Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äidit ei uskalla eikä halua hakea ammattilaisapua lasu-merkintöjen takia

Vierailija
03.05.2023 |

Tämä on todellinen ongelma, voitaisko ottaa se esille?
Tulee usein nähtyä eri somealustoilla tarinoita siitä mitä on käynyt jos terapiassa tai neuvolassa puhunut jotain ja sit on tehty lasu ja se ilmoitus on tuottanut enemmän haittaa ja pahaa mieltä kuin on apua saatu.
Nyt yksi äiti sanoi että vauvan ekoina kuukausina oli tullut aggressiivisia oloja itkusta, joista oli möläyttänyt terapeutilleen. Terapeutti oli tehnyt lasun josta sosiaalityöntekijät eivät olleet huolissaan ja asiakkuutta ei ole aloitettu. Mutta nyt lapsen tiedoissa lukee ikuisesti että äiti puhunut että joskus ei kestä vauvan itkemistä ja tekis mieli heittää vauva seinään. Mitä ei kuitenkaan ikinä tekisi tai olisi aggressiivinen lasta kohtaan oikeasti. Nyt teksti on siellä ikuisesti ja äiti kokee äitiydensä häväistyn ikuisesti ja huolii tuosta että lapsi voi tuollaisen tiedon myöhemmin lukea.

Osa sitten kommentoinut että kiitos tiedosta että tuollaista on, juuri meinasin hakea apua mutta enpäs haekaan.

Miksei sellaiset ilmoitukset joista ei seuraa asiakkuutta voisi poistua vaikka 10 vuoden päästä?

Kommentit (674)

Vierailija
241/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa nämä turhat työt ja jakakaa sossun asiakkaille rahat vaikka hyväntekijäisenä, pääsevät taas ostamaan kaljaa ja nuuskaa.

Vierailija
242/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epävakaasti toimivista vanhemmista on syytä tehdä lasu.

Ei sitä vanhemmista tehdä. Se onkin yleistä, että vanhempi suuttuu, kun itsekeskeisyydessään ei ymmärrä, että ei heistä ilmoituksia tehdä vaan lapsista. Nykyisin moni vanhempi on kai tottunut olemaan keskipiste.

Mitä merkitystä sillä on kenestä ilmoitus on tarkalleen tehty, kun lopputulos on kuitenkin sama, eli lapsi oikeinkasvatusvankilaan "turvaan".

Ei sijaisperhe vankila ole. Sukulainen tai läheinen on etusijalla ja jos ei se onnistu niin vieras sijaisperhe. Jos ei löydy sijaisperhettä tai se ei muuten ole mahdollista, on laitos sitä varten.

Jos sijaisperhe saati laitos ei ole vankila, niin miksi ihmeessä nämä kuitenkin rajoittavat lasten liikkumista ja monesti myös kommunikointia ulkomaailman kanssa...

Erikoisia nää "ei-vankilat" monesti muutenkin, kaikki ovet lukossa, kynsisaksia et saa pitää huoneessasi, mutta kengissä saa olla nauhat, karvat saa ajella partaterällä jne...

Lr-päätös tehdään kyllä vain tarpeeseen. Jos se nuori karkailee juomaan tai huumekämppiin, on hänen liikkumistaan rajoitettava. Nyt pitää muistaa että ei ne suotta sinne laitokseen ole sijoitettu.

Kukin vanhempi voi katsoa peiliin ihan ensin ja sit sitä lastaan. Jos peilistä ei vastaus löydy, sit se löytyy siitä lapsesta.

Mun lasten liikkumista ja kommunikointia rajoitetaan puhelimet heiltä kokonaan viemällä siitä syystä, että en tule tanttaroiden kanssa toimeen.

Tämä on kuulemma vaaraksi lapsilleni ja siksi en saa heidän kanssa edes puhelimessa enää puhua.

