Äidit ei uskalla eikä halua hakea ammattilaisapua lasu-merkintöjen takia
Tämä on todellinen ongelma, voitaisko ottaa se esille?
Tulee usein nähtyä eri somealustoilla tarinoita siitä mitä on käynyt jos terapiassa tai neuvolassa puhunut jotain ja sit on tehty lasu ja se ilmoitus on tuottanut enemmän haittaa ja pahaa mieltä kuin on apua saatu.
Nyt yksi äiti sanoi että vauvan ekoina kuukausina oli tullut aggressiivisia oloja itkusta, joista oli möläyttänyt terapeutilleen. Terapeutti oli tehnyt lasun josta sosiaalityöntekijät eivät olleet huolissaan ja asiakkuutta ei ole aloitettu. Mutta nyt lapsen tiedoissa lukee ikuisesti että äiti puhunut että joskus ei kestä vauvan itkemistä ja tekis mieli heittää vauva seinään. Mitä ei kuitenkaan ikinä tekisi tai olisi aggressiivinen lasta kohtaan oikeasti. Nyt teksti on siellä ikuisesti ja äiti kokee äitiydensä häväistyn ikuisesti ja huolii tuosta että lapsi voi tuollaisen tiedon myöhemmin lukea.
Osa sitten kommentoinut että kiitos tiedosta että tuollaista on, juuri meinasin hakea apua mutta enpäs haekaan.
Miksei sellaiset ilmoitukset joista ei seuraa asiakkuutta voisi poistua vaikka 10 vuoden päästä?
Kommentit (674)
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä tuota asennetta lasua kohtaan, heidän tehtävänsä on huolehtia _lasten_ hyvinvoinnista ja turvallisuudesta, ei lasu ole mikään rangaistus. Ja kertokaa että mitä pahaa siitä "merkinnästä" siellä terveystiedoissa seuraa?
No vaikka huoltajuuskiistassa joku kaivaa ne esiin. Tai jos lapsella on joskus jotain haastetta, niin sieltä löytyy syyllinen.
Tai jos äidillä on polvi kipeänä, niin voidaan selittää henkisillä ongelmilla jo aiemmin ja todeta, että vaiva on korvien välissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsen tietoihin jää yhtään mitään. Te väärän tiedon levittäjät sen pelon aiheutatte.
Lasu-ilmoitus tulee lapsen tietoihin. Eikä poistu sieltä koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä jos jossain tiedoissa lukee jotain? Ei tule missään eteen.
Mutta noin muutoin kannattaisi puhua mieluummin läheistensä kanssa, kuin kaikesta ns. ammattilaiselle. Vähän oma moka jos kaikki hankalammat tunteet pitää mennä jollekin rahasta sinua kuuntelevalle kertomaan.
En myöskään ymmärrä, miksei ihmiset puhu asiansa ystäviensä kanssa. Miksi siihen pitää olla joku "ammattilainen", joka voi olla täysi pöljäke.
Mulle ainakin ystäväni ilmoitti, ettei hän ole mikään Leelian lepotuoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsen tietoihin jää yhtään mitään. Te väärän tiedon levittäjät sen pelon aiheutatte.
Lasu tiedot näkyvät vain lasussa. Ne eivät näy terveydenhuollossa, koulussa, päiväkodeissa. Ei edes aikuissosiaalityö näe lasukirjauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulipa mieleen kun katkaisin jalkani lapsen ollessa 1-vuotias. En saanut lapsenhoitopalvelua meille, joten lapsi meni isälleen moneksi viikoksi. Sossut myönsivät lastenhoitopalvelun isän luokse, vaikka isällä ei ollut jalka poikki. Silloin ymmärsin että tässä on kyse jostain muusta kuin tasa-arvoisesta avusta vaikeaan tilanteeseen.
Minä mursin nilkkani vaikeasti kun lapsi oli 2v. Sain maksimimäärän kotipalvelua eli 30h. Käytin sen siihen, että työntekijä vei lapsen ulkoilemaan, kun itse en talviaikaan keppeineni siihen pystynyt.
1990-luvulla oli kotiavustajia, jotka siivosivat lapsiperheissä ja eläkeläisille, mutta heidät laitettiin pois 1990-luvun laman myötä.
Meinasin kuolla nauruun, kun löysin täältä palstalta keskustelun kotiavustajista parin vuoden takia. Joku kuvitteli, että niitä on vieläkin.
