Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yritätkö 40 vuotiaana olla yhtä timmissä kunnossa kuin nuorempana?

Vierailija
01.05.2023 |

Vai osaatko ottaa rennommin, että ei muutama mahamakkara ja ryppy menoa haittaa?

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt hoikempi ja lihaksikkaampi kuin parikymppisenä. Tässä välissä kyllä paino nousi yli 20 kiloa, mutta olen laihduttanut ne pois (painoindeksi on 20,6) ja alkanut harrastaa liikuntaa. Olkapäissä, olkavarsissa, vatsalla ja reisissä on ihan kivasti lihaserottuvuuttakin. 

Vierailija
62/89 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän olla terveyden kannalta hyvässä kunnossa, en niinkään ulkoisten seikkojen takia, jos sitä tarkoitetaan tuolla timmillä. Tämän ikäisenä on mielestäni tärkeää huolehtia omasta terveydestään, eli lihaskunnosta ja aerobisesta kunnosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tosiaan yritä, kiva syödäkin jotain eikä vahtia hysteerisesti kaikkia syömisiä. Toki kohtuukunnossa on hyvä pitää itsensä näin keski-ikäisenä.

Mä syön mitä huvittaa. En ole ikinä vahtinut syömisiäni, mutta tykkään kyllä tavallisen terveellisestä ruuasta. Kilot pysyy poissa ilman ponnisteluja. Olen kyllä nyt timmimpi kuin kolmekymppisenä. N41

Vierailija
64/89 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. En yritä.

Minulla oli nuorena anoreksia ja nyt olen normaalipainon ylärajoilla.

Parempi näin.

Vierailija
65/89 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän olla 60v vielä yhtä hyvässä kunnossa. Ainakin melkein. Paino onkin pysynyt ihan samana eli noin 55kg mutta kuntoilusta pitää huolehtia.

Vierailija
66/89 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen paremmassa kunnossa nyt. Nuorempana riitti kun oli laiha.

Vierailija
67/89 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän vieläkin olla mitoissa ja olen yli 50 ja ihan hyvin olen siinä onnistunutkin. Olen ehkä n 3 kg painavampi kuin kolmekymppisenä. Mutta kyllä se työtä vaatii.

Vierailija
68/89 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen timmimmässä ja ihan rennosti otan

Vierailija
69/89 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vanhempi, sen vaikeampaa olla kuosissa koska naisella paino nousee ikävuoteen 70 asti.

Ja luut haurastuu keho kuluu.

Siksi minä 46-vuotiaana kovakuntoisena olen suhteessa monta kertaa paremmassa kunnossa, kuin vähän liikkuva 33-vuotias.

Vierailija
70/89 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yritä mitään, mutta olen nyt 43v saman kokoinen kuin aina. Liikun paljon ja en esim omista autoa. Ei raskauksia, joten ei ole tullut myöskään mitään vatsan löysyyttä tms. Paino on pysynyt koko aikuisiän samassa, ihan muutaman kilon vaihtelulla.

Uskon että lähes kaikki "iän myötä lihominen" on vain elintapojen muutosta. Kun kävelee tai pyöräilee joka paikkaan kuten teininä, pysyy teinin mitoissa (olin tämän mittainen ja kokoinen jo noin 13-vuotiaasta, kypsyin varhain).

Vierailija
71/89 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en niin hoikka kuin nuorempana, mutta kyllä pidän itseni hoikkana. Hieman on painoa tullut lisää kun aineenvaihdunta alkanut hidastumaan, mutta en näe mitään syytä alkaa ylensyömään ikääntymisen vuoksi

Vierailija
72/89 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yritä mitään, mutta olen nyt 43v saman kokoinen kuin aina. Liikun paljon ja en esim omista autoa. Ei raskauksia, joten ei ole tullut myöskään mitään vatsan löysyyttä tms. Paino on pysynyt koko aikuisiän samassa, ihan muutaman kilon vaihtelulla.

Uskon että lähes kaikki "iän myötä lihominen" on vain elintapojen muutosta. Kun kävelee tai pyöräilee joka paikkaan kuten teininä, pysyy teinin mitoissa (olin tämän mittainen ja kokoinen jo noin 13-vuotiaasta, kypsyin varhain).