No silloin se on vaaraksi. Oletko sama tyyppi, joka vähän aikaa sitten avautui tästä samasta asiasta täällä? Tanttaroista silloinkin puhuit. Lopulta kerroit juovasi ja paljon, koska sulla on oikeus.

Niin miten tarkalleen olen vaaraksi lapsilleni, jos en tule jonkun ihmisen kanssa toimeen joka ei ole lapseni?

2 kaljaa päivässä keskimäärin menee, jonkun raivoraittiin dorkan mielestä se on toki paljon siinä missä yksikin kalja päivässä, mutta ei kenenkään normaalin ihmisen mielestä pari kaljaa päivässä paljoa ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattilaiset toimii oikein eikä kiusaa lapsia, nuoria ja huoltajia.

Hakekaa apua että pystyisitte toimimaan oikein.

Nämä "ammattilaiset" nimenomaan kiusaa, koska lailla on heille luotu tarve tehdä näin.

Vierailija
244/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä vanhemmista tehdä. Se onkin yleistä, että vanhempi suuttuu, kun itsekeskeisyydessään ei ymmärrä, että ei heistä ilmoituksia tehdä vaan lapsista. Nykyisin moni vanhempi on kai tottunut olemaan keskipiste.

Mitä merkitystä sillä on kenestä ilmoitus on tarkalleen tehty, kun lopputulos on kuitenkin sama, eli lapsi oikeinkasvatusvankilaan "turvaan".

Ei sijaisperhe vankila ole. Sukulainen tai läheinen on etusijalla ja jos ei se onnistu niin vieras sijaisperhe. Jos ei löydy sijaisperhettä tai se ei muuten ole mahdollista, on laitos sitä varten.

Jos sijaisperhe saati laitos ei ole vankila, niin miksi ihmeessä nämä kuitenkin rajoittavat lasten liikkumista ja monesti myös kommunikointia ulkomaailman kanssa...

Erikoisia nää "ei-vankilat" monesti muutenkin, kaikki ovet lukossa, kynsisaksia et saa pitää huoneessasi, mutta kengissä saa olla nauhat, karvat saa ajella partaterällä jne...

Lr-päätös tehdään kyllä vain tarpeeseen. Jos se nuori karkailee juomaan tai huumekämppiin, on hänen liikkumistaan rajoitettava. Nyt pitää muistaa että ei ne suotta sinne laitokseen ole sijoitettu.

Kukin vanhempi voi katsoa peiliin ihan ensin ja sit sitä lastaan. Jos peilistä ei vastaus löydy, sit se löytyy siitä lapsesta.

Mun lasten liikkumista ja kommunikointia rajoitetaan puhelimet heiltä kokonaan viemällä siitä syystä, että en tule tanttaroiden kanssa toimeen.

Tämä on kuulemma vaaraksi lapsilleni ja siksi en saa heidän kanssa edes puhelimessa enää puhua.

No silloin se on vaaraksi. Oletko sama tyyppi, joka vähän aikaa sitten avautui tästä samasta asiasta täällä? Tanttaroista silloinkin puhuit. Lopulta kerroit juovasi ja paljon, koska sulla on oikeus.

Niin miten tarkalleen olen vaaraksi lapsilleni, jos en tule jonkun ihmisen kanssa toimeen joka ei ole lapseni?

2 kaljaa päivässä keskimäärin menee, jonkun raivoraittiin dorkan mielestä se on toki paljon siinä missä yksikin kalja päivässä, mutta ei kenenkään normaalin ihmisen mielestä pari kaljaa päivässä paljoa ole.

Minun vanhempi käytti tuon suunnilleen määrän alkoholia. Kyllä se vaikutti minuun negatiivisesti, mutta en sano että huostaanotto olis ollu parempi vaihtoehto. Tiiä sitten onko lapsi normaali ihminen, mutta sellainen voi kokea tuollaisen määrän ahdistavana

Vierailija
245/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäs olla jonkunlainen sakkojärjestelmä, jos joku tekee ilmeisen turhan lasu-ilmotuksen tai jos tantta merkkaa sellaisen järjestelmään, ei muutaku sakkoa.