Ei sellaiseen työhön olisi tulijoita. Kotipalvelunkin töihin on haasteellista saada tulijoita. Ja onko joku oikeasti sitä mieltä, että kunnan pitäisi kustantaa verorahoilla ihmisille ilmaisia piikoja luuttuamaan vessoja?
Ei tietenkään. Koska sehän maksaisi 20e/h sivukuluineen kunnalle, eli jopa satasen päivässä!
Parempi vaan huostaanottaa lapset, ja silloin hinta onkin jo 1000e/vrk per lapsi. Paljon halvempaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulipa mieleen kun katkaisin jalkani lapsen ollessa 1-vuotias. En saanut lapsenhoitopalvelua meille, joten lapsi meni isälleen moneksi viikoksi. Sossut myönsivät lastenhoitopalvelun isän luokse, vaikka isällä ei ollut jalka poikki. Silloin ymmärsin että tässä on kyse jostain muusta kuin tasa-arvoisesta avusta vaikeaan tilanteeseen.
Minä mursin nilkkani vaikeasti kun lapsi oli 2v. Sain maksimimäärän kotipalvelua eli 30h. Käytin sen siihen, että työntekijä vei lapsen ulkoilemaan, kun itse en talviaikaan keppeineni siihen pystynyt.
1990-luvulla oli kotiavustajia, jotka siivosivat lapsiperheissä ja eläkeläisille, mutta heidät laitettiin pois 1990-luvun laman myötä.
Meinasin kuolla nauruun, kun löysin täältä palstalta keskustelun kotiavustajista parin vuoden takia. Joku kuvitteli, että niitä on vieläkin.
Ei sellaiseen työhön olisi tulijoita. Kotipalvelunkin töihin on haasteellista saada tulijoita. Ja onko joku oikeasti sitä mieltä, että kunnan pitäisi kustantaa verorahoilla ihmisille ilmaisia piikoja luuttuamaan vessoja?
Ei tietenkään. Koska sehän maksaisi 20e/h sivukuluineen kunnalle, eli jopa satasen päivässä!
Parempi vaan huostaanottaa lapset, ja silloin hinta onkin jo 1000e/vrk per lapsi. Paljon halvempaa!
Ei ne sijoitukset ole koskaan liittyneet siihen, että ei ole vessaa siivottu. Kyllä se on jokaisen vanhemman ihan itse tehtävä.
Mä voin allekirjoittaa tämän otsikon väitteen. Itse tiedostan että mulla on mahdollinen alkoholiongelma tulossa. Ei vielä, mutta hyvä kun olen edes kerran viikossa selvänä yhden päivän/illan. Kerran viikossa vedän kunnolla ja muuten vaan pari juomaa. Olen kuitenkin pienen lapsen äiti joten en uskalla hakea apua tähän.
Pidän kulissia yllä ja väitän ettei muut (kuin oma mieheni) ole huomannut tätä. Mm töissäkin olen saanut kehuja kun työtehoni on parantunut, lapseni ei vielä (onneksi) ole tajunnut tätä tai ainakaan kärsinyt tästä. Pelkään vain että mun tilanne pahenee eikä jatkuva tissuttelu tee hyvää mun terveydelle. Uskoisin että olisin vielä "lievä" tapaus ja en tarvitsisi paljoa apua, mutta lapsen takia en uskalla pyytää sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasu tiedot näkyvät vain lasussa. Ne eivät näy terveydenhuollossa, koulussa, päiväkodeissa. Ei edes aikuissosiaalityö näe lasukirjauksia.
Mutta lapsi voi pyytää ne myöhemmin itselleen luettavaksi ja sinne kirjoitetaan asiat yhtään miettimättä sitä tai äidin yksityisyyttä. Jos äiti huolehtii lapsesta kuitenkin hyvin ja lapsi ei oirehdi mitenkään eikä edes näe äidin uupumusta niin turhaa surua aiheuttaa sellaisten lukeminen myöhemmin.
Marraskuussa 2033 alan etsiä itselleni terapeuttia. Se on nimittäin kuukausi, jolloin kuopus täyttää 18 vuotta.
Sitä ennen kärvistelen traumojeni kanssa. Kirjoitan, meditoin, liikun luonnossa. Itken, kun kukaan ei näe. Huudan tyynyn, kun kukaan ei kuule. Juttelen edesmenneille, kun olen yksin.
