Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äidit ei uskalla eikä halua hakea ammattilaisapua lasu-merkintöjen takia

Vierailija
03.05.2023 |

Tämä on todellinen ongelma, voitaisko ottaa se esille?
Tulee usein nähtyä eri somealustoilla tarinoita siitä mitä on käynyt jos terapiassa tai neuvolassa puhunut jotain ja sit on tehty lasu ja se ilmoitus on tuottanut enemmän haittaa ja pahaa mieltä kuin on apua saatu.
Nyt yksi äiti sanoi että vauvan ekoina kuukausina oli tullut aggressiivisia oloja itkusta, joista oli möläyttänyt terapeutilleen. Terapeutti oli tehnyt lasun josta sosiaalityöntekijät eivät olleet huolissaan ja asiakkuutta ei ole aloitettu. Mutta nyt lapsen tiedoissa lukee ikuisesti että äiti puhunut että joskus ei kestä vauvan itkemistä ja tekis mieli heittää vauva seinään. Mitä ei kuitenkaan ikinä tekisi tai olisi aggressiivinen lasta kohtaan oikeasti. Nyt teksti on siellä ikuisesti ja äiti kokee äitiydensä häväistyn ikuisesti ja huolii tuosta että lapsi voi tuollaisen tiedon myöhemmin lukea.

Osa sitten kommentoinut että kiitos tiedosta että tuollaista on, juuri meinasin hakea apua mutta enpäs haekaan.

Miksei sellaiset ilmoitukset joista ei seuraa asiakkuutta voisi poistua vaikka 10 vuoden päästä?

Kommentit (674)

Vierailija
141/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsen tietoihin jää yhtään mitään. Te väärän tiedon levittäjät sen pelon aiheutatte.

Lasu-ilmoitus tulee lapsen tietoihin. Eikä poistu sieltä koskaan.

Lasu tiedot näkyvät vain lasussa. Ne eivät näy terveydenhuollossa, koulussa, päiväkodeissa. Ei edes aikuissosiaalityö näe lasukirjauksia. 

Mutta lapsi voi pyytää ne myöhemmin itselleen luettavaksi ja sinne kirjoitetaan asiat yhtään miettimättä sitä tai äidin yksityisyyttä. Jos äiti huolehtii lapsesta kuitenkin hyvin ja lapsi ei oirehdi mitenkään eikä edes näe äidin uupumusta niin turhaa surua aiheuttaa sellaisten lukeminen myöhemmin.

Äidin tietoja ei saa, vain omansa. Ei lapsen tiedoissa ole mitään äiti sitä ja äiti tätä.

Miksi pitää oikeasti levitellä tätä paskaa? Sit ollaan muka niin huolissaan että *kauheeta kun ei sit uskalla kertoa*? No ei kai kun te pelottelette disinformaatiollanne.

Vierailija
142/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitan tämän ongelman. Toista lastani odottaessa alkuraskaus oli niin rankkaa, että sain burnoutin ja harkitsin vakavasti itsemurhaa. Se oli yksi elämäni raskaimpia aikoja. En uskaltanut hakea apua noihin itsemurha-ajatuksiini lasun pelossa. En todennäköisesti aio hankkia enempää lapsia, koska en voisi hakea apua, jos raskausaikana ilmenisi jotakin tällaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsen tietoihin jää yhtään mitään. Te väärän tiedon levittäjät sen pelon aiheutatte.

Kuvittelitko, ettei lastensuojelu kirjaa asiakastietojärjestelmään? Kirjaaminen on lakisääteistä, ja jos järjestelmä on sellainen mitä asiakas pääsee katselemaan (Maisa, OmaKanta yms) lapsi pääsee katsomaan tietojaan omilla pankkitunnuksillaan. Joka tapauksessa asiakirjat saa haltuunsa viimeistään 18-vuotiaana, ja siellä näkyy lastensuojeilmoitukset vauvasta saakka.

Vain jos asiakkuus alkaa, se kirjataan lapsen tietoihin. Muut kirjataan eri järjestelmään. Lapsen tiedot eivät edes ole siellä ennen asiakkuutta.

Palvelutarpeenarviointi käyttää samaa järjestelmää kuin lasukin. Kaikki saapuneet ilmoitukset kirjautuvat sinne, nekin, joiden perusteella ei aloitettu asiakkuutta.

Vierailija
144/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on onneksi yläasteikäisen pojan kanssa jo kätkö jonne hän pääsee jos sostapot tekee ratsian. Ennenvanhaan mukulat pelkäsi poliisia, nykyään sostapoja. Kun kunnan logolla varustetulla autolla kulkevat sostapot liikkuu jossain, niin jokainen lapsi hyppää lähimpään puskaan piiloon.