Turhiksi lasketaan kaikki ilmoitukset, missä ei ole selkeästi mitään lakiakaan rikottu, esimerkkinä nyt vaikka tää lööpeissäkin ollut juttu siitä jostain pariskunnasta, josta tehtiin vappuna lasu koska olivat julkaisseet someen kuvan missä näkyy joku lasillinen skumppaa tms.

Vierailija
246/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun vanhempi käytti tuon suunnilleen määrän alkoholia. Kyllä se vaikutti minuun negatiivisesti, mutta en sano että huostaanotto olis ollu parempi vaihtoehto. Tiiä sitten onko lapsi normaali ihminen, mutta sellainen voi kokea tuollaisen määrän ahdistavana

Mun vanhemmat käytti häppää paljon enempi, äiti varsinkin, eikä mulle siitä jäänyt mitään erityistä negatiivista kokemusta.

VOI toki kokea ahdistavana, mutta jos lapsi sanoo että ei koe määrää ahdistavana, niin millä ihmeen perusteella ekspertit voi sitten siinä kohtaa olla taas että lapsen todistuksella ei ole väliä?

Sit jos pentu kertoo jostain negatiivisesta kokemuksestaan elämässään, niin se kyllä sitten vedetään vaikka kuuhun asti ulottuvan aasinsillan kautta olemaan vanhemman syy, ja tietenkin läpeensä totta kunnes vanhempi itse syyttömyytensä todistaa..

Sama käänteinen, oikeusvaltioperiaatteen vastainen todistustaakka ei siis koske tanttoja itseään, ainoastaan meitä jotka ei vaan mukamas tajuta mistään mitään kun ei oo jotain pilipali-diplomia seinällä, on vain jopa toistakymmentä vuotta kokemusta lapsen kasvatuksesta aamusta iltaan.

Vierailija
247/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis haluan heittää lapseni seinään, mutta en oikeasti heitä, joten koska olen kiva, haluan maksuttoman siivoojan kotiin ja itselle nettiaikaa?

Miksi 1980-luvun jälkeen syntyneet ei kestä mitään normaaleja tunteita ilman terapiaa ja ulkopuoliste apua?

Joku vuosi sitten oli juttu äidistä jolla oli syöpä, lasten isä joutui käymään töissä. Äiti väsyi rankkojen syöpähoitojen takia ja pyysi apua, kun hoidot väsytti ja lapset ja koti piti hoitaa. Espoon kaupunki tarjosi huostaanottoa koska äiti ei jaksa. Tämä perhe jäi ilman apua, koska äiti ei halunnut lapsiaan sijoitettavaksi muualle. Miten tuo sinun mielestä meni? Eikö äiti kestänyt tunteita ?

Isä voi siivota kodin ja pestä pyykit. Niin moni nainenkin tekee, koska miehet ei joka perheessä osallistu kotitöihin eikä vahdi edes lapsia. Ja yksinhuoltajakin siivoaa yksin kotinsa.

Yksinhuoltajilla on edes isä viikonloppu, että saa rauhassa siivota. Minä jouduin siivoamaan aina niin, että vahdein pieniä lapsia samalla ja naapurin lapsi keskeytti siivoamista soittamalla ovikelloa. Taaperot meni avaamaan oven ja minun oli pakko mennä perässä. Nyt lapset on 17-vuotiaita eikä minulla ole ovikelloa ovessa, jäi niin kovat traumat, en kestä ovikellon soittoa yhtään.

Tiedoksesi että yksinhuoltajuus ei tarkoita sitä että hänen lapsensa viettäisi jotain isäviikonloppuja. Tiedätkö edes mitä yksinhuoltaja tarkoittaa?

