Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äidit ei uskalla eikä halua hakea ammattilaisapua lasu-merkintöjen takia

Vierailija
03.05.2023 |

Tämä on todellinen ongelma, voitaisko ottaa se esille?
Tulee usein nähtyä eri somealustoilla tarinoita siitä mitä on käynyt jos terapiassa tai neuvolassa puhunut jotain ja sit on tehty lasu ja se ilmoitus on tuottanut enemmän haittaa ja pahaa mieltä kuin on apua saatu.
Nyt yksi äiti sanoi että vauvan ekoina kuukausina oli tullut aggressiivisia oloja itkusta, joista oli möläyttänyt terapeutilleen. Terapeutti oli tehnyt lasun josta sosiaalityöntekijät eivät olleet huolissaan ja asiakkuutta ei ole aloitettu. Mutta nyt lapsen tiedoissa lukee ikuisesti että äiti puhunut että joskus ei kestä vauvan itkemistä ja tekis mieli heittää vauva seinään. Mitä ei kuitenkaan ikinä tekisi tai olisi aggressiivinen lasta kohtaan oikeasti. Nyt teksti on siellä ikuisesti ja äiti kokee äitiydensä häväistyn ikuisesti ja huolii tuosta että lapsi voi tuollaisen tiedon myöhemmin lukea.

Osa sitten kommentoinut että kiitos tiedosta että tuollaista on, juuri meinasin hakea apua mutta enpäs haekaan.

Miksei sellaiset ilmoitukset joista ei seuraa asiakkuutta voisi poistua vaikka 10 vuoden päästä?

Kommentit (674)

Vierailija
161/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen vauva-aika oli todella vaikea. Lasten isä jäi työttömäksi odotusaikana, ei osallistunut arkeen, vauva huusi koliikkia ensimmäiset 4kk ja lopetin nukkumisen. Kirsikkana kakun päällä palasin töihin kun vauva oli alle puolivuotias, lasten isä kun oli edelleen työtön. Iltaisin lasta kylvettäessä mietin monesti, että jos nyt irrottaisin ja kävisin vaikka keittiössä, niin vauva ei voisi asialle mitään vaan hukkuisi.

Ajatuksesta tuli vähän häiritsevä ja mainitsin asiasta nlassa. Minua kuunneltiin ja apu oli suunnilleen voivottelua, että pitäisi isänkin ottaa vastuuta. Mutta lasua ei tehty.

Vierailija
162/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon jaksamisongelmaa tulee nyt kun talous huonontuu. Soviteltu päiväraha poistuu ja vuorolisät ja asumistuki huonenee ja ansiosidonnaista huononnetaan.

Korot on nousussa. Kerrostaloissa ollaan vastuussa myös naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista ja jos taloyhtiö menee konkurssiin niin kaikki menettävät asuntonsa ja velka jää niille kenellä sitä on.

Ihmisten täytyy jaksaa käydä töissä ja maksaa vuokra ja ulosotto ja hoitaa lapset minimi rahalla.

Vaikka olet maksanut omat laskut niin voit joutua ulosottoon, koska naapureita irtisanotaan ja he jättävät yhtiölainat maksamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä mikä haloo siitä nousisi, jos terapeutti EI tekisi ilmoitusta ja lapselle tapahtuisi jotain. Kyllä se syyttävä sormi osoittaisi sitä tahoa, joka asiasta on ollut tietoinen, mutta ei ole tehnyt sille mitään. Mieluummin tuhat ilmoitusta liikaa kuin yksi liian vähän.

Samanlaisella logiikalla kaikenlaiset ihmispaskat perustelee kaikenlaista, jopa kansanmurhia.

No nyt on kyllä vedetty mutkat suoraksi :D Vertasitko juuri lastensuojeluilmoitusta kansanmurh aan??

Vertailin logiikkaa.

"Fallisten vihannesten ostaminen kiellettävä naisilta, koska yksikin X olisi liikaa!"

"Meidän oli pakko tuhota heidät, koska he uhkasivat yhteiskuntamme perusrakenteita, yksikin perusrakenteiden nakertaja olisi liikaa!"

Tajuatko? Noin lapsellisella logiikalla voi perustella käytännössä mitä tahansa, ja niin on tehtykin.

Vierailija
164/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon jaksamisongelmaa tulee nyt kun talous huonontuu. Soviteltu päiväraha poistuu ja vuorolisät ja asumistuki huonenee ja ansiosidonnaista huononnetaan.

Korot on nousussa. Kerrostaloissa ollaan vastuussa myös naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista ja jos taloyhtiö menee konkurssiin niin kaikki menettävät asuntonsa ja velka jää niille kenellä sitä on.

