Very English snacks! Mitä tarjottavaa kruunajaisin?
Luokseni tulee muutama naisihminen seuraamaan kuningas Charles III kruunajaisia. Lähetys Ylellä alkaa puolilta päivin.
Skumpat skoolaamme tietysti mutta mitä perienglantilaista laittaisin tarjolle?
Juu ei, en ala leipomaan skonsseja! Voin kyllä ostaa, jos niitä jossain myydään (ostopaikka, kaunis kiitos).
Mitä muuta vaivatta tarjolle laitettavaa suosittelette? Pikkusuolaista ja makeaa neljälle täti-ihmiselle.
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Uunissa paistettu juustokakku. Mikä olisi oikein englantilainen resepti sille?
Sellaista ei oikein taida olla kun paistetut juustokakut ovat enemmän amerikkalaisten juttu.
Juhlakonsertti näytetään meillä vasta 14.5. Se on Euroviisujen jälkeinen sunnuntai ja äitienpäiväkin. Olisin mieluummin katsonut konsertin samaan syssyyn; olen perheelle sanonut että lauantaina olen paikalla mutta henkisesti Lontoossa.
Sherry oli kyllä hyvä huomio. Se olisi hyvä jälkiruokaviini, mutta siinä vaiheessa on ohjelma jo ohi. No, katsotaan.
Voi miten olisi mukava olla jossain päin Englantia. Ei ehkä siellä Lontoon tungoksessa, mutta jossain missä tämä kruunajaishomma näkyy.
Meillä nautitaan haggista ja jälkiruuaksi Eton mess. Pidetään puutarhajuhlat. Miehillä on kiltit ja oman mieheni veli soittaa säkkipilliä.
Kaikki sanovat että mustaa teetä, mutta itse opin jo lapsena brittitavan, jossa musta tee juodaan maidon kanssa. Samoin kun itse asuin maassa, ihmiset aina lisäsivät teehen tilkan maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sanovat että mustaa teetä, mutta itse opin jo lapsena brittitavan, jossa musta tee juodaan maidon kanssa. Samoin kun itse asuin maassa, ihmiset aina lisäsivät teehen tilkan maitoa.
Mä vielä mietin, juonko mustaa teetä vai - edellisen pääministerin sanoin - ravistelenko instituutiota ja juon kahvia.
Ehkä teen voi korvata brittityyliin pikakahvilla, johon reilusti maitoa ja sokeria :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lontoo rae-karkkia. Niistähän tykkäsi se isohampainen mieskin mennään bussilla-sarjassa.
Niin londolaita, niin londolaita!
Hauska muisto menneisyydestä. Kiitos
Noista voileivistä, voivat myös olla suorakaiteen muotoisia. Näin ne yleensä tarjoillaan iltapäiväteellä. Niiden on tarkoitus olla niin pieniä, että ne voi syödä muutamalla haukkaisulla. Itse tekisin juuri tälläisen iltapäivätee tarjoilun josta tosiaan ne skonssit voi korvata vaikka pienillä voisarvilla. Jos on sellainen kolmikerroksinen kerrotarjoiluvati, niin alimpaan kerrokseen voileipiä (viidellä eri täytteellä) sitten ne voisarvet ja marmeladi seuraavaan kerrokseen. Englannissa on aina myös clotted cream jota ei taida saada Suomesta valmiina, mutta voi tehdä itse. Sitten ylimpään kerrokseen erilaisia pieniä leivonnaisia. Kylkeen hyvin haudutettua teetä ja shampanjaa. Ne kruunajaiset kestävät aika kauan niin tekisin myös ison kannullisen Pimms:siä, jota voisi nauttia myöhemmin ja vaikka sen kanssa huikopalaksi sausage rolls and crisps. Sipsit tietenkin niitä mini pusseja niin jokaisella on oma pussi. Toivottavasti tästä sai jotain ideoita.
Vierailija kirjoitti:
Tarjoa ihan kunnon perinneruokaa brittiläismielisille herkkusuille: haggish.
Haggish on skotlantilainen perinneruoka, sitä varmaan nautitaan Skotlannin itsenäisyyttä ajavissa porukoissa.
Pim'sistä saa kivoja kesäisiä drinksuja. Se on yllättävän hyvää juomaa tullakseen hörlkorvalandiasta. Mutta nautin sitä sitten kun Britannia kyllästyy kuninkaallisiin. Veikkaanpa etttä wijamista eteenpäin kunkku on enää vain tavallista aatelisempi seremoniamestari.
Samoin voisin ostaa pimmsiä jos tyhmät päättäisivät perua breksitin ja aloittaisivat brentryn.
Macaronseja ja nakkipiiloja.
Gluteenittomia Lontoon rae- keksejä. Englantilaista toffeeta.
Ap vaikutat ihanalta ihmiseltä! Voi kumpa pääsisin mukaan teidän pippaloihin, no ollaan puolison kanssa hengessä mukana! Ja ihme ettei ole kukaan maininnut Bassettin äklöjä viinikumeja😂 lähtee paikat hampaista!
Miksi suomalaisen pitäisi tarjoilla peribrittiläisiä syötäviä. Tarjoa perisuomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi suomalaisen pitäisi tarjoilla peribrittiläisiä syötäviä. Tarjoa perisuomalaisia.
Voi olla vaikka kiva kokeilla jotain uutta ja tarjota teemaan erityisen hyvin sopivia naposteltavia. Jokaiselle jotakin, me voidaan nauttia brittiherkuista ja sinä voit nauttia niistä perisuomalaisista.
Jotain pahaa. Paremmat herkut tulee manner-Euroopasta, aina.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kaikki tee juoda maidon kanssa? No, okei kamomillateehen en laita maitoa mutta muuten en ole ikinä juonut teetä ilman maitoa.
Koska vieraita on niin paljon, kutsuttuja alkaa tulla jo pari tuntia aiemmin, että kaikki on löytäneet paikkansa seremonian alkuun mennessä.
Itse seremoniaa on modernisoitu ja lyhennetty kolmannekseen siitä, mitä kuningattaren kruunajaiset aikanaan kestivät.
Vaunut, jolla Charles ajaa kirkkoon, on muuten rakennettu ihan nykyaikana eli v. 2012, jota ei hevin uskoisi, koska ovat ihan vanhanaikaisen näköiset. Mutta vasta kirkosta palattaessa on käytössä historalliset vanhat vaunut. Kirkonmenot vie pari tuntia.
Tarkemmin esimerkiksi sivulta hs.fi, otsikolla Näin Charlesin ja Camillan kruunajaiset etenevät - prinssi Harryn istumapaikka puhuttaa, voi lukea muusta.