Sitä virhettä en tee, että enää puhuisin kenellekään taustastani, kokemastani, osattomuudestani. Ei kukaan ymmärrä.
T. Adotiotaustainen vanhempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne sijoitukset ole koskaan liittyneet siihen, että ei ole vessaa siivottu. Kyllä se on jokaisen vanhemman ihan itse tehtävä.
No mullapa on tässä papru millä huostaanottoa on perusteltu:
Isän pitkään jatkunut päihteidenkäyttö (2 kaljaa päivässä keskimäärin jätetty mainitsematta, samoin lääkärin arvio jonka mukaan juomisessani ei ole ongelmaa)
muut elämänhallintaan liittyvät ongelmat (ei aavistustakaan mihin tällä viitataan, mitään yksityiskohtia kun ei paprusta koskaan löydy, päinvastoin kaikki asiat halutaan ilmiselvästi jättää mahdollisimman tulkinnanvaraisiksi)
jaksamattomuus ja puutteellinen arjenhallinta (taas kerran ei aavistustakaan miten tämä on käytännössä ilmennyt, kenties viittaavat siihen, että alibudjetoivat perheemme rahat vuosia useita satojakin kuukaudessa perheen rahoja vieden, nykyään saan yksin asuessani käytännössä saman summan kuin silloin kun lapset oli kotona)
Nämä ovat kuulemma vakavasti vaarantaneet lasten kasvun ja kehityksen (eivät tosin kykene tässäkään kohtaa yksityiskohtaisemmin kertomaan, että miten tämä vaara on käynyt toteen)
Toimintani on mukamas laiminlyönyt lasteni hoidon, vaikka lapsilta itseltäänkin kysyttäessä he eivät koe että heidän perustarpeita, emotionaalista saatavuutta, koulunkäynnin tukeminen ja terveydenhuollon laiminlyöntinä (ellei nyt ihan välttämättä haluta leikkiä, että kerran hammaslääkäriajan unohtaminen on aiheuttanut vakavan vaaran lapsen kehitykselle ja kasvulle)
Normaalisti yhteiskunnalla menisi meidän perheeseen joku 20 000e vuodessa, nyt yhteiskunnalla menee kolmatta sataa tonnia vuodessa minun ja lasteni "hyvään ja oikeaan" "apuun ja tukeen"
Ja missään vaiheessa tanttarat saati varsinkaan lopulliset päätökset tekevät tahot ei halua kuulla suoraan lapsia itseään, jännä juttu, miksiköhän...
Vierailija kirjoitti:
Mä voin allekirjoittaa tämän otsikon väitteen. Itse tiedostan että mulla on mahdollinen alkoholiongelma tulossa. Ei vielä, mutta hyvä kun olen edes kerran viikossa selvänä yhden päivän/illan. Kerran viikossa vedän kunnolla ja muuten vaan pari juomaa. Olen kuitenkin pienen lapsen äiti joten en uskalla hakea apua tähän.
Pidän kulissia yllä ja väitän ettei muut (kuin oma mieheni) ole huomannut tätä. Mm töissäkin olen saanut kehuja kun työtehoni on parantunut, lapseni ei vielä (onneksi) ole tajunnut tätä tai ainakaan kärsinyt tästä. Pelkään vain että mun tilanne pahenee eikä jatkuva tissuttelu tee hyvää mun terveydelle. Uskoisin että olisin vielä "lievä" tapaus ja en tarvitsisi paljoa apua, mutta lapsen takia en uskalla pyytää sitä.
AA. Se on anonyymi ja hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs apua sä kuvittelet lasulta saavasi?
Ne "tarjoo" sulle vaan lapsen paiskaamista lasun oikeinkasvatusvankilaan ja sulle käytännössä tuomiovallan ulkopuolella annettua, ajaltaan määrittelemätöntä rangaistusta sun elämäsi ja valintojesi ruotimisen muodossa, harvoja poikkeuksia lukuunottamatta tää kestää vuosikausia, yleensä siihen asti kunnes tenava on täysi-ikäinen ja ei enää voi laillisesti tätä pitää siellä lasun vankilassa, vaan pitää hommata tilalle uusi kultamuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsesta tehtiin lasu, se ei kyllä johtanut mihinkään, 2 keskustelukertaa ja päätettiin case.
