Sekaisin huolesta, miten olla murehtimatta
Oma terveys on menossa, olen sekaisin huolesta, en voi keskittyä enkä oikein nukkua. Stressaaminen vain pahentaa asiaa, varmaan itse vaivaakin, mutta ei auta että tiedän sen.
Miten siis keskittyä esim.töihin tilanteessa jossa oma terveys stressaa?
Kommentit (11)
Yritäppä päättää etukäteen vuorokaudesta 1-2 h jolloin saat luvan kanssa murehtia. Muuna aikana jos murheita tulee mieleen, niin muistutat itseäsi että vasta 3h päästä on murehtimisaika. Voit perustella sen itsellesi sillä että kaipaat huolelta myös lepoa.
Onko kyse oikeasti vakavasta asiasta mitä murehdit? Jos on joku syöpäepäily yms, niin siihen nyt ei varmasti mikään auta.
Vierailija kirjoitti:
Yritäppä päättää etukäteen vuorokaudesta 1-2 h jolloin saat luvan kanssa murehtia. Muuna aikana jos murheita tulee mieleen, niin muistutat itseäsi että vasta 3h päästä on murehtimisaika. Voit perustella sen itsellesi sillä että kaipaat huolelta myös lepoa.
Juuri näin. Huolihetki. Minua auttoi. Myös puhuminen, murheen jakaminen. Esim. seurakunnan työntekijän kanssa.
-Kriisipuhelin ja joku toinen tukipuhelin. Kriisikeskus on fyysisesti, tai terapeutti yksityisellä. Auttaako läheinen tai sukulainen.
-Jos yksityisestä lääkäriasemasta on apua tutkimuksissa, vai muu.
-Jos on toivoa, että tapahtuu hyvä käänne, pitää sen mahdollisuuden auki. Kriisissä sitä ei edes näe ensin.
-Riittävä ravinto, neste ja lepo. Musiikki? Kirja jossa kuvia? Paitsi jos ei pysty lukemaan. Mistä pidät. Entä ajelu lempipaikkaan.
-Tiedon haku aiheesta tai sitten vähentää huomiota, jos haki jo.
-Shamaanin apu? Jos ei ole menetettävää. Keskustelu voi aina tuoda jonkin tiedon tai apua.
Vierailija kirjoitti:
Onko kyse oikeasti vakavasta asiasta mitä murehdit? Jos on joku syöpäepäily yms, niin siihen nyt ei varmasti mikään auta.
Miten niin ei auta. Minulla todettiin syöpä ja alun shokki oli kyllä kauheinta ikinä. Mutta kyllä siihenkin helpotuskeinoja oli, nimittäin puhuminen ja luonnossa kävely. Mikä vaan joka ajatukset vie pois edes hetkeksi, auttaa. Nyt syöpähoitojen aikana pelko on väistynyt enkä enää pelkää niinkuin aluksi.
Ja stressin poistoonkin voi keskittyä. Eli ottaa jotain muuta tilalle. Yrittää irrottautua. Siltä osin kun voi.
Vierailija kirjoitti:
-Shamaanin apu? Jos ei ole menetettävää. Keskustelu voi aina tuoda jonkin tiedon tai apua.
Minkä h-ton shamaanin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä h-ton shamaanin?
H-ton shamaani?
Samaani?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä h-ton shamaanin?
Suomessa on. Ei pseudo, vaan kunnollinen. Osaako läheinen auttaa jotenkin myös.
Yhtä hyödyllistä kuin yrittää ratkoa yhtälöitä purkkaa jauhamalla.
Opettele hyväksymään asiat joille et voi mitään. Teet parhaasi ja hankit apua, kaikki muu asian pyörittely on turhaa.