Poikamme oli pe-ma luokkakaverinsa luona yötä, tarkoitus mennä maanantaina yhdessä kouluun. Minä ja mieheni juhlimme 8 vuotis hääpäivää. No lasuhan siitä tietenkin tuli. Meille ei ilmoitettu mitään. Sostapot painui suoraan koululle ja suurieleisesti tarttui 8. luokkalaista poikaamme hihasta että hänen on tultava heidän mukaan koska me vanhemmat ollaan kotona humalassa. Päivä oli siis maanantai ja me juhlimme mieheni kanssa perjantaina. Kukaan ei soitellut, ei käynyt kotona eikä mitään. Emme ole rikollisia, narkkareita, juoppoja tai muutenkaan epäilyttäviä. Poikamme omassa käytöksessä ei mitään erikoista. Terve urheilullinen, vähän ujo poika. Poikani oli onnistunut luikertelemaan heidän kynsistään ja juoksi pakoon. Että sellainen nöyryytys sitten. Mitään ei tuosta tapauksesta sitten kuulunut muutakuin että sossulla oli syytä epäillä että meillä on juotu alkoholia ja että poika ei voi tulla koulusta kotiin varmuuden vuoksi. Ei tarvitse erikseen vastailla tähän että "ei ole totta". Tiedän ettei tätä usko kukaan, eihän tällaista voi tapahtua.. huh huh.

Muistankin tän tapauksen. Saitte ansionne mukaan.

Vierailija
145/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuoko pelko todella estää hakemasta apua,  siis että lapsi saisi tietää joskus, että äiti  ei ole jaksanut, mutta on  sitten hakenut apua. Miksi se lapsi siitä lasusta kauhistuisi?

Vierailija
146/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasu tiedot näkyvät vain lasussa. Ne eivät näy terveydenhuollossa, koulussa, päiväkodeissa. Ei edes aikuissosiaalityö näe lasukirjauksia. 

Mutta lapsi voi pyytää ne myöhemmin itselleen luettavaksi ja sinne kirjoitetaan asiat yhtään miettimättä sitä tai äidin yksityisyyttä. Jos äiti huolehtii lapsesta kuitenkin hyvin ja lapsi ei oirehdi mitenkään eikä edes näe äidin uupumusta niin turhaa surua aiheuttaa sellaisten lukeminen myöhemmin.

Äidin tietoja ei saa, vain omansa. Ei lapsen tiedoissa ole mitään äiti sitä ja äiti tätä.

Miksi pitää oikeasti levitellä tätä paskaa? Sit ollaan muka niin huolissaan että *kauheeta kun ei sit uskalla kertoa*? No ei kai kun te pelottelette disinformaatiollanne.

Kaikki kirjataan lapsen tietoihin lasussa. Myös kaikki vanhempiin liittyvät asiat, harkinnallatoki koska lapsi saa ne aikanaan lukea. Vain jos tehdään ennakollinen lasu syntymättömästä lapsesta, kirjataan se odottavan äidin tietoihin.

Mutta jos lapsi on jo syntynyt, silloin ei kirjata mitään vanhemman tietoihin vaan lapsen, koska lapsi on se asiakas.

Vierailija
147/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääpä mikä haloo siitä nousisi, jos terapeutti EI tekisi ilmoitusta ja lapselle tapahtuisi jotain. Kyllä se syyttävä sormi osoittaisi sitä tahoa, joka asiasta on ollut tietoinen, mutta ei ole tehnyt sille mitään. Mieluummin tuhat ilmoitusta liikaa kuin yksi liian vähän.

Vierailija
148/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on onneksi yläasteikäisen pojan kanssa jo kätkö jonne hän pääsee jos sostapot tekee ratsian. Ennenvanhaan mukulat pelkäsi poliisia, nykyään sostapoja. Kun kunnan logolla varustetulla autolla kulkevat sostapot liikkuu jossain, niin jokainen lapsi hyppää lähimpään puskaan piiloon.