Vierailija
248/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vain. Lapsestani tehtiin lasu selkäni takani, koska sairaanhoito oli huolissaan mielenterveydestäni. Olin ollut hoidettavana fyysisistä syistä tietynlaisessa kriisitilanteessa. Ilmeisesti tulkittiin niin, että minut pitää passittaa puhumaan asiasta. En ollut halunnut psykologille, joten lapsestani tehtiin selkäni takana lastensuojeluilmoitus.

Hävetti aivan älyttömästi. Luulin, että terveysasioissa olisi täysi vaitiolovelvollisuus. Puoliso suuttui, että minun takiani meiltä viedään lapsi. Kolme kuukautta pelkäsin. Lasu-asiakkuutta ei avattu eikä lasta viety, mutta kyllä siitä jonkinlainen pelko jäi jäljelle.

Jalkani oli 3 kuukautta kipeä, enkä pystynyt käymään kysymässä siitä. En vain pystynyt, vaikka en usko, että siitä tulisi lastensuojeluilmoitusta. Jotenkin se häpeän, pelon ja luottamuksen rikkoutumisen kokonaisuus oli niin vaikuttava, että se jäi aiheuttamaan heijastuksia joihinkin asioihin. Ehkä se laantuu ajan myötä.

Vierailija
249/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikataan lasun rahoitus.

140 000e keskiarvon sijasta annetaankin keskimäärin 14 000e vuodessa per tenava (tämäkin on moninkertaisesti enempi mitä me vanhemmat saadaan nyt per lapsi) ja tantalla 100% henkilökohtainen vastuu että tulosta muuten syntyy sit kanssa sillä rahalla, jos tulee mitään negaa mistään suunnasta nii ei muutaku iso lasku tantan kouraan ja ikuinen kielto asettua mihinkään virkaan saati varsinkaan työskennellä lasten parissa.

Takaan, että ei muuten enää yhtäkkiä olekaan tuhansia perheitä joka vuosi, jotka pitää hajottaa lapsen edun nimissä.

Vierailija
250/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsen tietoihin jää yhtään mitään. Te väärän tiedon levittäjät sen pelon aiheutatte.

Lasu-ilmoitus tulee lapsen tietoihin. Eikä poistu sieltä koskaan.

Lasu tiedot näkyvät vain lasussa. Ne eivät näy terveydenhuollossa, koulussa, päiväkodeissa. Ei edes aikuissosiaalityö näe lasukirjauksia. 

Mutta lapsi voi pyytää ne myöhemmin itselleen luettavaksi ja sinne kirjoitetaan asiat yhtään miettimättä sitä tai äidin yksityisyyttä. Jos äiti huolehtii lapsesta kuitenkin hyvin ja lapsi ei oirehdi mitenkään eikä edes näe äidin uupumusta niin turhaa surua aiheuttaa sellaisten lukeminen myöhemmin.

Meiaatko että sinun pitää salata omalta lapseltasi se että olet ollut väsynyt joskus? Ja se että hänestä on tehty lasu? Miksi ihmeessä?

Vierailija
251/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä voin allekirjoittaa tämän otsikon väitteen. Itse tiedostan että mulla on mahdollinen alkoholiongelma tulossa. Ei vielä, mutta hyvä kun olen edes kerran viikossa selvänä yhden päivän/illan. Kerran viikossa vedän kunnolla ja muuten vaan pari juomaa. Olen kuitenkin pienen lapsen äiti joten en uskalla hakea apua tähän.

Pidän kulissia yllä ja väitän ettei muut (kuin oma mieheni) ole huomannut tätä. Mm töissäkin olen saanut kehuja kun työtehoni on parantunut, lapseni ei vielä (onneksi) ole tajunnut tätä tai ainakaan kärsinyt tästä. Pelkään vain että mun tilanne pahenee eikä jatkuva tissuttelu tee hyvää mun terveydelle. Uskoisin että olisin vielä "lievä" tapaus ja en tarvitsisi paljoa apua, mutta lapsen takia en uskalla pyytää sitä.

Pienenkin lapsen vanhempi saa ihan rauhassa olal alkoholisti mikäli lapsella on muitenkin toinen vanhempi samassa taloudessa joka hänestä voi huolehtia.

Vierailija
252/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsen tietoihin jää yhtään mitään. Te väärän tiedon levittäjät sen pelon aiheutatte.

Lasu tiedot näkyvät vain lasussa. Ne eivät näy terveydenhuollossa, koulussa, päiväkodeissa. Ei edes aikuissosiaalityö näe lasukirjauksia. 

Mutta lapsi voi pyytää ne myöhemmin itselleen luettavaksi ja sinne kirjoitetaan asiat yhtään miettimättä sitä tai äidin yksityisyyttä. Jos äiti huolehtii lapsesta kuitenkin hyvin ja lapsi ei oirehdi mitenkään eikä edes näe äidin uupumusta niin turhaa surua aiheuttaa sellaisten lukeminen myöhemmin.

Äidin tietoja ei saa, vain omansa. Ei lapsen tiedoissa ole mitään äiti sitä ja äiti tätä.

Miksi pitää oikeasti levitellä tätä paskaa? Sit ollaan muka niin huolissaan että *kauheeta kun ei sit uskalla kertoa*? No ei kai kun te pelottelette disinformaatiollanne.

Lapsen tiedoissa on just nimen omaan kaikki yhteyden otot, mm. näin: "Äiti soittaa, on huolissaan lapsesta, sanoo ettei pärjää enää tämän kanssa ja nyt tarvitsee apua. Haluaa että lapsi otetaan huostaan". 

Vierailija
253/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu

Valitettavasti kannattaa pitää mölyt mahassa.

Tee mielummin vaikka oikea rikos. Oikeudessa olet lähtökohtaisesti syytön, kunnes toisin todistetaan (ja käytetään siihen paljon vaivaa).

Jonnekin sossuun jos mainitset että joskus väsyttää, inkvisitio jyrähtää käyntiin heti, eikä tosiasioilla ole mitään väliä.

Joku voisi tehdä Suomen lasusta ja sossusta sellaisen office - tyyppisen sarjan. Olisi menestys maailmalla.

Kannatan tuota sarjaa!

Esimerkkinä viisi tapausta.

Lapset 11v ja 14v, vietiin äidiltä, koska äiti oli pyytänyt apua uupumukseen. Ei saanut koskaan lapsiaan takaisin.

Lapset 2v ja 4v annettiin aina takaisin äidille, vaikka äiti veti viinaa kaksin käsin ja naapurit soittivat poliisit paikalle kerta toisensa jälkeen. Lastensuojelu vei lapset ja aina palautettiin äidille. Lopulta mummo puuttui peliin, otti tyttärensä kotiin lapsien kanssa ja nyt vuosia myöhemmin mummo on loppu, tytär ryyppää edelleen, mutta lapset ovat edes turvassa.

Lapset 3-14v. Ei ruutuaikaa, ei uniaikaa, ei ruoka-aikoja, ei ulkoilua, ei käytöstapoja, eikä enää edes hampaita. Ketään ei kiinnosta, koska muuten ulospäin ns. normiperhe.

Tyttö 11v. Isä alkkis, äiti mielenterveysongelmainen. Tyttö luuhaa missä sattuu, varastelee ja voi huonosti. Lasuja tehty nippu. Ei auta.

Lapsi 10v. Sairastelua ihan tutkitusti paljon. Joku teki lasun, perhe ei saanut apua. Uhkaillaan huostaanotolla, vaikka sillä lapsen tilanne ei nyt parane ainakaan.

Uskon, että sarjalle olisi kysyntää.