Ihmisten täytyy jaksaa käydä töissä ja maksaa vuokra ja ulosotto ja hoitaa lapset minimi rahalla.

Vaikka olet maksanut omat laskut niin voit joutua ulosottoon, koska naapureita irtisanotaan ja he jättävät yhtiölainat maksamatta.

Ja jos masennut niin lapset voidaan huostaanottaa.

Vierailija
165/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen tilanne tulee, jos on itsellä asuntolainaa ja taloyhtiö menee konkurssiin.

Vierailija
166/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa tarkkaan millainen anoppi on ennenkuin teette lapsia. On tosi raskasta hoitaa vauvaa ja olla kiusaamisen kohde silloin.

Vierailija
167/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen tilanne tulee, jos on itsellä asuntolainaa ja taloyhtiö menee konkurssiin.

Asuntolaina täytyy silti maksaa.

Vierailija
168/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä mikä haloo siitä nousisi, jos terapeutti EI tekisi ilmoitusta ja lapselle tapahtuisi jotain. Kyllä se syyttävä sormi osoittaisi sitä tahoa, joka asiasta on ollut tietoinen, mutta ei ole tehnyt sille mitään. Mieluummin tuhat ilmoitusta liikaa kuin yksi liian vähän.

Samanlaisella logiikalla kaikenlaiset ihmispaskat perustelee kaikenlaista, jopa kansanmurhia.

No nyt on kyllä vedetty mutkat suoraksi :D Vertasitko juuri lastensuojeluilmoitusta kansanmurh aan??

Vertailin logiikkaa.

"Fallisten vihannesten ostaminen kiellettävä naisilta, koska yksikin X olisi liikaa!"

"Meidän oli pakko tuhota heidät, koska he uhkasivat yhteiskuntamme perusrakenteita, yksikin perusrakenteiden nakertaja olisi liikaa!"

Tajuatko? Noin lapsellisella logiikalla voi perustella käytännössä mitä tahansa, ja niin on tehtykin.

Olet vaan ihan hakoteillä. Itsekin terapeuttina toimisin noin ihan vaan turvatakseni oman selustani.

Vierailija
169/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja juuri tämän takia ei kannata mennä terapiaan eikä sinne pakotettuna ainakaan puhua muusta kuin säästä.

Olet myös vakavati väärässä virkkeessäsi "Mieluummin tuhat ilmoitusta liikaa kuin yksi liian vähän." Se perustuu ajatukseen siitä, ettei ylimääräisestä ilmoituksesta koidu mitään haittaa. Ylimääräinen ilmoitus voi kuitenkin tuhota yhden tai useamman ihmisen elämän aivan samalla tavalla kuin lähettämättä jätetty tarpeellinen ilmoitus, joten hyvää tarkoittava ajattelutapasi on tuhoisalla tavalla väärä.

Vierailija
170/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsokaa tarkkaan millainen anoppi on ennenkuin teette lapsia. On tosi raskasta hoitaa vauvaa ja olla kiusaamisen kohde silloin.

Anoppi ei saa mitään seuraamuksia eli viranomaiset ei puutu. Anopin kanssa kilpailu kumpi ehtii antaa kiinteitä ruokia ennempää ja jos et halua antaa esim. karkkia niin anoppi antaa, ei auta vaikka kieltäisit. Jos masennut niin lapsi huostaanotetaan.

Vierailija
171/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vertailin logiikkaa.

Olet vaan ihan hakoteillä. Itsekin terapeuttina toimisin noin ihan vaan turvatakseni oman selustani.

Eli aiheuttaisit toisen elämään haittaa, ettei vaan ole pientäkään riskiä että sinun omaan elämääsi tulisi mitään haittaa.

Lasut ja muut viranomaiset pitäisi lakkauttaa kokonaan ja laittaa kaikki heidät pakkotyöleirille korvaamaan vahingot, koska yksikin väärä ja kokonaisuutta katsoen haitallinen päätös jonka viranomainen tekee, on liikaa.

Vierailija
172/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vertailin logiikkaa.

Eli aiheuttaisit toisen elämään haittaa, ettei vaan ole pientäkään riskiä että sinun omaan elämääsi tulisi mitään haittaa.

Lasut ja muut viranomaiset pitäisi lakkauttaa kokonaan ja laittaa kaikki heidät pakkotyöleirille korvaamaan vahingot, koska yksikin väärä ja kokonaisuutta katsoen haitallinen päätös jonka viranomainen tekee, on liikaa.