En kyllä alkaisi seurustelemaan poliisin kanssa, koska jos näkisi tuon tiedon jostain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsesta tehtiin lasu, se ei kyllä johtanut mihinkään, 2 keskustelukertaa ja päätettiin case.
En kyllä alkaisi seurustelemaan poliisin kanssa, koska jos näkisi tuon tiedon jostain.
Naiset taktikoi, ei ala seurustelemaan poliisin tai lääkärin tai hoitajan kanssa tai palomiehen kanssa, koska pelko, että ne näkee lasu merkinnän jostain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä alkaisi seurustelemaan poliisin kanssa, koska jos näkisi tuon tiedon jostain.Naiset taktikoi, ei ala seurustelemaan poliisin tai lääkärin tai hoitajan kanssa tai palomiehen kanssa, koska pelko, että ne näkee lasu merkinnän jostain.
Eli, jos nainen ei ala jonkun kanssa seurustelemaan niin syy ei välttämättä ole missään ulkonäköasioissa vaan ihan muussa ja naiselta et tuota tietoa saa, vaikka pitäisit mitkä kuulustelut tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä alkaisi seurustelemaan poliisin kanssa, koska jos näkisi tuon tiedon jostain.Naiset taktikoi, ei ala seurustelemaan poliisin tai lääkärin tai hoitajan kanssa tai palomiehen kanssa, koska pelko, että ne näkee lasu merkinnän jostain.
Eli, jos nainen ei ala jonkun kanssa seurustelemaan niin syy ei välttämättä ole missään ulkonäköasioissa vaan ihan muussa ja naiselta et tuota tietoa saa, vaikka pitäisit mitkä kuulustelut tahansa.
Noiden alojen ihmisten kanssa ei nyt muutenkaan jutella samalla tavalla kuin muiden kanssa eli tietyistä jutuista ollaan hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammatti pitäisi aina kertoa heti, koska osa ei halua seurustella tiettyjen ammattien ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelitko, ettei lastensuojelu kirjaa asiakastietojärjestelmään? Kirjaaminen on lakisääteistä, ja jos järjestelmä on sellainen mitä asiakas pääsee katselemaan (Maisa, OmaKanta yms) lapsi pääsee katsomaan tietojaan omilla pankkitunnuksillaan. Joka tapauksessa asiakirjat saa haltuunsa viimeistään 18-vuotiaana, ja siellä näkyy lastensuojeilmoitukset vauvasta saakka.
Vain jos asiakkuus alkaa, se kirjataan lapsen tietoihin. Muut kirjataan eri järjestelmään. Lapsen tiedot eivät edes ole siellä ennen asiakkuutta.
Meillä on onneksi yläasteikäisen pojan kanssa jo kätkö jonne hän pääsee jos sostapot tekee ratsian. Ennenvanhaan mukulat pelkäsi poliisia, nykyään sostapoja. Kun kunnan logolla varustetulla autolla kulkevat sostapot liikkuu jossain, niin jokainen lapsi hyppää lähimpään puskaan piiloon.
Poikamme oli pe-ma luokkakaverinsa luona yötä, tarkoitus mennä maanantaina yhdessä kouluun. Minä ja mieheni juhlimme 8 vuotis hääpäivää. No lasuhan siitä tietenkin tuli. Meille ei ilmoitettu mitään. Sostapot painui suoraan koululle ja suurieleisesti tarttui 8. luokkalaista poikaamme hihasta että hänen on tultava heidän mukaan koska me vanhemmat ollaan kotona humalassa. Päivä oli siis maanantai ja me juhlimme mieheni kanssa perjantaina. Kukaan ei soitellut, ei käynyt kotona eikä mitään. Emme ole rikollisia, narkkareita, juoppoja tai muutenkaan epäilyttäviä. Poikamme omassa käytöksessä ei mitään erikoista. Terve urheilullinen, vähän ujo poika. Poikani oli onnistunut luikertelemaan heidän kynsistään ja juoksi pakoon. Että sellainen nöyryytys sitten. Mitään ei tuosta tapauksesta sitten kuulunut muutakuin että sossulla oli syytä epäillä että meillä on juotu alkoholia ja että poika ei voi tulla koulusta kotiin varmuuden vuoksi. Ei tarvitse erikseen vastailla tähän että "ei ole totta". Tiedän ettei tätä usko kukaan, eihän tällaista voi tapahtua.. huh huh.
Juurikin näin.
T:sosionomi