Miksi kukaan haluaisi pysyä teinin mitoissa? Toki eri juttu jos näyttää aikuiselta jo teininä

Vierailija
73/89 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen timmimmässä kunnossa. Ja haluan olla. Nuorena riitti se että on nuori. Nyt ei, kun ikää on 47v. Mutta kroppa on timangia ja elintavat kunnossa. Naisetkin tykkää.

Vierailija
74/89 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iän myötä lihominen itseasiassa on aineenvaihdunnan muutoksia. Kasvuiässä olevalla teinillä on nopeampi aineenvaihdunta kuin aikuisella. Siitä aineenvaihdunta hidastuu ikääntymisen myötä. Ei tosin aiheuta isoa painonnousua paitsi vasta ehkä sitten vanhana, runsaassa lihomisessa yleensä elintapojen muutoksilla on myös roolinsa.

Vierailija
75/89 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan haluaisi pysyä teinin mitoissa? Toki eri juttu jos näyttää aikuiselta jo teininä

Sitähän just sanoin, että olin tän kokoinen jo teininä. Kasvoin pituuteeni 12 vuotiaana ja esim rinnat ei kasvaneet enää 13 vuoden jälkeen. Kuukautiset alkoivat 11 vuotiaana. Eli tosiaan olin kropan puolesta jo ihan "aikuinen" tuossa 13-14 vuotiaana.

Vierailija
76/89 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iän myötä lihominen itseasiassa on aineenvaihdunnan muutoksia. Kasvuiässä olevalla teinillä on nopeampi aineenvaihdunta kuin aikuisella. Siitä aineenvaihdunta hidastuu ikääntymisen myötä. Ei tosin aiheuta isoa painonnousua paitsi vasta ehkä sitten vanhana, runsaassa lihomisessa yleensä elintapojen muutoksilla on myös roolinsa.

Aikuisiällä aineenvaihdunta hidastuu vasta vaihdevuosien jälkeen, ja silloinkin vain jokusen prosentin vuodessa. Se ei siis selitä 3- tai 4-kymppisen 10+ kilon lihomista.

Vierailija
77/89 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritän 67 vuotiaan olla yhtä timmissä kunnossa kuin nuorempana ja elintapojen muutoksen seurauksena (2 v. sitten) painoni on nyt vain pari kiloa enemmän kuin 30 vuotiaan (painoindeksi 22), keskivartalo on timmissä kunnossa paljosta kävelemisestä, hulavanteen pyörityksestä johtuen(vyötärö on nyt 80 cm). Olen äskettäin aloittanut kuntosalilla käynnit tavoitteena lihaskunnon parantaminen. Metabolinen ikäni kehon koostumusmittauksessa vuosi sitten oli 15 v. vuotta omaa ikääni vähemmän ja nyt tilanne on kohentunut entisestään. Verikokeissa kävin muutama kuukausi sitten ja tulokset olivat erinomaiset. Rapakunnosta erinomaiseen kuntoon on mahdollisuus päästä vielä yli 60 vuotiaanakin, vaatii vain omaa tahtoa ja suhteellisen hitaasti mutta sinnikäästi tavoitteisiin etenemistä.

Timmi 80 cm vyötärö?

Kyllä se vyötärö nyt on todella kiinteä ja vatsalihakset ovat selkeästi näkyvissä.

Hyvä hyvä. Kuitenkin ihanteellinen vyötärömitta on miehillä alle 94 cm ja naisilla alle 80 cm.

Tätä en ole koskaan tajunnut. Olen itse normaalipainoinen (painoindeksi 21,5) ja hyvin lyhyt, ja kaikilla objektiivisilla mittareilla katsoen varsin pienikokoinen (housukoko on xs tai xxs ja paidoissa xxs-s). Mun vyötäronympärys on 78cm.

Olen melko lihaksikas, mutta en mikään kehonrakentaja, ja raskauksista on jäänyt vatsaan löysää nahkaa. Nämä ehkä selittävät muutaman sentin, mutta silti, jos minä olen vyötäröltäni nippa nappa tässä maksimimitassa, niin minua 20cm pitempi 175 senttinen saa kyllä olla erittäin hoikassa kunnossa päästäkseen alle 80cm, ellei sitten ole luonnostaan juuri vyötäröstä kapea. 