Palomies ei saa välttämättä haluamaansa naista vaimoksi, kun on se lasu merkintä.

Vierailija
173/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppi ei saa mitään seuraamuksia eli viranomaiset ei puutu. Anopin kanssa kilpailu kumpi ehtii antaa kiinteitä ruokia ennempää ja jos et halua antaa esim. karkkia niin anoppi antaa, ei auta vaikka kieltäisit. Jos masennut niin lapsi huostaanotetaan.

Mutta jos lapsi otetaan pois niin sitten on tarkkaa että sijaisäiti saa keskittyä lapseen eikä äiti ole määräämässä.

Yksi vitsi nämä systeemit.

Vierailija
174/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä voin allekirjoittaa tämän otsikon väitteen. Itse tiedostan että mulla on mahdollinen alkoholiongelma tulossa. Ei vielä, mutta hyvä kun olen edes kerran viikossa selvänä yhden päivän/illan. Kerran viikossa vedän kunnolla ja muuten vaan pari juomaa. Olen kuitenkin pienen lapsen äiti joten en uskalla hakea apua tähän.

Pidän kulissia yllä ja väitän ettei muut (kuin oma mieheni) ole huomannut tätä. Mm töissäkin olen saanut kehuja kun työtehoni on parantunut, lapseni ei vielä (onneksi) ole tajunnut tätä tai ainakaan kärsinyt tästä. Pelkään vain että mun tilanne pahenee eikä jatkuva tissuttelu tee hyvää mun terveydelle. Uskoisin että olisin vielä "lievä" tapaus ja en tarvitsisi paljoa apua, mutta lapsen takia en uskalla pyytää sitä.

Mitäs apua sä kuvittelet lasulta saavasi?

Ne "tarjoo" sulle vaan lapsen paiskaamista lasun oikeinkasvatusvankilaan ja sulle käytännössä tuomiovallan ulkopuolella annettua, ajaltaan määrittelemätöntä rangaistusta sun elämäsi ja valintojesi ruotimisen muodossa, harvoja poikkeuksia lukuunottamatta tää kestää vuosikausia, yleensä siihen asti kunnes tenava on täysi-ikäinen ja ei enää voi laillisesti tätä pitää siellä lasun vankilassa, vaan pitää hommata tilalle uusi kultamuna.

Lasua en halua, sillä enemmänkin mun ongelma on minussa, mm olen töissä loppuu palamisen alla ja koen että saan juomisells edes hetken hengähdystauon kaikesta. Mutta lapseni hoidan hyvin ja aina on joku aikuinen selvänä lasta varten jos itse olen jotain juonut. Eli koko lasun ei tähän ongelmaan pitäisi edes puuttua, varsinkaan nyt kun mun ongelma ei ole vielä paha vaan vasta alkava.

Se ongelma pahenee, usko vaan. Tämä kuulostaa ihan minulta muutama vuosi sitten. Jonkin aikaa saa pyöritettyä kaikkea ja hetken aikaa saattaa aidosti tuntua siltä, että alkoholismin kanssa pärjää, mutta lopulta aina alkoholismi voittaa ja ihminen häviää.

Vierailija
175/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsokaa tarkkaa

n millainen anoppi on ennenkuin teette lapsia. On tosi raskasta hoitaa vauvaa ja olla kiusaamisen kohde silloin.

Mutta jos lapsi otetaan pois niin sitten on tarkkaa että sijaisäiti saa keskittyä lapseen eikä äiti ole määräämässä.

Yksi vitsi nämä systeemit.

Sijaisäidin täytyy saada kehittää rauhassa vanhemmuus suhdetta lapseen, mutta biologiselle äidille ei suoda sitä rauhaa.

Vierailija
176/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä voin allekirjoittaa tämän otsikon väitteen. Itse tiedostan että mulla on mahdollinen alkoholiongelma tulossa. Ei vielä, mutta hyvä kun olen edes kerran viikossa selvänä yhden päivän/illan. Kerran viikossa vedän kunnolla ja muuten vaan pari juomaa. Olen kuitenkin pienen lapsen äiti joten en uskalla hakea apua tähän.

Pidän kulissia yllä ja väitän ettei muut (kuin oma mieheni) ole huomannut tätä. Mm töissäkin olen saanut kehuja kun työtehoni on parantunut, lapseni ei vielä (onneksi) ole tajunnut tätä tai ainakaan kärsinyt tästä. Pelkään vain että mun tilanne pahenee eikä jatkuva tissuttelu tee hyvää mun terveydelle. Uskoisin että olisin vielä "lievä" tapaus ja en tarvitsisi paljoa apua, mutta lapsen takia en uskalla pyytää sitä.