Poikamme oli pe-ma luokkakaverinsa luona yötä, tarkoitus mennä maanantaina yhdessä kouluun. Minä ja mieheni juhlimme 8 vuotis hääpäivää. No lasuhan siitä tietenkin tuli. Meille ei ilmoitettu mitään. Sostapot painui suoraan koululle ja suurieleisesti tarttui 8. luokkalaista poikaamme hihasta että hänen on tultava heidän mukaan koska me vanhemmat ollaan kotona humalassa. Päivä oli siis maanantai ja me juhlimme mieheni kanssa perjantaina. Kukaan ei soitellut, ei käynyt kotona eikä mitään. Emme ole rikollisia, narkkareita, juoppoja tai muutenkaan epäilyttäviä. Poikamme omassa käytöksessä ei mitään erikoista. Terve urheilullinen, vähän ujo poika. Poikani oli onnistunut luikertelemaan heidän kynsistään ja juoksi pakoon. Että sellainen nöyryytys sitten. Mitään ei tuosta tapauksesta sitten kuulunut muutakuin että sossulla oli syytä epäillä että meillä on juotu alkoholia ja että poika ei voi tulla koulusta kotiin varmuuden vuoksi. Ei tarvitse erikseen vastailla tähän että "ei ole totta". Tiedän ettei tätä usko kukaan, eihän tällaista voi tapahtua.. huh huh.

Muistankin tän tapauksen. Saitte ansionne mukaan.

Sekoitat johonkin toiseen. En ole tästä asiasta netissä kertoillut muuta kuin kavereilleni.

Vierailija
149/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuoko pelko todella estää hakemasta apua,  siis että lapsi saisi tietää joskus, että äiti  ei ole jaksanut, mutta on  sitten hakenut apua. Miksi se lapsi siitä lasusta kauhistuisi?

Voitko kuvitella, kovinkaan moni ei koe perheensä hajottamisen tanttaroiden toimesta auttavan.

Vierailija
150/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä mikä haloo siitä nousisi, jos terapeutti EI tekisi ilmoitusta ja lapselle tapahtuisi jotain. Kyllä se syyttävä sormi osoittaisi sitä tahoa, joka asiasta on ollut tietoinen, mutta ei ole tehnyt sille mitään. Mieluummin tuhat ilmoitusta liikaa kuin yksi liian vähän.

Samanlaisella logiikalla kaikenlaiset ihmispaskat perustelee kaikenlaista, jopa kansanmurhia.

Vierailija
151/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä voin allekirjoittaa tämän otsikon väitteen. Itse tiedostan että mulla on mahdollinen alkoholiongelma tulossa. Ei vielä, mutta hyvä kun olen edes kerran viikossa selvänä yhden päivän/illan. Kerran viikossa vedän kunnolla ja muuten vaan pari juomaa. Olen kuitenkin pienen lapsen äiti joten en uskalla hakea apua tähän.

Pidän kulissia yllä ja väitän ettei muut (kuin oma mieheni) ole huomannut tätä. Mm töissäkin olen saanut kehuja kun työtehoni on parantunut, lapseni ei vielä (onneksi) ole tajunnut tätä tai ainakaan kärsinyt tästä. Pelkään vain että mun tilanne pahenee eikä jatkuva tissuttelu tee hyvää mun terveydelle. Uskoisin että olisin vielä "lievä" tapaus ja en tarvitsisi paljoa apua, mutta lapsen takia en uskalla pyytää sitä.

Mitäs apua sä kuvittelet lasulta saavasi?

Ne "tarjoo" sulle vaan lapsen paiskaamista lasun oikeinkasvatusvankilaan ja sulle käytännössä tuomiovallan ulkopuolella annettua, ajaltaan määrittelemätöntä rangaistusta sun elämäsi ja valintojesi ruotimisen muodossa, harvoja poikkeuksia lukuunottamatta tää kestää vuosikausia, yleensä siihen asti kunnes tenava on täysi-ikäinen ja ei enää voi laillisesti tätä pitää siellä lasun vankilassa, vaan pitää hommata tilalle uusi kultamuna.

Lasua en halua, sillä enemmänkin mun ongelma on minussa, mm olen töissä loppuu palamisen alla ja koen että saan juomisells edes hetken hengähdystauon kaikesta. Mutta lapseni hoidan hyvin ja aina on joku aikuinen selvänä lasta varten jos itse olen jotain juonut. Eli koko lasun ei tähän ongelmaan pitäisi edes puuttua, varsinkaan nyt kun mun ongelma ei ole vielä paha vaan vasta alkava.

Vierailija
152/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvittelitko, ettei lastensuojelu kirjaa asiakastietojärjestelmään? Kirjaaminen on lakisääteistä, ja jos järjestelmä on sellainen mitä asiakas pääsee katselemaan (Maisa, OmaKanta yms) lapsi pääsee katsomaan tietojaan omilla pankkitunnuksillaan. Joka tapauksessa asiakirjat saa haltuunsa viimeistään 18-vuotiaana, ja siellä näkyy lastensuojeilmoitukset vauvasta saakka.

Vain jos asiakkuus alkaa, se kirjataan lapsen tietoihin. Muut kirjataan eri järjestelmään. Lapsen tiedot eivät edes ole siellä ennen asiakkuutta.