Ei kyllä pitäisi olla mahdollista xxs-housut jos vy 78. Mistä mittaat?

No ihan siitä kapeimmasta kohdasta. En itsekään tajua :D Ja käytän siis pienimpiä housuja mitä kaupasta löydän, esim. Vila ja H&M xs tai xxs (ja nämä siis sopivat, ei tursuile enkä joudu vetämään vatsaa sisään pukiessa). 

Olennaisempana asiana kuitenkin se, että painoindeksi, cm-mitat ym. absoluuttiset mittarit on vähän huonoja, koska ihmiset on eri mallisia, ja pituuskin vaikuttaa paljon. Ja jotkut voi paremmin ja tuntevat olonsa vahvaksi ja hyvinvoivaksi hiukan isommassa, toiset pienemmässä painossa. 

Vierailija
78/89 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole koskaan ollut timmi joten vaikea yrittää.

Vierailija
79/89 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritän 67 vuotiaan olla yhtä timmissä kunnossa kuin nuorempana ja elintapojen muutoksen seurauksena (2 v. sitten) painoni on nyt vain pari kiloa enemmän kuin 30 vuotiaan (painoindeksi 22), keskivartalo on timmissä kunnossa paljosta kävelemisestä, hulavanteen pyörityksestä johtuen(vyötärö on nyt 80 cm). Olen äskettäin aloittanut kuntosalilla käynnit tavoitteena lihaskunnon parantaminen. Metabolinen ikäni kehon koostumusmittauksessa vuosi sitten oli 15 v. vuotta omaa ikääni vähemmän ja nyt tilanne on kohentunut entisestään. Verikokeissa kävin muutama kuukausi sitten ja tulokset olivat erinomaiset. Rapakunnosta erinomaiseen kuntoon on mahdollisuus päästä vielä yli 60 vuotiaanakin, vaatii vain omaa tahtoa ja suhteellisen hitaasti mutta sinnikäästi tavoitteisiin etenemistä.

Timmi 80 cm vyötärö?

Kyllä se vyötärö nyt on todella kiinteä ja vatsalihakset ovat selkeästi näkyvissä.

Hyvä hyvä. Kuitenkin ihanteellinen vyötärömitta on miehillä alle 94 cm ja naisilla alle 80 cm.

Tätä en ole koskaan tajunnut. Olen itse normaalipainoinen (painoindeksi 21,5) ja hyvin lyhyt, ja kaikilla objektiivisilla mittareilla katsoen varsin pienikokoinen (housukoko on xs tai xxs ja paidoissa xxs-s). Mun vyötäronympärys on 78cm.

Olen melko lihaksikas, mutta en mikään kehonrakentaja, ja raskauksista on jäänyt vatsaan löysää nahkaa. Nämä ehkä selittävät muutaman sentin, mutta silti, jos minä olen vyötäröltäni nippa nappa tässä maksimimitassa, niin minua 20cm pitempi 175 senttinen saa kyllä olla erittäin hoikassa kunnossa päästäkseen alle 80cm, ellei sitten ole luonnostaan juuri vyötäröstä kapea. 

Ei kyllä pitäisi olla mahdollista xxs-housut jos vy 78. Mistä mittaat?

Kuulostaa kyllä sangen oudolta. Mun vyötärö on 68 cm ja ei ole toivoakaan mahtua xxs-koon housuihin, vaikka en ole edes mitenkään erityisen kurvikas vaan suora pötkylä. Pituutta 175 ja ikää 42.

Vierailija
80/89 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, mutta tuo ei pidä paikkaansa alkuunkaan. Sinun pitää keksiä uusi tekosyy. Suosittelen ferritiinejä tai kilpparia. Ne ovat muodissa nyt. 

Ihmisen ainut merkittävä aineenvaihdunnan hidastuminen tapahtuu n. 1 vuotiaana, kun keho valmistautuu siirtymään kokonaan kiinteään ravintoon. Silloin aineenvaihdunta hidastuu n. 50 % sille tasolle, mille se jää käytännössä koko eliniäksi. Aineenvaihdunnan taso pysyy käytännössä vakiona vanhuuspäiville saakka, jolloin se alkaa hidastumaan 1-2 % vuodessa. Hidastumisen alkamisikä vaihtelee, mutta yleensä se sijoittuu 60-80 v. väliin.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi