Yritätkö 40 vuotiaana olla yhtä timmissä kunnossa kuin nuorempana?
Vai osaatko ottaa rennommin, että ei muutama mahamakkara ja ryppy menoa haittaa?
Kommentit (89)
Fyysisen kunnon ja lihasmassan osalta kyllä yritän. Ja olen siinä aika hyvin onnistunutkin.
Yritän, mutten tietenkään onnistu, jos timmillä tarkoitetaan tiukkaa ja kiinteää. Mulla on ohut iho ja painonvaihteluiden ja raskauksien jäljiltä se on niin sanotusti ottanut osumaa. Olen 42, enkä mitenkään saa itseäni yhtä kimmoisaksi ja kiinteäksi kuin parikymppisenä olisi ollut mahdollista.
Olen kuitenkin paljon paremmassa kunnossa nyt, kuin ikinä ennen, koska olen viimeiset 4 vuotta harrastanut erilaista liikuntaa monta kertaa viikossa. Olen suht hoikka/normaalipainoinen ja melko lihaksikas (jonkin verran jopa lihaserottuvuutta), ja tyytyväinen siihen miltä näytän, mutta timmiksi en itseäni sanoisi :D
Tämä riittää, eikä kaikkien tarvitse päästä tähänkään. Kunnossa olisi hyvä itseään pitää erityisesti vanhetessa, mutta timmejä meidän ei tarvitse enää olla, eihän :)
Vierailija kirjoitti:
Mihin voi verrata. Nykynuorethan ovat ihan paskassa kunnossa. Eivät kykene edes istumaan.
Sanoitko istumaan? Mitä tarkoitat? Artikkelissa ei ollut siitä
Yritän kiinnittää terveyteen huomiota, mutta ulkonäkö taas ei mahdu samalla tapaa elämään kuin parikymppisenä. Elämässä on nykyään enemmän kaikkea hoidettavaa ja energiaa vievää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän 67 vuotiaan olla yhtä timmissä kunnossa kuin nuorempana ja elintapojen muutoksen seurauksena (2 v. sitten) painoni on nyt vain pari kiloa enemmän kuin 30 vuotiaan (painoindeksi 22), keskivartalo on timmissä kunnossa paljosta kävelemisestä, hulavanteen pyörityksestä johtuen(vyötärö on nyt 80 cm). Olen äskettäin aloittanut kuntosalilla käynnit tavoitteena lihaskunnon parantaminen. Metabolinen ikäni kehon koostumusmittauksessa vuosi sitten oli 15 v. vuotta omaa ikääni vähemmän ja nyt tilanne on kohentunut entisestään. Verikokeissa kävin muutama kuukausi sitten ja tulokset olivat erinomaiset. Rapakunnosta erinomaiseen kuntoon on mahdollisuus päästä vielä yli 60 vuotiaanakin, vaatii vain omaa tahtoa ja suhteellisen hitaasti mutta sinnikäästi tavoitteisiin etenemistä.
Timmi 80 cm vyötärö?
Kyllä se vyötärö nyt on todella kiinteä ja vatsalihakset ovat selkeästi näkyvissä.
Hyvä hyvä. Kuitenkin ihanteellinen vyötärömitta on miehillä alle 94 cm ja naisilla alle 80 cm.
Tätä en ole koskaan tajunnut. Olen itse normaalipainoinen (painoindeksi 21,5) ja hyvin lyhyt, ja kaikilla objektiivisilla mittareilla katsoen varsin pienikokoinen (housukoko on xs tai xxs ja paidoissa xxs-s). Mun vyötäronympärys on 78cm.
Olen melko lihaksikas, mutta en mikään kehonrakentaja, ja raskauksista on jäänyt vatsaan löysää nahkaa. Nämä ehkä selittävät muutaman sentin, mutta silti, jos minä olen vyötäröltäni nippa nappa tässä maksimimitassa, niin minua 20cm pitempi 175 senttinen saa kyllä olla erittäin hoikassa kunnossa päästäkseen alle 80cm, ellei sitten ole luonnostaan juuri vyötäröstä kapea.
Liuta vaivoja ja sairauksia jotka pahentuneet liikkumisella esim nikamien/lonkan kulumat.
Olen koko nuoruuteni ollut kestävyysurheilija, hoikka mutta lihakseton. Nyt kun alkanut 40 tulla mittariin olen ruvennut harrastamaan myös kuntosalia, olen nyt elämäni parhaassa kunnossa. Olen hoikka mutta löytyy myös lihasta. Lihaskuntoharjoittelu tuo lisää voimaa, joten juoksu ja hiihtokin rullaa ihan eri tavalla.
En ole koskaan lihonut, yhtä hoikka olen kuin parikymppisenä. Yritän pitää itseni kuosissa, että en olisi sellainen raihnainen ja uupunut keski-ikäinen. :D Teen fyysistä työtä, kotona tanssin ja treenailen kehonpainolla. Ei liity mihinkään "uuh haluan olla timmi ja sexy" -juttuun, vaan uskon että elämä on mukavampaa kun pitää itsensä kunnossa.
Yritin kauan, mutta tää talvi vei sairasteluineen pohjan koko hommalta. Kiva puolen vuoden liikuntatauon jälkeen lähteä rakentamaan kuntoa uudestaan näin keski-ikäisenä. Eikä tähän alennustilaan tarvita edes mitään vakavampaa sairautta vaan pieni leikkaus syyspuolella ja sen jälkeen influenssa & korona -> reilu 5 kk todella vähäistä liikuntaa. Monella alkaa ikä tuoda jo monenlaista sairautta ja vaivaa niin kyllä siinä pepun peilaaminen väkisin jää vähemmälle huomiolle.