Sossun yleensä tädit haluavat itselleen ns. helppoja asiakkaita joiden kanssa kampaviineri lyhenee ja jutellaan mukavia. Niistä pidetään kiinni vaikka väkisin ja aivan turhaan asiakkaina. Ei ne halua oikeasti kunnon ongelma tapauksia. Ne saavat jäädä yksin. On niin tullu nähtyä nämä jutut henk.koht. Valitettavasti. Ei sossuille kannata mitään sanoa tai joutuu vain itse kuseen.

Vierailija
254/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä voin allekirjoittaa tämän otsikon väitteen. Itse tiedostan että mulla on mahdollinen alkoholiongelma tulossa. Ei vielä, mutta hyvä kun olen edes kerran viikossa selvänä yhden päivän/illan. Kerran viikossa vedän kunnolla ja muuten vaan pari juomaa. Olen kuitenkin pienen lapsen äiti joten en uskalla hakea apua tähän.

Pidän kulissia yllä ja väitän ettei muut (kuin oma mieheni) ole huomannut tätä. Mm töissäkin olen saanut kehuja kun työtehoni on parantunut, lapseni ei vielä (onneksi) ole tajunnut tätä tai ainakaan kärsinyt tästä. Pelkään vain että mun tilanne pahenee eikä jatkuva tissuttelu tee hyvää mun terveydelle. Uskoisin että olisin vielä "lievä" tapaus ja en tarvitsisi paljoa apua, mutta lapsen takia en uskalla pyytää sitä.

Pienenkin lapsen vanhempi saa ihan rauhassa olal alkoholisti mikäli lapsella on muitenkin toinen vanhempi samassa taloudessa joka hänestä voi huolehtia.

Mene AA: han nimettömänä.

Vierailija
255/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidin tietoja ei saa, vain omansa. Ei lapsen tiedoissa ole mitään äiti sitä ja äiti tätä.

Miksi pitää oikeasti levitellä tätä paskaa? Sit ollaan muka niin huolissaan että *kauheeta kun ei sit uskalla kertoa*? No ei kai kun te pelottelette disinformaatiollanne.

Lapsen tiedoissa on just nimen omaan kaikki yhteyden otot, mm. näin: "Äiti soittaa, on huolissaan lapsesta, sanoo ettei pärjää enää tämän kanssa ja nyt tarvitsee apua. Haluaa että lapsi otetaan huostaan". 

Tottakai silloin kun asiakkuus on avattu.

Vierailija
256/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis haluan heittää lapseni seinään, mutta en oikeasti heitä, joten koska olen kiva, haluan maksuttoman siivoojan kotiin ja itselle nettiaikaa?

Miksi 1980-luvun jälkeen syntyneet ei kestä mitään normaaleja tunteita ilman terapiaa ja ulkopuoliste apua?

Joku vuosi sitten oli juttu äidistä jolla oli syöpä, lasten isä joutui käymään töissä. Äiti väsyi rankkojen syöpähoitojen takia ja pyysi apua, kun hoidot väsytti ja lapset ja koti piti hoitaa. Espoon kaupunki tarjosi huostaanottoa koska äiti ei jaksa. Tämä perhe jäi ilman apua, koska äiti ei halunnut lapsiaan sijoitettavaksi muualle. Miten tuo sinun mielestä meni? Eikö äiti kestänyt tunteita ?

Isä voi siivota kodin ja pestä pyykit. Niin moni nainenkin tekee, koska miehet ei joka perheessä osallistu kotitöihin eikä vahdi edes lapsia. Ja yksinhuoltajakin siivoaa yksin kotinsa.

Yksinhuoltajilla on edes isä viikonloppu, että saa rauhassa siivota. Minä jouduin siivoamaan aina niin, että vahdein pieniä lapsia samalla ja naapurin lapsi keskeytti siivoamista soittamalla ovikelloa. Taaperot meni avaamaan oven ja minun oli pakko mennä perässä. Nyt lapset on 17-vuotiaita eikä minulla ole ovikelloa ovessa, jäi niin kovat traumat, en kestä ovikellon soittoa yhtään.