Mitäs apua sä kuvittelet lasulta saavasi?

Ne "tarjoo" sulle vaan lapsen paiskaamista lasun oikeinkasvatusvankilaan ja sulle käytännössä tuomiovallan ulkopuolella annettua, ajaltaan määrittelemätöntä rangaistusta sun elämäsi ja valintojesi ruotimisen muodossa, harvoja poikkeuksia lukuunottamatta tää kestää vuosikausia, yleensä siihen asti kunnes tenava on täysi-ikäinen ja ei enää voi laillisesti tätä pitää siellä lasun vankilassa, vaan pitää hommata tilalle uusi kultamuna.

Lasua en halua, sillä enemmänkin mun ongelma on minussa, mm olen töissä loppuu palamisen alla ja koen että saan juomisells edes hetken hengähdystauon kaikesta. Mutta lapseni hoidan hyvin ja aina on joku aikuinen selvänä lasta varten jos itse olen jotain juonut. Eli koko lasun ei tähän ongelmaan pitäisi edes puuttua, varsinkaan nyt kun mun ongelma ei ole vielä paha vaan vasta alkava.

Se ongelma pahenee, usko vaan. Tämä kuulostaa ihan minulta muutama vuosi sitten. Jonkin aikaa saa pyöritettyä kaikkea ja hetken aikaa saattaa aidosti tuntua siltä, että alkoholismin kanssa pärjää, mutta lopulta aina alkoholismi voittaa ja ihminen häviää.

Niin, eihän mulla oo tästä kuin vasta yli 10 vuoden kokemus, ihan on spussen elämä just nurkan takana.

Vierailija
177/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain systeemille pitäisi tehdä. Ei pelkästään lastensuojelua, mutta myös muuta sosiaalityötä vihataan ja pelätään paljon. Samaan aikaan se on merkittävä kustannus. Ja väitetty pyrkimys on auttaa ihmisiä.

Onko tässä onnistuttu? Jos olisi, mistä tulisi viha ja pelko? Ymmärrän kyllä, että tämä on sen tyyppistä työtä, jossa harvemmin saa myönteistä palautetta jos vaikka vastapuolella addikti, joka ei ole valmis lopettamaan. Silti ei senkään taakse voi mennä, että sen takia meistä ei tykätä kun asiakkaat nyt vaan on niin kelvottomia.

Sosiaalityön asiakkaiden negatiivinen palaute on yhteneväistä: ei kuunnella, ei uskota, käytetään mielivaltaa, tehdään tulkintoja ja johtopäätöksiä, jotka ovat irrallaan todellisuudesta. Virheitä ei myönnetä.

Tulee sellainen kuva, että lähtökohta olisi sellainen oikeassa oleminen ja jotain perustason itsekritiikkiä puuttuu, jos ei ymmärrä, että oma maailmankatsomus, omat vääristymät, omat käsittelemättömät asiat voivat vaikuttaa niihin omiin tulkintoihin eivätkä ole välttämättä ja absoluuttisen totta. Olisin myös taipuvainen ajattelemaan, että siellä koulutuksessa on jotain vinoutumaa.

Vierailija
178/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi omat lapset on 17. En tule ikinä auttamaan ketään, korkeintaan teen lasuja.

Vierailija
179/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi omat lapset on 17. En tule ikinä auttamaan ketään, korkeintaan teen lasuja.

Kunnilla on eläkeläisille pyykkihinnastot netissä ja kodin siivouksen voi ostaa siivousyritykseltä.

Vierailija
180/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni se, että tehtiin - lastensuojelutarpeen arviointi, koska itse olen raitistunut alkoholisti ja hoitanut raittiuttani a-klinikalla. Mukana oli yllätyksekseni tämä mun a-klinikan työntekijän, joka oli aina ollut tosi kannustavainen, joten ajattelin että hän on hyvä tyyppi, mutta käyttikin puheitani minua vastaan, vaikka tiesi että olen raittiina ollut. Mm. lapsuuden traumojani ja sitä, että olen kertonut tavallaan ylikompensoivani sitä, että olen ollut juova alkoholisti ja vedän helposti roolia, että vaikutan vahvemmalta kuin olen. Jopa sanoi, että äläs nyt valehtele, sähän oot kertonut että puhut paremmin päin että susta tykätään.

Lasu ei johtanut mihinkään mutta luotto juu meni ja nykyään olen kyllä hyvin tietoinen, ettei vaikka diakonillekaan kannata kaikista oloista avautua, koska sillä voi olla seurauksia.