Paremmassa kunnossa, koska en enää biletä ja juo alkoholia ja mässää. Yksi lapsi.
Ehdottomasti paremmassa nyt kuin kolmekymppisenä, sairastuin silloin vakavasti enkä pystynyt huolehtimaan kunnosta ja sohvalla löhöäminen toi 10 liikakiloa, jotka olen nyt karistanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän 67 vuotiaan olla yhtä timmissä kunnossa kuin nuorempana ja elintapojen muutoksen seurauksena (2 v. sitten) painoni on nyt vain pari kiloa enemmän kuin 30 vuotiaan (painoindeksi 22), keskivartalo on timmissä kunnossa paljosta kävelemisestä, hulavanteen pyörityksestä johtuen(vyötärö on nyt 80 cm). Olen äskettäin aloittanut kuntosalilla käynnit tavoitteena lihaskunnon parantaminen. Metabolinen ikäni kehon koostumusmittauksessa vuosi sitten oli 15 v. vuotta omaa ikääni vähemmän ja nyt tilanne on kohentunut entisestään. Verikokeissa kävin muutama kuukausi sitten ja tulokset olivat erinomaiset. Rapakunnosta erinomaiseen kuntoon on mahdollisuus päästä vielä yli 60 vuotiaanakin, vaatii vain omaa tahtoa ja suhteellisen hitaasti mutta sinnikäästi tavoitteisiin etenemistä.
Timmi 80 cm vyötärö?
Kyllä se vyötärö nyt on todella kiinteä ja vatsalihakset ovat selkeästi näkyvissä.
Hyvä hyvä. Kuitenkin ihanteellinen vyötärömitta on miehillä alle 94 cm ja naisilla alle 80 cm.
Näihin ihannemittoihin ja ihannepainoihin pitää suhtautua varauksella, mittasuhteet on paljon kiinni vartalotyypistä ja siihenhän emme voi itse oikein vaikuttaa. Kehon koostumusmittauksessa ja verikokeissa olisi jokaisen hyvä aikuisena silloin tällöin käydä, kertovat enemmän mm. kehon rasvan ja lihasten suhteesta kuin vaaka ja mittanauha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Timmi 80 cm vyötärö?
Tätä en ole koskaan tajunnut. Olen itse normaalipainoinen (painoindeksi 21,5) ja hyvin lyhyt, ja kaikilla objektiivisilla mittareilla katsoen varsin pienikokoinen (housukoko on xs tai xxs ja paidoissa xxs-s). Mun vyötäronympärys on 78cm.
Olen melko lihaksikas, mutta en mikään kehonrakentaja, ja raskauksista on jäänyt vatsaan löysää nahkaa. Nämä ehkä selittävät muutaman sentin, mutta silti, jos minä olen vyötäröltäni nippa nappa tässä maksimimitassa, niin minua 20cm pitempi 175 senttinen saa kyllä olla erittäin hoikassa kunnossa päästäkseen alle 80cm, ellei sitten ole luonnostaan juuri vyötäröstä kapea.
Ei kyllä pitäisi olla mahdollista xxs-housut jos vy 78. Mistä mittaat?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä 40v elämän arvot ovat toisaalla, onko kroppa timmissä kunnossa vai ei, eikä vaakakupissa paina ulkoinen olemus, vaan muut elämän arvot, kuten onnellisuus, elämän ilot ja nautinnot, mielihyvä jne.
Ja tuossa iässä löytyy sen verran jo itsetuntoa, ettei ajattele kroppaansa toisen kautta, vaan omasta itsestään, kuten terveyden ja hyvinvoinnin näkökulmasta ja siksi rakastaa kroppaansa, näytti se toisten mielestä miltä tahansa.
Voi olla, että 60v arvot on taas muuttuneet sellaisiksi, että toivoisi, että olisi velikymppisenä panostanut vähän omaan kuntoonkin välittömän nautinnon hakemisen sijaan, niin terveys ei olisi romahtanut ihan niin täydellisesti.
Joo. Ei se ylipaino yhtään sen terveellisempää ole 40- kuin 20-vuotiaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Timmi 80 cm vyötärö?
Ei kyllä pitäisi olla mahdollista xxs-housut jos vy 78. Mistä mittaat?
Jos on matalavyötäröiset housut (ei yllä vyötärölle) ja omenavartalo niin on tuo ihan mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Timmi 80 cm vyötärö?
Jos sinulle kertyy rasva sisäelimien ympärille?
Olen hoikka, alle keskipituunen ja vyötärönympärykseni on 59,5 cm. Täytän tänä vuonna 40, ja kehonkoostumusmittauksessa sain metaboliseksi iäkseni 24.
Ikää 46v ja treenaan salilla 5 kertaa viikossa ja muu liikunta päälle. Olen elämäni kunnossa
en yritä mitään 10min. kotiliikunta riittää hyvin pitämään kunnon hyvänä paljon vanhempanakin
Kyllä yritän. N 57. Ei se ulkonäkö muiden mielestä, vaan omasta mielestä. Ja se että jaksaisi vielä töissä. Ja vaatteet mahtuisivat päälle eikä niin, että aina vaan seuraava koko, kuminauhavyötäröiset housut, suorat mekot, sitten A- linjaiset kaavut, ei ei ei...