mitä mies kokkaa.
Jos joku sanoisi sinun olevan kohtuuton, niin muuttaisiko se mitään, vai olisiko mies edelleen se, joka mokaa?
Vierailija kirjoitti:
Voisiko siitä ruuasta ottaa valmistusvaiheessa osan sinulle sivuun kun valmista ja mies maustaisi loput mielensä mukaan ?
Tuohon on jo monta kertaa vastattu, että ei kaikkia mausteita voi lisätä enää tuossa vaiheessa. Yrttejä voi, eikä niitä aiemmin kannatakaan laittaa, mutta esimerkiksi curry pitää lisätä jo paistorasvaan, ei sitä voi sirotella enää ruoan sekaan (tai voi tietysti, mutta ei sen aromit sillä tavalla enää toimi).
Minun ehdotukseni on eri ruoat ja isot annokset, jotta voi pakastaa eikä tarvitse kokata päivittäin vaan riittää, että tekee salaatin ja tarvittaessa yhteiset lisukkeet (peruna, pasta, mitä milloinkin).
Meillä vähän samanlainen tilanne. Olen päättänyt,että jos kotona ei ole saatavana sopivaa ruokaa, niin ryhdyn syömään muualla. Yksi ruoka-aine aiheuttaa minulla pahoja suolisto-oireita joten en tule sitä syömään vaikka joku muu haluaisi että syön.
Vierailija kirjoitti:
Minun akkani mielestä kaikki on tulista, jos on mausteena nuuta kuin suolaa tai aromisuolaa. Usein sanoo, että hyi kun on tulista ja itse en ole asiaa edes ajatellut, että näin olisi.
Olet siis pilannut oman makuaistisi pitkäkestoisella mausteiden ylikäytöllä. Sama suolanarkkarien kanssa: eivät maista muka mitään, jos ruuassa on desin sijasta vain ruokalusikallinen suolaa
Närästyksen ja refluksin väheksyminen on samaa kuin väheksytään laktoosi-intoleranssia. Sanotaan, että on vähän pierettää enemmän jos saa laktoosia.
No ei ole noin. Jotkut menee laktoosista ripulille. Mä taas kärsin liian laktoosin vuoksi ummetuksesta ja kamalaa sekin on. Vähän kestän laktoosia, mutta en paljoa. Ei myöskään ole mitään kivaa kovat kouristukset vatsassa. Ottaa välillä niin kipeää, että pitää olla kaksinkerroin. Että joo vähän pierettää vain.
Osa ihmisistä on todella tietämättömiä eivätkä suostu edes uskomaan kun heille kerrotaan faktoja.