Palvelutarpeenarviointi käyttää samaa järjestelmää kuin lasukin. Kaikki saapuneet ilmoitukset kirjautuvat sinne, nekin, joiden perusteella ei aloitettu asiakkuutta.

Aivan, eri kirjaiukset kuin asiakkuuskirjaukset. Eivät ole lapsen tiedoissa.

Vierailija
153/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävakaasti toimivista vanhemmista on syytä tehdä lasu.

Vierailija
154/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon jaksamisongelmaa tulee nyt kun talous huonontuu. Soviteltu päiväraha poistuu ja vuorolisät ja asumistuki huonenee ja ansiosidonnaista huononnetaan.

Vierailija
155/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä voin allekirjoittaa tämän otsikon väitteen. Itse tiedostan että mulla on mahdollinen alkoholiongelma tulossa. Ei vielä, mutta hyvä kun olen edes kerran viikossa selvänä yhden päivän/illan. Kerran viikossa vedän kunnolla ja muuten vaan pari juomaa. Olen kuitenkin pienen lapsen äiti joten en uskalla hakea apua tähän.

Pidän kulissia yllä ja väitän ettei muut (kuin oma mieheni) ole huomannut tätä. Mm töissäkin olen saanut kehuja kun työtehoni on parantunut, lapseni ei vielä (onneksi) ole tajunnut tätä tai ainakaan kärsinyt tästä. Pelkään vain että mun tilanne pahenee eikä jatkuva tissuttelu tee hyvää mun terveydelle. Uskoisin että olisin vielä "lievä" tapaus ja en tarvitsisi paljoa apua, mutta lapsen takia en uskalla pyytää sitä.

Mitäs apua sä kuvittelet lasulta saavasi?

Ne "tarjoo" sulle vaan lapsen paiskaamista lasun oikeinkasvatusvankilaan ja sulle käytännössä tuomiovallan ulkopuolella annettua, ajaltaan määrittelemätöntä rangaistusta sun elämäsi ja valintojesi ruotimisen muodossa, harvoja poikkeuksia lukuunottamatta tää kestää vuosikausia, yleensä siihen asti kunnes tenava on täysi-ikäinen ja ei enää voi laillisesti tätä pitää siellä lasun vankilassa, vaan pitää hommata tilalle uusi kultamuna.

Lasua en halua, sillä enemmänkin mun ongelma on minussa, mm olen töissä loppuu palamisen alla ja koen että saan juomisells edes hetken hengähdystauon kaikesta. Mutta lapseni hoidan hyvin ja aina on joku aikuinen selvänä lasta varten jos itse olen jotain juonut. Eli koko lasun ei tähän ongelmaan pitäisi edes puuttua, varsinkaan nyt kun mun ongelma ei ole vielä paha vaan vasta alkava.

Ei mihinkään ala kun harjoitat itsekuria ja teet ne kaljaostokset taktisemmin.

Iteki pidän juomista kurissa jo vuosien kokemuksella siten, että ostan vaan sen pari kaljaa kaupassa käydessäni, jos sitäkään, niin myöhemmin harvemmin jaksaa enää lisää hakea vaikka jo vähän mieli tekiskin.

On sitä muutakin mietittävää kuitenkin kuin se pirtelön miettiminen, ainakin itellä.

Vierailija
156/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon jaksamisongelmaa tulee nyt kun talous huonontuu. Soviteltu päiväraha poistuu ja vuorolisät ja asumistuki huonenee ja ansiosidonnaista huononnetaan.

Korot on nousussa. Kerrostaloissa ollaan vastuussa myös naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista ja jos taloyhtiö menee konkurssiin niin kaikki menettävät asuntonsa ja velka jää niille kenellä sitä on.

Vierailija
157/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs semmonen määritellään objektiivisesti?

Vierailija
158/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samanlaisella logiikalla kaikenlaiset ihmispaskat perustelee kaikenlaista, jopa kansanmurhia.

No nyt on kyllä vedetty mutkat suoraksi :D Vertasitko juuri lastensuojeluilmoitusta kansanmurh aan??

Vierailija
159/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korot on nousussa. Kerrostaloissa ollaan vastuussa myös naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista ja jos taloyhtiö menee konkurssiin niin kaikki menettävät asuntonsa ja velka jää niille kenellä sitä on.

Ihmisten täytyy jaksaa käydä töissä ja maksaa vuokra ja ulosotto ja hoitaa lapset minimi rahalla.

Vierailija
160/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs semmonen määritellään objektiivisesti?

Jos äiti valittaa lapsen hoidosta tarhassa niin teen lasun, kun olen palkkatuella lapsia hoitamassa.