Tiedoksesi että yksinhuoltajuus ei tarkoita sitä että hänen lapsensa viettäisi jotain isäviikonloppuja. Tiedätkö edes mitä yksinhuoltaja tarkoittaa?

Tiedän, tunnen monta yksinhuoltajaa, he nostaa yh - tuet, kaikilla on miesystävä ja lapsi välillä isällä, osalla jopa joka toinen viikko.

Ne äidit, joilla lapsen isä on kuollut, on harvassa.

Vierailija
257/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijaisperhe ei voi rajoittaa sen enempää kuin biovanhemmat. Lapset ovat päiväkodissa ja koulussa kuten muutkin. Ulko- ovi yleensäkin on tapana lukita yöksi. Huoneiden ovia ei lukita.

Vierailija
258/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teinit osaa käyttää lasua hyväksi. Meille tuli lasu, koska teini oli käynyt koulukuraattorilla puhumassa sitä sun tätä. No, ei se johtanut mihinkään, mutta en jaksa mennä sossun kanssa keskustelemaan niin meillä teini saa tehdä mitä haluaa ja siivoan jopa hänen huoneen. Hän on muutaman vuoden päästä täysi-ikäinen. Itse asiassa hän ei ole vielä koskaan siivonnut huonettaan. Hän ei kuuntele mitään käskyjä.

Kun hän muuttaa pois kotoa niin en mene hänen kotiaan siivoamaan, vaikka hän saisi lapsia ja olisi väsynyt, minäkin olen. Meidän perheessä ei siivoa kukaan muu kuin minä ja minä pesen myös pyykit.

Muut katselevat ja ostavat kiinteistöjä ja minä katselen aina kaupassa siivousaineita ja pyykinpesuaineita.

Nyky hallitusta kun katselee niin ei taida olla muuhun varaa kuin siivoukseen.

Vierailija
259/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinit osaa käyttää lasua hyväksi. Meille tuli lasu, koska teini oli käynyt koulukuraattorilla puhumassa sitä sun tätä. No, ei se johtanut mihinkään, mutta en jaksa mennä sossun kanssa keskustelemaan niin meillä teini saa tehdä mitä haluaa ja siivoan jopa hänen huoneen. Hän on muutaman vuoden päästä täysi-ikäinen. Itse asiassa hän ei ole vielä koskaan siivonnut huonettaan. Hän ei kuuntele mitään käskyjä.

Oma teinini ytritti tuota. sanoin lasulle ettei tänne ole mitään asiaa. Voivat sijoittaa teinin jos teini sitä itse haluaa, ja kotona on niin paha kerran olla. Tänne ei sen sijaan ole yhtään mitään asiaa tulla. Kuraattori ja sossut ouhuivat teinin kanssa ja teini halusi jatkaa kotona asumista. Tähän ei kuitenkaan suostuttu jos ei päästäisi käymään teinin kotona katsomassa että asiat on hyvin. Teinin piti sitten mennä yöski siitä suoraan johonkin vieraaseen perheeseen. Hän karkasi sieltä illan pimeydessä ja tuli kotiin. Aamulla oli sossut poliisin kanssa ovella. Sanoin ettei mitään asiaa sisälle. Eivät tulleet. Puhelimessa hoidettiin että teini sai jäädä kotiin. 

Tuon jälkeen ei teini enää yrittänyt mitään vastaavaa, ja hän on jo aikuinenkin.

Vierailija
260/674 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, tunnen monta yksinhuoltajaa, he nostaa yh - tuet, kaikilla on miesystävä ja lapsi välillä isällä, osalla jopa joka toinen viikko.

Ne äidit, joilla lapsen isä on kuollut, on harvassa.

Mitä nämä yh-tuet ovat? Kerropa vielä mitä tarkoittaa yh. Käytä  vaikka ihan googlea.